סגור תצוגת כיתה
הפרק

צניעות בהנהגה – מעלה או חולשה?

פסוקים כא-כז

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

שאול נבחר למלוכה בלי ידיעתו ובלא בקשתו. האם ירצה להנהיג? האם הוא מתאים לכך? תגובתו מעידה על צניעותו – אך האם ענווה היא יתרון או חיסרון למנהיג? האם נבחר ציבור צריך להשתוקק למנהיגותו, או עדיף שלא יחשוק בה? נעיין בשאלות אלו ביחס לדמותו של שאול, מנהיגים בעולמנו והמנהיג שבתוכנו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – בחירות:
בפתיחה לשאלה אם מנהיג צריך לבחור בתפקיד או להיבחר אליו, נערוך הצבעה בכיתה על כמה מקרים:

  • בבחירות ליו"ר מועצת תלמידים הגיעו לגמר שני מתמודדים: יוסי הוא מוביל, אהוב ומוערך מאוד, התנדב לבחירות למועצה כי חבריו ביקשו ממנו. המתמודד שמולו, דני, הוא חבר כיתה לא פעיל חברתית לרוב. הוא מתמודד למועצה כי זה חלום חייו. דני משקיע מאוד בשיווק ומתאמץ מאוד להיבחר.

למי תצביעו? מי בעיניכם ינהיג טוב יותר?

  • בתנועת הנוער נערכים לכניסה להדרכה ומתלבטים: האם המדריכים יבחרו את המדריכים הבאים, או שכל אחד שרוצה לנסות להיבחר יגיש רעיון לפעילות ויציע את מועמדותו?
  • למי מגיע ציון לשבח במערכת בית הספר, לתלמיד מצטיין שמצליח בקלות, או לתלמיד משקיען שעומל ומשתפר?

מתוך מקרים אלו נפתח את הדיון:

  • מה הכרחי יותר למנהיג – כישורים טבעיים, מוטיבציה והשתדלות, מאמץ כדי לשכנע שיבחרו בו לתפקיד, או בחירה בו בידי בוחר חיצוני?

אפשרות שנייה – תכונות מנהיג:
נזמין את התלמידים ליצור רשימת תכונות ומאפיינים הכרחיים למנהיג, ולדרג את התכונות בסדר חשיבותן. נבחן אם מדדי המוטיבציה מחד גיסא והבחירה החיצונית מאידך גיסא נכנסו לרשימות התלמידים. אם כן, נבדוק היכן דורגו ברשימה.

אפשרות שלישית – מנהיג צנוע?
נשלח לתלמידים כתבה או נקרין אותה על הלוח. על פי הכתבה מנהיגים צנועים טובים יותר, ובכל זאת הקהל נמשך למנהיגים נרקיסיסטים.

אפשרות רביעית – סעודה חגיגית:
נזמין את התלמידים להיזכר בסעודה חגיגית – אפשר לחגוג בכיתה עם אוכל אמיתי, או רק לשוחח על כך. נשאל בכיתה:

  • מה המרכיבים שיוצרים חגיגיות בסעודה?
  • מי נוכח?
  • האם יש משמעות לסדרי הישיבה ומהי?

נכתוב את דברי התלמידים על הלוח: אוכל  מהודר; נוכחים חשובים וכו'. נשאל את התלמידים אילו תחושות נלוות לדעתם למפגש חגיגי מעין זה? נשאיר את רשימת המרכיבים בצד הלוח, ונשוב אליה במהלך הלימוד.

הזמנה לקריאה

נקרא עם התלמידים את פרק ט.
נשוב להגדרות הסעודה החגיגית שהתלמידים העלו בפתיחה, ונסביר לאור דברי התלמידים את מרכיבי הפרק:
האוכל החגיגי הוא המנה שהטבח שם לשאול (שוק ועליה); הנוכחים החשובים הם הקרואים.
מתוך כך נדמיין את הסיטואציה ששאול נקלע אליה: לא סתם סעודה מכובדת עם אנשים חשובים, אלא מושיבים את שאול בראש הסעודה ומעניקים לו את המנה המכובדת ביותר. במקום למצוא את האתונות, שאול מוצא את עצמו בראש אירוע מכובד. ננסה לשער כיצד הוא מרגיש, ומה הוא מבין.

