"שׁוּבִי אֶל גְּבִרְתֵּךְ"
פסוקים ז-טז
הזמנה ללימוד
במהלך ההוראה הקודם למדנו שלאחר שהגר הרתה היא מזלזלת בה "וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ" (פסוק ד), ובעקבות זאת שרי מענה אותה ("ותענהּ") עד כדי כך שהגר נאלצת לברוח מהבית. נשאל את התלמידים:
- לאן הגר יכולה לברוח?
- מה יש בסביבה? (מדבר)
- איך היא תסתדר שם? (יהיה לה קשה, בלי מים ואוכל, בשמש, על אחת כמה וכמה שהיא בהיריון וחלשה)
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
אפשרות ראשונה:
נבקש מהתלמידים לפתוח את החומש ולעקוב באצבע אחר הקריאה.
אפשרות שנייה:
נזמין שני תלמידים לקרוא את הפסוקים בתפקידים: אחד בתפקיד הגר והאחר בתפקיד המלאך. נקרא יחד את הפסוקים: המורה ימלא את תפקיד הקריין, ואת השיחה בין הגר למלאך התלמידים יקראו.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- איפה המלאך מוצא את הגר? (ליד מעיין באמצע המדבר)
- כיצד המלאך פונה אליה? ("הָגָר שִׁפְחַת שָׂרַי")
- כיצד הוא יודע מי היא? (הוא מלאך אלוהים, לא סתם איש)
- המלאך שואל אותה שתי שאלות. מהן? ("אֵי מִזֶּה בָאת?" – מהיכן באת? "וְאָנָה תֵלֵכִי?" – לאן את הולכת?)
הגר עונה לו רק על השאלה הראשונה: "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת".
- למה לדעתכם היא לא עונה לו על השאלה השנייה? (אולי כי היא לא יודעת בעצמה לאן היא הולכת, אין לה שום מקום ללכת אליו)
- קראו שוב את פסוק ט – מה המלאך אומר להגר? (לחזור לשרי ולהמשיך לספוג את ההתנהגות הלא נעימה שלה כלפיה)
- מה המלאך מבטיח להגר? (יהיה לך בן שיהיה אבי עם גדול וחזק)
- כיצד המלאך מתאר של הבן של הגר? ("פֶּרֶא אָדָם, יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ" – בלתי ממוסד ובלתי מיושב. תמיד יהיה מעורב בתגרות, בקטטות ובמלחמות. ייתכן שהמלאך רומז בדבריו לנטייתם של ישמעאל וצאצאיו לחיי נוודות, וכדרכם של נוודים הם צפויים לחיי שוד וסכסוכים, ובכל זאת הוא יגיע לגדולה בעיני אחיו ובני משפחתו)
הגר נותנת שם למלאך.
- מה השם שהגר נותנת למלאך? (אלרואי)
- מה משמעותו של השם? (אלוהים ראה אותי, אכפת לו ממני)
- מה הייתם עושים בשלב זה בסיפור במקום הגר? האם הייתם חוזרים הביתה אף שאתם יודעים שימשיכו להתנהג אליכם לא יפה או ממשיכים לברוח?
- מה הגר בוחרת לעשות?
- היא עושה מה שהמלאך אומר לה או לא? איפה זה כתוב? (לא כתוב בפירוש שהיא חוזרת, אבל כתוב בסוף שהיא יולדת בן לאברם ואברם נותן לו את שמו. מזה אנחנו יכולים להבין שהיא חזרה הביתה)
- איזה שם נותן אברם לבן שלו ושל הגר? (ישמעאל, בדיוק כמו שאמר המלאך)
- בן כמה היה אברם בעת לידתו של ישמעאל? (86)
מבט שלישי - התבוננות
בפסוק יב מופיע ביטוי שאנחנו משתמשים בו עד היום: "וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם, יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ".
נסביר כי ההבטחה הזאת היא ברכה ונחמה להגר: פרא הוא חמור המדבר, וגם משל לחופש. פירוש הברכה הוא שישמעאל ובניו יחיו במדבר כפי שכותב רש"י שם: "פֶּרֶא אָדָם' – אוהב מדברות לצוד חיות". הגר סבלה קשות משעבוד לשרה, והמלאך הבטיח לה שצאצאיה יהיו חופשיים.
- "יָדוֹ בַכֹּל" – הוא שודד מאנשים את כל מה שיש להם.
- "וְיַד כֹּל בּוֹ" – כולם מכים אותו ושונאים אותו (רש"י: "הכול שונאין אותו ומתגרין בו").
ישמעאל יהיה שווה בכוחו לעמים אחרים, לפעמים ינצח ולפעמים יפסיד.
מבט לחיים
נציג לתלמידים שני שירים עכשוויים שבהם משתמשים בביטוי מפסוק יב. ונגלה בהם את הציטוט.
בשיר 'הילד הרע' של לאה גולדברג נגלה את הביטוי 'פרא אדם'.
בשיר 'מחכים למשיח' של שלום חנוך נגלה את הביטוי 'ידו בכול ויד כול בו':
יושבים שעות
מחכים שמשיח יבוא
משיח איש מפתח
ידו בכל ויד כל בו
נשאל את התלמידים:
- האם שמעתם מישהו בסביבתכם משתמש בביטוי או בחלק ממנו? באיזה הקשר?
- כתבו סיפור והשתמשו בו בביטוי מתוך הפסוק.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את הפסוקים ושמענו את דבר המלאך להגר "שובי אל גברתך". העמקנו בביטוי וְהוּא יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם, יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ", הבנו אותו בעזרת פרשנים, ראינו ציטוטים שלו בשירים עדכניים וחשבנו על הזדמנויות לשימוש בו בחיי היום- יום שלנו.
מיומנויות: קריאת הפסוקים במשחק תפקידים, זיהוי ציטוטים מהמקרא בטקסטים בני זמננו.
מתודות: קריאה במשחק תפקידים, כתיבה המשלבת ציטוט מהתנ"ך.