סגור תצוגת כיתה
הפרק

דלילה הפלשתית מובילה את שמשון לסופו

פרק טז, ד-לא

שיעור שלישי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח כמה תמונות המתארות פיתויים המותאמים לגיל התלמידים – עוגה גדולה שנשמרה ליום הולדת של האח; הברזה משיעור לטובת משחק כדורגל, ילדה גונבת כסף מההורים.
לגבי כל אחת מהתמונות נשאל:

  • מה ירוויח מי שיאכל מהעוגה / מי שיבריז מהשיעור / מי שיגנוב כסף? (באותו רגע יהיה לו טעים / כיף / כסף לקנות דברים שהוא רוצה)
  • מה הוא עלול להפסיד מכך? (תכאב לו הבטן, ישמין ויהיו לו חורים בשיניים, יהרוס לאח שלו את המסיבה / המורה יכעס ויתקשר להורים שלו והוא יצטרך להישאר אחרי הלימודים / האמון של ההורים שלו בו ייפגע)
  • אם מניחים על שני צידי המאזניים הדמיוניים שלנו את הרווחים וההפסדים בכל אחד מהמצבים שהופיעו בתמונות, מה שוקל יותר – הרווח מהמעשה הרגעי או ההפסד אחריו?
  • למה בכל זאת אנשים עושים דברים כאלה? (כי קשה להם לעמוד בפיתוי)

היום בשיעור נגלה מהו הפיתוי שאפילו שמשון הגיבור לא הצליח לעמוד בו.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים ד-כא ונקפיד על אינטונציה מתאימה בקריאת דברי הפלשתים, דברי דלילה המבקשת משמשון שיגלה לה את סוד כוחה ובקריאת תשובת שמשון לה.
לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לכתוב את שמות הדמויות המוזכרות בפסוקים שקראנו ונשאל:

  • מה הפיתוי ששמשון אינו מצליח לעמוד בו?

נזמין תלמידים לקרוא לפני הכיתה את הפסוקים בחלוקה לתפקידים: דלילה, שמשון וחמשת סרני פלשתים. נסכם את הפסוקים ונחזור לשאלה ששאלנו לקראת קריאה:

  • מהו הפיתוי ששמשון אינו מצליח לעמוד בו? (לאהוב אישה פלישתית – זו כבר האישה השלישית הפלשתית בחייו, ולא מצופה ממנו ליפול שוב בפח הפיתוי שלה)

מבט שני

היחסים בין שמשון לדלילה:
כיצד מגדיר המספר את יחסו של שמשון לדלילה? (פסוק ד: "וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה")

  • קראו בפרק יד – כיצד הגדיר המספר את יחסו של שמשון לאשתו הראשונה מתמנה? (פרק יד פסוק ג: "וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו: 'אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי'")

בפעם הראשונה אנו קוראים כי שמשון מאוהב, לפנינו סיפור אהבה.

  • האם גם דלילה מאוהבת בו?
  • מה היינו מצפים מאוהבת כלפי אהובה?

היחסים בין דלילה לסרני פלשתים:

  • מה סרני פלשתים דורשים מדלילה? (פסוק ה: "פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל")
  • מה פירוש המילה "פַּתִּי"? (פיתוי הוא שידול, גירוי, משיכה או הסתה של אדם לעשות דבר שהוא אינו מעוניין בו. בדרך כלל דבר אסור או שלילי)
  • מה סרני פלשתים מבקשים מדלילה? (סרני פלשתים מבקשים מדלילה לפתות את שמשון – למשוך את לשונו כדי לגלות את סוד כוחו כדי שיוכלו לתפוס אותו ולפגוע בו)

בדבריהם לדלילה הם מתחייבים לתת לה דבר מה.

  • האם סרני פלשתים מפתים את דלילה או דורשים ממנה דבר שאינה יכולה להתנגד לו?
  • מה סרני פלשתים מתחייבים? (לתת לה כסף רב – כל אחד מסרני פלשתים ייתן לה 1,100 שקלי כסף)
  • מה תגובתה של דלילה? (לא כתוב שדלילה סירבה לדרישתם, אלא שמיד פנתה לשמשון בבקשה לגלות את מקור כוחו)
  • מה אפשר ללמוד מכך? (ייתכן שהיא חוששת מסרני פלשתים, חוששת מפגיעם בה ובמשפחתה; וייתכן כי נאמנותה לעמה גדולה מנאמנותה לשמשון ויתרה מזו היא מצטיירת כרודפת בצע – הכסף שהוצע לה פיתה אותה לעשות כן)
  • האם היינו מצפים משופט בישראל להתאהב באישה שכזו?

