שיעור הרחבה – סצנת המפגש הראשון
רות ב ובראשית כד, י-כז
בכמה מילים
אישה מגיעה מארץ רחוקה אל שדה של איש נדיב ועשיר. מתברר שהוא קרוב משפחה שלה, הוא רואה את מצוקתה, מזמין אותה לאכול ולשתות, עוזר לה בעת צרה והסוף ידוע. הסצנה הזאת, בשינויים קלים, מזכירה סיפורים מקראיים אחרים המתארים מפגש ראשוני בין זוגות. במהלך הוראה זה נבחן את מאפייני "סצנת הדפוס" כפי שהם מתממשים במפגש של בעז ורות בשדה, לאחר מכן נראה כיצד הכתוב קושר אותנו לסיפור המפגש של עבד אברהם לרבקה ונדון במשמעותו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה:
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שהזדמן להם באקראי, ובגלל מעשה שלהם או של מישהו אחר האירוע האקראי נעשה לרב ערך בעבורם (לדוגמה: מפגש באוטובוס שהפך לחברות ארוכה, היכרות בקורס שהובילה לשותפות מקצועית וכו'). נשמע דוגמה או שתיים וננסה להבין:
- מה הפך את האירוע מאקראי לרב ערך?
נרשום את הדברים על הלוח, ובסוף השיעור נחזור אליהם.
אפשרות שנייה – שיר:
נשמיע לתלמידים את השיר 'מטרייה בשניים' של נעמי שמר ונדון בשאלות המובאות אחריו.
בשיעור נראה איך מפגש אקראי, באמצעות מעשה חסד נעשה למפגש רב ערך.
אפשרות שלישית – סרטון:
נצפה בפרק בסדרה של יאיר אגמון ואלעד שוורץ 'הטרמפיסטים' – זוהי סדרת רשת דוקומנטרית על האנשים שבצידי הדרך ובשולי התודעה.
לפני ההקרנה נקדים ונספר לתלמידים כי במהלך הסדרה היוצרים אוספים באופן אקראי טרמפיסטים ומשוחחים אתם, והסדרה מתמקדת בחיבור בין האקראיות מצד אחד לעניין הרב שהדמויות והמפגשים יוצרים מצד אחר. לאחר מכן נצפה בפרק שבו היוצרים מסיעים אדם אילם וחירש. בפרק זה כמעט ואין שיחה בין הדמויות, אך המפגש האנושי חזק ומרגש. בשיעור נראה כיצד מפגש אקראי בין דמויות באמצעות מעשה חסד נעשה למפגש רב ערך.
הזמנה לקריאה
רות ובעז נפגשים בשדה, בעז עוזר לרות, ואנו יודעים שמפגישה אקראית זו יתפתח מאוחר יותר קשר זוגי וחתונה. נשאל את התלמידים:
- האם האירוע הזה של זוג שנפגש באופן מקרי בחוץ ובסופו של דבר מתחתן מוכר לכם מסיפורים אחרים במקרא? (יעקב ורחל, משה וציפורה)
נכיר לתלמידים את המושג 'סצנת דפוס' – אירוע שחוזר על עצמו ושפרטיו קבועים באופן מסוים.
ניזכר בקצרה בסיפור יעקב ורחל או במשה וציפורה, מה שיותר מוכר וזכור לתלמידים, וננסה לחלץ את המודל הבסיסי של סצנת המפגש הראשון במקרא. נשאל:
- מי הדמויות בסיפור?
- מה קורה במפגש?
נכתוב על הלוח את מאפייני סצנת המפגש הראשון:
- הגבר יוצא למסע לארץ רחוקה;
- המפגש קורה ליד הבאר;
- ליד הבאר ישנה אישה צעירה במצוקה;
- הגבר עוזר לאישה;
- הגבר מוזמן לבית האישה, ומתברר שהוא קרוב משפחה רחוק;
- הגבר והאישה מחליטים להתחתן.
נשים לב כי מודל הפגישה האקראית מכיל כמה מאפיינים שחוזרים במגוון אופנים, והחריגות הן אלו שנושאות את המסר של העלילה.