כתיבה עיונית

לאחר הבנת הטקסט בעל פה, נזמין את התלמידים לכתיבה:

  1. מי הם הקרואים אשר יושבים עם שאול ושמואל לסעודה?
    (היעזרו במקורות הבאים: במדבר פרק א פסוק טז; במדבר פרק טז פסוק ב; שמואל ב פרק טו פסוקים יא-יב)
  2. א. אפיינו את דרכי התנהגותו של שאול: מה הוא עושה? (חפשו את הפעלים המתארים אותו בפרק)
    ב. מתוך מעשי שאול נסו לנתח את התנהגותו: האם הוא מוביל או מובל? כיצד הוא מרגיש ומה הוא מבין?
  3. האם תגובתו הצנועה של שאול (פסוק כא) מעידה על התאמתו למלוכה או להפך?
  4. לאחר הסעודה מזמין שמואל את שאול לעלות עמו לגג, ולאחר מכן מורה שמואל שהנער יעבור. מדוע, לדעתכם, שמואל שואף לזמן פרטי עם שאול? וכיצד לדעתכם שאול מרגיש בנוגע לכך?

יצירה ומדרש

נזמין את התלמידים ליצור בזוגות או בקבוצות תמונת קומיקס מפורטת של הפרק, או ליצור סרטון אנימציה (ראו הדגמה):

נקרא עם התלמידים את המדרש (ראו מדרש גם בממערך השיעור).
לדעת מדרש זה דווקא צניעותו של שאול – המתבטאת באופן סמוי ביחסו אל הנער, ובאה לידי ביטוי מפורש בפני שמואל (פסוק כא) – היא יתרון להנהגתו, ובזכותה זכה למלכות. לאחר הבנת המדרש נדון עם התלמידים:

  • האם אתם מסכימים לתפיסה זו?
  • האם צניעותו של שאול נעלית בעיניכם?

מבט לחיים

שאול אינו מבין מדוע דווקא הוא נבחר, ומתאר את עצמו כקטן ולא מתאים.

נשוב מסיפור שאול לחיי כל אחד מאתנו, נחשוב ונשתף (במליאת הכיתה / בזוגות / בקבוצות):

  • האם קרה לכם פעם שנבחרתם לתפקיד?
  • איך הרגשתם?
  • האם ניסיתם להיבחר או שהבחירה הפתיעה אתכם?
  • מה נכון יותר לכם – להשתדל או להיבחר בלי מאמץ? מדוע?
  • מתי אתם מרגישים קטנים ביחס למשימה שהוטלה עליכם?
  • מתי אתם מרגישים בטוחים בהתאמתכם אל משימה שהוטלה עליכם?
  • מה בעיניכם טוב יותר להרגיש – שהתפקידים והמשימות מתאימים לנו או "גדולים עלינו"? מדוע?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: מהלך ההוראה השלישי מתמקד בחטיבת הפסוקים האחרונה בפרק ט (כא-כז). סיומו המפתיע של מסע חיפוש האתונות הוא בעצם פתיחתו של מסע המנהיגות שיעבור שאול. דמותו של שאול בלטה בצניעותה. תוכן השיעור עסק בסוגיית המנהיגות והצניעות – הן בחשיבה על אודות הדמות המקראית, הן בהתבוננות בחיינו כיום.
מיומנויות: ניתוח והבנת פסוקי הפרק, יכולת איתור והבנה נקודתית בפסוקי מקרא אחרים וניתוח מדרש חז"ל.
מתודות: משחק פתיחה ושיתוף עליו, הקרנת פסוקים על הלוח וסימונם, דיון פרשני ורגשי, כתיבה עיונית, יצירת תמונה מדרשית ושיח ושיתוף רגשי-אישי.

