סגור תצוגת כיתה
הפרק

רועי הצאן אינם יכולים לחיות על אותם שטחי מרעה

פסוקים א-ו

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה- מהו רועה צאן?
נציג את התמונה ונשאל את התלמידים:

  • מה המקצוע של הנערה בתמונה? (רועת צאן)
  • מה עושה רועה צאן? (יוצא עם הצאן למרעה למצוא להם מזון)

נסביר שרועה הצאן צריך מרחבים גדולים של מרעה ולכן לא יכולים שני בעלי צאן לשבת באותו אזור, המרעה לא יספיק להם. כשנקרא את הפסוקים נראה מי בעלי הצאן שלא יכלו לחיות על אותה אדמה.

מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים

נקרא את פסוקים א-ו קריאה מוטעמת ונחפש תשובה לשאלה:

  • מי לא יכלו לשבת יחדיו? ומדוע?

מבט שני

נקרין את הפסוקים על הלוח ונדגיש את הכיוונים והמקומות כך:
א וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם, הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וְלוֹט עִמּוֹ הַנֶּגְבָּה. ב וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב. ג וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל וּבֵין הָעָי ד אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה. וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ה'. ה וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים. ו וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו, כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.

נציג את מפת האזור בתקופת האבות (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי).

נשאל את התלמידים מהי מפה, ונסביר שמפה היא שרטוט של אזור מסוים במבט מלמעלה. המפה מאפשרת לנו להתמצא במרחב. ניעזר בתלמידים ונכתוב על המפה את הכיוונים בלשוננו ובלשון המקרא (צפונה-צפון, נגבה-דרום, ימה-מערב, קדמה-מזרח).

נבקש מהתלמידים לזהות במפה אילו עמים יושבים בארץ בתקופה זו.

נסמן במפה את מסלול הליכתו של אברם על פי הפסוקים ונשאל את התלמידים:

  • למה אברם נודד?

נשמע רעיונות נבדוק את התשובה בהמשך.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים

  • מי הן הדמויות העיקריות בפסוקים?
  • מה ידוע לנו עליהם מהפסוקים?

נכתוב את תשובותיהם על הלוח (ראו תשובה בממערך השיעור).

נשאל את התלמידים:

  • מה פירוש הביטוי "וְאַבְרָם כָּבֵד"?

נכתוב על הלוח את מגוון התשובות שיעלו התלמידים (כגון: שמן, עשיר, עייף, כבוד).

נשאל את התלמידים:

  • איזו משמעות לדעתכם מתאימה לפסוק?

נסביר שהמילה עשיר וכבד הן בעלות משמעות קרובה, בהקשר של הפסוק שאנו עוסקים בו.

נשאל את התלמידים:

  • במה בעיקר מתבטא העושר של אברם ולוט?

נבין שבתקופת אברם מי שהיה לו צאן ובקר רבים היה עשיר.

נקרא את פסוק ו: "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב, וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו".
נשאל את התלמידים:

  • מה הבעיה של אברם ולוט המוצגת בפסוק? (אין די מקום, מים ומרעה לשתי קבוצות שעשירות במקנה וצאן)
  • למה זה יכול להוביל לדעתכם? (למריבה)

מבט לחיים

בפסוקים מתוארת בעיה בחלוקת משאבים.

  • באילו משאבים אנחנו משתמשים בחיים שלנו?(אוכל, ציוד לבית הספר, צעצועים וכדומה)

כולנו צריכים לעיתים להתחלק במשאבים, להשאיר אוכל לאחרים, להשאיל עיפרון לחבר וכו'. נבקש מהתלמידים לספר על אירועים שבהם היו צריכים להתחלק במשאבים.

  • כיצד התמודדתם במצב זה? (משא ומתן, מריבה, חלוקה צודקת וכו')

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בשאלות מה הוא רועה צאן ומהם צרכיו. נחשפנו לקושי בימי קדם בהימצאות שני אנשים עשירים בעלי מקנה רב במקום אחד ולסיבות שבשלן הם נודדים. סיימנו את השיעור בהבנה שהצורך באותם משאבים יכול להביא למריבה.
מיומנויות: הבנת הפסוקים בעזרת מפה ותמונה.
מתודות: שימוש במפת נדודי אברם, הדגשת משפטים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
רועת צאן
Eugène Verboeckhoven, via Wikimedia Commons מה המקצוע של הנערה בתמונה? מה עושה רועה צאן?
רועת צאן

Eugène Verboeckhoven, via Wikimedia Commons

  • מה המקצוע של הנערה בתמונה?
  • מה עושה רועה צאן?
דמויות בפרק
אברם – פסוק ב: "וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב". לוט – פסוק ה: "וְגַם...
דמויות בפרק

אברם – פסוק ב: "וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב".
לוט – פסוק ה: "וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים" ('את' במשמעות 'עם').

