סגור תצוגת כיתה
הפרק

תלונות… תלונות…

פרק יא, א-ג

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נלמד שלא היה לעם ישראל על מה התלונן ולכן הם היו "כמתאוננים".

אמצעים נדרשים: עיתון לכל זוג תלמידים ומספריים לכל תלמיד.

הזמנה ללימוד

נחלק את הכיתה לשתי קבוצות: קבוצת המתלוננים וקבוצת השמחים והמודים. נכתוב מקרה על הלוח וכל קבוצה תגיב לאותו אירוע באופן שהוגדר לה – תלונה או שמחה והודאה.

מקרים לדוגמה:

  • מחר יוצאים לטיול ארוך של שלושה ימים!
  • כל הכיתה תקבל מעתה בכל יום ארטיק לימון בהפסקה.
  • בסוף השבוע יהיה מבחן מקיף ורציני בחשבון.
  • מעתה כל יום תקבלו ארוחת בוקר מבית הספר, אל תביאו אוכל מהבית.

נשאל את קבוצת המתלוננים:

  • האם הייתם מוצאים על מה להתלונן בכל מצב?

נשאל את קבוצת השמחים והמודים:

  • האם תמיד יש על מה להודות?

נשאל את כל הכיתה:

  • האם יש לאדם בחירה כיצד להגיב לאירועים?

נלמד כעת על תלונות חוזרות ונשנות של עם ישראל במדבר. במהלך קריאת הפסוקים שימו לב על מה עם ישראל מתלונן.

מבט ראשון

נקרא בנימת קול מתלוננת את פסוקים א-ג, נבקש מהתלמידים לעקוב אחר מהלך הדברים: תלונה – עונש – בקשת סליחה – סליחה – קריאת המקום על שם העונש. מהלך זה יחזור במקום נוסף שעליו נלמד בהמשך.

מבט שני

  • קראו את פסוק א' בקריאה דמומה וחפשו מילה או אות שמהם אפשר ללמוד שהתלונה של העם הייתה תלונת שווא – תלונה על לא כלום? ("וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים")
  • מה משמעות הביטוי' חרון אף? (כעס)
  • כיצד הגיב אלוהים לתלונות השווא של העם? (פרצה אש שפגעה באנשים בקצה המחנה. לכיתות מתקדמות אפשר להסביר שיש שתי דעות בנוגע לפירוש 'קצה המחנה' ייתכן שהיו אלו השוליים החברתיים וייתכן שדווקא הבכירים בעם)
  • כיצד העם מגיב לאש שפורצת? (מבקש ממשה שיתפלל בעבורם)
  • האם משה מתפלל בעבורם? הוכיחו מן הפסוקים.
  • כיצד המקום ההוא מכונה? למה? (תבערה, בשל אש הכעס של אלוהים שפרצה במקום בעקבות התלונות)

מבט שלישי

נלמד כי על פי הפרשנים העם התלונן על ההליכה לכיוון הארץ – לאחר חניה ארוכה סביב הר סיני יצא העם למסעו לכיוון הארץ המובטחת, אך לאחר שלושה ימי הליכה התלונן העם. אלוהים רצה שהם יגיעו מהר לארץ – רש"י כותב על פסוק א: "ויחר אפו – אני הייתי מתכוון לטובתכם, שתכנסו לארץ מיד".

נחזור לשתי הקבוצות שאתן פתחנו את השיעור (קבוצת המתלוננים וקבוצת השמחים והמודים). נכתוב על הלוח: אתם עם ישראל אחרי מתן תורה, אתם עוזבים את הר סיני וצועדים לכיוון ישראל. 

  • כיצד כל אחת משתי הקבוצות תגיב?
  • מה הלקח שעם ישראל יכול ללמוד מהאירוע בתבערה? (אין להתלונן לשווא, יש מקום להכיר טובה על היציאה ממצרים, על קריעת ים סוף, על נתינת התורה. בני ישראל יכולים גם ללמוד מהאירוע שמשה המנהיג עומד לימינם של ישראל גם כאשר הם חוטאים ומתפלל בעבורם) 

מבט לחיים

נחלק לכל זוג תלמידים עיתון ונבקש מהם לעלעל בעיתון בזוגות ולגזור ידיעות שיש בהן הודיה או הכרה בטוב ולצידן לגזור ידיעות על תלונות. נקדיש למשימה חמש דקות בלבד. נבקש מהתלמידים להניח את ערמות הידיעות על שולחן המורה, ערמה של ידיעות על דברים חיוביים וערמת ידיעות על תלונות וקיטורים.

  • איזו ערמה גדולה יותר?
  • מדוע קל יותר להתלונן מלהודות?
  • האם היה לעם ישראל היוצא ממצרים על מה להודות?
  • האם לדעתכם עם ישראל השתנה באופיו מאז יציאת מצרים?
  • כיצד כולנו נוכל להתלונן פחות ולהודות יותר?