אפשר עוד...

רמזים:
אפשר לנתח במפגש בין שמואל לשאול אוסף רמזים הניתן לשאול: סעודה; קרואים; אוכל מכובד; עלייה לגג ביחידות. האם שאול מבין את הרמזים? מה תפקידם?

מאמר:
עיצוב דמותו של שאול – ניתוח פרק ט, מקראנט

סרטון:
הסופרת גלילה רון-פדר-עמית מספרת על דמותו האהובה של שאול המלך, מקראנט

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
הרואה וגם הנראה
במהלך החיפוש אחר הרואה, שאול פוגש שלוש נערות על יד הבאר. הוא שואל בקצרה: "היכן...
הרואה וגם הנראה
"...וְהֵמָּה מָצְאוּ נְעָרוֹת יֹצְאוֹת לִשְׁאֹב מָיִם וַיֹּאמְרוּ לָהֶן הֲיֵשׁ בָּזֶה הָרֹאֶה. וַתַּעֲנֶינָה אוֹתָם וַתֹּאמַרְנָה יֵּשׁ הִנֵּה לְפָנֶיךָ מַהֵר עַתָּה כִּי הַיּוֹם בָּא לָעִיר כִּי זֶבַח הַיּוֹם לָעָם בַּבָּמָה. כְּבֹאֲכֶם הָעִיר כֵּן תִּמְצְאוּן אֹתוֹ... וְעַתָּה עֲלוּ כִּי אֹתוֹ כְהַיּוֹם תִּמְצְאוּן אֹתוֹ." (פסוקים יא-יג)

איור: lilmallugirl/shutterstock.com

במהלך החיפוש אחר הרואה, שאול פוגש שלוש נערות על יד הבאר. הוא שואל בקצרה: "היכן הרואה?" והן עונות תשובה ארוכה וחוזרות על עצמן כמה פעמים. מדוע האריכו בדבריהן? על כך משיב המדרש:

לקריאת המדרש
למה הרבו נשים לדבר? רב אמר: לפי שהנשים דברניות הן; ושמואל אמר: כדי להסתכל ביופיו של שאול, שהרי כתוב (שמואל א, ט) "מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם." (עיבוד.על פי: תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מח עמוד ב)
  • מדוע האריכו הנערות בדבריהן? איזו מן התשובות מקובלת עליכם יותר ומדוע?
הבן של קיש
רוב הצדיקים שמם קודם להם, כמו:ושמו קיש (שמואל א ט, א),ושמו שאול (שם ט, ב),ושמו...
הבן של קיש
"וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִין וּשְׁמוֹ קִישׁ
בֶּן אֲבִיאֵל
בֶּן צְרוֹר
בֶּן בְּכוֹרַת
בֶּן אֲפִיחַ
בֶּן אִישׁ יְמִינִי,
גִּבּוֹר חָיִל.
וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל..."
(פסוקים א-ב)

Gustavo Frazao / shutterstock.com

רוב הצדיקים שמם קודם להם, כמו:
ושמו קיש (שמואל א ט, א),
ושמו שאול (שם ט, ב),
ושמו ישי ושמו דוד (שם יז, יב),
ושמו מרדכי (אסתר ב, ה),
ושמו אלקנה (שמואל א א, א),
ושמו בעז (רות ב, א).
אבל הרשעים – הם קודמים לשמם, כמו:
נבל שמו (שמואל א כה, כה),
גלית שמו (שם יז, ד),
שבע בן בכרי שמו (שמואל ב כ, כא).
ואם תמצא להפך, צריך מדרש."
(מעובד. על פי: מדרש לקח טוב על רות ב:א:ג)
  • על פי חז"ל, מדוע שמו של שאול מוזכר רק בפסוק השני של הפרק, אחרי הקדמה ארוכה?
  • מה אפשר ללמוד מפסוקים א-ב על שאול ועל התאמתו למלוך על עם ישראל?
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
אתון היא נקבת החמור. החמור משמש מאז ימי קדם לרכיבה, להובלת משאות ובחקלאות. חמורים מבויתים...
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
"ותֹּאבַדְנָה הָאֲתֹנוֹת לְקִישׁ אֲבִי שָׁאוּל וַיֹּאמֶר קִישׁ אֶל שָׁאוּל בְּנוֹ קַח נָא אִתְּךָ אֶת אַחַד מֵהַנְּעָרִים וְקוּם לֵךְ בַּקֵּשׁ אֶת הָאֲתֹנֹת." (פסוק ג)