אברם רודף שלום
ה' בֵּירֵךְ אֶת אַבְרָהָם. הָיוּ לְאַבְרָהָם הַרְבֵּה כֶּסֶף וְזָהָב וְאוֹהָלִים, כְּבָשִׂים וְעִיזִים, גְמַלִים וַחֲמוֹרִים. גַם...
אברם רודף שלום
"וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט." (יג, ז)

על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל / רבקה אליצור. איורים: נורית צרפתי. ההסתדרות הציונית העולמית – ספריית אלינר

ה' בֵּירֵךְ אֶת אַבְרָהָם. הָיוּ לְאַבְרָהָם הַרְבֵּה כֶּסֶף וְזָהָב וְאוֹהָלִים, כְּבָשִׂים וְעִיזִים, גְמַלִים וַחֲמוֹרִים. גַם לְלוֹט, בֶּן אָחִיו שֶׁל אַבְרָהָם, הָיוּ הַרְבֵּה כְּבָשִׂים וְעִיזִים וְאֹוהָלִים. וְאַבְרָהָם אָמַר לָרוֹעִים שֶׁל צֹאנוֹ: הִיזָהֲרוּ, שֶׁהַצֹאן לֹא יֹאכְלוּ מִמָה שֶׁצוֹמֵחַ בַּשָׂדוֹת שֶׁאֵינָם שֶׁלִי. כַּאֲשֶׁר אַתֶם עוֹבְרִים בַּשָׂדוֹת שֶׁל אֲנָשִׁים זָרִים, קִשְׁרוּ אֶת הַפֵּה שֶׁל כָּל כִּבְשָׂה וְשֶׁל כָּל עֵז שֶׁלֹא יֹאכְלוּ מִמָה שֶׁאֵינוֹ שֶׁלִי. קָשְׁרוּ הָרוֹעִים שֶׁל אַבְרָהָם אֶת פִּי הַצֹאן, וְלֹא אָכְלוּ הַצֹאן בַּשָׂדוֹת שֶׁל אֲנָשִׁים זָרִים.
להמשך המדרש

הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט לֹא קָשְׁרוּ אֶת פִּי הַצֹאן שֶׁלָהֶם. אָכְלוּ הַצֹאן שֶׁל לוֹט עֵשֶׂב בְּכָל הַשָׂדוֹת, גַם בַּשָׂדוֹת שֶׁל זָרִים. אָמְרוּ הָרוֹעִים שֶׁל אַבְרָהָם אֶל הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט: גַזְלָנִים אַתֶם! לָמָה אַתֶם נוֹתְנִים לַצֹאן שֶׁלָכֶם לֶאֱכוֹל בַּשָׂדוֹת שֶׁאֵינָם שֶׁלָכֶם? אָמְרוּ הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט: לֹא גַזְלָנִים אֲנַחְנוּ. כָּל הָאָרֶץ שֶׁל לוֹט תִהְיֶה. אָמְרוּ רוֹעֵי אַבְרָהָם: לֹא נָכוֹן! לֹא שֶׁל לוֹט הָאָרֶץ. שֶׁל אַבְרָהָם כָּל הָאָרֶץ! ה' נָתַן אֶת הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם! אָמְרוּ רוֹעֵי לוֹט: אֲבָל אַבְרָהָם, אֵין לוֹ בֵּן. יָמוּת אַבְרָהָם וְתִהְיֶה כָּל הָאָרֶץ לְלוֹט. צָעֲקוּ רוֹעֵי לוֹט. צָעֲקוּ רוֹעֵי אַבְרָהָם. הִתְחִילוּ מַכִּים זֶה אֶת זֶה וּמְגָרְשִׁים זֶה אֶת זֶה. שָׁמַע אַבְרָהָם. וְאַבְרָהָם אוֹהֵב שָׁלוֹם וְשׂוֹנֵא אֶת הַמְרִיבָה. אָמַר אַבְרָהָם לְלוֹט: " אֶל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ וּבֵין רוֹעַי וּבֵין רוֹעֶיךָ, כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנַחְנוּ". בְּחַר לְךָ, לוֹט אָחִי, מִכָּל הָאָרֶץ, אֶת הַמָקוֹם אֲשֶׁר אַתָה רוֹצֶה בּוֹ. אִם תֵלֵךְ לִשְׂמֹאל, אֵלֵךְ אֲנִי לְיָמִין; אִם תֵלֵךְ יָמִינָה, אֵלֵךְ אֲנִי שְׂמֹאלָה. רַק יִהְיֶה נָא שָׁלוֹם בֵּינֵינוּ, כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנַחְנוּ. בָּחַר לוֹ לוֹט לָשֶׁבֶת בָּעִיר סְדוֹם.

