צניעות בהנהגה – מעלה או חולשה?
פסוקים כא-כז
בכמה מילים
שאול נבחר למלוכה בלי ידיעתו ובלא בקשתו. האם ירצה להנהיג? האם הוא מתאים לכך? תגובתו מעידה על צניעותו – אך האם ענווה היא יתרון או חיסרון למנהיג? האם נבחר ציבור צריך להשתוקק למנהיגותו, או עדיף שלא יחשוק בה? נעיין בשאלות אלו ביחס לדמותו של שאול, מנהיגים בעולמנו והמנהיג שבתוכנו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – בחירות:
בפתיחה לשאלה אם מנהיג צריך לבחור בתפקיד או להיבחר אליו, נערוך הצבעה בכיתה על כמה מקרים:
- בבחירות ליו"ר מועצת תלמידים הגיעו לגמר שני מתמודדים: יוסי הוא מוביל, אהוב ומוערך מאוד, התנדב לבחירות למועצה כי חבריו ביקשו ממנו. המתמודד שמולו, דני, הוא חבר כיתה לא פעיל חברתית לרוב. הוא מתמודד למועצה כי זה חלום חייו. דני משקיע מאוד בשיווק ומתאמץ מאוד להיבחר.
למי תצביעו? מי בעיניכם ינהיג טוב יותר?
- בתנועת הנוער נערכים לכניסה להדרכה ומתלבטים: האם המדריכים יבחרו את המדריכים הבאים, או שכל אחד שרוצה לנסות להיבחר יגיש רעיון לפעילות ויציע את מועמדותו?
- למי מגיע ציון לשבח במערכת בית הספר, לתלמיד מצטיין שמצליח בקלות, או לתלמיד משקיען שעומל ומשתפר?
מתוך מקרים אלו נפתח את הדיון:
- מה הכרחי יותר למנהיג – כישורים טבעיים, מוטיבציה והשתדלות, מאמץ כדי לשכנע שיבחרו בו לתפקיד, או בחירה בו בידי בוחר חיצוני?
אפשרות שנייה – תכונות מנהיג:
נזמין את התלמידים ליצור רשימת תכונות ומאפיינים הכרחיים למנהיג, ולדרג את התכונות בסדר חשיבותן. נבחן אם מדדי המוטיבציה מחד גיסא והבחירה החיצונית מאידך גיסא נכנסו לרשימות התלמידים. אם כן, נבדוק היכן דורגו ברשימה.
אפשרות שלישית – מנהיג צנוע?
נשלח לתלמידים כתבה או נקרין אותה על הלוח. על פי הכתבה מנהיגים צנועים טובים יותר, ובכל זאת הקהל נמשך למנהיגים נרקיסיסטים.
אפשרות רביעית – סעודה חגיגית:
נזמין את התלמידים להיזכר בסעודה חגיגית – אפשר לחגוג בכיתה עם אוכל אמיתי, או רק לשוחח על כך. נשאל בכיתה:
- מה המרכיבים שיוצרים חגיגיות בסעודה?
- מי נוכח?
- האם יש משמעות לסדרי הישיבה ומהי?
נכתוב את דברי התלמידים על הלוח: אוכל מהודר; נוכחים חשובים וכו'. נשאל את התלמידים אילו תחושות נלוות לדעתם למפגש חגיגי מעין זה? נשאיר את רשימת המרכיבים בצד הלוח, ונשוב אליה במהלך הלימוד.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את פרק ט.
נשוב להגדרות הסעודה החגיגית שהתלמידים העלו בפתיחה, ונסביר לאור דברי התלמידים את מרכיבי הפרק:
האוכל החגיגי הוא המנה שהטבח שם לשאול (שוק ועליה); הנוכחים החשובים הם הקרואים.
מתוך כך נדמיין את הסיטואציה ששאול נקלע אליה: לא סתם סעודה מכובדת עם אנשים חשובים, אלא מושיבים את שאול בראש הסעודה ומעניקים לו את המנה המכובדת ביותר. במקום למצוא את האתונות, שאול מוצא את עצמו בראש אירוע מכובד. ננסה לשער כיצד הוא מרגיש, ומה הוא מבין.
