תבוסת ישראל במלחמה בפלשתים
פרק ד, א-י
בכמה מילים
במקום הכנה יסודית למלחמה (פיזית או נפשית, חברתית או צבאית) עם ישראל מביא את ארון הברית לקרב ומאמין כי מעשה זה יסייע לניצחון. אולם המפלה צורבת. סיפור תבוסת ישראל בקרב באבן העזר הוא הזדמנות לעסוק בביטחון מופרז שנכשל; ברגעים בחיים שבהם אנחנו בוטחים בדבר חיצוני במקום להתכונן ולהיערך בעצמנו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: סיעור מוחות
נפתח את השיעור בסיעור מוחות קצר עם התלמידים:
- אילו תכונות מובילות אנשים לניצחון?
- חשבו על אנשים מובילים, מצליחים, עוצמתיים, פורצי דרך – מה מאפיין אותם?
- לצידם דמיינו דמות מוכשרת מאוד שאינה מצליחה. מה עלול להכשיל מצליחן שמוכשר בתכונות רבות?
הצעה שנייה: צפייה בסרטון
אפשר לצפות באחד מבין הסרטונים האלה:
נצפה בסרטון 'משל הארנב והצב' או נספר את הסיפור (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור). אם התלמידים אינם מכירים את הסיפור, נבקש מהם בראשית ההקרנה או הסיפור לנחש מי הולך לנצח. נראה עד דקה 2:10, ואז נעצור ונבקש מהתלמידים להכין רשימה של התכונות שעשויות לגרום לכל צד לנצח או להפסיד. נסיים את הצפייה בסרטון.
נצפה בסרטון 'כישלונות מפורסמים' (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור) ואחרי הצפייה נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם ההצלחה והכישלון מנוגדים זה לזה?
- האם הם מובילים זה לזה? באיזה אופן?
בשתי האפשרויות נעמיק את הדיון:
- מה לדעתכם חשוב יותר – כישרון או השקעה?
- מה היחס בין שני מרכיבים אלו: מתי הכישרון מוביל להצלחה, ומדוע לעיתים הכישרון מוביל לחוסר השקעה?
נשוחח עם התלמידים על דוגמאות מחייהם, ונעמוד על התופעה המעניינת שלפעמים ביטחון מוביל לשאננות, נסיגה וכישלון.
הזמנה לקריאה
נקרא עם התלמידים את הסיפור בפרק ד פסוקים א-י. לפני הקריאה נבקש משני תלמידים להריע במילים: " וַיָּרִעוּ כָל יִשְׂרָאֵל תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתֵּהֹם הָאָרֶץ", ומשני תלמידים אחרים נבקש לקרוא בקול את דברי הפלשתים בפסוקים ז-ט.
הבנה ומיומנות
נקרין את הפסוקים על הלוח ונענה על השאלות שלהלן (ראה דף עבודה גם בממערך השיעור). אפשר לחלק את השאלות לעבודת כיתה או לעבודה בזוגות:
- חלקו את הפסוקים לשלושה חלקים בסיפור, ותנו כותרת לכל חלק (הצעת חלוקה מופיעה בדף העבודה: חלוקת הפסוקים).
- באילו אמצעים מנסה עם ישראל לנצח את הפלשתים? תארו את תוצאות כל ניסיון.
- אתרו את המקומות שבהם מופיעה המילה "ארון" בפרק. כמה פעמים היא מופיעה? מדוע היא מופיעה פעמים רבות כל כך? מה אפשר ללמוד מכך על ציפיות עם ישראל? (הציפייה היא לנצח במלחמה בעזרת הארון)
- הסבירו במילים שלכם את השימוש בארון הברית: מה תפקידו במלחמה?
חלוקה לפסוקים:
- המערכה הראשונה, הבאת הארון למחנה ותבוסת ישראל
א וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל, וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה וַיַּחֲנוּ עַל הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק. ב וַיַּעַרְכוּ פְלִשְׁתִּים לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל, וַתִּטֹּשׁ הַמִּלְחָמָה, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיַּכּוּ בַמַּעֲרָכָה בַּשָּׂדֶה כְּאַרְבַּעַת אֲלָפִים אִישׁ. - עצת הזקנים והבאת הארון למחנה
ג וַיָּבֹא הָעָם אֶל הַמַּחֲנֶה, וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל: 'לָמָּה נְגָפָנוּ ה' הַיּוֹם לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים? נִקְחָה אֵלֵינוּ מִשִּׁלֹה אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה', וְיָבֹא בְקִרְבֵּנוּ וְיֹשִׁעֵנוּ מִכַּף אֹיְבֵינוּ'. ד וַיִּשְׁלַח הָעָם שִׁלֹה וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן בְּרִית ה' צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים, וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי עִם אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים חָפְנִי וּפִינְחָס.