נבקש מהתלמידים לחזור ולקרוא את פסוקים ד-כב בזוגות ולהשלים את המידע בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
אפשר להכין את הטבלה כקובץ שיתופי ולבקש מזוגות של תלמידים להשלים חלק בטבלה. כך נקבל מראה של הדברים בזמן קצר ונעיין בטבלה יחד.

לאחר השלמת הטבלה נעיין בה ונדון בכמה נושאים (לבחירת המורה באילו נושאים לדון ובמה להעמיק). כדי להחליט באילו נושאים לדון אפשר לבקש מהתלמידים להתבונן בטבלה שמילאו ולכתוב שאלות שמתעוררות אצלם בעקבות הקריאה. בהתאם לשאלות התלמידים נערוך את הדיון בכיתה:

א. פנייתה של דלילה אל שמשון בשלוש הפעמים הראשונות לעומת הפעם הרביעית:

  • במה הייתה הפעם הרביעית שונה? (פנייתה בשלוש הפעמים הראשונות דומה, בפעם הרביעית יש שימוש בפועל מהשורש אה"ב – "אֲהַבְתִּיךְ". דלילה אומרת לשמשון: "איך אתה אומר שאתה אוהב אותי ואתה מהתל בי ומשקר לי?" פנייתה פונה לרגש והיא תמהה כביכול אם הוא אוהב אותה)

ב. תשובותיו של שמשון בשלוש הפעמים הראשונות לעומת תשובתו בפעם הרביעית:

שמשון אינו מגלה את סוד כוחו בשלוש הפעמים הראשונות. רק בפעם הרביעית, לאחר שדלילה הציקה לו וביקשה ממנו פעמים רבות עד כי "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ לָמוּת" (פסוק טז), הוא מגלה לה את סוד כוחו.

ג. מדוע שמשון מגלה לדלילה את מקור כוחו?

שמשון רואה שדלילה אינה מסתפקת בזיהוי מקור הכוח שלו, אלא מנסה להחליש אותו.

  • מדוע בכל זאת הוא מגלה לה את סוד כוחו בסופו של דבר?
  • למה אינו מתרחק ממנה אחרי שהוא מבין שהיא מנסה לפגוע בו?

ראינו לאורך כל הדרך ששמשון נמשך לנשים הפלשתיות. הפלשתים מבינים שזו נקודת החולשה שלו ומציבים לו פיתוי, והוא אינו מצליח לעמוד בפניו. שמשון הגיע למצב נפשי קשה, כנראה בגלל יחסיו המורכבים עם האישה שניסתה לגרום למותו – "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ לָמוּת" – הוא כבר לא מוצא טעם בחייו ולכן מוכן להיענות להפצרותיה.

ד. דמותה של דלילה:

אישה בוגדנית, רודפת בצע, שקרנית, לא נאמנה.

ה. מה סוד כוחו של שמשון?

כוחו של שמשון בשערות ראשו, הוא נזיר אלוהים מבטן אימו. אם יספרו את שערות ראשו, כוחו ייאבד, והוא יהיה כמו כל אדם אחר.

פגיעת הפלשתים בשמשון:
נשאל את התלמידים

  • כיצד פגעו הפלשתים בשמשון? (הם גילחו את שיער ראשו, ניקרו את עיניו, כבלו אותו בכבלים ושמו אותו בבית סוהר, שם הכריחו אותו להיות טוחן. עבודה זו נחשבה כמלאכת עבדים ואסירים פחותה ובזויה)
  • מה לדעתכם הרגיש שמשון? (השפלה, חוסר אונים, חולשה, אכזבה, ייאוש)
  • מדוע בחרו פלשתים לא להרוג את שמשון אלא לנקר את עיניו? (כדי לנקום בו, להשפיל אותו בעודו בחיים ולהראות לעיני כול כי האדם שאיים עליהם ופגע בהם נתון בידיהם מושפל וחסר כל יכולת להתנגד להם)

סופו של שמשון:
נקרא את חלקו השלישי של הפרק – פסוקים כב-לא ונבקש מהתלמידים להסביר במילותיהם את המסופר בפסוקים.