אתון היא נקבת החמור. החמור משמש מאז ימי קדם לרכיבה, להובלת משאות ובחקלאות.

להמשך קריאה

חמורים מבויתים היו סימן לתרבות של יישובי קבע. האתון והחמור נזכרים פעמים רבות במקרא, ולא פעם יש משמעות נלווית לאזכורים, שאינה נאמרת מפורשות אך מוסיפה תוכן מרומז או סמלי לעלילה. למשל, העובדה שלאביו של שאול היו כמה אתונות, מעידה על עושרו. הסיפור מגולל את עלילות שאול והנער כאילו היו מקריות, אך לנו הקוראים, הרואים את מאחורי הקלעים, ידוע שהמפגש בין האיש שמחפש אתונות לבין האיש שמחפש מלך אינו מקרי, אלא מכוון בידי אלוהים.

בימינו משתמשים בביטוי "הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה" כשרוצים לתאר אדם שזכה בדבר יקר ערך בלי שחיפש אותו בכלל.

חשבו על הביטוי, המציב שני קצוות מנוגדים לכאורה – האתון לעומת המלוכה.

  • מה הניגוד זה נועד להבליט? חשבו על כך בזמן שאתם צופים בסרטון.
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה
מהפסוק ניתן להבין ששאול היה גבוה מכל העם, ואחרים הגיעו עד לכתפיו. אך מדוע עובדה...
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה
"וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם." (פסוק ג)

מד גובה. Andrey_Popov/shutterstock.com –

מהפסוק ניתן להבין ששאול היה גבוה מכל העם, ואחרים הגיעו עד לכתפיו. אך מדוע עובדה זו מצוינת?

להמשך קריאה

מחקרים שונים מצביעים על כך שלאנשים גבוהים (ובייחוד לגברים גבוהים) מיוחסות יותר סמכותיות ויכולות ניהול, גם אם באופן לא מודע. אין סיבה מדעית לכך, וייתכן מאוד שזה הרגל תרבותי, אולם ייתכן כי מסיבות אבולוציוניות הגובה משמש כסמן לחוסן גופני וליכולות צייד טובות, ובעקיפין מלמד כנראה על היכולת להשיג משאבים חומריים שהכרחיים כדי לשרוד.
חשוב לציין שאין הגדרה אבסולוטית מי גבוה ומי נמוך, וכי רמת גובהו של אדם נקבעת יחסית לסובבים אותו. ממש כפי שנאמר בפסוק ג – שאול היה "גבוה מכל עם".
מעניין אם היה נחשב גבוה גם היום.

  • מדוע טורח המספר לציין את גובהו של שאול?
  • האם לדעתכם הכוונה היא ששאול היה גבוה רק מבחינה חיצונית או גם מבחינות אחרות?
  • רוצים לדעת מהו גובה ממוצע היום? היכנסו לאתר המספק נתונים על גבהים ממוצעים, וחפשו מהו הגובה הממוצע על פי מדינה – היכנסו והתרשמו
סנצ'ו פנסה
  כל אחד צריך עוזר נאמן, וכך גם שאול. הכירו את סנצ'ו פנסה (או סנצ'ו...
סנצ'ו פנסה
"הֵמָּה יוֹרְדִים בִּקְצֵה הָעִיר וּשְׁמוּאֵל אָמַר אֶל שָׁאוּל אֱמֹר לַנַּעַר וְיַעֲבֹר לְפָנֵינוּ וַיַּעֲבֹר וְאַתָּה עֲמֹד כַּיּוֹם וְאַשְׁמִיעֲךָ אֶת דְּבַר אֱלֹהִים." (פסוק כז)