נחלק את התלמידים לזוגות לעבוד יחד על דף העבודה, בדף יחפשו התלמידים את המאפיינים של סצנת המפגש הראשון בסיפור בעז ורות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מאפייני סצנת המפגש הראשון המופיעים בסיפור הפגישה בין רות לבעז: רות מגיעה מארץ רחוקה, רות ובעז קרובי משפחה, רות נמצאת במצוקה ובעז מגיש עזרה. בסיפור רות ובעז המפגש הוא בשדה ולא ליד באר, עם זה בסיפור מוזכרים המים כאשר בעז מזמין את רות לשתות, וכן כמו הבאר גם השדה בעת קציר החיטים היה מקום המפגש העיקרי.
נאסוף את התשובות ונשאל:
- מה החריגה המרכזית? מה משמעותה? (במגילת רות הדמות שמגיעה מארץ רחוקה היא אישה ולא גבר, והאישה מוזמנת לשדה של הגבר ולא להפך – הגבר מוזמן לבית האישה. אפשר לומר שכאן רות היא גיבורת הסיפור, היא זו שמחפשים לה בן זוג, בעז רק משלים את רות, אך את מורשתה ושושלתה של רות רוצים להנציח, ואכן בסופו של דבר היא שנקראה 'אמה של מלכות')
מתוך כל סצנות המפגש הראשון, סיפור רות ובעז בשדה מתכתב במיוחד עם סצנת המפגש בין עבד אברהם לרבקה על הבאר בחרן. הקשר החזק בין סיפורים אלו מתבטא בהרמזים מקראיים.
נקרין על הלוח את הפסוקים בבראשית פרק כד פסוקים י-כז. טרם הקריאה נזכיר כי אברהם שולח את עבדו לחפש אישה ליצחק בארם נהריים, ונבקש מהתלמידים לשים לב לנקודות האלה:
- אילו מאפיינים של 'סצנת הדפוס' אפשר לראות בסיפור?
- האם אתם מזהים ביטויים שמוכרים להם ממגילת רות?
נקיף בעיגול את מאפייני הסצנה שחוזרים בטקסט בבראשית – העבד הגיע מארץ רחוקה, מתרחש מפגש אקראי ליד באר, רבקה מושיעה את העבד, רבקה מתגלה כקרובת משפחה רחוקה של יצחק, והמפגש מוביל לשידוך. אם התלמידים מצאו ביטויים דומים למגילת רות נסמן גם אותם.
לאחר מכן נקרין את הביטויים הדומים שבין שני הסיפורים על הלוח.
נשאל את התלמידים:
- מדוע הכתוב מחבר בין שני הסיפורים האלו? מה משותף להם? (אפשר לומר שהאקראיות ומעשה החסד הם המשותפים לסיפורים. בשני הסיפורים יש מפגש אקראי בין אנשים, כמו מאות מפגשים שיש כל יום, אך פעולת החסד שנהגו הדמויות זו עם זו היא שמינפה את המפגש לאירוע מכונן, שבסופו נישואין. המקרה מזמן את הסיטואציה, והחסד מגלגל את הסיטואציה הלאה לישועה ולגאולה)
מבט לחיים
הציעו לתלמידים משימה לבית:
- בשבוע הקרוב שימו לב לאירועים ולמפגשים אקראיים שיקרו לכם. נסו לשנות את תפיסתכם אותם ולהפוך אותם למפגשים רבי ערך.
את השיעור הבא אפשר לפתוח בשניים-שלושה סיפורים שקרו לתלמידים השבוע.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו מהי סצנת דפוס וראינו את מאפייני סצנת המפגש הראשון במקרא וכיצד היא באה לידי ביטוי בסיפור המפגש של רות ובעז בשדה. שמנו לב לחריגה בדפוס ולהיותה של רות מרכז הסיפור כאן. לאחר מכן עמדנו על הדמיון בין סיפורנו לסיפור המפגש של עבד אברהם ורבקה ליד הבאר, וראינו כיצד החסד של רבקה עם העבד ושל בעז עם רות הוא שהעניק את המשמעות למפגשים האקראיים.
מיומנויות: סצנת דפוס – מאפיינים וחריגות, הרמז.
מתודות: שיר, סרטון, דף עבודה.
- יונתן גרוסמן, 'דמותו של בעז', מתוך אתר תנ"ך הרצוג בקישור זה:
- יעל ציגלר, 'סצנת הבאר- האירוסין'