הפלשתים ערכו מסיבה גדולה כדי לחגוג את תפיסת שמשון. הם הביאו את שמשון העיוור ששיערו כבר החל מעט לצמוח והעמידו אותו בין שני עמודים כדי להתבונן בו וללעוג לו. שמשון התפלל לה' וביקש ממנו שיחזק אותו בפעם האחרונה כדי שיוכל לנקום בפלשתים. שמשון החזיק חזק בשני העמודים שאליהם היה קשור וקרא: "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" (פסוק ל).
שמשון נשען בכוח על העמודים והזיז אותם עד אשר נפל הבית עליו ועל כל אלפי האנשים שהיו בו. כמות האנשים שהמית שמשון במותו הייתה רבה מכמות האנשים שהמית בחייו. הסיפור לא נגמר בהשפלה, שמשון זכה למוות הירואי וגם לנקמה אחרונה בפלשתים.

מבט שלישי

סיפורי שמשון נפרשים על פני ארבעה פרקים – חמישית מספר שופטים. שמשון, השופט האחרון, הוכיח את הכתוב: "בַּיָּמִים הָהֵם אֵין מֶלֶךְ בְּיִשְׂרָאֵל, אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה". שמשון עושה כרצונו, נלחם את מלחמותיו באופן עצמאי. עם זה נאמר שהוא שפט את ישראל עשרים שנה.

  • האם הוא הושיע את ישראל?
  • מה הייתה תרומתו לעם ישראל?

נציע שתי פעילויות להעמקה וסיכום. כל קבוצת תלמידים תבחר פעילות המתאימה לה.

  • עיטור המנהיג הנועזו
    זקני ישראל מתכנסים כדי לדון אם להעניק לשמשון את עיטור המנהיג הנועז על פעילותו למען עם ישראל. כמה מהם היו בעד הענקת העיטור לשמשון ומקצתם התנגדו לה. כתבו את דברי המצדדים בהענקת העיטור לשמשון והמתנגדים לה. היעזרו בכתובים והביאו הוכחות וציטוטים לדבריכם.
  • תעודת הערכה לשופט:
    כתבו תעודת הערכה לשמשון על פעולתו כשופט. חשבו מה יהיו מרכיבי התעודה וכתבו אותה.

מבט לחיים

נבחן את קריאתו של שמשון:

  • כיצד קרא אותה – בלחישה, בצעקה?
  • מה משמעות הקריאה?

משמעות הביטוי "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" בימינו:
נקמה שאדם מנוצח מתכנן כדי להרוג את אויביו יחד אתו – "אמות, ואויביי ימותו עמי". נכונות למות בעת הריגת האויבים. "אם נחרץ גורלי למות, מוטב להילחם עד טיפת הדם האחרונה". "תמות נפשי עם פלשתים", אמר החייל והסתער על האויב.
אפשר למצוא את שימושיו של הביטוי בעיתונות באוסף של ענת ניר באתר משרד החינוך.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דלילה משתפת פעולה עם סרני פלשתים – היא מפתה את שמשון לגלות לה את סוד כוחו ומביאה לתפיסתו בידי פלשתים ולהשפלתו. אך שמשון נוקם בפלשתים ומת מוות הירואי.
מיומנויות: חשיבה ביקורתית ואמפתית כלפי הדמויות והמעשים, חשיבה יצירתית, הבנת משמעות מילים וביטויים.
מתודות: קריאת הפסוקים בתפקידים; איתור פרטים ורישום בטבלה שיתופית להבנת מעשה הפיתוי ודמותה של דלילה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
פיתויים
פיתויים
"וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה". (טז, ד)

By Tatyana Dzemileva

By wavebreakmedia

By Africa Studio

  • מה מרוויחים ומה מפסידים אם נכנעים לפיתוי?
  • מה גדול יותר – הרווח או ההפסד?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
לא צריך אף אחד
"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי...
לא צריך אף אחד
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בִּלְחִי הַחֲמוֹר חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ." (טו, טז)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

"כִּיחִידוֹ שֶׁל עוֹלָם, שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים בַּמִּלְחָמָה… כָּךְ שִׁמְשׁוֹן מִדָּן, אֵינוֹ צָרִיךְ לַאֲחֵרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ" (שופטים טו, טז).

(מדרש תנחומא, ויחי י״ב:א׳)

להמשך קריאה

בברכה שבירך יעקב את כל בניו, הוא בירך את בנו דן: "דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל" (מט, טז).

