רואים רחוק רואים שקוף
פרק לד, א-ה
הזמנה ללימוד
נשמיע לתלמידים את השיר 'רואים רחוק רואים שקוף'.
נזמין את התלמידים לזהות בשיר מקום המוזכר בתנ"ך הקשור לנושאים שאנחנו לומדים עכשיו: הר נבו. נספר שהיום נתמקד בדמותו של משה העומדת על ההר שממנו "רואים רחוק, רואים שקוף".
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-ה בפרק לד, נקרא אותם בקול רם ונבקש מן התלמידים לכתוב במחברת את כל המקומות בארץ ישראל שמשה רבנו רואה מנקודת התצפית שלו על ההר – פסוקים א-ג:
וַיַּרְאֵהוּ ה' אֶת כָּל הָאָרֶץ: אֶת הַגִּלְעָד עַד דָּן, וְאֵת כָּל נַפְתָּלִי, וְאֶת אֶרֶץ אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה, וְאֵת כָּל אֶרֶץ יְהוּדָה עַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן (=הים התיכון), וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר.
מבט שני
נקרין על הלוח מפה כללית של הר נבו והתצפית ממנו מתוך אתר תנ"ך הרצוג (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור).
לאחר מכן נקרין על הלוח מפה של חלוקת הארץ לנחלות השבטים, ונזמין את התלמידים לזהות את המקומות במפה שראה משה מהר נבו ולהתאים אותם למקומות שאנו מכירים בארץ או שמחוץ לגבולות בימינו (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נאסוף את תשובות התלמידים במליאה ונבדוק אותן.
מבט שלישי
נציג לתלמידים שלושה מקורות ובהם פסוקים העוסקים בעונשו של משה מבמדבר ומדברים.
נשאל את התלמידים:
- מה השתנה מרגע קבלת העונש ועד ביצועו?
בראשית הדרך אלוהים מבשר למשה ואהרון שהם לא יבואו אל הארץ, ולאחר שמשה מבקש בכל זאת "לעבור ולראות את הארץ", אלוהים מאפשר לו לפחות לראות מרחוק: משה מת רגע לאחר שהוא זוכה לתצפית רחבה וצלולה על כל ארץ ישראל.
- האם המבט מרחוק מנחם?
- האם הוא מעורר געגוע?
- האם ההסתכלות על הארץ מרחוק מבטאת השלמה עם המציאות או תובנה אחרת?
בהמשך לשיר שבו פתחנו את השיעור נשאל:
- איך לדעתכם משה מרגיש כשהוא רואה את כל הארץ מרחוק? האם הוא שמח על שהביא את העם עד לכאן? האם הוא עצוב על העונש שניתן לו? האם שניהם?
ניתן לתלמידים משימת כתיבה: נסו להיכנס לנעליו של משה העומד על הר נבו. כתבו דף מתוך יומנו של משה ובו משה כותב לעצמו על העלייה להר נבו ועל מה שראה מנקודת התצפית שלו על הארץ.
מבט לחיים
נחזור למקומות שמשה רבנו רואה מההר ומה יש בהם בימינו. נשאל את התלמידים:
- האם הייתם באחד מן המקומות האלו לאחרונה?
- האם הכיתה טיילה באחד המקומות האלו?
- מה מיוחד בהם?
- מה מאפיין את המקומות האלו?
- מה לדעתכם ראה שם משה רבינו?
ניתן לתלמידים משימה לשיעורי בית מתוך שתי האפשרויות האלה:
- חפשו בוויקיפדיה מידע על אחד מן המקומות המוזכרים בתצפית משה והכינו סקירה קצרה של חמש שורות על המקום הזה ומה מיוחד בו.
- אם הייתם בעצמכם באחד מן המקומות האלה (לדוגמה: נחל דן / שדה בוקר / עמק יזרעאל וכו'), הביאו לכיתה תמונה שלכם מן הטיול או כתבו בכמה שורות היכן טיילתם ואיך הייתה החוויה.
בשיעור הבא נשמע בכיתה את הסיפורים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על משה העומד על הר נבו, ואלוהים מראה לו את הארץ, ובחנו את המקומות הייחודיים שאלוהים בוחר להראות למשה ומה יש בהם בימינו, ודנו מדוע דווקא הוא בוחר במקומות אלה.
מיומנויות: השווינו בין שלושה מקורות בתנ"ך והסקנו מסקנות מההשוואה, מצאנו במפה מקומות שעליהם מספרים הפסוקים.
מתודות: התנסינו בכתיבה יוצרת, קיבלנו שיעורי בית לספר על חוויית טיול משלנו ולהביא תמונות מהטיולים.