קיום הנדר של יעקב – הבטחות מקיימים
פרק לה, א-טו
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את הביטוי "לעמוד בהבטחה". ננסה להבין יחד עם התלמידים מה משמעות הביטוי ונכתוב על הלוח את מה שהם אומרים.
נאזין יחד לשיר 'הבטחות' של גיל ברנד.
נבקש מהתלמידים להיזכר:
- מתי הבטיח יעקב משהו למישהו? (כשהיה בדרכו לחרן לאחר החלום קיבל מאלוהים הבטחה שילווה אותו בדרכו ונדר נדר לבנות שם מזבח- בראשית כח (יט – כב)
היום נראה אם יעקב עומד בהבטחתו.
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק לה פסוקים א-טו ונבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה' לנסות לחפש במהלכה את קיום ההבטחה של יעקב ולסמן אותה.
מבט שני
אלוהים מדבר עם יעקב פעמיים במהלך הפסוקים:
- מה מבקש אלוהים מיעקב? (פסוק א)
- במה מברך אלוהים את יעקב? (ציינו שלוש ברכות לפחות)
- איזה נדר נדר יעקב לאלוהים, היכן הוא מקיים אותו? (הנדר – פרק כט פסוק כ, קיום הנדר – פרק לה פסוקים ו-ז)
- העתיקו את הטבלה הזאת ומלאו אותה במחברת:
ציטוט מהפסוקים (לא צריך לצטט הכול רק כמה מילים חשובות) | במילים שלכם: מה משמעות הפסוקים שציטטתם? | |
הנדר | ||
קיום הנדר | ||
מעשים המוכיחים את קיום הנדר |
מבט שלישי- קיום הנדר בבית אל
נתחלק לקבוצות ונחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
נתלה על הלוח פתקים ובהן הבטחות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
ניתן לכל ילד פתק אחד ונבקש מכל ילד לכתוב על הפתק הבטחה אחת שהוא לא קיים (הם יכולים להיעזר ברעיונות שבפתקים התלויים על הלוח או לכתוב הבטחות מעצמם). נבקש מהתלמידים שיכתבו דברים שלא אכפת להם שאחרים יראו.
בצידו השני של הפתק נבקש מהתלמידים לכתוב כיצד הם יכולים לתקן ולקיים את ההבטחה. אם אי אפשר לתקן כי מאוחר מדי, הם יכולים לכתוב איך בעתיד יוכלו לקיים את ההבטחות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו ולמדנו על קיום הנדר של יעקב ונזכרנו בהבטחתו הראשונית, הכרנו את בית –אל בה קוים הנדר
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, פרשנות מעמיקה של מהות הפסוקים, פרשנות בעזרת מפה.
מתודות: האזנה לשיר, חיבור לחיים על ידי כתיבת הבטחה שלא קיימתי וברצוני לתקן.