צילום של פסלו של סנצ'ו פנסה המוצב במדריד. אמן: Lorenzo Coullaut Valera (1876–1932) Blue pencil.svg wikidata:Q1388365 פסל מ-1930. צילום: Luis García, at flickr CC BY 2.0

  כל אחד צריך עוזר נאמן, וכך גם שאול. הכירו את סנצ'ו פנסה (או סנצ'ו פנצ'ו), דמות בדיונית ברומן "דון קישוט" שנכתב על ידי הסופר הספרדי מיגל דה סרוואנטס בין השנים 1615-1605.

להמשך קריאה

דון קישוט היה אדם חולמני ואף תמהוני, ונושא הכלים סנצ'ו פנסה לעזור לו להתמודד עם המציאות, לרוב ללא הצלחה. הספר תורגם לשפות רבות, ושימש בסיס למחזות ולאופרות. גם באומנות הרבו לתאר את דון קישוט ואת נושא כליו. דמותו של דון קישוט הפכה סמל לחולם חלומות, אדם מגוחך וטרגי המבקש להגשים תוכניות לא מציאותיות. ציטוט אחד מוכר של סנצ'ו פנסה מן הספר הוא: "רבים יוצאים להביא צמר, וחוזרים גזוזים בעצמם."

  • קראו פסוקים ה-ח, במה דומה מערכת היחסים של שאול ונערו לזו של דון קישוט ונושא כליו?
משיחת שאול
בתחריט של גוסטב דורֶה, האומן הצרפתי בן המאה ה-19, הקומפוזיציה מרמזת על מערכת היחסים בין...
משיחת שאול
"כָּעֵת מָחָר אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ אִישׁ מֵאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּמְשַׁחְתּוֹ לְנָגִיד עַל עַמִּי יִשְׂרָאֵל וְהוֹשִׁיעַ אֶת עַמִּי מִיַּד פְּלִשְׁתִּים כִּי רָאִיתִי אֶת עַמִּי כִּי בָּאָה צַעֲקָתוֹ אֵלָי." (פסוק טז)

שמואל מברך את שאול, גוסט דורה, מתוך סדרת איורי המקרא

בתחריט של גוסטב דורֶה, האומן הצרפתי בן המאה ה-19, הקומפוזיציה מרמזת על מערכת היחסים בין שמואל לשאול: שמואל מתואר כשהוא עומד ואילו שאול כורע.

להמשך קריאה

שמואל נראה כמי שכמעט נוגע בשמיים, מבטו מופנה אל על וידו מורה על שאול. מבטו של שאול פונה אל שמואל, והוא משלב את ידיו בתנוחה המביעה הסכמה וקבלה.

  • כיצד ממחיש ציורו של גוסטב דורה את משולש היחסים בין אלוהים, נביא ומלך?
הרואה מארץ צוף
  כשקוראים את פסוק ה נדמה ששאול ונערו עברו בארצות רבות בחיפוש אחר האתונות, ולא...
הרואה מארץ צוף
"וַיַּעֲבֹר בְּהַר אֶפְרַיִם וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ שָׁלִשָׁה וְלֹא מָצָאוּ, וַיַּעַבְרוּ בְאֶרֶץ שַׁעֲלִים וָאַיִן וַיַּעֲבֹר בְּאֶרֶץ יְמִינִי וְלֹא מָצָאוּ. הֵמָּה בָּאוּ בְּאֶרֶץ צוּף…" (פסוקים ד-ה)

מפת הדרך בה הלך שאול בחפשו את האתונות. כרטוגרפיה: סופר מיפוי. מתוך הספר: תנ"ך לחטיבת הביניים: משבטים לממלכה – כיתה ח,עמ' 154, יד יצחק בן-צבי והמרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2011

  כשקוראים את פסוק ה נדמה ששאול ונערו עברו בארצות רבות בחיפוש אחר האתונות, ולא ברור כיצד הספיקו לעבור מרחק שכזה בשלושה ימים.