תודה לספירית אלינר של ההסתדרות הציונית העולמית על האפשרות להשתמש במדרשים הנמצאים בספרים של רבקה אליצור

  • עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, עַל מָה רָבוּ הָרוֹעִים?

קום והתהלך בארץ
https://www.youtube.com/watch?v=wqOdPKo-79U הַשִׁיר מְדַבֵּר עַל הָעֵרֶךְ שֶׁל טִיוּלִים בָּרֶגֶל בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. הוּא מְנַסֶה לְעוֹדֵד אוֹתָנוּ לְהַכִּיר...
קום והתהלך בארץ
"קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה." (יג, יז)

https://www.youtube.com/watch?v=wqOdPKo-79U הַשִׁיר מְדַבֵּר עַל הָעֵרֶךְ שֶׁל טִיוּלִים בָּרֶגֶל בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. הוּא מְנַסֶה לְעוֹדֵד אוֹתָנוּ לְהַכִּיר אֶת הָאָרֶץ בְּאֶמְצָעוּת הָרַגְלַיִים. הַטִיוּל גוֹרֵם לַקֶשֶׁר וְלָאַהֲבָה לָאָרֶץ.

להמשך קריאה ולמילות השיר

הַפִּזְמוֹנַאי יוֹרָם טְהַרְלֵב, מְחַבֵּר הַשִׁיר, מְסַפֵּר עַל כְּתִיבַת הַשִׁיר: הַשׁוּרָה הַפּוֹתַחַת, "קוּם וְהִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ", לְקוּחָה כַּמוּבָן מִסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, אַךְ יֵשׁ בָּה שִׁינוּי קָטָן, וַאֲנָשִׁים רַבִּים אֵינָם מַבְחִינִים בַּהֶבְדֵל. יוֹם אֶחָד אֲפִילוּ רָאִיתִי שֶׁעַל מַצֵבָה בְּבֵית קְבָרוֹת חָצוּב הַפָּסוּק "קוּם וְהִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ לְאוֹרְכָּה וּלְרוֹחְבָּה כִּי לֶךְ אֶתְנְנָה". כָּךָ לֹא כָּתוּב בַּתָנָ"ךְ! בַּתָנָ"ךְ כָּתוּב "קוּם הִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ", בְּלִי וָ"ו הַחִיבּוּר, אַךְ אֲנָשִׁים רַבִּים כְּבָר הָפְכוּ אֶת הַוָ"ו הַזֹאת לְחֵלֶק מֵהַתָנָ"ךְ. (האתר של יורם טהרלב) קום והתהלך בארץ מילים: יורם טהרלב קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ בְּתַרְמִיל וּבְמַקֵּל. וּוַדַּאי תִּפְגֹּשׁ בַּדֶּרֶךְ שׁוּב אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. יְחַבְּקוּ אוֹתְךָ דְּרָכֶיהָ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, הִיא תִּקְרָא אוֹתְךָ אֵלֶיהָ כְּמוֹ אֶל עֶרֶשׂ אַהֲבָה. זֹאת אָכֵן אוֹתָהּ הָאָרֶץ, זוֹ אוֹתָהּ הָאֲדָמָה וְאוֹתָהּ פִּסַּת הַסֶּלַע הַנִּצְרֶבֶת בַּחַמָּה. וּמִתַּחַת לָאַסְפַלְט לְבִנְיְנֵי הָרַאֲוָה, מִסְתַּתֶּרֶת הַמּוֹלֶדֶת בַּיְשָׁנִית וַעֲנָוָה. קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ… וְכַרְמֵי עֲצֵי הַזַּיִת וּמִסְתּוֹר הַמַּעֲיָן עוֹד שׁוֹמְרִים עַל חֲלוֹמָהּ וַחֲלוֹמֵנוּ הַיָּשָׁן. וְגַגּוֹת אוֹדְמִים עַל הַר וִילָדִים עַל הַשְּׁבִילִים, בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ הָלַכְנוּ עִם חֲגוֹר וְתַרְמִילִים. קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ… © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מְחַבֵּר הַשִׁיר רוֹצֶה לְקַשֵׁר בֵּין הַצִיווּי שֶׁנִיתַן לְאַבְרָם לְבֵין יָמֵינוּ. מָה הוּא מְבַקֵשׁ מֵאִיתָנוּ לַעֲשׂוֹת?

