רועי הצאן אינם יכולים לחיות על אותם שטחי מרעה
פסוקים א-ו
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- מהו רועה צאן?
נציג את התמונה ונשאל את התלמידים:
- מה המקצוע של הנערה בתמונה? (רועת צאן)
- מה עושה רועה צאן? (יוצא עם הצאן למרעה למצוא להם מזון)
נסביר שרועה הצאן צריך מרחבים גדולים של מרעה ולכן לא יכולים שני בעלי צאן לשבת באותו אזור, המרעה לא יספיק להם. כשנקרא את הפסוקים נראה מי בעלי הצאן שלא יכלו לחיות על אותה אדמה.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים א-ו קריאה מוטעמת ונחפש תשובה לשאלה:
- מי לא יכלו לשבת יחדיו? ומדוע?
מבט שני
נקרין את הפסוקים על הלוח ונדגיש את הכיוונים והמקומות כך:
א וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם, הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ הַנֶּגְבָּה. ב וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב. ג וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָי ד אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה. וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ה'. ה וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים. ו וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו, כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.
נציג את מפת האזור בתקופת האבות (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).
נשאל את התלמידים מהי מפה, ונסביר שמפה היא שרטוט של אזור מסוים במבט מלמעלה. המפה מאפשרת לנו להתמצא במרחב. ניעזר בתלמידים ונכתוב על המפה את הכיוונים בלשוננו ובלשון המקרא (צפונה-צפון, נגבה-דרום, ימה-מערב, קדמה-מזרח).
נבקש מהתלמידים לזהות במפה אילו עמים יושבים בארץ בתקופה זו.
נסמן במפה את מסלול הליכתו של אברם על פי הפסוקים ונשאל את התלמידים:
- למה אברם נודד?
נשמע רעיונות נבדוק את התשובה בהמשך.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים
- מי הן הדמויות העיקריות בפסוקים?
- מה ידוע לנו עליהם מהפסוקים?
נכתוב את תשובותיהם על הלוח (ראו תשובה בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה פירוש הביטוי "וְאַבְרָם כָּבֵד"?
נכתוב על הלוח את מגוון התשובות שיעלו התלמידים (כגון: שמן, עשיר, עייף, כבוד).
נשאל את התלמידים:
- איזו משמעות לדעתכם מתאימה לפסוק?
נסביר שהמילה עשיר וכבד הן בעלות משמעות קרובה, בהקשר של הפסוק שאנו עוסקים בו.
נשאל את התלמידים:
- במה בעיקר מתבטא העושר של אברם ולוט?
נבין שבתקופת אברם מי שהיה לו צאן ובקר רבים היה עשיר.
נקרא את פסוק ו: "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו".
נשאל את התלמידים:
- מה הבעיה של אברם ולוט המוצגת בפסוק? (אין די מקום, מים ומרעה לשתי קבוצות שעשירות במקנה וצאן)
- למה זה יכול להוביל לדעתכם? (למריבה)
מבט לחיים
בפסוקים מתוארת בעיה בחלוקת משאבים.
- באילו משאבים אנחנו משתמשים בחיים שלנו?(אוכל, ציוד לבית הספר, צעצועים וכדומה)
כולנו צריכים לעיתים להתחלק במשאבים, להשאיר אוכל לאחרים, להשאיל עיפרון לחבר וכו'. נבקש מהתלמידים לספר על אירועים שבהם היו צריכים להתחלק במשאבים.
- כיצד התמודדתם במצב זה? (משא ומתן, מריבה, חלוקה צודקת וכו')
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בשאלות מה הוא רועה צאן ומהם צרכיו. נחשפנו לקושי בימי קדם בהימצאות שני אנשים עשירים בעלי מקנה רב במקום אחד ולסיבות שבשלן הם נודדים. סיימנו את השיעור בהבנה שהצורך באותם משאבים יכול להביא למריבה.
מיומנויות: הבנת הפסוקים בעזרת מפה ותמונה.
מתודות: שימוש במפת נדודי אברם, הדגשת משפטים.