  • כיצד הסיפורים על שמשון בפרקים שקראתם, מוכיחים ששמשון אינו צריך עזרה של אחרים במלחמותיו?
מידה כנגד מידה
שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים...
מידה כנגד מידה
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו וַיּוֹרִידוּ אוֹתוֹ עַזָּתָה וַיַּאַסְרוּהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיְהִי טוֹחֵן בְּבֵית הָאֲסוּרִים." (טז, כא)

רמברנדט, הפלשתים מנקרים את עיני שמשון, 1636. מאוסף Städel Museum, מתוך ויקישיתוף

שִׁמְשׁוֹן מָרַד בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל אָבִיו אוֹתָהּ קַח לִי כִּי הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי" (שופטים יד, ג).
אַף הוּא לָקָה בְּעֵינָיו, שֶׁנֶּאֱמַר:
"וַיֹּאחֲזוּהוּ פְּלִשְׁתִּים וַיְנַקְּרוּ אֶת עֵינָיו" (שופטים טז כא).

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף ט עמוד ב)

להמשך קריאה

נדמה לנו שהחלק המפורסם ביותר בגופו של שמשון הוא השיער שלו, אבל המדרש מבקש להאיר ולהדגיש עוד חלק.

  • איזה איבר מדגיש המדרש?
  • אפשר לומר ששמשון קיבל עונש של "מידה כנגד מידה".
    הסבירו טענה זו.
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה...
שׁוֹק עַל יָרֵךְ
"וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל יָרֵךְ מַכָּה גְדוֹלָה..." (טו, ח)

Aha-Soft /Shutterstock.com

הביטוי "לְהַכּוֹת שׁוֹק על יָרֵךְ" מתאר ניצחון מוחץ. הביטוי לקוח מהתיאור המקראי של שמשון, שהיכה את הפלשתים כנקמה על שפגעו באִשתו.

  • כתבו משפט או פסקה קצרה, והשתמשו בביטוי "להכות שוק על ירך".
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי...
פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן
"וְהָאֹרֵב יֹשֵׁב לָהּ בַּחֶדֶר וַתֹּאמֶר אֵלָיו פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ שִׁמְשׁוֹן וַיְנַתֵּק אֶת הַיְתָרִים כַּאֲשֶׁר יִנָּתֵק פְּתִיל הַנְּעֹרֶת בַּהֲרִיחוֹ אֵשׁ וְלֹא נוֹדַע כֹּחוֹ." (טז , ט)

Lorelyn Medina / shutterstock.com

שמשון אהב את דלילה. אבל דלילה, מתברר, הייתה בצד של הפלשתים, שהציעו לה כסף כדי שתגלה מהו סוד כוחו של האויב שלהם – שמשון. וכך לילה אחרי לילה ניסתה דלילה לפתות את שמשון לגלות לה מהו סוד כוחו.

להמשך קריאה

בכל לילה הוא אמר לה משהו אחר, היא האמינה לו, ופעלה כדי לפגוע בו, בזמן שהפלשתים ארבו לו בחדר. ובכל לילה הייתה מעירה אותו במילים: "פְּלִשְׁתִּים עָלֶיךָ, שִׁמְשׁוֹן!". מילים אלו של דלילה הפכו לביטוי בשפה העברית, המבטא אזהרה.

  • כתבו סיפור קצר המתאר סיטואציה מודרנית, שמתאים להשתמש בה בביטוי "פלשתים עליך, שמשון".
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

Masha Arkulis / Shutterstock.com

אחרי שדלילה הצליחה לסחוט משמשון את סוד כוחו האמיתי ולהחליש אותו, תפסו אותו הפלשתים וכלאו אותו, גילחו את שיער ראשו וניקרו את שתי עיניו. הפלשתים הציגו אותו לראווה וללעג במהלך משתה מפואר שעשו.

להמשך קריאה

שמשון ביקש למוטט את הבניין עליו ועל הפלשתים. הוא ידע שברגע שיפיל את העמודים – לא רק הפלשתים ימותו תחת הריסות הבניין, אלא גם הוא עצמו. ברגעיו האחרונים, אמר שמשון את המשפט "תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים" (טז, ל).

