פעולותיו של חזקיהו – כיצד מגנים על עיר?
פרק יח, א-יב
בכמה מילים
בתחילת פרק יח חזקיהו מתואר לנו כמלך טוב וישר – מסופר שחזקיהו בטח באלוהי ישראל ומצוין שלא היה כמוהו במלכי יהודה. חזקיהו פועל לביטול הבמות בכל הארץ ובכך מחזק את מעמדה של ירושלים. ממצאים ארכיאולוגיים רבים מספרים את סיפור פעולותיו של חזקיהו. נכיר את הממצאים ודרכם נלמד על חיזוקה של ירושלים מול צבא אשור. נשאל מה ההשפעה של הוכחות מוחשיות ומתי יש לנו צורך בכך.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – חוק יסוד: ירושלים:
נציג לתלמידים את חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל (ראו חוק גם בממערך השיעור), נבקש מהתלמידים לקרוא את החוק ולסמן באיזה נושאים הוא עוסק. נשאל את תלמידים:
- מה הן הפעולות שנקבעו כדי לבסס את מעמדה של ירושלים כעיר בירה?
- האם יש פעולות שהייתם רוצים להוסיף?
- האם יש פעולות שלדעתכם אפשר לוותר עליהן?
הצעה שנייה – תנ"ך וארכיאולוגיה
נצפה עם התלמידים בסרטון החדשות על מציאת חותם המלך חזקיהו ליד הר הבית. לפני הצפייה בסרטון נתרים כמה מילים על חזקיהו, שהיה מלך יהודה שבתקופתו החריבה אשור את ממלכת ישראל. נספר גם כי המקרא מתאר שחזקיהו המלך הלך בדרכי אלוהים והסיר את הבמות. במקרה הצורך נחזור על תיאור חזקיהו ונסכם את שראינו בסרטון. נשאל את התלמידים:
- מה המחשבות שלכם בעקבות הסרטון?
- האם אתם מכירים עוד ממצאים ארכיאולוגיים שמתכתבים עם הכתוב המקראי?
נסביר לתלמידים שנמצאו ממצאים ארכיאולוגיים רבים שמתיישבים עם הכתוב בפרק שנלמד.
הצעה שלישית – איך מגנים על עיר?
נחלק את התלמידים לקבוצות וניתן להם מפה של ירושלים בתקופת חזקיהו (מומלץ להיעזר במפה באתר). נבקש מהתלמידים לחשוב כיצד הם היו מכינים את העיר לקראת מלחמה – נשים לב לתוואי סביב העיר. מה הדברים שיש לשים לב אליהם בהגנה על עיר? נשתף בכיתה את הצעות התלמידים.
הזמנה לקריאה
נזכיר לתלמידים את הרקע של הפרק האחרון – אשור הגלתה את ממלכת ישראל, ונותרה רק ממלכת יהודה. אשור עדיין נמצאת באזור ומאיימת על ממלכת יהודה. נקרא את פסוקים א-ב ונציג את מלך יהודה – המלך חזקיהו.
נשאל את התלמידים מה אנו יכולים ללמוד על חזקיהו משמו. חזקיהו = חזק (באמונתו) באלוהים.
נקרא יחד את פסוקים א-ח ונבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים ביטויים המחזקים את הטענה שחזקיהו היה מאמין גדול באלוהים.
רשום את הביטויים שהתלמידים מציעים על הלוח ונמיין אותם לשני סוגים:
- שמשבחים את חזקיהו
- פעולות שחזקיהו עשה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה אנחנו יכולים ללמוד משפע הביטויים האלה על דעתו של מחבר ספר מלכים על חזקיהו? (יש לשים לב להשוואה של חזקיהו לדוד)
אחרי שנענה על השאלה נקרא יחד בכיתה עד פסוק יב ונסביר בקצרה.