ננסה להפיק את הלקח מהפסוקים שלמדנו ולא להתלונן על לא כלום, ולמעלה מכך, להודות על הטוב שזכינו לו. נבקש מכל שני תלמידים לכתוב כתבה לעיתון כיתתי ובו דברי הודיה או ידיעה משמחת שקשורה לכיתה, לבית הספר, למדינה או לעולם. נמנה תלמיד שיערוך את כל הכתבות לכדי עיתון ויצלם את העיתון, נחלק לתלמידים את העיתון שיצרו לפעילות בבית שתחתום את יחידת ההוראה (ראו 'לוקחים הביתה').

שיעורי בית למורים שמוכנים להשקיע:

  • מה דעתכם על התלונה של עם ישראל?

נבקש מכל תלמיד להקליט או לצלם את עצמו מביע את דעתו ולשלוח למורה את הסרטונים בווטסאפ. המורה יצרף את הסרטונים לכלל סרט כיתתי אחד (כך נתרגל הבעה בעל פה אחרי תכנון והבנה). את השיעור הבא נפתח בצפייה בסרט.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: פתחנו את השיעור בחלוקת הכיתה לשתי קבוצות, קבוצת המתלוננים וקבוצת השמחים והמודים. כתבנו על הלוח סיטואציות וביקשנו מכל קבוצה להגיב לאותו אירוע, בתלונה או בהודיה. למדנו כי הבחירה כיצד להגיב תלויה בהשקפה ובבחירה של האדם וכי אפשר לפרש אירועים באופנים מנוגדים. קראנו ולמדנו את הפסוקים, והפקנו מהם תובנות להתנהלות היום-יומית שלנו.
מיומנויות: הבנת הפסוקים, הכרות עם כ' הדימוי, הכנת סרטון אישי הדורש חשיבה והבעה בעל פה.
מתודות: משחק בקבוצות, פעילות עם עיתונים, משימה מתוקשבת לשיעורי בית.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
בעבדי במשה
מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה...
בעבדי במשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

ז'ואאו זפרינו דה קוסטה, משה מקבל את לוחות הברית, 1868, מאוסף מוזאון דום ז'ואאו בברזיל, מתוך ויקישיתוף

מדרש האגדה מתעכב על משהו מוזר בפסוק – מדוע כתוב "בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה"? הרי ברור שהכוונה לכך שעבדו של אלוהים הוא משה. יש פה מילה אחת מיותרת – אפשר היה להסתפק במילה אחת, ולכתוב "בְּעַבְדִּי" או "בְמֹשֶׁה". המדרש שואל וגם עונה.

לקריאת המדרש

וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה. והיה לכם ליירא מפני שני דברים, אחד שהוא עבדי, ואחד שהוא משה.

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • הסבירו במילים שלכם את המדרש.
  • לפי המדרש, מה מידת ההערכה של אלוהים למשה?
ביקורת כלפי משה
  ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן...
ביקורת כלפי משה
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח." (פסוק א)

מרים ואהרון מתלוננים בפני משה, 1908, מתוך ויקישיתוף. ציור מתוך "The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, vol. 2"

 

ותדבר מרים ואהרֹן במשה… במה דִברו עליו, על אודות האִשה הכושית, ועשה שלא כהוגן שאִשה כושית לקח [נשא אישה שאינה מבנות ישראל, אלא מנשות מִדְיָן] וריחקה [התרחק ממנה, לא היה קרוב אליה כמו בן זוג].

(מתוך ספר האגדה מבית סנונית)

  • לפי המדרש, לטובת מי מרים – האם לטובת ציפורה, אשתו של משה, או לטובת משה?
  • לפי המדרש, האם לדעתכם הביקורת כלפי מרים מוצדקת?
משה ושבעים הזקנים
  שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף, נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה. וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל...
משה ושבעים הזקנים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו, וְלָקַחְתָּ אֹתָם אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּךְ. וְיָרַדְתִּי וְדִבַּרְתִּי עִמְּךָ שָׁם וְאָצַלְתִּי מִן הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם, וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ." (פסוקים טז-יז)

קרדיט: shutterstock.com

 

שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים שֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לְמֹשֶׁה לֶאֱסֹף,

נְבוּאָתָם הָיְתָה מִשֶּׁל מֹשֶׁה.

וְאֵם הָיְתָה נְבוּאָתָם מִשֶּׁל מֹשֶׁה – שֶׁמָּא חָסֵר מֹשֶׁה דָּבָר מִנְּבוּאָתוֹ?

מָשָׁל לְמַה הַדָּבָר דּוֹמֶה?

לְנֵר שֶׁהָיָה דָּלוּק,

וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ כַּמָּה נֵרוֹת,

וְאוֹר דְּלִיקָתוֹ לֹא חָסֵר.

