סגור תצוגת כיתה
הפרק

שמות הדמויות

פסוקים יט-כב

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – שם ומשמעות:
נעשה סבב בכיתה ובו כל תלמיד יספר את המשמעות של השם שלו. אפשר גם לבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק את הסיבה לבחירת שמו בלי לציין אתת השם ולאחר מכן לקרוא בקול את הפתקים, והתלמידים יצטרכו לנחש באיזה תלמיד מדובר. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם יש לשם משמעות?
  • האם אפשר ללמוד על חייו של אדם מהשם?

נכתוב על הלוח את סוגי המשמעויות שעלו בכיתה.

הצעה שנייה – לכל איש יש שם:
נשמיע לתלמידים את השיר 'לכל איש יש שם' שכתבה זלדה מישקובסקי ושרה חווה אלברשטיין, נציג את המילים לתלמידים ונשאל את השאלות המובאות לאחר מכן.

הצעה שלישית – טקסט ודיון:
נציג לתלמידים קטע מתוך מדרש תנחומא. נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם השם החשוב ביותר? מדוע?
  • מהי לדעתכם משמעות המילים "קונה לעצמו"?

הזמנה לקריאה והעמקה

כתיבה יוצרת – ההגעה לבית לחם:
נקרא עם התלמידים את תיאור ההגעה של נעמי ורות לבית לחם בפסוק יט ונסביר את המילה "וַתֵּהֹם" – רעשה. נשאל את התלמידים:

  • מה שואלות נשות העיר? ("הזאת נעמי?")
  • מדוע לדעתכם נשאלת שאלה זו? (הנשים אינן מזהות אותה, עבר זמן והיא הזדקנה מאז שהייתה בפעם האחרונה בבית לחם. היא יצאה עם איש, בנים ורכוש, וחזרה חסרת כול)

נבקש מהתלמידים לבחור דמות: נעמי, רות או אחת מנשות העיר ולכתוב מנקודת מבטה על רגע ההגעה של נעמי ורות חזרה לעיר. תלמידים ישתפו בכתיבתם.

פעילות בקבוצות – השמות במגילה:
נכתוב על הלוח את ההגדרה למדרש שם. נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מכירים עוד מדרשי שם בתנ"ך?

נחלק את התלמידים לזוגות, כל זוג יקבל מראה מקום המדגים מדרש שם בתנ"ך ויתבקש לכתוב בקצרה את משמעות השם ואלו הם מראי המקום: בראשית פרק ג פסוק כ; בראשית פרק יח פסוקים י-יג; בראשית פרק כא פסוקים ב-ג; בראשית פרק כה פסוקים כד-כו; בראשית פרק כט פסוק לה; ושמות פרק ב פסוקים ה-י.

נחלק את הכיתה לקבוצות: רות, ערפה, מחלון וכליון, אלימלך. כל קבוצה תקבל מקור המסביר את שם הדמות שלה ותצטרך לכתוב את ההסבר במילים שלה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר מכן ניצור קבוצות חדשות ובכל קבוצה יהיה נציג של שם אחר ונלמד למידת עמיתים על השמות בפרק א.

שימו לב, הקבוצה שתקבל את השם של אלימלך אמורה להיות מופתעת מניתוח שמו של האדם עקב פעולותיו, המדרש משנה את הקריאה של "אלי" במקום אלוהים שלי – אליי (להרחבה בנושא ראו מאמרה של יעל ציגלר 'מה יש בשם? שיעורים במגילת רות').

מדרש השם של נעמי:
נכתוב על הלוח את השם נעמי ונבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות שעולות להם מהשם.
נקרא את פסוקים כ-כא ונשאל:

  • מה נעמי מבקשת לעשות? (לשנות את שמה למרא ומסבירה את רצונה בשינוי השם)

אפשר להציג לתלמידים את הפסוקים המפורשים.

בפסוקים כ-כא נעמי משנה את שמה נשאל את התלמידים.