פעולותיו של חזקיהו – ג'קסו (למידה שיתופית):
נחלק את הכיתה לשלישיות – כל תלמיד בקבוצה מקבל נושא, עליו לחקור את הנושא ולאחר מכן להעבירו לשאר חברי הקבוצה:
קבוצה א – ביעור עבודת אלילים וריכוז הפולחן (פסוק ד):
"הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה"
- הסבירו את הביטויים 'ביעור עבודת אלילים' ו'ריכוז הפולחן' (אפשר להשתמש במחברת או לחפש את הביטויים באינטרנט).
- לאיזה תחום משתייכות פעולות אלה (דתי או מדיני)?
- הסרת העבודה בבמות – קראו את עמודים 149-150 באנציקלופדיית 'עולם התנ"ך' וענו על השאלות:
- מהי העבודה בבמות?
- היכן נהגו לעבוד בבמות?
- כיצד השפיעה הסרת הבמות על מעמדה של ירושלים?
-
כיצד השפיעה הסרת הבמות על העם?
- שבירת המצבות וכריתת האשרה –
- הסבירו מהן המצבות והאשרה ומדוע חזקיהו הרס אותן.
- כתבו סיכום קצר שיסכם את שלמדתם ובאמצעותו יוכלו ללמוד גם הקבוצות האחרות.
קבוצה ב – נחש נחשתן (פסוק ד):
"וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן"
- לפניכם פעולה שעשה חזקיהו. משימתכם היא להבין מה עשה ומדוע עשה זאת.
- בדקו מהו פירוש המילים 'לכתת' ו'להקטיר'.
- הסבירו במילים שלכם את שכתוב בפסוק.
- לאיזה תחום שייכת פעולה זו (דתי או מדיני)?
- מהו נחש הנחושת?
- קראו בספר במדבר פרק כא פסוקים ד-ט. אם נתקלתם בביטוי או מילה שאינכם מבינים, חפשו את משמעותם באינטרנט בעזרת ביאור שטיינזלץ המופיע באתר 929.
- מדוע יצר משה את נחש הנחושת? ספרו במילים שלכם את האירועים שקדמו ליצירתו של הנחש ואת הסיבה ליצירתו.
- חזרו לפסוק ד בפרק שלנו ונסו לשער מדוע החליט חזקיהו לכתת את הנחש?
- איזה שימוש נעשה בימינו בסמל הנחש?
- כתבו סיכום קצר שיסכם את שלמדתם ובאמצעותו יוכלו ללמוד גם הקבוצות האחרות.
קבוצה ג – מרד חזקיהו ומסע סנחריב בשנת 701 לפנה"ס (פסוקים ז-ח; יג-טז):
"ז וַיִּמְרֹד בְּמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא עֲבָדוֹ ח הוּא הִכָּה אֶת פְּלִשְׁתִּים עַד עַזָּה וְאֶת גְּבוּלֶיהָ מִמִּגְדַּל נוֹצְרִים עַד עִיר מִבְצָר…"
"יג וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם. יד וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר: "חָטָאתִי, שׁוּב מֵעָלַי, אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי אֶשָּׂא." וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב. טו וַיִּתֵּן חִזְקִיָּה אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בֵית ה' וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ. טז בָּעֵת הַהִיא קִצַּץ חִזְקִיָּה אֶת דַּלְתוֹת הֵיכַל ה' וְאֶת הָאֹמְנוֹת אֲשֶׁר צִפָּה חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּתְּנֵם לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר"
- מה עשה חזקיהו וכיצד הגיב על כך סנחריב?
- מה נאלץ לעשות חזקיהו כדי לתקן את יחסיו עם סנחריב מלך אשור?
- לאיזה תחום שייכות פעולות אלה (דתי או מדיני)?
- בפסוקים ט-יב מתואר חורבנה של ממלכת ישראל בעקבות המרד של הושע בן אלה במלך אשור. מדוע לדעתכם חזקיהו, שמלך על ממלכת יהודה באותה העת, החליט גם הוא למרוד במלך אשור? רמז: קראו את שוב את פסוקים א-יב ונסו לחשוב על הבדל מהותי בין ממלכת ישראל לממלכת יהודה.
מליאת הכיתה:
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם חזקיהו מבצע רפורמה דתית?
