שכינה
פרק מ, לג-לח
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בחידון אתרים קצר: נציג לתלמידים תמונות של הכותל, כיפת הסלע, משכן הכנסת, מוזיאון ישראל, הר הרצל, יד ושם ומערת המכפלה.
התלמידים יצטרכו לזהות את המקומות, התלמיד שיזהה ראשון את המקום יקבל נקודה. המנצח הוא מי שצבר את מרב הנקודות.
נשאל את התלמידים:
- יש דבר משותף לכל האתרים שראיתם?
- מה ההבדל בין המקומות?
כמה מהאתרים נחשבים קדושים לפי המסורת היהודית, ואתרים אחרים נחשבים קדושים או מיוחדים וחשובים מאוד בתרבות הישראלית. היום נדבר על אחד המקומות הקדושים ביותר שהיו לעם ישראל – המשכן.
המשכן נחשב לביתו של האל (אף שהאל בוודאי אינו צריך בית, כמופיע לרוב אצל הנביאים). נשאל את התלמידים:
- למה בונים בית לאלוהים?
- איך אפשר לעשות כזה דבר?
- איך נראה לדעתכם הבית של אלוהים?
נציע לתלמידים לצייר את בית האלוהים כפי שהם מדמיינים אותו.
מבט ראשון
לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לחפש משפט שחוזר פעמיים בפסוקים. נקרין על הלוח את פסוקים לג-לח בפרק מ ונקרא בקול את הפסוקים. נזהה ונדגיש על הלוח את המשפט החוזר: "וּכְבוֹד ה' מָלֵא אֶת הַמִּשְׁכָּן". נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם מתואר בפסוק זה?
- למה לדעתכם הדברים נאמרים פעמיים?
מבט שני
נבין את משמעות המילה 'משכן'. נכתוב על הלוח את המילים: שכינה, משכן ואוהל מועד. ונשאל את התלמידים למשמעותן.
- 'משכן' בא מהפועל לשכון – מי שוכן בתוך המשכן? (האל)
השכינה היא הנוכחות של האל בתוך העולם שלנו.
ואוהל מועד הוא האוהל שבו מתוועדים – נפגשים. אלוהים נפגש באוהל עם משה ודרכו נפגש גם עִם עַם ישראל.
המשכן הוא המקום שבו האל פוגש את האדם.
בפרקים הקודמים תוארה בניית המשכן. למשכן היו שני תפקידים עיקריים: הוא היה המקום שבו התגלה ה' למשה בזמן הנדודים במדבר, והמקום שבו נעשתה עבודת הקודש של הכוהנים, שעיקרה – הקורבנות. המשכן היה ממוקם במרכז מחנה ישראל – גם בזמן החניה וגם במהלך מסעיהם. המשכן היה עשוי עצי שיטים מצופים זהב, וחלקו העליון היה מכוסה יריעות של עורות עיזים, אילים ותחשים. המשכן עמד בתוך חצר מגודרת, והכניסה הייתה מכוסה מסך רקום וצבעוני. בחצר עמדו מזבח העולה והכיור. למשכן עצמו היו שני חלקים: קודש וקודש הקודשים, ופרוכת צבעונית רקומה הבדילה ביניהם. בקודש הקודשים עמד ארון הברית. בארון הונחו לוחות הברית שקיבל משה בהר סיני. בחלק הקדמי של המשכן, שנקרא קודש, עמדו שולחן לחם הפנים, מנורת הזהב, ומזבח הזהב. המשכן הגיע עם בני ישראל לארץ, ושכן זמן מה בעיר שילה, ואחר כך בקריית יערים, שם נשאר עד שהעלה דוד המלך את ארון ה' לירושלים.
נקרין על הלוח תמונה של המשכן.
כאשר סיימו משה והעם לבנות את המשכן קרה דבר מיוחד מאוד – כבוד ה' מילא את המשכן. נשאל את התלמידים:
- איך ידעו משה ובני ישראל שכבוד ה' מילא את המשכן? (כי הענן היה על אוהל מועד)
נוסף לכך שהענן סימל מתי אלוהים נמצא במשכן, הוא סימן גם מתי לעצור ומתי להמשיך במסע.