  • מה משמעות מדרש השם שנעמי עושה בפרק זה? (בשיחתה עם נשות העיר בעת שובה לבית לחם היא מבקשת לשנות את שמה מנעמי, שם המסמל נועם וטוב, למרא מלשון מר. בדרך זו היא מסכמת את מר גורלה)

נכתוב על הלוח את המשפט שנעמי אומרת לנשות בית לחם: "אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי, וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי ה'", ונשאל את התלמידים:

  • אילו דברים היו לנעמי בעבר ועתה חסרים לה?

מצבה של נעמי – השוואה:
נבקש מהתלמידים להשוות בין פסוק א לבין פסוק כב בקריטריונים האלה: המצב בבית לחם ומצבה של נעמי.
נקרין על הלוח לתלמידים תמונה המתארת את אלימלך ונעמי בעת יציאתם מבית לחם לשדה מואב. ונבקש מהם לצייר במחברות את נעמי ורות מגיעות חזרה לבית לחם (באילו צבעים יבחרו התלמידים לצייר? מהי האווירה בכל אחת מהתמונות?).

נקרא יחד את פסוק כב. הפרק מסתיים בחזרה של רות ונעמי לבית לחם ומצוין הן חזרו בתחילת קציר שעורים – כלומר, בתקופה שאחרי חג הפסח שבה מתחילים לקצור את השעורים, ועל כן קל בה יותר למצוא אוכל. נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתם הפרק מסתיים בקציר השעורים? (סיום הרעב שבו נפתח הפרק. רמז להמשך, ההתחלה של התקופה החקלאית החדשה יכולה לסמן תקופה חדשה בחייהן של נעמי ורות)

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם השמות שלנו מגדירים אותנו?
  • האם יש לכם כינויים או שמות חיבה שמשתמשים בהם במקומות שונים?
  • האם יש קשר בין המעגל שבו אתם נמצאים לבין השם שקוראים לכם בו?
  • האם אתם מכירים אנשים ששינו את שמם?
  • האם בכך הם ויתרו על חלק מאישיותם או נתנו פתח להתחלה חדשה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בשינוי שמה של נעמי בעת הגעתה חזרה לבית לחם, ומה אפשר ללמוד משמות הדמויות במגילה וכיצד מדרש השמות תורם לעלילה.
מיומנויות: כתיבה יצירתית, מדרש שם, מדרשים.
מתודות: עיסוק בשאלה של שמות ומשמעויות, ניתוח מדרש השם של נעמי, עבודה בקבוצות על שמות הדמויות במגילה דרך מדרשים ומאמר.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
לכל איש יש שם
למילות השיר איזה שמות יש לכם בחיים? האם יש לכם כינויים? מה ההבדלים בין השמות...
לכל איש יש שם

למילות השיר

  • איזה שמות יש לכם בחיים?
  • האם יש לכם כינויים?
  • מה ההבדלים בין השמות שיש לכם בחיים? (הבן של, התלמיד, אח של, החבר וכו')
  • איזה שם הוא החשוב ביותר לכם?

קרדיט: פורסם בערוץ של חווה אלברשטיין ב23 באוקטובר 2011.

מדרש תנחומא, פרשת ויקהל א
שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראים לו...
מדרש תנחומא, פרשת ויקהל א
שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראים לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן – מה שקונה הוא לעצמו.
  • מה לדעתכם השם החשוב ביותר? מדוע?
  • מהי לדעתכם משמעות המילים "קונה לעצמו"?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
פירוש פסוקים כ-כא
"קְרֶאןָ לִי מָרָא (מרה) כִּי הֵמַר (הביא עליי מרירות וסבל) שַׁדַּי (כינוי לאלוהים) לִי מְאֹד....
פירוש פסוקים כ-כא

"קְרֶאןָ לִי מָרָא (מרה) כִּי הֵמַר (הביא עליי מרירות וסבל) שַׁדַּי (כינוי לאלוהים) לִי מְאֹד. אֲנִי מְלֵאָה (בבעל, ילדים ורכוש) הָלַכְתִּי (יצאתי), וְרֵיקָם (חסרת כול) הֱשִׁיבַנִי ה'. לָמָּה תִקְרֶאנָה לִי נָעֳמִי, וַ(הרי) ה' עָנָה בִי (העיד, מצא את חטאי) וְשַׁדַּי הֵרַע לִי".