כתיבה עיונית
לאחר הבנת הטקסט בעל פה, נזמין את התלמידים לכתיבה:
- מי הם הקרואים אשר יושבים עם שאול ושמואל לסעודה?
(היעזרו במקורות הבאים: במדבר פרק א פסוק טז; במדבר פרק טז פסוק ב; שמואל ב פרק טו פסוקים יא-יב) - א. אפיינו את דרכי התנהגותו של שאול: מה הוא עושה? (חפשו את הפעלים המתארים אותו בפרק)
ב. מתוך מעשי שאול נסו לנתח את התנהגותו: האם הוא מוביל או מובל? כיצד הוא מרגיש ומה הוא מבין? - האם תגובתו הצנועה של שאול (פסוק כא) מעידה על התאמתו למלוכה או להפך?
- לאחר הסעודה מזמין שמואל את שאול לעלות עמו לגג, ולאחר מכן מורה שמואל שהנער יעבור. מדוע, לדעתכם, שמואל שואף לזמן פרטי עם שאול? וכיצד לדעתכם שאול מרגיש בנוגע לכך?
יצירה ומדרש
נזמין את התלמידים ליצור בזוגות או בקבוצות תמונת קומיקס מפורטת של הפרק, או ליצור סרטון אנימציה (ראו הדגמה):
נקרא עם התלמידים את המדרש (ראו מדרש גם בממערך השיעור).
לדעת מדרש זה דווקא צניעותו של שאול – המתבטאת באופן סמוי ביחסו אל הנער, ובאה לידי ביטוי מפורש בפני שמואל (פסוק כא) – היא יתרון להנהגתו, ובזכותה זכה למלכות. לאחר הבנת המדרש נדון עם התלמידים:
- האם אתם מסכימים לתפיסה זו?
- האם צניעותו של שאול נעלית בעיניכם?
מבט לחיים
שאול אינו מבין מדוע דווקא הוא נבחר, ומתאר את עצמו כקטן ולא מתאים.
נשוב מסיפור שאול לחיי כל אחד מאתנו, נחשוב ונשתף (במליאת הכיתה / בזוגות / בקבוצות):
- האם קרה לכם פעם שנבחרתם לתפקיד?
- איך הרגשתם?
- האם ניסיתם להיבחר או שהבחירה הפתיעה אתכם?
- מה נכון יותר לכם – להשתדל או להיבחר בלי מאמץ? מדוע?
- מתי אתם מרגישים קטנים ביחס למשימה שהוטלה עליכם?
- מתי אתם מרגישים בטוחים בהתאמתכם אל משימה שהוטלה עליכם?
- מה בעיניכם טוב יותר להרגיש – שהתפקידים והמשימות מתאימים לנו או "גדולים עלינו"? מדוע?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מהלך ההוראה השלישי מתמקד בחטיבת הפסוקים האחרונה בפרק ט (כא-כז). סיומו המפתיע של מסע חיפוש האתונות הוא בעצם פתיחתו של מסע המנהיגות שיעבור שאול. דמותו של שאול בלטה בצניעותה. תוכן השיעור עסק בסוגיית המנהיגות והצניעות – הן בחשיבה על אודות הדמות המקראית, הן בהתבוננות בחיינו כיום.
מיומנויות: ניתוח והבנת פסוקי הפרק, יכולת איתור והבנה נקודתית בפסוקי מקרא אחרים וניתוח מדרש חז"ל.
מתודות: משחק פתיחה ושיתוף עליו, הקרנת פסוקים על הלוח וסימונם, דיון פרשני ורגשי, כתיבה עיונית, יצירת תמונה מדרשית ושיח ושיתוף רגשי-אישי.
רמזים:
אפשר לנתח במפגש בין שמואל לשאול אוסף רמזים הניתן לשאול: סעודה; קרואים; אוכל מכובד; עלייה לגג ביחידות. האם שאול מבין את הרמזים? מה תפקידם?
מאמר:
עיצוב דמותו של שאול – ניתוח פרק ט, מקראנט
סרטון:
הסופרת גלילה רון-פדר-עמית מספרת על דמותו האהובה של שאול המלך, מקראנט