שבת מנוחה
פרק ה, ה-יח
הזמנה ללימוד
נקרין לתלמידים תמונה של לוחות הברית.
נשאל את התלמידים:
- מה אנחנו רואים בתמונה? (את לוחות הברית ובהם כתובים עשרת הדיברות)
- מה זה עשרת הדיברות? (המצוות המרכזיות שאלוהים ציווה על עם ישראל לקיים, הם הטביעו את חותמם בעולם היהדות ובתולדות העם היהודי והתרבות האנושית)
את עשרת הדיברות אפשר לחלק בכמה אופנים. נשמע מהתלמידים הצעות לחלוקה (לפי מצוות בין אדם למקום ובין אדם לחברו, לפי מצוות עשה ולא תעשה…)
- האם עשרת הדיברות נוגעות רק לעם ישראל? (לעשרת הדיברות יש משמעות אוניברסלית – לכל העולם. יש מצוות שבהן זה ברור מאוד כגון "לֹא תִרְצָח" ויש מצוות שצריך קצת יותר להתאמץ כדי להבין את המשמעות האוניברסלית שלהן, למשל מצוות השבת שבה נתמקד בשיעור היום)
נשוחח עם התלמידים על השבת בביתם:
- כיצד אתם מציינים את השבת בביתכם?
נערוך עם התלמידים סיעור מוחין:
- מה יכולות להיות סיבות לא דתיות לשמירת השבת?
בואו נגלה מה הסיבות בפסוקים מתוך נאום משה.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-יז ונחלק אותם לתלמידים (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים להקשיב, לקרוא ולמצוא את הפסוקים שעוסקים בשמירת השבת ובסיבות לה.
נשאל את התלמידים:
- אילו פסוקים עוסקים במצוות השבת? (פסוקים יא-יד)
- במה עוסקים הפסוקים האחרים?
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה. בדף ישוו התלמידים בין הפסוקים על השבת בפרקנו לבין הפסוקים על השבת בשמות פרק כ. ננחה אותם למלא את הטבלה לפי המקורות המובאים בדף (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם את המידע מתוך הטבלה:
- מה ההבדל בין סיבת המנוחה בשמות פרק כ לסיבת המנוחה בפרקנו?
נעמוד על כך שבשמות הסיבה היא דתית, ואילו בפרקנו הסיבה חברתית. בפרקנו בפסוק יד הנימוק לשבת הוא שהיא מבטאת זיכרון לעבדות במצרים, ובפסוק יג נכתב שהשבת נחוצה כדי לתת מנוחה גם לעבד ולאמה.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם היה צריך להוסיף על הסיבה בשמות את הסיבה החברתית לשמירת השבת?
נתמקד באופי החברתי המורחב שמודגש בה: השבת חשובה לעם ישראל לא רק מסיבה דתית, ולכן היא הופכת להיות לא רק מצווה בין אדם למקום אלא גם מצווה בין אדם לחברו.
נשאל:
- מה לדעתכם הקשר בין העובדה שהיינו עבדים במצרים ובין הצורך לתת לעבדים שלנו לנוח? (מי שהיה עבד או שאבותיו היו עבדים יודע כמה זה קשה, וצריך לנהוג בעבדיו כפי שהיה רוצה שיתייחסו אליו. אחת הדרכים לגרום לאנשים להרגיש אמפתיה למצבו של מישהו היא לנסות להיזכר איך הרגשנו כשאנחנו היינו במקומו, גם אם כבר יצאנו משם)
- מה אתם חושבים על ההנחיה הזאת של אלוהים לעם ישראל? למה חשוב שגם העבד והאמה ינוחו? איך זה ישפיע על החיים בארץ?
נבקש מהתלמידים לכתוב דף מיומנו של עבד או אמה בתקופת המקרא: איך נראית השבת שלהם? מה הם יכולים לעשות בה? למה הם שמחים יותר מעבדים של עמים אחרים? נשמע כמה מן היצירות בכיתה.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם גם היום לדעתכם צריך להיות חוק שכולם נחים בשבת?
- אילו מקומות צריכים לנוח בשבת ואילו לא?
ניתן לתלמידים משימה בזוגות: למצוא מקום אחד שפתוח בשבת ואנשים עובדים בו אף שזה לא הכרחי (למשל מסעדה), ומקום אחד שחייבים לעבוד בו בשבת(למשל בית חולים).
נשמע את תשובות התלמידים בכיתה ונערוך דיון:
- האם טוב שיש מקומות סגורים בשבת או שזה מפריע להתנהלות?
- ובמקומות שאנחנו רוצים שיהיו פתוחים בשבת, איך אפשר לעזור לעובדים שם לנוח? (למשל – חוק יום חופש לכל העובדים גם אם הוא לא בשבת וכו')
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הסיבה הסוציאלית לשמירת השבת: "לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ. וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".
מיומנות: השווינו בין שני מקורות תנ"כיים דומים ומצאנו את ההבדלים.
מתודה: קיימנו עבודת חקר בזוגות מצאנו כיצד הנושא המרכזי בפרק קשור לחיי היומיום שלנו.