שמשון מעניש את תושבי עזה
פרק טז, א-ג
הזמנה ללימוד
נציג בפני התלמידים את התמונה 'שמשון ושער העיר עזה' מאת גוסטב דורה. ונספר כי את תחריט זה יצר אומן צרפתי ששמו גוסטב דורה בעקבות קריאת המסופר בקטע שנקרא (ראו עזר הוראה: שמשון ושער העיר עזה).
נבקש מהתלמידים לשער מה הסיפור העומד מאחורי התמונה:
- מה אתם רואים בתמונה?
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-ג בפרק טז ונבקש מהתלמידים למנות את פעולות העזתים בעת הקריאה.
מבט שני
נאסוף את הפעולות שמצאו התלמידים ונסביר אותן:
- "וַיָּסֹבּוּ" – סבבו בעיר לבקשו, כי לא ידעו לאיזה בית נכנס.
- "וַיֶּאֶרְבוּ" – הסתתרו וחיכו כדי לתפוס אותו בהפתעה.
- "וַיִּתְחָרְשׁוּ" – שתקו ועשו עצמם כאלו אינם יודעים שהוא שם כדי שלא ייזהר מפניהם, או כל הלילה חשבו מחשבות איך להמיתו.
- "לֵאמֹר: 'עַד אוֹר הַבֹּקֶר וַהֲרַגְנֻהוּ'" – ואמרו: "נמתין עד אור הבוקר בבואו לצאת דרך השער, ונהרגנו אז".
כבר למדנו בפרק הקודם כי פעלים רבים מורים על תכונה רבה ואכן הפלשתים, במקרה זה, אנשי עזה, מבקשים להרוג את שמשון.
- מהם היתרונות של התוכנית של הפלשתים? (הם רבים והוא יחיד, יתרון ההפתעה)
- מהן נקודות התורפה (החולשה) של שמשון? (נמשך אחרי הנשים הפלישתיות ולכן מסתכן בכל פעם מחדש)
נקרא את חלקו הראשון של פסוק ג: "וַיִּשְׁכַּב שִׁמְשׁוֹן עַד חֲצִי הַלַּיְלָה, וַיָּקָם בַּחֲצִי הַלַּיְלָה".
- מה אנו לומדים על שמשון מיקיצתו? (שמשון יודע כי הוא נמצא בין אנשים המבקשים את רעתו, מעשיו בעבר עוררו בפלשתים כעס ורצון לנקום בו. הוא יורד לארץ פלשתים, מסתכן בכך שיפגעו בו אך סומך על כוחו ובהיותו שם הוא ער למתרחש סביבו גם בחצי הלילה. כיאה ללוחם הוא נשאר ער, דרוך, מוכן לכל הפתעה)
- מה שמשון עושה כשהוא קם באמצע הלילה? (פסוק ג: "וַיֶּאֱחֹז בְּדַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר וּבִשְׁתֵּי הַמְּזֻזוֹת וַיִּסָּעֵם עִם הַבְּרִיחַ וַיָּשֶׂם עַל כְּתֵפָיו וַיַּעֲלֵם אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי חֶבְרוֹן".)
נקרין את תמונת דלתות שער העיר ונסביר את המושגים האלה:
- "דַלְתוֹת שַׁעַר הָעִיר" – בחומה היה שער שדרכו נכנסו ויצאו מן העיר. בשער היו קבועות דלתות שהיו נועלים אותן לעת ערב כדי להגן על תושבי העיר. במהלך היום היו שומרים בשער העיר.
- מזוזה – כל אחד משני העמודים הזקופים של מסגרת הדלת.
- בריח – מנעול.
שמשון מנתק את דלתות שער העיר עם המזוזות והבריח אשר בו הן סגורות, מניח את הכול על כתפיו ויוצא מן העיר אל ראש ההר מול העיר חברון. דרך ארוכה, בלי ספק, על אחת כמה וכמה כשלכתפיו משקל כבד כל כך.