שמאל ימין
לוֹט וְאַבְרָם נִפְרָדִים זֶה מִזֶה בְּעִקְבוֹת מְרִיבָה בֵּין הָרוֹעִים שֶׁלָהֶם. אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים עַל מָה...
שמאל ימין
"...אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה." (יג, ט)

aopsan/shutterstock.com

לוֹט וְאַבְרָם נִפְרָדִים זֶה מִזֶה בְּעִקְבוֹת מְרִיבָה בֵּין הָרוֹעִים שֶׁלָהֶם.

להמשך קריאה

אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים עַל מָה בְּדִיוּק הָיְיתָה הַמְרִיבָה, וִיכוֹלִים רַק לְשַׁעֵר שֶׁאוּלַי זֶה קָשׁוּר לָעוּבְדָה (הַנִיתֶנֶת לָנוּ בִּתְחִילַת הַסִיפּוּר) שֶׁלוֹט נַעֲשָׂה עָשִׁיר. בְּעִקְבוֹת הַמְרִיבָה מַצִיעַ אַבְרָם לְלוֹט לְהִיפָּרֵד כְּדֵי לִמְנוֹעַ מְרִיבוֹת נוֹסָפוֹת. הוּא נוֹתֵן לְלוֹט לִבְחוֹר רִאשׁוֹן אֶת הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ הוּא רוֹצֶה לָגוּר.

  • מִי אָמַר לְמִי אֶת הַבִּיטוּי "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה"? הַסְבִּירוּ אֶת הַבִּיטוּי בַּמִילִים שֶׁלָכֶם.

  • מָה הַבִּיטוּי מְלַמֵד עַל מִי שֶׁאָמַר אוֹתוֹ? אֵיזוֹ תְכוּנָה מַתְאִימָה לְאוֹתוֹ אָדָם?

לוט ואברם
פְסֵיפָס שֶׁנִמְצָא בְּרוֹמָא בַּכְּנֵסִייָה שֶׁשְׁמָה "סָנְטָה מָרִיָה מָג'וֹרֶה". הפסיפס מְתָאֵר אֶת הַפְּרֵידָה שֶׁל לוֹט וְאַבְרָם....
לוט ואברם
"הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי..." (יג, ט)

מתוך ויקישיתוף

פְסֵיפָס שֶׁנִמְצָא בְּרוֹמָא בַּכְּנֵסִייָה שֶׁשְׁמָה "סָנְטָה מָרִיָה מָג'וֹרֶה". הפסיפס מְתָאֵר אֶת הַפְּרֵידָה שֶׁל לוֹט וְאַבְרָם. בַּפְּסֵיפָס שְׁנֵי צְבָעִים עִיקָרִיִים – כָּחוֹל וְכָתוֹם.

