קריאת שמע
פרק ו, ו-ט
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את תמונות המזוזות והתפילין.
נשאל את התלמידים:
- מהם החפצים בתמונות? (מזוזה ותפילין)
- היכן קובעים את המזוזה? (בקיר הימני בכל בית)
- מה עושים בתפילין? (על הנחת התפילין נוכל ללמוד מהסרטון או להסביר בעל פה שמגיל מצוות יכול כל נער יהודי להניח תפילין, ושעל פי המנהג היהודי מצווה להניח תפילין מגיל החיוב והלאה מדי יום ביומו)
- למה לדעתכם חשובה העקביות בהנחת התפילין?
נספר שהיום נלמד על דבר שמשותף לשני החפצים האלו ונוגע לחשיבותם במסורת היהודית.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פרק ו פסוקים א-ו. נבאר מילים קשות. נסביר שעל פי חז"ל "טֹטָפֹת" הן תפילין של ראש. נשאל:
- מה אנחנו יכולים ללמוד מריבוי הפעלים בפסוקים? (הפסוקים מורכבים ברובם הגדול מהוראות שאלוהים נותן לעם ישראל ושעליו לבצע אותן)
מבט שני
נקרין על הלוח את פסוקים א-יב ונקרא תחילה עד פסוק ט.
נסביר כי בפסוקים א-ט אלוהים מורה על עם ישראל לאהוב אותו, לשמור ולקיים את מצוותיו, ולשנן את החוקים והמצוות שלו בכל מיני אופנים.
נשאל:
- מתי צריך להזכיר את החוקים והמצוות? (בבית, בהליכה בדרך, לפני השינה, מוקדם בבוקר כשקמים)
- איפה צריך להזכיר אותם? (במזוזות ובתפילין)
- מה משותף לזמנים ולמקומות האלו? (הם קשורים קשר הדוק לשגרת היום שלנו. נספר שתפילת "שמע ישראל" היא אחת התפילות החשובות במסורת היהודית, היא מכונה "קריאת שמע" ויהודים שומרי מצוות אומרים אותה פעמיים ביום – בבוקר ובערב)
נקרא את פסוקים י-יב ונשאל:
- מה ההבטחה שאלוהים מבטיח לעם? (שאם ישמרו את החוקים והמצוות ויזכרו אותם תמיד, הם יזכו לחיי שפע ורווחה בארץ ישראל)
מבט שלישי
נקרין על הלוח את פסוקי ההבטחה ונבקש מהתלמידים למלא את הטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם אלוהים מדגיש שהעם לא עשה את כל העבודה הזאת? (המילה "לא" מבקשת להזכיר לעם שהארץ שייכת לאלוהים, והוא נתן אותה לעם ישראל מתנה)
נשוב להוראות של אלוהים ונשאל:
- למה לדעתכם אלוהים רוצה שעם ישראל ישנן את "הדברים האלה" – כלומר, המצוות, כל הזמן? האם לדעתכם זה קשור לרווחה הכלכלית שעומדת לבוא על עם ישראל בארץ?
מבט לחיים
נערוך תרגיל כתיבה ברוח הדברים: נבקש מכל תלמיד לכתוב במחברת שלו משהו שהוא חושב שאנחנו צריכים לזכור בכל מקום שאנחנו הולכים, בדרך ובבית ובבוקר ובערב וכו'. נשמע דוגמאות נבחרות בכיתה.
לחלופין, נעמיק ב"קריאת שמע" – לאורך ההיסטוריה למדו ילדים יהודים מהוריהם לומר את התפילה הזאת מגיל צעיר מאוד פעמיים ביום, והיא נעשתה חלק בלתי נפרד מהיום שלהם וחלק בלתי נפרד מחיי עם ישראל במשך דורות רבים. אפשר לספר לתלמידים את סיפור שמע ישראל.
נשאל את התלמידים:
- מה אתם חושבים על הסיפור?
- האם הוא נותן משמעות נוספת לתפילה?
- האם לדעתכם היום יש משפט אחר שאפשר לומר, וכל הילדים היהודים בארץ ובעולם ידעו להמשיך אותו כסימן ליהדותם? נשמע רעיונות והצעות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על תפילין ומזוזה, על קריאת שמע ועל הוראותיו של אלוהים לשנן את החוקים והמצוות בכל מרחבי חיינו בשגרת היום-יום.
מיומנות: ענינו על שאלות הבנה על הטקסט.
מתודה: ערכנו תרגיל בכתיבה יוצרת.