- מדוע עשה זאת? (ייתכן כי שמשון שמע את העזתים מדברים ביניהם על תוכניתם להרוג אותו והוא הקדים לקום והחליט להענישם על כך)
- מדוע שמשון עוקר דווקא את דלתותיה של העיר עזה? (ייתכן שדלתות העיר מסמלות את הביטחון של תושבי העיר החשים שהם יכולים להתחבא מאחוריהן, שמשון עוקר את הדלתות וכעת אין להם דרך להתגונן ולהסתתר מפניו)
- במה שונה תגובתו של שמשון הפעם מתגובתו בפעמים הקודמות, כאשר הפלשתים ביקשו לפגוע בו? (שמשון מקדים ופוגע בהם טרם הם יפגעו בו. הוא רואה את הנולד ומענישם מראש על כי מבקשים הם את רעתו)
- אילו תכונות אופי ותכונות גוף גיליתם על שמשון? (רואה את הנולד, נחוש, אימפולסיבי, נקמן, בעל כוח פיזי)
מבט שלישי
נקרין או נכתוב על הלוח את הפסוק הראשון בפרק טז: "וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן עַזָּתָה וַיַּרְא שָׁם אִשָּׁה…"
נקרין או נכתוב על הלוח גם את הפסוק הראשון בפרק יד: "וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן תִּמְנָתָה וַיַּרְא אִשָּׁה… "
- מה דומה בפסוקים? (שמשון מגיע לעיר פלישתית ורואה שם אישה)
ניזכר איך נגמר הסיפור שהתחיל כך בפרק יד – שמשון מתחתן עם האישה הפלשתית ומתחילה התגלגלות של נקמות בינו לבין הפלשתים.
- איך נגמר הסיפור בפרק שלנו? (שמשון בא לביתה של האישה, ושוב מתחילה הסתבכות עם הפלשתים)
- איזה לקח היינו מצפים שילמדו הפלשתים אחרי הסיפור הראשון? איזה לקח היינו מצפים ששמשון ילמד? (שהפלשתים ילמדו לא להתעסק עם שמשון, ששמשון ילמד להתרחק מהנשים הפלשתיות ומערי הפלשתים)
הלקחים האלה לא נלמדו, אבל אולי נלמדו לקחים אחרים: בפרק טז, אחרי עשרים שנה ששמשון שופט את ישראל, הפלשתים כבר מכירים אותו ומכירים את החולשה שלו לנשים, ולכן אינם מחכים לתקיפתו וגם לא תוקפים אותו ישירות, אלא מכינים לו מארב שנועד לתפוס אותו לא מוכן. גם שמשון למד לקח מסוים – הוא אומנם ממשיך להתקרב לפלשתיות, אך שומר על ערנות רבה.
בשיעור הבא, בהמשך הפרק, נראה איך הפלשתים אינם מתייאשים וממשיכים לנסות לתפוס את שמשון בחולשתו, ואיך שמשון מאבד את ערנותו למתרחש.
מבט לחיים
שמשון לא הצליח לוותר על מה שעניין ומשך אותו, אך בכל זאת נזהר יותר והצליח לראות את הנולד, כלומר, לשער מראש מה עלול לקרות ולנסות למנוע את זה.
נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק תיאור של הרגל רע שקשה לו להפסיק לעשות אותו, אבל הוא יודע שהמעשה עלול לפגוע בו (אני לא מכין שיעורי בית ולכן אני עלול להיכשל במבחנים; אני יורד על חברים ולכן הם עלולים לא לרצות להיות חברים שלי בעתיד; אני משחק במחשב מול אנשים זרים ומישהו עלול לפגוע בי ועוד)
כל תלמיד יהפוך את הפתק וירשום בצד השני דברים שהוא יכול לעשות כדי לראות את הנולד ולמנוע את הפגיעה בהמשך הדרך (לקחת חומר מחברים ולהתכונן ברצינות למבחנים; לשים לב אם חבר נפגע מהירידות שלי; להתנצל ולהסביר לו שזה בצחוק; לא לתת את הפרטים האישיים שלי לשום אדם זר וכו')
תלמידים שירצו יוכלו לשתף ולשמוע עצות מחברים. חשוב להקפיד על שיח לא שיפוטי והבנה של הקושי להפסיק לחלוטין הרגל בעייתי.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: שמשון מסתכן והולך אל אישה בעזה, לפלשתים נודע כי שמשון נמצא בעירם והם מציבים לו מארב ומבקשים ללכדו. שמשון רואה את הנולד ולכן הוא אינו מחכה לבוקר אלא קם בחצי הלילה, עוקר את דלתות שער עזה ומעלם על כתפיו אל ראש ההר.
מיומנות: עיון בתחריט כמדרש תמונה מטרים לפסוקים הנלמדים, הבנת משמעות מילים באמצעות פירוש ועיון בתמונות, השוואה לפרקים קודמים.
מתודה: כתיבה על פתק משני הצדדים – מעשים המובילים לבעיה מצד אחד והדרך למנוע את הבעיה מצד שני.