להמשך קריאה

מְעַנְיֵין לָדַעַת שֶׁהַצְבָעִים הָאֵלֶה הַם "צְבָעִים מַשְׁלִימִים", צְבָעִים שֶׁמַבְלִיטִים זֶה אֶת זֶה וּמוֹשְׁכִים אֶת הָעַיִן שֶׁל הַמִתְבּוֹנֵן בַּיְצִירָה. כְּנֵסִייַת סָנְטָה מָרִיָה מָג'וֹרֶה הָיְיתָה בֶּעָבָר מִקְדָשׁ לְאֵלִים רוֹמִיִים, וְרַק אַחַר כָּךָ – כְּנֵסִייָה. תִקְרַת הַכְּנֵסִייָה מְכוּסָה זָהָב, וְהַקִירוֹת מְכוּסִים בְּ-36 לוּחוֹת פְסֵיפָס הַמְתָאֲרִים תְמוּנוֹת מֵהַתָנָ"ךְ. עַל פִּי הָאֱמוּנָה הַנוֹצְרִית, בִּכְנֵסִייָה זוֹ נִמְצָאִים שְׂרִידִים מֵהָעֲרִיסָה שֶׁל יֵשׁוּ, וְהַכְּנֵסִייָה מְשַׁמֶשֶׁת כַּאֲתַר עֲלִייָה לָרֶגֶל לַמַאֲמִינִים.

 

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה וְתֵאֲרוּ מָה אַתֶם רוֹאִים.

  • נַסוּ לְזַהוֹת מִיהוּ אַבְרָם וּמִיהוּ לוֹט, וְהַסְבִּירוּ מַדוּעַ הֶחְלַטְתֶם כְּפִי שֶׁהֶחְלַטְתֶם.

הָעֵדֶר של אברם
  מִצִיוּרֵי הַתָנָ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֵּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת הָעֵדֶר...
הָעֵדֶר של אברם
"וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב." (פסוק ב)

מציורי התנ"ך של גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה 19. התמונה מתארת את עדרו הגדול של אברהם: "ואברהם כבד מאד, במקנה בכסף ובזהב" (בראשית י"ג י"ב)

  מִצִיוּרֵי הַתָנָ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֵּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת הָעֵדֶר  הַגָדוֹל שֶׁל אַבְרָם.

להמשך קריאה

שִׂימוּ לֵב לַפְּרָט הָאוֹמָנוּתִי שֶׁחוֹזֵר בַּיְצִירָה – קַוִוים אוֹפְקִיִים. הַשָׁמַיִים, מִקְצֵה הַצִיוּר וְעַד לַקָצֶה הַשֵׁנִי, עֲשׂוּיִים קַוִוים-קַוִוים. גַם הַבַּד שֶׁעַל גַב הַגָמָל בְּדוּגְמַת פַּסִים, וְנִדְמֶה שֶׁגַם הָעֵדֶר הֶעָצוּם שֶׁל אַבְרָם מְסוּדָר בְּקַוִוים, הָחֵל בְּשׁוּרַת הַצֹאן הַקְרוֹבָה אֵלֵינוּ וְעַד לָאוֹפֶק בְּעוֹמֶק הַיְצִירָה. הַשִׁימוּשׁ בַּקַוִוים הָאוֹפְקִיִים הָרַבִּים יוֹצֵר בָּנוּ אֶת הָרוֹשֶׁם שֶׁגוֹדֶל הָעֵדֶר שֶׁל אַבְרָם הוּא כְּרוֹחַב הַשָׁמַיִים הָעֲצוּמִים.

  • מְסוּפָּר כִּי לְאַבְרָם הָיָה הַרְבֵּה רְכוּשׁ. לְפִי הַתְמוּנָה, אֵיזֶה רְכוּשׁ הָיָה לְאַבְרָם?

  • כֵּיצַד הַתְמוּנָה מַמְחִישָׁה לְמִי שֶׁמִתְבּוֹנֵן בָּה אֶת הָעוֹשֶׁר שֶׁל אַבְרָם?

כיכר הירדן
בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁלוֹט בָּחַר לְהִתְגוֹרֵר בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן, שֶׁבּוֹ נְהַר הַיַרְדֵן נִשְׁפָּךְ לְיַם הַמֶלַח. בָּאֵזוֹר...
כיכר הירדן
"וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה..." (יג, י)

קרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁלוֹט בָּחַר לְהִתְגוֹרֵר בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן, שֶׁבּוֹ נְהַר הַיַרְדֵן נִשְׁפָּךְ לְיַם הַמֶלַח. בָּאֵזוֹר יֵשׁ מַעְיָינוֹת רַבִּים שֶׁהַם נְאוֹת מִדְבָּר, כְּמוֹ שֶׁמְתוֹאָר בַּפֶּרֶק  – "כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה".