  • הסבירו במילים שלכם את המשפט.
  • נסו לדמיין (ואפילו להדגים בכיתה בקול), כיצד אמר שמשון את המילים האלה. בצעקה? בלחישה? באופן אחר?
גיבורים
ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער...
גיבורים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

ברוך וינד , שמשון, פסל לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל, אשדוד. צילום: ענת צילקר, מתוך אתר פיקיוויקי

ברוך וינד הוא אומן ישראלי שפסליו מוצגים בארץ ובעולם. הוא נולד בפולין בשנת 1926, וכנער עבר את השואה והצליח לברוח מידי הנאצים. בשנת 1948 הגיע לישראל ונעשה אומן חשוב. ברוך וינד חי ויוצר בעיר אשדוד.
את הפסל "שמשון" יצר לזכר גיבורי השואה ומלחמות ישראל. הפסל מוצג באשדוד, סמוך למוזיאון. לפני כמה שנים "נסע" הפסל להתארח במוזיאון השואה בוושינגטון, בארצות הברית..

  • לפי דעתכם, מה הקשר בין הדמות "שמשון" לבין גיבורי השואה ומלחמות ישראל?
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים...
תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים
"וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו." (טז, ל)

שמשון © מיכאל (אוטו) פלק. באדיבות המשפחה

מיכאל פלק מוסיף בציוריו פרשנות משלו, בין היתר באמצעות שיבוץ פריטים שאינם שייכים לתקופה. פריטים אלו מוסיפים מרכיב של הומור ליצירה אך גם נותנים לנו תחושה שהציור רלוונטי לימינו, שמתוארת בו מציאות שיכולה להתרחש גם היום.

להמשך קריאה

בציור, המתאר את שמשון ממוטט את הבניין על הפלשתים, בולט ההבדל הגדול בין ממדיו העצומים של שמשון לבין דמויות הפלשתים. הסצנה מתמקדת בהתרחשות האחרונה בחיי שמשון, ובתחושות הבהלה וההרס השולטות בכול.

  • כיצד אפיין הצייר את השׁוֹנוּת של שמשון? התייחסו לגודל הדמות, לצבעים ולמראה הכללי.
עזה
במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון,...
עזה
"וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן עַזָּתָה…" (טו, א)

מיקום העיר עזה. ציור מפה: איל אילת

רצועת עזה, ויקישיתוף, CC BY-SA 3.0

במאה ה-13 לפני הספירה השתלטו הפלשתים על חמש ערים מרכזיות במישור החוף הדרומי: עזה, אשקלון, אשדוד, עקרון וגת. עזה שוכנת לחוף הים התיכון והייתה בעבר עיר נמל חשובה.

להמשך קריאה

בהמשך ההיסטוריה כבשו את עזה היוונים, הרומאים, המוסלמים, הצלבנים, שוב המוסלמים… הטורקים ועוד.
בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, עברה רצועת עזה לשלטון צבאי של צה"ל, כאשר רוב התושבים היו פלסטינים ומיעוטם יהודים. בשנת 1994, בעקבות הסכמי אוסלו, עברה רצועת עזה לרשות הפלסטינית, ובשנת 2005 פונו ממנה כל התושבים היהודים. היום חיים בעזה כשני מיליון תושבים פלסטינים.

  • התבוננו במפה וקראו את ההסבר על העיר עזה. לפי דעתכם, מדוע הייתה עזה עיר חשובה לבני תרבויות שונות שחיו בארץ הזאת?
נחל שׂוֹרֵק
נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור...
נחל שׂוֹרֵק
"וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיֶּאֱהַב אִשָּׁה בְּנַחַל שֹׂרֵק וּשְׁמָהּ דְּלִילָה." (טז, ד)

נחל שׂוֹרֵק סמוך לבית שמש. צילום: "רווח הפקות" בית שמש, עט הזמיר, ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

נחל שׂוֹרֵק הוא אחד הנחלים הארוכים ביותר במרכז הארץ. אורכו כ-70 ק"מ. הוא מתחיל באזור הרי רמאללה, עובר דרך ירושלים ומשם במסלול פתלתל דרך בית שמש, עד שהוא נשפך לים התיכון.

להמשך קריאה

הנחל נקרא "שורק" בזכות זן של ענבים אדומים משובחים ליין, הנקרא "שורקה", הגדלים סמוך לנחל באזור השפלה. היום מי הנחל מזוהמים, ולמרות שבשנים האחרונות החלו בתהליך של טיהור המים, עדיין אסור לשתות מהם או להתרחץ בהם.

