שושלת בית דוד
פסוקים יג-כב
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – אילן יוחסין:
נבקש מהתלמידים לשרטט עץ משפחה.
- כמה דורות אתם מכירים ויודעים?
נבקש מהתלמידים לשתף בסיפורים מעניינים על דמויות באילן היוחסין שלהם.
הצעה שנייה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מה הקשר שלכם לדורות שקדמו לכם במשפחה?
- האם יש דמויות באילן היוחסין של המשפחה שלכם, הקרוב והרחוק שהשפיעו עליכם?
נזמין תלמידים לשתף.
הזמנה לקריאה
איך גיבור נולד? עבודה בקבוצות:
נחלק את הכיתה לקבוצות: כל כיתה תקבל מראה מקום ותקרא את סיפור לידתו של אחד מגיבורי המקרא, ואלו הם מראי המקום: שמות פרק ב פסוקים א-י; בראשית פרק יא פסוק ל; בראשית פרק כא פסוקים א-ב; בראשית פרק כה פסוק כא; בראשית פרק ל פסוקים כב-כד; בראשית פרק לה פסוקים יז-יח; שמואל א פרק א (מומלץ כל הפרק).
נציג מכל קבוצה ישתף במליאה את הסיפור שלמדו. נשאל את התלמידים:
- האם יש דמיון בין הסיפורים?
- האם יש חשיבות לסיפור הלידה לדעתכם? מדוע?
נקרא עם התלמידים את דבריו של אוריאל סימון מתוך מאמרו 'נס ונדר בהולדת שמואל'. לאחר הקריאה נשאל את התלמידים:
- מה המטרה של סוג ספרותי זה על הולדת דמות מקראית מרכזית? (לחזק את העובדה כי בלי התערבותו של אלוהים הדמות לא הייתה זוכה לחיות)
- מה הם שלושת רכיבי היסוד של סיפורי הלידה? (מצוקה, נס וייעוד)
מגילת רות, סיפור לידתו של דוד – מדוע דווקא כך?
נקרא עם התלמידים את פסוקים יג-טז ונשאל את התלמידים:
- במה מברכות הנשים את נעמי? (שהיא מצאה גואל ולכן יש המשך של קיום שמותיהם של בניה בישראל, הוא השיב לה את הנפש, והיא תוכל להישען עליו)
- מדוע מברכים דווקא את נעמי לדעתכם? (אולי כדי ליצור מסגרת לסיפור הפותח בקושי של נעמי וסוגר בסוף טוב)
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יז-כב ונשאל:
- מי הדמות הכי מפורסמת בשושלת? (דוד המלך)
נבקש מהתלמידים לפתוח את התנ"ך בסיפור הראשון שדוד מופיע – שמואל א פרק טז פסוקים א-יג.
- האם יש לנו סיפור שמאפיין לידת הגיבור? (דוד מופיע בנערותו, לא מופיע כלל סיפור לידתו. גם כאן במגילת רות אין סיפור לידה אלא רק שושלת יוחסין)
- שערו מדוע הדבר כך.
חוסר סיפור הלידה של דוד:
נחלק את התלמידים לקבוצות והם ילמדו בחברותות את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
- מדוע לדעתכם יש צורך לפאר את נסיבות הולדתו של דוד?
- האם יש השפעה של סיפור הלידה על מעשיו ועל צמיחתו כמנהיג?
- האם לדעתכם סיפורי הילדות שלכם משפיעים על המעשים שלכם ועל הדמות שלכם כיום?
- האם השושלת שלכם משפיעה על מי שאתם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנו בהופעתו של דוד כחלק משושלת ובחוסר סיפור לידה שמאפיינת את שאר גיבורי המקרא. לאור זאת בחנו את המגמה והמטרה של מגילת רות.
מיומנויות: פרשנות מודרנית, פרשנות ביקורתית, מדרש.
מתודות: השוואה בין סיפורי לידה של גיבורי המקרא, למידה בחברותות על סיבות שונות לחוסר השושלת וסיפור הלידה של דוד, דיון במטרה של מגילת רות לאור דמותו של דוד.
תפקידה של נעמי:
נקרא את פסוקים יד-יז ונשאל:
- מדוע לדעתכם מברכים את נעמי ולא את רות?
שטיינזלץ בפירושו לפרק טוען כי "בסביבתה הקרובה נתפסת נעמי כאם הילד".
- האם אתם מסכימים עם פירוש זה? מדוע? הוכיחו בעזרת ציטוטים מהמגילה לאור הנלמד בכיתה.