פסוקים טו-כב – המיילדות
פרק א
בכמה מילים
נלמד על דמותן של המיילדות ונבחן את מעשה ההצלה של המיילדות ואת הבחירה שלהן להמרות את פיו של פרעה. נדון מה אפשר ללמוד משיקול הדעת המוסרי שלהן. נבחן שאלות שעולות מתוך הפרק על גזרת פרעה להרג הזכרים ונסכם את מהלך אירועי הפרק.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – תמונה ודיון:
נקרין לתלמידים תמונה ונבקש מהתלמידים לשתף בסיטואציה שבה הם היו האדם האדום ובסיטואציה שבה הם היו אחת מהדמויות הכחולות.
- מדוע קשה לומר לא כשכולם סביבך מסכימים?
- מתי בכל זאת חשוב לא להיכנע ללחץ חברתי?
הצעה שנייה – שאלה לדיון:
נשאל את התלמידים:
- האם הייתם פעם במצב שבו לא הסכמתם למלא משימה כלשהי מתוך מניע מוסרי?
- האם הבחירה הייתה פשוטה? מדוע?
הצעה שלישית – הגדרה ודיון:
נקרא את ההגדרה לפקודה בלתי חוקית בעליל ונשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים דוגמאות לפקודות בלתי חוקיות בעליל?
- האם אתם מכירים פקודות שהן לא בלתי חוקיות אך יהיה לכם קשה לבצע אותן?
אפשר לספר לתלמידים על הטבח בכפר קאסם, אירוע שהעלה את השאלה בדבר ציות לפקודות שבית המשפט הגדיר בהמשך 'בלתי חוקיות בעליל'.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את פסוקים טו-טז ונשאל:
- למה לדעתכם פרעה פונה דווקא למיילדות כדי שיהרגו את התינוקות? (אפשר להעיר שתפקידן של המיילדות הוא להביא חיים לעולם, ודווקא מהן דרש פרעה להמית)
- האם מוכרים לכם עוד תקופות בהיסטוריה שבהן ביקשו מאנשים להרוג תינוקות חפים מפשע?
מיהן המיילדות?
נכתוב על הלוח את המילים: "לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת" ונשאל:
- האם המיילדות היו עבריות או מצריות? מה סביר יותר לדעתכם? (שתי האפשרויות ייתכנו)
- מהם חלקי הדיבר (שם עצם, פועל, תואר, תואר הפועל) האפשריים של המילה עבריות? (תואר או שם)
- האם הם מסייעים לנו להבין את זהותן? (אם המילה "הָעִבְרִיֹּת" היא תואר של השם "מְיַלְּדֹת" – הרי שהמיילדות היו עבריות. ואילו אם המילה "הָעִבְרִיֹּת" היא שם נוצרת כאן סמיכות שמשמעותה המיילדות של העבריות, שייתכן שהיו מצריות)
נקרין שלוש פרשנויות שעונות לשאלה זו.
נשאל בכיתה:
- מהי דעתו של כל פרשן לגבי זהותן של המיילדות? (יוספוס ואברבנאל סבורים שהן מצריות, ורש"י סבור שהן עבריות)
- כיצד מסבירים יוספוס ואברבנאל את קביעתם? (יוספוס נסמך על סיפור שלפיו מלך מצרים חשש מלידתו של מושיע עברי ולכן ציווה על מיילדות מצריות לפקח על לידות של נשים עבריות. אברבנאל טוען שלא ייתכן שמלך מצרים יבטח בנשים עבריות למשימה של הריגת התינוקות העברים)
כתיבה יצירתית – המיילדות:
נקרא את פסוקים יז-כא ונשאל:
- מהו לדעתכם המניע של המיילדות להחיות את הילדים? נסו לחשוב על סיבות שבגללן המיילדות צריכות לשמוע בקול פרעה ועל סיבות שבשלן המיילדות צריכות לסרב לפרעה.
- האם זהותן הלאומית של המיילדות משפיעה על השיקולים? כיצד?
נבקש מהתלמידים לכתוב פסקה מנקודת מבטה של אחת המיילדות (עברית או מצרית).
- מתוך איזה רגש הן פועלות?
- ממי הן פוחדות?
רואים שהן פרעה והן המיילדות פועלים מתוך פחד או תחת איום. הפחד עלול לגרום לאנשים לפעול בצורות משונות.
נתמקד בפסוק יז: "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים" נשאל את התלמידים:
- מה הפירוש של "וַתִּירֶאןָ" – ראייה או יראה?
- איפה בפסוקים האחרונים קראנו את השורש רא"ה? ("וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם" – פסוק טז)
- למה לדעתכם המחבר המקראי משתמש במילים דומות כל כך? מה משחק המילים הזה בא להגיד לנו לדעתכם? (יש פה משחק מילים – הן יראו את אלוהים ולא ראו את הילדים על האובניים)
סיכום גזרות פרעה:
נחלק לתלמידים את דף העבודה לסיכום גזרות פרעה, נקרא אתם שוב את פסוקים ח-כב ונשלים יחד את הדף (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נדון עם התלמידים
- איך יכול להיות שפרעה, שליט של אימפריה עצומה וחזקה, מנסה לפגוע בבני ישראל ואינו מצליח?
- היכן אלוהים בפרק הזה?
- האם יש לו נוכחות נסתרת?
- האם יש לו נוכחות כלל?
בפרק עוברת בקרב הקורא תחושה שיש כוח גדול יותר שמנהל את העניינים, ככל שפרעה מנסה לפגוע בבני ישראל הם רק הולכים ומתחזקים, והוא עומד מולם חסר אונים. בפרק הבא נראה שגם הגזרה האחרונה לא הצליחה ממש, ולמעשה נתנה לבני ישראל את אחד הדברים הבסיסיים שעם צריך – מנהיג.
מבט לחיים
נדון עם התלמידים על האומץ במעשה המיילדות:
- האם אתם יכולים להבין את המעשה שלהן?
- האם היה אפשר להבין אותן לו היו בוחרות שלא להציל את ילדי העברים?
אם ננקוט את הפרשנות הרואה בהן מצריות, אפשר לקשר את סיפורן לסיפור חסידי אומות העולם (אפשר לקרוא עם התלמידים את ההגדרה של יד ושם לחסידי אומות העולם), ונשאל:
- האם אתם יכולים להבין את המעשה של חסידי אומות העולם?
- האם הוא מובן מאליו?
מאידך גיסא, אם ננקוט את הפרשנות הרואה במיילדות עבריות, מעשה ההצלה שלהן מתבקש יותר, אך אולי גם מעמיד אותן בסכנה גדולה יותר. אפשר לקרוא את שירו של אריאל הורוביץ 'לגמור כמו ברנר' ולשאול את התלמידים:
- האם אתם ניצבים מול דברים שאתם מתנגדים להם גם במחיר סיכון עצמי?
- מה האתגר בכך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את מעשה ההצלה של המיילדות ומה אפשר ללמוד משיקולי הדעת המוסריים שלהן. עמדנו על ההשפעה של זהותן הלאומית על משמעותו של מעשה ההצלה שלהן.
מיומנויות: ניתוח פרשנות מסורתית והיסטורית, כתיבה יצירתית, מילה מנחה.
מתודות: קריאת פרשנות מסורתית והיסטורית על מי היו המיילדות, כתיבה יצירתית מנקודת מבטן של המיילדות על התגובה שלהן לדרישת פרעה, זיהוי מילה מנחה בטקסט, דיון על חסידי אומות העולם, שרטוט מהלך הפרק וגזרות פרעה.