- כיצד סימן הענן על העצירות ועל הנסיעות? (כשהענן ירד על המשכן – עצרו ונשארו במקום עד שהוא עלה שוב למעלה, ואז המשיכו במסע)
- איך ראו בני ישראל את הענן בלילה? (בלילה הוא הפך לעמוד אש)
כדי להמחיש את מה שקראנו נצייר עם התלמידים תמונות על שלושה שקפים: על השקף הראשון נצייר את המשכן, ועל שני השקפים הנוספים יצטרכו התלמידים להוסיף את שני המצבים שלו – בשקף אחד הענן מכסה את המשכן ובני ישראל חונים סביבו, ובשני הענן עולה מהמשכן ובני ישראל נוסעים.
לחלופין אפשר להמחיש זאת באמצעות התלמידים עצמם – נציב בכיתה שולחן שיסמל את המשכן, ומפת שולחן שתוחזק בידי ארבעה תלמידים מארבע קצותיה, תייצג את הענן. כל תלמידי הכיתה יעמדו סביב למפה כאשר היא מונחת על השולחן, אולם ברגע שארבעת התלמידים ירימו את המפה, יתקדמו שאר התלמידים יחד, יישאו עמם את השולחן המייצג את המשכן ויעצרו רק כאשר המפה שוב תונח על השולחן.
מבט שלישי
למדנו על השראת השכינה של אלוהים על כל בני ישראל במשכן. ננסה לחשוב יחד מה הקשר בין השיעור הזה לשלושת השיעורים הקודמים, שבהם תיארנו את מעמד הורדת הלוחות השניים – בשני המקרים השכינה שורה על בני האנוש.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). דף העבודה מכיל תמונות של ענן, המילה 'אלוהים', תמונות של משה ותמונות של בני ישראל. התלמידים יתאימו כל תמונה לשני פסוקים – אחד מפרק לד (מעמד הר סיני), ואחד מפרק מ (סיום בניית המשכן).
בשלב השני ידביקו התלמידים כל תמונה במקום המתאים לה בכל אחד מן המקרים – בהר סיני (על ההר או לידו) או באוהל מועד (על האוהל או בתוך האוהל). אם הכיתה מתוקשבת אפשר להקרין את התמונות ולהזמין נציגים ללוח להזיז את התמונות בגזירה והדבקה או בגרירה.
נסכם את ההשוואה בין שתי השראות השכינה – בהר סיני ובמשכן:
במעמד הר סיני אלוהים יורד אל הר סיני, ומשה עולה להר. העם עומדים מרחוק.
בסיום בניית המשכן הענן על אוהל מועד וכבוד ה' בתוכו. משה, כמו שאר העם, אינו יכול להיכנס, וכל העם רואים את הענן המייצג את השכנת אלוהים בתוכם ממש.
המשכן הוא מקום המפגש בין האדם לאלוהים.
- למה לדעתכם האדם צריך שיהיה לו מקום לפגוש את האל?
ננסה לחשוב על סיבות ונדגיש שדווקא מכיוון שאלוהים מופשט, יכול לעזור לאדם שלפחות יהיה לו מקום שבתוכו רוח האל שורה, גם אם אין לו דמות וגוף.
מבט לחיים
נפתח שיח בכיתה על מקומות חשובים לנו מאוד, מדוע הם חשובים ומה הרלוונטיות שלהם לחיינו. מתוך השיח נצא למשימת צילום.
נשאל את התלמידים:
- מהו מקום קדוש בעיניכם?
- מה הופך אצלנו מקום ל"משכן"?
- מה המשכן שלנו היום – של החברה שלנו באופן כללי ושלכם באופן אישי?
נערוך תחרות צילום: נחלק את התלמידים לזוגות או לקבוצות ונטיל עליהם משימה לצלם מקום חשוב מאוד בעיניהם, בסביבה הקרובה שלהם. מקום שיש בו רוח, מפגש, "שכינה", כפי שלמדנו בשיעור.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את המושגים 'קודש', 'שכינה' ו'משכן' וקשרנו בין שתי השראות השכינה שעליהן למדנו ביחידה.
מיומנויות: איתרנו מידע בפסוקים והשווינו בין שני מקרים דומים במקרא.
מתודות: ציור בית האלוהים כפי שמדמיינים אותו, צפייה בתמונה של המשכן, השוואה בין השראת השכינה במעמד הר סיני להשראת השכינה בעת סיום בניית המשכן באמצעות תמונות, משימת צילום.