להמשך קריאה

לְפִי הַפֶּרֶק, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה הָיוּ סְמוּכוֹת לַמָקוֹם (רְאוּ בַּמַפָּה), אֲבָל לֹא נִמְצְאוּ שְׂרִידִים אַרְכֵאוֹלוֹגִיִים שֶׁל עָרִים בַּמָקוֹם מִלְבַד שְׂרִידֵי הָעִיר יְרִיחוֹ. צִבְעֵי הַמַפָּה וּמַשְׁמָעוּתָם: יָרוֹק – מִישׁוֹר. חוּם – הַר. צָהוֹב – רָמָה. כָּחוֹל – מַיִם (יָם, נַחַל, נָהָר, אֲגַם).

*ככל שהגוון החום חזק יותר – האזור גבוה יותר מעל פני הים. *ככל שהגוון הירוק חזק יותר – האזור נמוך ביחס לפני הים.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה. הַאִם אֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן הוּא נָמוּךְ אוֹ גָבוֹהַ? מָה זֶה מְלַמֵד עַל הָאֵזוֹר?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ בָּחַר לוֹט לָגוּר בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן?

שושנת הרוחות
לְכַדוּר הָאָרֶץ יֵשׁ אַרְבָּעָה כִּיוּוּנִים: צָפוֹן, דָרוֹם, מִזְרָח, מַעֲרָב. כְּשֶׁיוֹדְעִים אֶת הַכִּיוּוּנִים, קַל יוֹתֵר לְהִתְמַצֵא...
שושנת הרוחות
"...שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם, צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה." (יג, יד)

Sloth Astronaut/shutterstock.com

לְכַדוּר הָאָרֶץ יֵשׁ אַרְבָּעָה כִּיוּוּנִים: צָפוֹן, דָרוֹם, מִזְרָח, מַעֲרָב. כְּשֶׁיוֹדְעִים אֶת הַכִּיוּוּנִים, קַל יוֹתֵר לְהִתְמַצֵא בַּמֶרְחָב וּלְהָבִין אֵיךְ לְהַגִיעַ מִמָקוֹם לְמָקוֹם. לְדוּגְמָה: אִם תִפְתְחוּ אַטְלַס וְתִסְתַכְּלוּ בַּמַפָּה שֶׁל יִשְׂרָאֵל הַיוֹם, תִרְאוּ שֶׁמְטוּלָה נִמְצֵאת בִּצְפוֹן הָאָרֶץ, אֵילַת נִמְצֵאת בַּדָרוֹם, תֵל-אָבִיב נִמְצֵאת בַּמַעֲרָב, וּבֵית שְׁאָן נִמְצֵאת בַּמִזְרָח.

להמשך קריאה

בַּתוֹרָה יֵשׁ לַכִּיוּוּנִים הָאֵלֶה שֵׁמוֹת אֲחֵרִים. בַּתְקוּפָה הַקְדוּמָה הַכִּיוּוּן הֶחָשׁוּב בְּיוֹתֵר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הָיָה מִזְרָח, מִפְּנֵי שֶׁהַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת וּמְאִירָה מִמִזְרָח. כְּשֶׁהָאָדָם פּוֹנֶה לְכִיוּוּן מִזְרָח,  הוּא מַפְנֶה אֶת פָּנָיו קָדִימָה, אֶל הַשֶׁמֶשׁ. לָכֵן לַכִּיוּוּן הַזֶה קָרְאוּ "קֶדֶם" (מִילָה שֶׁדוֹמָה לַמִילָה "קָדִימָה"). אֶת הַמַעֲרָב מְכַנִים בְּמִקְרָא "יָם", כִּי שָׁם נִמְצָא הַיָם הַתִיכוֹן. לַדָרוֹם קוֹרְאִים "תֵימָן", כִּי תֵימָן נִמְצֵאת מִדָרוֹם לָאָרֶץ יִשְׂרָאֵל. לִפְעָמִים קָרְאוּ לַדָרוֹם גַם "נֶגֶב", מִפְּנֵי שֶׁהַנֶגֶב נִמְצָא בִּדְרוֹם הָאָרֶץ. לְכִיוּוּן צָפוֹן קָרְאוּ פָּשׁוּט "צָפוֹן". כְּשֶׂה' מַבְטִיחַ לְאַבְרָהָם אֶת אֶרְץ יִשְׂרָאֵל, הוּא מַזְכִּיר אֶת כָּל כִּיוּוּנִי הָרוּחוֹת כְּדֵי לְהַדְגִישׁ שֶׁכָּל הָאָרֶץ תִהְיֶה שֶׁל אַבְרָהָם וְצֶאֱצָאָיו. (בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות למטח)

  • הַתְאִימוּ אֶת הַכִּיוּוּנִים הַמִקְרָאִיִים לַכִיווּנִים שֶׁאֲנַחְנוּ מַכִּירִים.