  • בנחל שורק פגש שמשון את אשתו השלישית. מי היו הנשים בחייו ולאיזה אזור נקשרת כל אחת מנשותיו?
סרני פלשתים
  המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את...
סרני פלשתים
"וַיַּעֲלוּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ לָהּ פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ וַאֲסַרְנוּהוּ לְעַנּוֹתוֹ, וַאֲנַחְנוּ נִתַּן לָךְ אִישׁ אֶלֶף וּמֵאָה כָּסֶף." (טז, ה)

ארונות קבורה דמויי אדם, בית הקברות בדיר אל בלח, המאה ה- 13 לפנה"ס. מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי נחום סלפק © צילום

מכסה של ארון קבורה דמוי אדם, המאה ה 13 לפנה"ס, בית שאן. אוסף רשות העתיקות. מוזיאון ישראל, ירושלים © צילום

 

המצרים נהגו לקבור את מתיהם בארונות חרס גדולים דמויי אדם. הפלשתים כנראה העתיקו את המנהג מהמצרים, ועיטרו את ארונות החרס בעיטורים שאופיניים לתרבותם. הם קישטו את מכסי הארונות בקישוטים בצורת קישוטי ראש פלשתיים. ההשערה היא שמי שנקברו בארונות אלו היו אנשים בעלי אמצעים, ולא פשוטי העם. לכן סביר להניח שגם סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים, שהשתייכו למעמד בעל השפעה בחברה, נקברו בארונות מסוג זה.

  • כמה פעמים נזכרות בפרק המילים "סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים"? מה תפקידן?
  • מה אפשר ללמוד ממציאת ארונות חרס דמויי אדם במקומות שבהם חיו הפלשתים?
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני...
וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים
"וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר לֹא כִּי אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים חֲדָשִׁים וַיַּעֲלוּהוּ מִן הַסָּלַע." (טו, יג)

חבל מהתקופה הניאוליתית, נחל תמר. באדיבות רשות העתיקות

חבלים מהתקופה הרומית, מצדה. באדיבות רשות העתיקות

כשבני שבט יהודה ירדו לסלע עיטם כדי להסגיר את שמשון לידי הפלשתים, הם הצטיידו בשני עבותים חדשים, כלומר בשני חבלים חדשים.
באותה התקופה חבלים היו עשויים מחומרים טבעיים, כמו סיבי צמחים. בדרך כלל חומרים אלה אינם משתמרים למשך תקופה ארוכה, מכיוון שהם מתפרקים ומתפוררים, אך לעיתים מתמזל המזל וחבלים וממצאים אורגניים אחרים, כמו בגדים, נמצאים בחפירות ארכאולוגיות.

להמשך קריאה

לרוב מדובר באזורים שבהם אין לחות, כמו המדבר, המאפשרים לחומר האורגני להשתמר. בתמונות – שני חבלים, חבל אחד מתקופה קדומה מאוד, כ-4000 שנה לפני הספירה, והחבל השני מתוארך לתקופה הרומית (100 לספירה). החבלים עשויים מסיבים מהצומח, והחוזק שלהם נוצר מהליפוף ההדוק של סיבי הצמחים.

  • מדוע, לדעתכם, מציין הכתוב כי מדובר בשני חבלים חדשים? מה הן התכונות של חבל חדש בהשוואה לחבל בלוי, ומדוע זה היה חשוב במקרה של שמשון?
חדשות התנ"ך: שמשון
סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו...
חדשות התנ"ך: שמשון
"וַתֹּאמֶר אֵלָיו אֵיךְ תֹּאמַר אֲהַבְתִּיךְ וְלִבְּךָ אֵין אִתִּי זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הֵתַלְתָּ בִּי וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי בַּמֶּה כֹּחֲךָ גָדוֹל." (טז, טו)

סיפורו של שמשון הגיבור: השופט הגיבור שלחם בפלשתים והפליא בהם את מכותיו. סיפור האהבה בינו לבין דלילה הפלשתית הביא עליו את סופו הטרגי.

  • כיצד הסרטון מציג את סופו של שמשון? מדוע סיפר לדלילה את סודו? הסבירו: האם התיאור בסרט מתאים למסופר בפרק?

קרדיט: חדשות התנ"ך: שמשון הגיבור. כאן חינוכית