ביציאה מבית לחם
יצירה של זאב רבן מ-1930 המתארת את משפחת אבימלך בעזבה את העיר בית לחם לשדה...
ביציאה מבית לחם

יצירה של זאב רבן מ-1930 המתארת את משפחת אבימלך בעזבה את העיר בית לחם לשדה מואב. באדיבות משפחת האמן.

מדרשי שם
  רַבִּי מֵאִיר הָיָה דּוֹרֵשׁ שֵׁמוֹת… וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה אוֹמֵר: אֵלַי תָבוֹא מַלְכוּת....
מדרשי שם
"וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי מוֹאָב וַיִּהְיוּ שָׁם." (פסוק ב)

יצירה של זאב רבן מ-1930 המתארת את משפחת אבימלך בעזבה את העיר בית לחם לשדה מואב. באדיבות משפחת האמן.

 

רַבִּי מֵאִיר הָיָה דּוֹרֵשׁ שֵׁמוֹת… וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ, מִשּׁוּם שֶׁהָיָה אוֹמֵר: אֵלַי תָבוֹא מַלְכוּת. וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי, מִשּׁוּם שֶׁהָיוּ מַעֲשֶׂיהָ נָאִים וּנְעִימִים. וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן. מַחְלוֹן, מִשּׁוּם שֶׁנִּמְחוּ מִן הָעוֹלָם. וְכִלְיוֹן, מִשּׁוּם שֶׁכָּלוּ מִן הָעוֹלָם.

(מדרש רות רבה, פרשה ב, ה)

  • יש הרואים בדברים המיוחסים לאלימלך במדרש טעם לפגם, ומזהים בהם יוהרה, ויש הרואים בהם נבואה לעתיד לבוא. הסבירו את שתי הדעות.
אלימלך ובניו - פַּרְנָסֵי הדור
היה רבי שמעון בן יוחאי אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו וּפַרְנָסֵי הדור היו....
אלימלך ובניו - פַּרְנָסֵי הדור
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ, וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו." (פסוק א)

אלכסנדר בידה, הגלות מיהודה, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

היה רבי שמעון בן יוחאי אומר: אלימלך, מחלון וכליון, גדולי הדור היו וּפַרְנָסֵי הדור היו. ומפני מה נענשו ומתו בגולה? מפני שיצאו מהארץ לחוץ לארץ. שנאמר: "וַתֵּהֹם כָּל הָעִיר עֲלֵיהֶן וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי" (רות א, יט).
להמשך המדרש

ומה פירוש "הֲזֹאת נָעֳמִי"?
אמר ר' יצחק: אמרו – ראיתם מה עלה בגורלה של נעמי, שיצאה מהארץ לחוץ לארץ ולא זאת בלבד שלא ניצלה שם מצרות, אלא ירדה לגמרי ממעמדה.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, בבא בתרא, דף צא, עמוד א. ביאור שטיינזלץ)

  • בדרך כלל מדרשים מנסים לענות על שאלה שעולה ואין לה מענה ברור בפסוקים, תוך התבססות על הכתוב במקומות אחרים במקרא. מהי השאלה העולה בפרק? ועל סמך מה ניתנה התשובה במדרש זה?
הֲזֹאת נָעֳמִי?
נשות בית לחם מקבלות את נעמי ואת רות כמקהלה יוונית ובפיהן שאלה: "הֲזֹאת נָעֳמִי"? פליאתן...
הֲזֹאת נָעֳמִי?
"וַתֵּלַכְנָה שְׁתֵּיהֶם עַד בּוֹאָנָה בֵּית לָחֶם, וַיְהִי כְּבֹאָנָה בֵּית לֶחֶם וַתֵּהֹם כָּל הָעִיר עֲלֵיהֶן וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי." (פסוק יט)

החזרה לבית לחם. זאב רבן. באדיבות משפחת האמן

נשות בית לחם מקבלות את נעמי ואת רות כמקהלה יוונית ובפיהן שאלה: "הֲזֹאת נָעֳמִי"? פליאתן מספרת לקורא שוב ובקצרה את סיפורה של נעמי – גבירה שירדה מגדולתה. פניה אינן יכולות להסתיר את האובדן שחוותה.
היום הביטוי "הזאת נעמי?" מבטא שינוי גדול שעשה אדם, לטוב או לרע, המעורר תדהמה בקרב מכריו.