אוהל
אוֹהֶל הוּא מִין בַּיִת זְמַנֵי שֶׁ"הַקִירוֹת" שֶׁלוֹ עֲשׂוּיִים מִבַּדִים אוֹ מֵעוֹרוֹת שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים. הַיוֹם...
אוהל
"וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל, עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי." (יג, ג)

Nicolette Van der Vlerk/shutterstock.com

אוֹהֶל הוּא מִין בַּיִת זְמַנֵי שֶׁ"הַקִירוֹת" שֶׁלוֹ עֲשׂוּיִים מִבַּדִים אוֹ מֵעוֹרוֹת שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים. הַיוֹם מְקִימִים אוֹהֶל לְמִשְׂחָק אוֹ לַלִינָה מִחוּץ לַבַּיִת, אֲבָל בֶּעָבָר הָאוֹהֶל הָיָה הַבַּיִת שֶׁל אֲנָשִׁים שֶׁנָדְדוּ מִמָקוֹם לְמָקוֹם וְלֹא גָרוּ כָּל הַזְמַן בְּמָקוֹם אֶחָד.

להמשך קריאה

אֲנָשִׁים אֵלּוּ נִקְרָאִים נַוָּדִים, וּבְכָל מָקוֹם שֶׁהִגִּיעוּ אֵלָיו הֵם בָּנוּ אֶת הַבַּיִת שֶׁלָּהֶם מֵחָדָשׁ. קַל יוֹתֵר לְפָרֵק וְלִבְנוֹת מֵחָדָשׁ אֹהֶל מֵאֲשֶׁר בַּיִת בָּנוּי מֵאֶבֶן, וְלָכֵן בְּכָל פַּעַם שֶׁאֲנַחְנוּ קוֹרְאִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית עַל מִישֶׁהוּ שֶׁעָבַר לָגוּר בְּמָקוֹם חָדָשׁ, כָּתוּב "וַיֶּאֱהַל", כְּלוֹמַר – הֵקִים אֶת הָאֹהֶל שֶׁלּוֹ בְּמָקוֹם חָדָשׁ. אַחֲרֵי שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הִפְסִיקוּ לִנְדֹּד וְהִתְיַשְּׁבוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, הֵם בָּנוּ לְעַצְמָם בָּתִּים, וְרֹב הָעָם כְּבָר לֹא גָּר בְּאֹהָלִים. גַּם הַיּוֹם יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁגָּרִים בְּאֹהֶל. לְדֻגְמָה – חֵלֶק מֵהַבֶּדְוִים שֶׁנּוֹדְדִים לִמְקוֹמוֹת הַמִּרְעֶה שֶׁל הַצֹּאן שֶׁלָּהֶם. הֵם גָּרִים בְּאֹהָלִים וְלֹא בְּבָתִּים בְּנוּיִים מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר כָּל הַצִּמְחִיָּה בְּמָקוֹם מְסֻיָּם נִגְמֶרֶת, הֵם מְפָרְקִים אֶת הָאֹהָלִים שֶׁלָּהֶם – עוֹבְרִים לְמָקוֹם אַחֵר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִרְעֶה לְצֹאן וּמְקִימִים אֶת הָאֹהָלִים שֶׁלָּהֶם מֵחָדָשׁ. עָצוּב לָדַעַת שֶׁגַּם בָּאָרֶץ שֶׁלָּנוּ עֲדַיִן יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁגָּרִים בְּאֹהֶל, לֹא מִפְּנֵי שֶׁהֵם רוֹצִים לָגוּר בְּאֹהֶל אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהֶם בַּיִת בָּנוּי לָגוּר בּוֹ. (בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות)

  • מַדוּעַ אֲנָשִׁים חָיוּ בְּאוֹהָלִים בִּתְקוּפַת הַתָנָ"ךְ? מַדוּעַ יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁחַיִים גַם הַיוֹם בְּאוֹהָלִים? מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מִכָּךָ עַל צוּרַת הַחַיִים שֶׁלָהֶם?

