צחוקה של שרה
יח, ט-טו
הזמנה ללימוד
בפסוק יא כתוב: "וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים" נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים אנשים זקנים, באים בימים? (סבא וסבתא, שכנים, מכרים וכדומה)
- מה לדעתכם יכול להפתיע אותם מאוד?
נעלה רעיונות ונרשום אותם על הלוח.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ט-טו בפרק יח ונגלה מה הייתה ההפתעה שקיבלו אברהם ושרה. נבדוק אם הרעיון שגילינו כתוב על הלוח.
מבט שני
נקרא פעם נוספת את הפסוקים ונשאל שאלות הבנה:
- מי אומר: "שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה" ולמה הוא מתכוון? (המלאך אומר לאברהם ומתכוון שבעוד שנה יבוא שוב)
- מה יראה המלאך כשיבוא בעוד שנה? (שלשרה ואברהם יש בן)
- היכן נמצאת שרה בזמן שהמלאך אומר את הדברים ומה היא עושה? (עומדת בפתח האוהל וצוחקת)
- למה שרה צוחקת? (כי היא זקנה ולא מאמינה שתוכל ללדת)
- אלוהים שואל את שרה: "למה צחקת?" והיא מכחישה שצחקה. למה היא מכחישה? (כי פחדה שאלוהים יכעס ואולי חששה גם שההבטחה לילד תבוטל)
מבט שלישי
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בקבוצות (ראו גם פתרון אפשרי למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בעבודה זו יחשבו התלמידים למה צחקו אברהם ושרה וינסו להוכיח את טענתם מן הפסוקים.
נבקש מהתלמידים לשתף במליאה את התשובות שלהם ונערוך דיון. אפשר להגיע למסקנה שהצחוק היה מאחת הסיבות או משתיהן, שכל אחד צחק מסיבה שונה וכך הלאה.
מבט לחיים
• חשבו על הזדמנויות שבהן אתם צוחקים. מתוך איזה רגש עולה בכם הצחוק? (שמחה, לעג, בושה…) העלו רעיונות שונים והביאו דוגמאות.
אפשר לחלק את התלמידים לקבוצות ולבקש מכל קבוצה לבחור סיבה לצחוק ולהמחיז קטע מדגים.
במליאה יציגו את הקטעים שהכינו ושאר התלמידים יגלו מה הסיבה לצחוק בקטע המומחז.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על ההבטחה של אלוהים לשרה ולאברהם שייוולד להם בן למרות גילם המתקדם. למדנו ששניהם הגיבו בצחוק על הבשורה, ניסינו להבין מתוך הפסוקים מה הייתה סיבת הצחוק והבנו שגם בחיים שלנו יכולות להיות סיבות רבות לצחוק ויכולים להיות מצבים שבהם הרגשות שלנו מורכבים: גם שמחה וגם חשש, גם אהבה וגם כעס וכדומה.
מיומנות: דיון ברעיונות העולים מהקטע הנלמד: תחושות הגיבורים, מעשים או אמירות בסיפור;
הערכה של התלמידים את הדמויות ולאירועים הנלמדים, והבאת נימוקים והוכחות מהטקסט המקראי לעמדותיהם בנוגע לדמויות.
מתודות: למידה שיתופית בזוגות או קבוצות למציאת הסברים לכתוב במקרא ומציאת ציטוטים להוכחת עמדתנו; משחק במחזה וזיהוי המוצג.