  • כיצד אתם מבינים את שאלתן של הנשים: הזאת נעמי? באיזו אִינְטוֹנַצְיָה (הַנְגָנָה) נאמרו הדברים? ובאיזה אופן המשמעות משתנה בעקבות האינטונציה?
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
דבריה של רות לנעמי הפכו לסמל לנאמנות ולאהבה אמיתית שאינה תלויה בדבר. רות מבקשת מנעמי...
אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵך
"וַתֹּאמֶר רוּת אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי." (פסוק טז)

דבריה של רות לנעמי הפכו לסמל לנאמנות ולאהבה אמיתית שאינה תלויה בדבר. רות מבקשת מנעמי "אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ", כלומר אל תפצירי בי לעזוב אותך, וממשיכה את דבריה בפירוט: דרכך דרכי, עַמך עַמי ואלוהייך אלוהיי. רות מצהירה כי בחירתה נעשית בלב שלם.

בשירו של אביתר בנאי "תל אביב" שילב האמן את הכרזתה של רות.

למילות השיר

תל אביב

שוב אני בתל אביב
דירה ריקה
יש כאן מישהו?
הכול איננו
איפה את?
כמה לא מפתיע
הרי אם יש משהו שראיתי בחיי
זה שאין כלום
עפים כמו פרחים לבנים ברוח

כנראה שאני עדיין לא לגמרי
מאמין שהשתניתי
השינוי היה מהיר מדי וחיצוני
כנראה שאני עדיין לא לגמרי מאמין
שאתה סולח
ועכשיו צריך לנשום את זה פנימה באמת
באמונה באמת

אל אשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין
עַמך עַמי ואלוהייך אלוהיי
המוות יפריד ביני ובינך.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • אביתר בנאי משתף מהרהורי ליבו בעקבות שינוי שעבר – התקרבות לדת. מדוע לדעתכם הוא בחר לשלב בשירו את הפסוק ממגילת רות? מה ההבדל בין דבריו לבין הביטוי כפי שהוא מופיע בפסוק?
רות ונעמי - אז והיום
  בתצלום נראות שתי נשים, מבוגרת וצעירה, אוספות בצלים הזרוקים על הקרקע, במרכזו של אזור...
רות ונעמי - אז והיום
"...וְרוּת דָּבְקָה בָּהּ." (פסוק יד)

רות ונעמי מלקטות, יצירה של האמן עדי נס. © עדי נס.

ז'אן פרנסואה מילה, המלקטות, 1857, מאוסף מוזיאון ד'אורסה, מתוך ויקישיתוף

 

בתצלום נראות שתי נשים, מבוגרת וצעירה, אוספות בצלים הזרוקים על הקרקע, במרכזו של אזור שנראה כמו שוק ירקות לאחר שעות הפעילות. הברית, הקשר בין רות ונעמי המקראיות והגורל המשותף שלהן ("עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי"), מורגשים היטב גם בין שתי הנשים שבתצלום. 

להמשך קריאה

נעמי ורות המקראיות מגיעות ליהודה כשהן חסרות כול. רות מלקטת בשדה, שהרי לפי חוק מתנות העניים – בעלי השדה חייבים היו להשאיר לקט עבור הנזקקים. בתצלום, הרקע הפסטורלי והטבעי של השדה מתחלף ברקע מלוכלך ובסיטואציה שנראית משפילה. במקום ללקט את התבואה מהשדה, אוספות שתי הנשים שאריות שהושלכו, כשברקע מאחוריהן ערמות אשפה. גם האישה המבוגרת יותר נאלצת להתכופף וללקט.
נדמה שהיחס לעניים היום חסר את הכבוד שהיה קיים בתקופה המקראית. המלקטות שתיאר ז'אן פרנסואה מילה באמצע המאה ה-19, למרות היותן איכרות עניות הנאלצות לאסוף את התבואה שנשארה אחרי הקציר, נדמה שמצבן היה טוב יותר ומשפיל פחות מזה של הדמויות בתצלום של עדי נס.