כסף וזהב
הָרְכוּשׁ שֶׁל אַבְרָם לֹא נִמְצָא עַד הַיוֹם, אוּלָם מִדֵי פַּעַם, בִּזְמַן חֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת, מוֹצְאִים מַטְמוֹן,...
כסף וזהב
"וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב." (יג, ב)

טבעת אצבע חרותה, תל מגידו, תקופת הברזל א. צילום: יולוביץ יעל, באדיבות רשות העתיקות

עגיל מעוטר בדמויות בעלי-חיים, תל מגידו, תקופת הברזל א. צילום: יולוביץ יעל, באדיבות רשות העתיקות

הָרְכוּשׁ שֶׁל אַבְרָם לֹא נִמְצָא עַד הַיוֹם, אוּלָם מִדֵי פַּעַם, בִּזְמַן חֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת, מוֹצְאִים מַטְמוֹן, וּמִמֶנוּ אֶפְשָׁר לִלְמוֹד אֵיךְ נִרְאָה הָעוֹשֶׁר בָּעֵת הָעַתִיקָה.

.

להמשך קריאה

לְמָשָׁל: הַמַטְמוֹן שֶׁנִמְצָא בְּתֵל מְגִידוֹ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל. מְשַׁעֲרִים שֶׁהַמַטְמוֹן הוּא מִתְקוּפַת הַבַּרְזֶל (לִפְנֵי 3,000 שָׁנָה בְּעֵרֶךְ), תְקוּפָה מְאוּחֶרֶת יוֹתֵר מִתְקוּפַת הָאָבוֹת, אֲבָל הוּא מְסַפֵּק לָנוּ הֲצָצָה לַתַכְשִׁיטִים וְלַחוֹמָרִים הַיְקָרִים שֶׁל הָעֵת הָעַתִיקָה. הַמַטְמוֹן כּוֹלֵל טַבַּעַת חוֹתָם (עִם חֲרִיתָה שֶׁל דָג) מִזָהָב, תִשְׁעָה עֲגִילִים גְדוֹלִים וְיוֹתֵר מֵאֶלֶף חֲרוּזִים קְטַנְטַנִים מִזָהָב, כֶּסֶף וְקַרְנִיוֹל (אֶבֶן חֲצִי-יְקָרָה בַּצֶבַע כַּתוֹם עַז). בֵּין הַתַכְשִׁיטִים בּוֹלֵט עָגִיל זָהָב.

 

  • קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק. נוֹסָף עַל כֶּסֶף וְזָהָב, מָה עוֹד כָּלַל הָרְכוּשׁ שֶׁל אַבְרָם?

לוט ואברם נפרדים
בַּסִרְטוֹן – סִיכּוּם קוֹרוֹת אַבְרָם, מֵאָז הַצִיווּי הָאֱלוֹהִי "לֶךְ לְךָ" וְעַד בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים.
לוט ואברם נפרדים
"וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו, כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו." (יג, ו)

בַּסִרְטוֹן – סִיכּוּם קוֹרוֹת אַבְרָם, מֵאָז הַצִיווּי הָאֱלוֹהִי "לֶךְ לְךָ" וְעַד בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים.

  • לְפִי הַפָּסוּק וּלְפִי הַסִרְטוֹן, מַדוּעַ הַתְחִילָה הַמְרִיבָה בֵּין הָרוֹעִים? מָה גָרַם לַמְרִיבָה?

קרדיט: סיכום שבועי – בראשית יא- טו/ תנך ביחד 929, 2015

מְסַפֵּר הסיפורים
לְאַחֵר שֶׁהֶאֱזַנְתֶם לִמְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים אָבִי כֹּהֵן מְסַפֵּר אֶת פֶּרֶק יג, סַפְּרוּ אֶת הַסִיפּוּר בַּמִילִים שֶׁלָכֶם....
מְסַפֵּר הסיפורים
"וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט..." (יג, ז)

  • לְאַחֵר שֶׁהֶאֱזַנְתֶם לִמְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים אָבִי כֹּהֵן מְסַפֵּר אֶת פֶּרֶק יג, סַפְּרוּ אֶת הַסִיפּוּר בַּמִילִים שֶׁלָכֶם.

קרדיט: מתוך הספר בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות למטח.