- האם יכולות להיות לרפורמה זו השלכות על חזקיהו וירושלים? מהן?
נאסוף את תשובות התלמידים ונעיין שוב בפרק. מהפרק עולה שהמניע היה דתי. חזקיהו פועל לריכוז הפולחן, בהתאם לציווי המופיע בספר דברים (אפשר להפנות את התלמידים לדברים פרק יב פסוקים יא-יד, למלכים א פרק כב, פסוקים מב-מד – יהושפט, ולמלכים ב פרק יב פסוקים א-ד – יהואש). חזקיהו ממלא את דבר אלוהים: מבצע רפורמה דתית – מסיר את הבמות ומרכז את הפולחן בירושלים. צעד זה גם יסייע לעם להסיר מתוכו את מנהגי האלילות.
בספר מלכים מתואר בפירוט כי חזקיהו ריכז את הפולחן בירושלים, ומוזכרות גם מלחמותיו וערים בצורות. נראה כי הדגש בספר מלכים הוא על הנושא הדתי (כפי שבדרך כלל מתאפיין ספר מלכים). עם זה, ראוי לציין שמהממצאים הארכיאולוגיים ומספר דברי הימים רואים שחזקיהו פעל נמרצות גם להגנת העיר. נקרא עם התלמידים בדברי הימים ב פרק לב פסוקים ב-ח ופסוק ל. הפסוקים מתארים את הכנות חזקיה לקראת המלחמה עם אשור:
- חזקיהו סתם את המעיינות שמחוץ לחומה כדי שהצבא האשורי לא ימצא מים בבואו לצור על העיר (פסוקים ג-ד)
- חזקיהו ביצר את העיר וחיזק את חומת 'עיר דוד' (פסוק ה). אפשר להראות לתלמידים את הממצאים על החומה הרחבה.
- חזקיהו ארגן את צבאו ועודד אותם (פסוקים ו-ח)
- חזקיהו חפר את נקבת השילוח כדי לספק מים לעיר (פסוק ל). להעמקה והרחבה על תוכנית נקבת השילוח אפשר לראות ב'אפשר עוד'.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – התמודדות עם איום: חזקיהו מחזק את ירושלים ומתמודד עם אשור במגוון דרכים, ומשלב במעשיו מעשים דתיים ומדיניים – חיזוק העיר ורוח העם. התמודדותו של חזקיהו כוללנית ומתייחסת למגוון הצרכים והמרכיבים במציאות. נשאל את התלמידים:
- איך העם מתמודד עם קושי או איום?
- מה הדברים שהיום אנחנו צריכים לחזק מול איומים?
אפשרות שנייה – ארכיאולוגיה ומקרא:
ספר מלכים הוא חלק מספרי ההיסטוריוגרפיה של המקרא – הוא מתאר אירועים שיש לנו ממצאים ארכיאולוגיים שמעידים על קיומם. נשאל את התלמידים:
- האם קיומו של ממצא ארכיאולוגי משפיע על הקריאה בטקסט?
- מדוע הוא משפיע או לא משפיע?
- האם אתם זקוקים לאמצעי מוחשי כדי להפוך אמירה או מקור לאמין?
- האם יש השפעה על חשיבות המקור בעיניכם? מדוע?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הכרנו את מלך יהודה חזקיה ואת פעולותיו לחיזוק מעמדה של ירושלים וראינו את הממצאים הארכיאולוגיים שנותרו מתקופתו. דנו בשאלה על ההשפעה של קיום ממצאים ארכיאולוגיים על הקריאה של הטקסט.
מיומנויות: מדרש שם, קריאה עצמאית של טקסט ולמידה שיתופית, מקורות ארכיאולוגיים.
מתודות: ראינו ממצאים ארכיאולוגיים; בחנו בלמידה שיתופית את הפעולות הדתיות של חזקיהו לחיזוק מעמדה של ירושלים; קראנו בספר דברי הימים וראינו את הפעולות המדיניות והפיזיות שעשה חזקיהו לחיזוק ירושלים ולהגנה עליה מפני הכיבוש האשורי.