שמשון משסע את האריה בדרך לכלתו
פרק יד, א-ט
הזמנה ללימוד
נספר לתלמידים על הכחדתם של בעלי חיים בארץ ישראל. ונספר להם שהיום נקרא על מפגש עם אריה שפעם חי בארץ ישראל. היום אין אריות, הם נכחדו בארץ.
נקרין על הלוח את התמונה.
מבט ראשון
נקרא באוזני התלמידים את פסוקים א-י ונבקש מהם לזהות מה מטריד את הוריו של שמשון.
מבט שני
נזמין את התלמידים לבנות את רצף הסיפור בפסוקים אלה – כל זוג תלמידים יקבל פתק ועליו כתוב קטע מהסיפור במילים שלנו. התלמידים יצטרכו לקרוא בקול את מה שכתוב בפתק שלהם על פי סדר האירועים בפרק – כך נכיר את התוכן הגלוי של הסיפור (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור. בדף העבודה הזה האירועים כתובים על פי סדר התרחשותם).
נשאל את התלמידים:
- מה היו שני הדברים שהסתיר שמשון מהוריו? (המאבק עם האריה ומקורו של הדבש)
- מה היו שתי הפעולות שעשה שמשון בידיו החשופות? (נאבק עם האריה ורדה עת הדבש)
- מה לדעתכם הקשר בין הדברים האלה? למה לדעתכם שמשון הסתיר את הדברים האלה? (תשובות אפשריות: כי היו אלה שתי פעולות מוזרות; כי שמשון לא רצה למשוך תשומת לב מיוחדת)
נקרין לתלמידים שתי יצירות אומנות המייצגות את סיפור שמשון והאריה (ראו עזרי הוראה: פסל שמשון והאריה ושמשון משסע את האריה).
- האם התמונות נאמנות למתואר בפסוקים? (מיקום המפגש בין שמשון לאריה, המאבק בידיים חשופות – ומאומה אין בידו).
- במה דומות היצירות זו לזו ובמה הן שונות (הנוף ברקע, השיער של שמשון, גילו של שמשון, הלבוש, הבעת הפנים, התנוחה של האריה, מיקומו של שמשון ביחס לאריה)
מבט שלישי
נתמקד בנישואי שמשון ודלילה.
- מדוע שמשון מתחתן עם פלשתית למרות התנגדות הוריו?
- למה הוריו מתנגדים?
נחקור את הנושא בעזרת דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם: שמשון מתחתן עם בת פלשתים שלא כחוק שניתן לבני ישראל בספר דברים ובניגוד לדעת הוריו. הסיבה לנישואיו במציאות היא שהוא אהב את דלילה ורצה לשאת אותה, הסיבה הנסתרת היא רצון האלוהים כחלק מתוכנית המאבק של שמשון בפלשתים.
מבט לחיים
נעמיק בפועל "וַתִּצְלַח". נשאל את התלמידים:
- מה פירוש המילה "וַתִּצְלַח"? אילו מילים נוספות אתם מכירים בשורש הזה? (וַתִּצְלַח – ירדה, אך גם חצתה, עברה – צליחת ים סוף, וגם הובילה להצלחה)
נשוחח עם התלמידים על המושג הצלחה:
- מהי הצלחה?
- מה מוביל להצלחה?
- מה נדרש מהאדם כדי להצליח?
- האם ההצלחה תלויה רק באלוהים כלשון הפסוק "וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ ה'", או שמא יש הצלחות התלויות בנו כבני אדם?
אפשר להציע לתלמידים אוסף של משפטים שממנו הם מוזמנים לבחור משפט אחד ולהגיב אליו. להלן משפטים לדוגמה:
- כדי להצליח יש צורך במאמץ.
- זו חוכמה קטנה להצליח במה שאתה טוב בו.
- המצליחים האמיתיים הם לא אלה שיש להם הכול, אלא אלה שאין להם כלום.
- ההצלחה תלויה באמונה בעצמך.
- ההצלחה תלויה בנחישות להשיג את מה שרוצים.
- הצלחה של ילדים אינה שונה בהרבה מהצלחה של מבוגרים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו ברצונו של שמשון לשאת את האישה הפלשתית. על אף התנגדות הוריו, שמשון דבק בה ובדרכו אליה הוא משסע אריה ששואג לקראתו כשסע הגדי. כעבור כמה ימים הוא מוצא דבש בנבלת האריה, רודה ומלקק אותו ומביא להוריו בלי לספר להם על מקורו של הדבש.
מיומנות: הבנת מילים לא מוכרות
מתודה: ניתוח יצירות אמנות ובחינת התאמתן לטקסט.