ה וַיְהִי כְּבוֹא אֲרוֹן בְּרִית ה' אֶל הַמַּחֲנֶה וַיָּרִעוּ כָל יִשְׂרָאֵל תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתֵּהֹם הָאָרֶץ. ו וַיִּשְׁמְעוּ פְלִשְׁתִּים אֶת קוֹל הַתְּרוּעָה וַיֹּאמְרוּ: 'מֶה קוֹל הַתְּרוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּמַחֲנֵה הָעִבְרִים?' וַיֵּדְעוּ כִּי אֲרוֹן ה' בָּא אֶל הַמַּחֲנֶה. - תגובת הפלשתים ותבוסת ישראל
ז וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי אָמְרוּ בָּא אֱלֹהִים אֶל הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמְרוּ: 'אוֹי לָנוּ כִּי לֹא הָיְתָה כָּזֹאת אֶתְמוֹל שִׁלְשֹׁם, ח אוֹי לָנוּ, מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה, אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר? ט הִתְחַזְּקוּ וִהְיוּ לַאֲנָשִׁים, פְּלִשְׁתִּים, פֶּן תַּעַבְדוּ לָעִבְרִים כַּאֲשֶׁר עָבְדוּ לָכֶם וִהְיִיתֶם לַאֲנָשִׁים וְנִלְחַמְתֶּם.' י וַיִּלָּחֲמוּ פְלִשְׁתִּים, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו, וַתְּהִי הַמַּכָּה גְּדוֹלָה מְאֹד, וַיִּפֹּל מִיִּשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רַגְלִי.
העמקה - שיח בעל פה
עם ישראל האמין שארון הברית יושיע אותם מיד פלשתים.
- מה לדעתכם גרם למפלה הצורבת?
- מה העם או מנהיגיו היו יכולים לעשות אחרת?
- מה הם יכלו ללמוד מהכישלון שלהם? או מה הקורא יכול ללמוד ממנו?
- מה עוזר לפלשתים לנצח?
- באיזה שלב במלחמה מתרחש מהפך לטובתם, ומדוע הוא קורה?
לסיום הלימוד אפשר להזמין תלמיד או שניים לערוך מהדורות חדשות-עתיקות. במהדורות החדשות ידווחו התלמידים באמצעי התקשורת על התפתחות המלחמה: על התלמידים להכניס כמה שיותר ידע מקראי ופרשנות אישית מתוך הלימוד בכיתה אל היצירה החדשה. אפשר להראות לתלמידים את הדוגמאות האלה של עיתון העבר 'דברי הימים'.
מבט לחיים
נסגור מעגל לפתיחה שנבחרה, ונזמין את התלמידים להסביר את הזיקה בינה לבין מהלך הלימוד. לאחר הסבר הזיקה למהלך נבחר אפשרות מבין האפשרויות שלהלן לחתימת המהלך:
- נזמין את התלמידים לשתף בסיפור אישי או לכתוב על סיטואציה שבה היו שאננים וסמכו על דבר מסוים והוא הכזיב אותם ברגע האמת, ומה למדו מכך.
- נשאל את התלמידים:
- האם אתם מכירים סיפור מההיסטוריה הקרובה שלנו על שאננות שהובילה להפסד בשדה הקרב?
נספר על הביטחון שהוביל להפתעה מרה: מלחמת יום הכיפורים. נקרין את ארבע הדקות הראשונות בפרק מן הסדרה 'תקומה' שעוסק במלחמת יום הכיפורים ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את סיפור המלחמה, כיצד עם ישראל אינו מתעכב לבדוק מה הוביל לכישלונו הראשון, אינו עורך חשבון נפש, אלא מחפש פתרון פלא – ארון הברית. הטקטיקה הזאת נכשלת, ועם ישראל סופג תבוסה מרה. מהלך הפוך אך משלים אפשר לראות בצד השני: מתוך הפחד מעוצמת ארון הברית הפלשתים מעודדים את עצמם ומביסים את עם ישראל.
מיומנויות: עבודה טקסטואלית עם הפסוקים – חלוקה למקטעים ונתינת כותרות; חיפוש מילים מנחות ואיתור משמעותן.
מתודות: דיון ושיח משתף, כתיבה אישית ועיונית, יצירת סרטונים או עיתונים המביאים יצירה אישית מתוך הלימוד בכיתה.
הארון אז והיום
- האם אנו מסוגלים להבין את המטען הרגשי-אמוני שחשים בני ישראל לארון ולהזדהות עמו?
נדון עם התלמידים בשאלה זו וננסה למצוא מקבילות בחיינו לתפיסה המתוארת במקרא. קטעים ממאמרים ב-929 (של טובה גנזל, גיל קופטש והרב דוד מנחם) על השימוש בארון יעזרו להרחיב את הדיון בכיתה על המסר שאנחנו יכולים ללמוד מסיפור זה ועל הדמיון האפשרי לאירועים אקטואליים בימינו.
מלחמה אז והיום
נבקש מהתלמידים לצייר, על סמך הידע שלהם, כלי מלחמה שבהם השתמשו בתקופת ספר שמואל, וכלי מלחמה שבהם אנו משתמשים כיום. נשוחח בכיתה על ההבדל בין התקופות מבחינת אמצעי לחימה והאופן שבו נלחמים.
נבדוק בפרק:
- מה היה המרחק שבין מחנה פלשתים למחנה ישראל?
- אנחנו קוראים שהפלשתים נבהלו מהתרועה במחנה העברים. מה המצב כיום מבחינת המרחק בשדה הקרב? מהי המקבילה כיום לאותה תרועה?
- מה קבע את ההפסד במלחמה?
- האם היום הפרמטר דומה או שונה? (דוגמאות לפרמטרים שונים: מספר הרוגים, בריחה משדה הקרב, שבויים, נפילת הארון, בקשה להפסקת אש וכו')
- בקריאת הפרק בולט הפער בין אז להיום, בין רוגטקה לרובה – מה לדעתכם יהיו כלי הנשק בעתיד? (מל"ט, מזל"ט, רובוטים וכו'…)
- כיצד כל הנשק העתידיים והנוכחיים משפיעים ועוד ישפיעו על הלחימה ועל המוסר בלחימה?