להמשך קריאה

התשובה נמצאת במפה, אך תחילה יש להבין שלמילה "ארץ" יש במקרא כמה משמעויות. על פי אחת מהן, ארץ היא טריטוריה של שבטים, משפחות או ערים, כגון ארץ בנימין, ארץ אפרים, ארץ צוף, ארץ שועל, ארץ שלישה. ואכן, מהתבוננות במפה אפשר לראות שהם אומנם גמאו מרחק מכובד מאוד, אבל לא חצו ארצות. שאול והנער עברו בין חבלי ארץ שונים, עד שהגיעו לארץ צוף שבה נמצא הרואה, הוא שמואל.

  • ראו במפה את המסלול המעגלי של שאול והנער בחיפושם אחר האתונות, ושימו לב למרחק בין נקודת המוצא שלהם לבין הנקודה שבה מצאו את שמואל. איזו משמעות סיפורית יש לעובדה ששני המקומות כל כך קרובים זה לזה?
שבט בנימין
  בתנ"ך יש התייחסויות רבות לשבט בנימין. הראשונה שבהן היא ששבט בנימין נקרא על שם...
שבט בנימין
"וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִין וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן-אֲבִיאֵל בֶּן-צְרוֹר בֶּן-בְּכוֹרַת בֶּן-אֲפִיחַ בֶּן-אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל." (פסוק א)

בול שבט בנימין. עיצוב: ג המורי, תאריך הופעה: 05/06/1956, באדיבות השירות הבולאי - דואר ישראל

מפת שבט בנימין: 1847 - Palmer Richard. אוסף המפות של אמיר כהנוביץ, ACC 594-12, הספרייה הלאומית.

 

בתנ"ך יש התייחסויות רבות לשבט בנימין. הראשונה שבהן היא ששבט בנימין נקרא על שם בן הזקונים של יעקב

להמשך קריאה

והאחרונה שבהן מופיעה במגילת אסתר:
"אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ אִישׁ יְמִינִי" (אסתר ב, ה).
שימו לב לשמות – ציון אבותיו של מרדכי חוזר על שמות אבותיו של שאול, ועל ידי כך מקשר אותו לשושלת זו.
דימיון אחר בשמות, שקשור גם הוא לשבט בנימין, מופיע בשמו העברי של חוזה המדינה: היזכרו בשמותיו הראשונים של הרצל, וראו כיצד הם מאזכרים את הברכה שנתן יעקב לבנימין בנו לפני מותו, ברכה המאפיינת את השבט כולו: "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל" (בראשית מט, כז).

  • מדוע מוסר המספר המקראי בכזה פירוט את שמות אבותיו של שאול?
הרואה מרָמָה והאוֹרַקְל מדֶלְפִי
  כפי שמציין המחבר המקראי, בימים ההם היה מקובל לכנות את הנביא בשם "הרואה". הנביא...
הרואה מרָמָה והאוֹרַקְל מדֶלְפִי
"וַיֹּסֶף הַנַּעַר לַעֲנוֹת אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר הִנֵּה נִמְצָא בְיָדִי רֶבַע שֶׁקֶל כָּסֶף וְנָתַתִּי לְאִישׁ הָאֱלֹהִים וְהִגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ. לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה, כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה." (פסוקים ח-ט)

האורקל מדלפי מאת מיכלאנג'לו, בקפלה הסיסטינית, 1509. הקפלה הסיסטינית, מתוך ויקישיתוף

גלגל המזלות- באמצעותו אנשים רוצים להבין מה טומן העתיד בחובו.

  כפי שמציין המחבר המקראי, בימים ההם היה מקובל לכנות את הנביא בשם "הרואה".

