תאומים לא דומים
כה, יט-כח
הזמנה ללימוד
מומלץ להביא לכיתה תמונה של אח/אחות של המורה, להציג את התמונה בפני התלמידים ולשאול האם הוא/היא מוכר/ת לכם? האם הוא/היא מזכיר/ה לכם מישהו שאתם מכירים? מומלץ לספר לתלמידים על דמיון ושוני ביניכם ובין אח/אחות שלכם.
נציג בפני הכיתה תמונות של אחי התלמידים (כפי שביקשנו מראש להביא לכיתה). נבקש מהתלמידים לתאר הבדלים בינם ובין אחיהם, הבדלים הקשורים למראֶה, לאופי או לשניהם. (אם יש בכיתה תלמידים ללא אחים, נבקש להתייחס לדמיון ולשוני בין אחים באופן כללי.)
נשאל:
- האם אפשר תמיד לדעת ששני אנשים הם אחים?
- האם, לדעתכם, אחים דומים באופיים?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נקרא בספר בראשית על שני אחים תאומים, השונים זה מזה באופן מובהק.
נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק כה, פסוקים יט-כח ולעקוב אחר הקריאה של המורה.
מבט שני
נסביר לתלמידים כי ש לשים לב למילה "ויעתר" המופיעה פעמיים בפסוק כא, אך מנוקדת בכל פעם באופן שונה כי מדובר למעשה בשתי מילים שונות. פירוש המילה "וַיֶּעְתַּר" הוא התפלל שוב ושוב, ואילו "וַיֵּעָתֶר" – פירושה שאלוהים נענה לתפילה.
- מדוע יצחק התפלל שאשתו תהרה? מהי אישה עקרה?
- מה רבקה נושאת ברחמה?
- רבקה אומרת: " לָמָּה זֶּה אָנֹכִי". לְמָה, לדעתכם, מתכוונת רבקה בדבריה, ומדוע היא הולכת לדרוש את ה'?
- מה משמעות המילה "גֹיִים"?
- כיצד מתוארים כל אחד מהבנים?
מבט שלישי
רבקה מרגישה ששני הבנים שבקרבה מתרוצצים, היא יודעת ששניהם ייפרדו זה מזה, כלומר יהיו שונים זה מזה: "וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ", והיא גם יודעת שיהיה מאבק ביניהם: "וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר". מה, לדעתכם, רבקה מרגישה?
מדוע יעקב נקרא בשם זה?
האם תוכלו לנחש מדוע קראו לעשו בשמו? האם הפסוקים מרמזים על משמעות שמו? (בפשוטו של מקרא – לא כתוב מדוע עשו נקרא בשם זה.)
הצעה:
נקרא שוב את פסוק כד, המילה תאומים כתובה כ"תוֹמִם". נגיד לתלמידים שבתורה נהוג לכתוב את המילה "תאומים" בכתיב מלא, ואילו כאן, בפרק שלנו, היא כתובה בכתיב חסר. נשאל את התלמידים אם הם יכולים לשער מדוע. זו הזדמנות מצוינת להפנות את תשומת הלב של התלמידים לנושא הכתיב המלא והחסר. (המורה מוזמן לקרוא את פירושו של רש"י, או לעיין אתר 929)
מבט לחיים
עשו מהיר, הוא מגיח ראשון לעולם מרחם אימו. הוא נולד כשראשו מלא בשיער שמיהר לצמוח.
עשו רץ לשדה. בזמן שיעקב עוד יושב באוהל, עשו כבר מביא ציד.
אפשר לציין שגם בהמשך הפרק, ניווכח לדעת שיעקב איטי בשעה שעשו מהיר ופזיז. למשל, יעקב מבשל עדשים שהוא סוג בישול איטי. לעומת זאת, עשו מגיע רעב ורוצה לאכול מיד את נזיד העדשים שהכין יעקב. הוא אינו מסוגל להתאפק ולו לרגע, וגם האכילה שלו מהירה ותאוותנית מאוד.
עשו רוצה כל כך לאכול עד שהוא מוכן למכור את הבכורה שלו תמורת נזיד העדשים שהכין יעקב. אפשר לראות שהאיטיות המאפיינת את יעקב מופיעה גם בהמשך, בפרק לג, פסוק יד, שבו מסופר על הפגישה המחודשת בין יעקב לעשו. יעקב אומר לעשו: "יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי".
דיון:
- מהם היתרונות והחסרונות של המהירות המאפיינת את עשו?
- האם אנחנו לפעמים משלמים מחיר על מעשים שאנו עושים בפזיזות, בלי להשקיע שיקול דעת ומחשבה קודם למעשה? נבקש מהתלמידים לשתף בדוגמאות מחייהם.
- מתי כדאי להתאפק? נבקש מהתלמידים לשתף בדוגמאות מחייהם.
נקרין או נצייר על הלוח שתי תמונות, האחת של חץ וקשת והאחרת של אוהל:
נבקש מהתלמידים לשייך את התמונות הבאות ליעקב או לעשו (ראה העזרי הוראה "ממערך השיעור")
צַיָד, אדמוני, שדה, יושב-אוהלים, שעיר, תם (תמימות), עקב, יעקב, עשו, מחושב, סבלני, מהיר, לא-מחושב.
- מה, לדעתכם, ההבדל המשמעותי ביותר בין יעקב לעשו?
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: למדנו על האחים התאומים יעקב ועשו, שאינם דומים כלל זה לזה גם חיצונית וגם פנימית. שוחחנו על ההבדלים בינינו ובין האחים שלנו ועל ההבדלים שיכולים להיות בין אחים באופן כללי.
התמקדנו בהבדלים העיקריים בין עשו ליעקב: עשו – מהיר ולא מחושב לעומת יעקב – איטי, סבלני ומחושב.
מיומנות: קריאת פסוקים, התבוננות בתמונות האחים של תלמידים בכיתה.
מתודה: שיוך תמונות לתלמידי הכיתה, שיוך תכונות ליעקב ולעשו.