על פי: ענת בסר, אתר מקראנט. © מטח

  • הרקע הפסטורלי והטבעי של השדה ביצירה של הצייר מילה מתחלף אצל הצלם עדי נס בתמונת סוף יום בשוק מקומי. מדוע לדעתכם בחר הצלם בתפאורה זו לתצלום המבוים?
פֹּה גָרָה גֵרָה
גֵרָה אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, עַכְשָׁו נַעֲצֹראֶת הַגְּבוּל הַזֶּה לְבַדִּי אֶעֱבֹרוְאַתְּ עוֹדֵךְ בִּנְקֻדַּת הֶחָזוֹרעַל עִקְבוֹתָיִךְ...
פֹּה גָרָה גֵרָה
"וַתֵּרֶא כִּי מִתְאַמֶּצֶת הִיא לָלֶכֶת אִתָּהּ, וַתֶּחְדַּל לְדַבֵּר אֵלֶיהָ." (פסוק יח)

נעמי וכלותיה, גוסטב דורה, המאה ה-19

צילום: נאוה סמל. צילום: איציק שוקל, Nava Semel, CC BY 4.0

למילות השיר

גֵרָה

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, עַכְשָׁו נַעֲצֹר
אֶת הַגְּבוּל הַזֶּה לְבַדִּי אֶעֱבֹר
וְאַתְּ עוֹדֵךְ בִּנְקֻדַּת הֶחָזוֹר
עַל עִקְבוֹתָיִךְ שוּבִי אָחוֹר

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת, נִפָּרֵד יְקָרָה
מִן הָעֵבֶר הַהוּא זוֹ לֹא אֶרֶץ בְּחִירָה
שָם יַצְבִּיעוּ עָלַיִךְ, יְדַבְּרוּ בָּךְ סָרָה
לְעוֹלָם תִּהְיִי בִּשְבִילָם "הַזָּרָה"
נָכְרִיָּה כָּאן בֵּינֵינוּ, אֵשֶת צָרָה
עַל מַשְקוֹף יֵרָשֵם "פֹּה גָּרָה גֵּרָה".

אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת
אַלְמָנָה – לֹא כַּלָּה
בַּמּוֹלֶדֶת שֶלִי
כְּבָר אָבְדָה הַחֶמְלָה
כִּי הָעָם שֶלִי בִּפְחָדָיו מְכֻתָּר
וְנועֵל אֶת עַצְמוֹ מִפְּנֵי כָּל אִיש זָר
שָם שָׂרָה שָלְחָה לַמִּדְבָּר אֶת הָגָר
הֵם קוֹרְאִים לְעַצְמָם " הָעָם הַנִּבְחָר"
נְצוּרִים בִּגְבוּלָם, לִבָּם הַנִּסְגָר
וְהַכּוֹל מֵאֵימַת הָאַחֵר, לֹא מֻכָּר
בַּשּׁוּק, בָּרְחוֹב, בַּכִּכָּר
תָּמִיד יְזַהוּ בָּךְ אֶת אוֹת הַנֵּכָר.
הַלַּיְלָה יוֹרֵד רוּת,
שְמֵי מוֹאָב הֵם שֶלָּךְ
עַמִּי לֹא עַמֵּךְ
אֱלוֹהַי הוּא לֹא לָךְ
שוּבִי אָחוֹר, כַּלָּתִי כְּמוֹ בִּתִּי

כִּי בֵּיתִי לֹא בֵּיתֵךְ
וּבֵיתֵךְ לֹא בֵּיתִי.
אַל תֵּלְכִי אִתִּי, רוּת
אַתְּ בְּתּוֹךְ נִשְמָתִי
עַד יוֹם מוֹתֵךְ
עַד יוֹם מוֹתִי.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • בשירה של נאווה סמל, השיחה בין נעמי לרות ממשיכה מעבר לנאמר בפסוקים. השיר מעלה שאלות בנוגע ליחס של החברה הישראלית היום לזרים שבקרבה. איזו מין מראָה מוצבת כאן לפנינו כחברה?
בית לחם יהודה
  בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי...
בית לחם יהודה
"וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי וְשֵׁם שְׁנֵי בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן אֶפְרָתִים מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה." (פסוק ב)

