שנאה מקלקלת את השורה
פסוקים ז-כא
הזמנה ללימוד
נצטייד מראש בחבל ארוך. נזמין שתי קבוצות של חמישה תלמידים, שקולות בכוחותיהן, לתחרות משיכת חבל.
בסיום המשחק נדון:
- האם התחרות הוכרעה בקלות?
- מדוע נמשך החבל פעם לכאן ופעם לכאן?
בשיעור שעבר קראנו על בלעם שמוזמן ללכת לקלל את ישראל. גם הוא מיטלטל בין כוחות מכמה כיוונים. נקרא את הפסוקים וניזכר מה הוא מחליט לעשות.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נזכיר לתלמידים את תחילת הפרק – בלק מלך מואב שולח מלאכים אל בלעם כדי להיעזר בקסמיו בהתמודדות עם איום בני ישראל. נבחר תלמידים שיקראו בקול את פסוקים ז-כא לפי תפקידי הדמויות: בלעם, אלוהים, משלחת ראשונה, משלחת שנייה וקריין.
מבט שני - הסבר ושאלות הבנה
נצטייד מראש במאזניים לשקילה (אולי מחדר מדעים), בקוביות עץ זהות (או בכפיסי קפלה או דומינו וכדומה) ובמדבקות לבנות חלקות. נסמן מראש בצד אחד של המאזניים 'בעד' ובצד האחר 'נגד'. אם אין מאזניים, אפשר להציג מעין מאזניים בעזרת שתי הידיים ולהטות אותן לכיוון הנדרש.
נדון עם התלמידים:
- בלעם מצהיר שהוא יכול לעשות רק מה שה' מצווה אותו. האם על סמך הכתוב אפשר לשער את רצונו האישי של בלעם? (אפשר להסיק שבלעם משתוקק לקלל את ישראל ולזכות בעושר ובכבוד. הוא מקווה שבפעם השנייה יוּתר לו להצטרף אל שרי בלק)
נבקש מהתלמידים לדלות מהטקסט את השיקולים (מהשורש שק"ל) בעד הצטרפות לשרים ונגד ההצטרפות ונכתוב כל טיעון על מדבקה שתודבק על קובייה. אפשר להיעזר במאגר תשובות מוכן מראש: פנייה ממלך / אלוהים אמר: " לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם" / אלוהים אמר שעם ישראל מבורך / פנייה חוזרת ממלך / הבטחת המלך לכבוד / הבטחת המלך לעושר / אלוהים אמר: " קוּם לֵךְ אִתָּם" / רצונו של בלעם.
נזמין תלמידים להניח את הטיעונים במקומות המתאימים במאזניים ונתרשם מה מטֶה את הכף.
נשאל את התלמידים:
- האם כל הטיעונים אכן שווי משקל?
- אם רצון האל הוא בעל המשקל הרב ביותר, מדוע הלך בלעם עם השרים אף שהוא דיבר עם האל ומאמין בו? (רצונו של בלעם לקלל ולהתעשר היה גדול כל כך שהיטה את הכף בעד ללכת עם המשלחת)
נוסיף קוביות ונטה את המאזניים "בעד".
- שערו מה יקרה כשבלעם ייגש לקלל את ישראל? איך אפשר לדעת זאת? (נוכל לאמת את ההשערות בקריאת הפרק הבא)
מבט שלישי - התבוננות
ניצור על הלוח "תעודת זהות" לבלעם ונבקש מהתלמידים למלא אותה על סמך עיון בפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לשם הכנת תעודת הזהות נדון במקצועו של בלעם ובאופיו.
כדי שהתלמידים יבינו היכן גר בלעם נסביר להם את משמעות ה' המגמה בפסוק ה: "פְּתוֹרָה" – אֶל פתור.
כדי לזהות את מקצועו נצטרך לעיין בכמה מקורות. נשאל את התלמידים:
- האם בפסוקים שקראנו מצוין מקצועו או תפקידו של בלעם?
- מה בכל זאת אפשר ללמוד עליו מפסוקים אלו?
נכתוב על הלוח ציטוט מספר יהושע פרק יג פסוק כב: "וְאֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הַקּוֹסֵם הָרְגוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּחֶרֶב".
- מהו מקצועו של בלעם לפי הפסוק?
נקרין על הלוח את הסברו של ר' יצחק אברבנאל בעניין, נקרא את הפרשנות ונסביר אותה.
נסכם: קיימות כמה דעות: יש הגורסים כי בלעם היה קוסם בלבד; יש שלדעתם היה נביא; ואחרים שסבורים שהוא היה קוסם ונביא בזמנים שונים.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לתאר במחברותיהם בציור או בכתב התלבטות שחוו כשרצו לעשות דבר מה אך ידעו שהוא אסור.
- מה היו השיקולים לכאן ולכאן?
- מה בחרו?
- מה הייתה התוצאה?
- האם ינהגו כך גם בהזדמנות אחרת?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בלעם דוחה את המשלחת הראשונה של בלק בשל איסור אלוהים לקלל את ישראל. לאחר פניית המשלחת השנייה אלוהים מצווה על בלעם להצטרף אליהם.
מיומנויות: איתור מידע בטקסט, שיפוט טיעונים, הבנת פירוש.
מתודות: משיכת חבל, הקראה לפי תפקידים, שקילת טיעונים במאזניים, ארגון מידע ב"תעודת זהות".