להמשך קריאה

הנביא בעולם הקדום, בישראל ובארצות אחרות, נחשב לאדם בעל יכולת לחזות את העתיד ולראות דברים שנסתרים מן האדם הרגיל. לנביא ייחסו גם יכולת לתקשר עם האלים, ולכן פנו אליו כדי לקבל עצה או לבקש נס, לעיתים עבור תשלום. ביוון העתיקה אנשים היו פונים אל הנביאים כדי לדעת מה הגורל הצפוי להם על פי האלים. כדאי לציין שביוון העתיקה, נשים נחשבו פעמים רבות כבעלות יכולת נבואה, כמו שהיה למשל באורקל מדלפי. המילה היוונית "אוֹרַקְל" מבוססת על פועל לטיני שמשמעותו היא: לשאול, לבקש. אורקל הוא המקום שאליו הגיעו אנשים כדי לשאול על עתידם ולבקש עצות. בעיר דֶלְפִי היה מקדש לאל אפולו, שאליו הגיעו אנשים כדי לשמוע מהכוהנת שהייתה במקום דברי נבואה, מתוך אמונה שהאל מדבר מפיה. לא פעם דברי הנבואה שבפיה היו קצרים וחידתיים, ואפשר היה לפרש אותם בכמה אופנים.

  • מדוע מציע הנער לשאול לפנות לאיש האלוהים?
באר המים – הטוויטר של המקרא
  ארץ ישראל נמצאת באזור חצי מדברי, והמים לא מצויים בה בשפע. היום בפעולה קלילה...
באר המים – הטוויטר של המקרא
"...וְהֵמָּה מָצְאוּ נְעָרוֹת יֹצְאוֹת לִשְׁאֹב מָיִם..." (פסוק יא)

נערות שואבות מים, Eugene de Blaas 1902. מתוך ויקישיתוף.

באר מים במושבה האמריקאית-גרמנית ביפו. צילום: מיכאל יעקובסון, מתוך ויקיפדיה העברית

 

ארץ ישראל נמצאת באזור חצי מדברי, והמים לא מצויים בה בשפע. היום בפעולה קלילה זורמים המים מן הברז, אך פעם היה צורך לשאוב מים מן הבאר כדי לשתות.

להמשך קריאה

לכן יש בתנ"ך הרבה סיפורים על חפירת בְּאֵרוֹת, על סכסוכים הקשורים בבעלות על הבאר, על התגלוּיוֹת אלוהיות ליד באר מים ועל מפגשים והיכרויות בין רועים לרועות ליד הבאר. היום יש לנו טוויטר, פייסבוק ואתרי היכרות שונים, אך פעם לא היו אינטרנט (מרשתת) או טלפון חכם. מזל שהייתה הבאר!

שאול ונערו במסע חיפוש. קודם הם חיפשו בעצמם את האתונות, ועכשיו הם מחפשים את הרואה כדי שיעזור להם לחפש את האתונות. בעודם מחפשים אותו הם פוגשים נערות שהגיעו לבאר לשאוב מים. בתגובה לשאלתם הקצרה על מקום הימצאו של הרואה, משיבות הנערות תשובה מפורטת וארוכה.

  • מה נרמז לנו על דמותו של שאול מרצונן של הנערות להאריך את השיחה עימו? (רמז בפסוק ב)
שאול במצלמה נסתרת
קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/929 תנך ביחד, 2015 שאול יוצא לחפש אתונות ומוצא...
שאול במצלמה נסתרת
"וּשְׁמוּאֵל רָאָה אֶת שָׁאוּל וה' עָנָהוּ הִנֵּה הָאִישׁ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֵלֶיךָ זֶה יַעְצֹר בְּעַמִּי." (פסוק יז)

קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/929 תנך ביחד, 2015

שאול יוצא לחפש אתונות ומוצא מלוכה. באמת, לא רק בפתגם. ובעצם, המלוכה מוצאת אותו.

  • צפו עד דקה 2:11, איזה מידע מוסיף לנו הסרטון אודות שאול?