חיתוך עץ צבעוני של האומן יעקב שטיינהרדט המתאר את השביל המוביל אל חומות בית לחם, 1955. באדיבות משפחת האומן יעקב שטיינהרדט

 

בית לחם יהודה היא עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון על גבול מדבר יהודה. צירוף השם "יהודה" נועד כדי להבדילה מיישוב אחר, שנמצא בצפון הארץ – בית לחם הגלילית שבנחלת שבט זבולון (יהושע יט, טו).

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה כמסופר במגילת רות.

  • מה היא האירוניה (משמעות הפוכה ממה שנאמר בפועל, עוקצנות, לעגנות) הנוצרת בפרק ומתלווה אל שם המקום "בית לחם"?
שדי מואב
  מואב השתרעה ברמה ההררית שממזרח לירדן ולים המלח, בין עמון בצפון ואדום בדרום. ממלכת...
שדי מואב
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ, וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו." (פסוק א)

מצבת מישע, צילום: Neithsabes, מוזיאון הלובר, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

אזור מואב. קרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר ראובן

 

מואב השתרעה ברמה ההררית שממזרח לירדן ולים המלח, בין עמון בצפון ואדום בדרום. ממלכת מואב קמה לפני הקמת המלוכה בישראל, ובין שני העמים היו מלחמות רבות. המקרא מעיד על סכסוכים ומאבקים לאחר יציאת מצרים, על מלחמות ועל כיבוש מואב על ידי מלכי ישראל השונים.

להמשך קריאה

התעודה המואבית החשובה ביותר שנמצאה בדיבון שבמואב היא "מצבת מישע", והיא מעידה על שעבוד מואב לעומרי ולאחאב מלכי ישראל. "מצבת מישע" היא תעודה בת הזמן של ההתרחשויות המתוארות בה – אמצע המאה ה-9 לפני הספירה.
המואבים נחשבו קרובים לישראל מבחינת מוצא, אך יחס המקרא למואבים הוא עוין, עד כדי האיסור להביא עמוני ומואבי בקהל ה' עד דור עשירי, עד עולם. איסור זה משתקף במאבקו של נחמיה בנישואי התערובת בזמן שיבת ציון.
מגילת רות משקפת דווקא מצב הפוך, של קשרי נישואים בין נכבדי יהודה למואבים.

מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • קריאה צמודה מלמדת כי המעבר – "מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה… וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי מוֹאָב…" – אינו רק מעבר גאוגרפי, אלא גם מעבר סִמלי מבית לשדה. מה משמעות המעבר זה?
שדי מואב
  מואב השתרעה ברמה ההררית שממזרח לירדן ולים המלח, בין עמון בצפון ואדום בדרום. ממלכת...
שדי מואב
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ, וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו." (פסוק א)

מצבת מישע, צילום: Neithsabes, מוזיאון הלובר, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

אזור מואב. קרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר ראובן

 

מואב השתרעה ברמה ההררית שממזרח לירדן ולים המלח, בין עמון בצפון ואדום בדרום. ממלכת מואב קמה לפני הקמת המלוכה בישראל, ובין שני העמים היו מלחמות רבות. המקרא מעיד על סכסוכים ומאבקים לאחר יציאת מצרים, על מלחמות ועל כיבוש מואב על ידי מלכי ישראל השונים.

