רגע של מפגש
פסוקים סא-סז
הזמנה ללימוד
רבקה יוצאת לדרך מביתה לקראת מפגש עם איש שהיא אינה מכירה. היא מכירה רק את העבד של אביו. היא הסכימה, ואף הראתה נלהבוּת. מה לדעתכם היא חושבת כשהם בדרך? נעלה את השאלה:
- לפעמים גם אנחנו נערכים לקראת פגישה עם מישהו שאיננו מכירים: חוג חדש, כיתה חדשה, מורה חדשה. איך אנחנו מרגישים באירועים האלה? אילו מחשבות חולפות לנו בראש?
לאחר הדיון על המפגשים הראשונים שלנו, נזמין את התלמידים לחשוב:
- מהן, לדעתכם, התחושות במפגש הראשון בין איש לאישה?
(הערה מתודית: הפעילות יכולה להתקיים בחדר המחשבים על מצגת מוכנה, או בכיתה עם דפים מצולמים)
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
בזמן שעבד אברהם מצא ליצחק אישה, יצחק היה בארץ הנגב. אחרי אירוע העקדה, אחרי מות אמו. איננו יודעים אם יצחק יודע שעבדו של אביו הלך לחפש לו אישה. אולי ידע, אולי לא ידע. כתוב שהוא יצא לשוח בשדה לפנות ערב… לשוח, לטייל, לדבר…
לאחר ההקדמה, נזמין את התלמידים ליצירה ולכתיבה בעזרת דפי קומיקס: על מה חושב, לדעתכם, יצחק ברגעים האלה?
מבט שני- שאלות של הבנת הטקסט
נקרא את הפסוקים.
שאלה מטרימה:
- מהו, לדעתכם, "מצב הרוח" של יצחק ושל רבקה (כל אחד לחוד)?
נבקש מהתלמידים לבסס את תשובותיהם על התנהגות או על רגשות המתוארים בפסוקים (לדוגמה, תלמידה החושבת שרבקה הייתה נרגשת מאוד, נשאל: מה בהתנהגות המתוארת בפסוקים מצביע על כך?).
לפני הכתיבה, נזמין את התלמידים לסיעור מוחות סביב השאלות: האם מצב הרוח של רבקה ויצחק שונה או דומה? מדוע? מה עבר על רבקה לפני המפגש? ומה עבר על יצחק? לְמה כל אחד מקווה? מה קשה לו? מה מרגֵש אותו? נזמין את התלמידים לכתוב המשך לפריים הקודם. מה חושבים רבקה ויצחק בזמן המפגש?
מבט שלישי- התבוננות והעמקה
בתוך האוהל – רבקה ויצחק נמצאים לבד בפעם הראשונה. נזמין את התלמידים לכתוב את הדו-שיח הראשון המתנהל בין יצחק לבין רבקה
מבט לחיים- מוציאים לאור!
התלמידים יקבלו כמה דקות לעבור על הסיפור שכתבו: מהרגעים הנפרדים של יצחק ורבקה דרך מחשבות בעת המפגש מרחוק ועד לדיבור בפגישה בתוך האוהל.
העמקה:
לאחר הכתיבה והיצירה, נחזור שוב לפסוקים ונראה שהכתוב מתאר תהליך של התקרבות בין יצחק לרבקה:
וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ.
ניתן לראות את התהליך הזה כדוגמה להתמודדות עם מפגש ראשון, למבוכה ולהתמודדויות שהוא מזַמן.
נזמין את התלמידים להציג את התוצרים בכיתה (לדוגמה: תלייה על הקיר בכיתה; תלייה על הקיר במסדרון בית הספר; הצגה לפני מליאת הכיתה; הדפסה והעברה ל"ספרון"; הצגה מול הכיתה כולה.)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: סיפור הפגישה בין יצחק לבין רבקה.
מיומנות: חילוץ התנהגות ופרשנות להתנהגות.
מתודה: יצירת סיפור קומיקס בהמשכים.