להמשך קריאה

התעודה המואבית החשובה ביותר שנמצאה בדיבון שבמואב היא "מצבת מישע", והיא מעידה על שעבוד מואב לעומרי ולאחאב מלכי ישראל. "מצבת מישע" היא תעודה בת הזמן של ההתרחשויות המתוארות בה – אמצע המאה ה-9 לפני הספירה.
המואבים נחשבו קרובים לישראל מבחינת מוצא, אך יחס המקרא למואבים הוא עוין, עד כדי האיסור להביא עמוני ומואבי בקהל ה' עד דור עשירי, עד עולם. איסור זה משתקף במאבקו של נחמיה בנישואי התערובת בזמן שיבת ציון.
מגילת רות משקפת דווקא מצב הפוך, של קשרי נישואים בין נכבדי יהודה למואבים.

מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • קריאה צמודה מלמדת כי המעבר – "מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה… וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי מוֹאָב…" – אינו רק מעבר גאוגרפי, אלא גם מעבר סִמלי מבית לשדה. מה משמעות המעבר זה?
ויהי רעב בארץ
במילים "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ" מהדהדת פתיחתו של דגם סיפורי-מקראי מוכר על יציאת משפחה חשובה מן...
ויהי רעב בארץ
"וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ..." (פסוק א)

אלכסנדר בידה, משפחת אלימלך בדרכה למואב, בציור "גלות מיהודה", המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

במילים "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ" מהדהדת פתיחתו של דגם סיפורי-מקראי מוכר על יציאת משפחה חשובה מן הארץ בשל רעב. כך עשה אברם וכך עשה גם יצחק, וגם בנוגע אליהם נכתב: "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ". נראה כי המספר המקראי מבקש ליצור זיקה לסיפורי האבות.

להמשך קריאה

אך למרות השימוש באותו התיאור, הסיפור במגילת רות הוא גם ההיפוך של הסיפורים בספר בראשית. אברם שב ממצרים ברכוש גדול, יצחק הצליח בגרר ובני ישראל שירדו למצרים מעטים יצאו ממנה רבים.
גורלה של נעמי לא שפר עליה כגורל שאר הגולים מארצם: היא שבה לארצה ולעירה לאחר שבעלה ובניה מתו.

  • הגירתם של בני משפחת אלימלך מוצגת כנובעת מהרעב ששרר בארץ. אילו סיבות מביאות להגירה לארץ אחרת היום?
תקופת הקציר
הסיפור במגילת רות מתרחש בין תקופת קציר השעורים לתקופת קציר החיטים. תקופת הקציר כולה מתחילה...
תקופת הקציר
"וַתָּשָׁב נָעֳמִי וְרוּת הַמּוֹאֲבִיָּה כַלָּתָהּ עִמָּהּ הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵי מוֹאָב, וְהֵמָּה בָּאוּ בֵּית לֶחֶם בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׂעֹרִים." (פסוק כב)

קציר במצרים, המאה ה-11-13, מתוך ויקישיתוף

הסיפור במגילת רות מתרחש בין תקופת קציר השעורים לתקופת קציר החיטים. תקופת הקציר כולה מתחילה בראשית הקיץ – "עָבַר קָצִיר כָּלָה קָיִץ" (ירמיה, ח, כ) – ואורכה כשלושה חודשים. אך בעוד תחילת קציר השעורים סמוכה לחג הפסח, קציר החיטים נערך כשבעה שבועות לאחר מכן, סמוך לחג השבועות.
השעורה והחיטה הן משבעת המינים שנשתבחה בהם הארץ (דברים ח, ח), והן הרקע לסיפור אהבה ארץ ישראלי.

  • המקרא אינו נוהג להזכיר תיאורי זמן לציון מועדי התרחשותם של אירועים, אלא אם כן שמור לתיאור הזמן תפקיד מיוחד בעלילה. הציעו הסבר מדוע בסיפור זה מצוין הזמן המדויק.
רות בזווית אישית
פלורנס רואו מספרת על הגיור האישי שלה ועל החיבור שלה לרות הגיורת.
רות בזווית אישית
"...כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין, עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי." (פסוק טז)

פלורנס רואו מספרת על הגיור האישי שלה ועל החיבור שלה לרות הגיורת.

  • מהו הרגע בתהליך הגיור של פלורנס רואו, שהזכיר לה את חילופי הדברים בין נעמי לרות בפרק?

קרדיט: תנך לכולם: רות מזוית אישית/מקראנט אתר התנך, 2012