כָּךְ נְבוּאַת מֹשֶׁה:

אַף עַל פִּי שֶׁהָיְתָה נְבוּאַת שִׁבְעִים הַזְּקֵנִים מִשֶּׁלּוֹ,

לֹא חָסַר מִנְּבוּאָתוֹ דָּבָר.

(מִדְרַשׁ תַנְחוּמָא פָּרָשַׁת בְּהַעֲלוֹתְךָ, סִימָן יב)

  • המדרש מוצא קושי מסוים בכך שמשה השרה מנבואתו על שבעים הזקנים, ושואל אם בכך החסיר משהו מעצמו.
    מה הפתרון המוצע לקושי זה?
חינם?
  אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים...
חינם?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם, אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (פסוק ה)

קרדיט: shutterstock.com

 

אמר ר' שמעון: וכי האם נראה לך הדבר הגיוני שהיו המצרים נותנים להם דגים חינם?
והלא כבר אמר פרעה, כאשר היו ישראל עבדים במצרים:
"וְעַתָּה לְכוּ עִבְדוּ וְתֶבֶן לֹא יִנָּתֵן לָכֶם" (שמות ה, יח).
מה, תבן לא היו נותנים להם חינם, אבל דגים היו נותנים להם חינם?
אם כן, כיצד אפשר לפרש "חינם"?
– חינם מן המצוות.

(עיבוד. על פי: ספרי במדבר פ״ז:א)

קברות התאווה

  • המדרש מתעכב על המילה "חינם". הסבירו את הטענה של ר' שמעון ואת הפתרון שהציע.
אלוהים ומשה
איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת...
אלוהים ומשה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט…" (יב, ח).
בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

בועת דיבור. Oleksandr Yuhlchek/shutterstock.com

איך נראית התגלות? בפסוקים ו–ח אנחנו לומדים כיצד יכולה להיראות התגלות של אלוהים לאדם בתקופת התנך:
"בַּמַּרְאָה"… "בַּחֲלוֹם"… "בְחִידֹת". כשזה נוגע לכלל האנשים.

להמשך קריאה

אך למשה יש מעמד מיוחד שבא לידי ביטוי גם באופן המיוחד שבו אלוהים מתגלה לפניו: "פֶּה אֶל פֶּה" זהו ביטוי להתגלות ישירה או להתגלות בהכרה מלאה (על פי אחדים מפרשני ימי הביניים) והביטוי הזה מקביל לנאמר במקום אחר בתנ"ך: "פנים אל פנים", שזה כמו להגיד בפסוק שלנו "וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט".

  • כיצד אלוהים מסביר לאהרן ולמרים את ההבדל בין משה לשאר האנשים?
ענווה
באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו...
ענווה
"וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה." (פסוק ג)

Alexandre Bida, משה, המאה ה-19, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף

באמצע הסיפור, מייד לאחר שמסופר כי מרים ואהרֹן – אחותו ואחיו של משה – דיברו רעה עליו ועל אשתו מאחורי גבו, מופיע פתאום תיאור של משה. המספר המקראי מתאר את משה באמצעות תכונת אופי בולטת שלו: עֲנָוָה.

  • חפשו מילה נרדפת למילה: "עֲנָוָה".
  • לפי הפסוק – עד כמה היה משה עָנָו?
אל נא רפא נא לה
לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים...
אל נא רפא נא לה
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוק יג)

איור: מיכל בן חמו

לאחר שמרים מדברת לשון הרע על אחיה משה, היא נענשת במחלת הצרעת. משה מתפלל לאלוהים ומבקש: "אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ" – תפילה קצרה מאוד, ולכן מרגישים בה את עוצמתה של כל מילה ומילה.

  • כמה מילים יש בתפילה של משה לרפואת מרים?
  • שַׁעֲרוּ – מדוע תפילתו של משה מנוסחת בצורה כל כך קצרה?
נס המן
בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.
נס המן
" וּבְרֶדֶת הַטַּל עַל הַמַּחֲנֶה לָיְלָה יֵרֵד הַמָּן עָלָיו." (יא, ט)

צייר לא ידוע, המאה ה 14.

טינטורטו, נס המן, 1577 בערך.

בני ישראל עומדים מחוץ למחנה ואוספים מן.

  • כיצד מעבירים הציירים השונים את האופי הניסי של ירידת המן על המחנה בכל אחד מהציורים? התבוננו בציורים ונסו למצוא רמזים לכך.
איסוף המן
  בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים. התאימו את הפסוק המתאים ביותר...
איסוף המן
"וְהַמָּן כִּזְרַע גַּד הוּא וְעֵינוֹ כְּעֵין הַבְּדֹלַח." (יא, ז)
,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

,ליקוט המן ,The Gathering of the Manna
צייר הולנדי לא ידוע, ציור משנות ה-60 של המאה ה-15, שמן על לוח, 66.6 × 50.7 ס"מ Musée de la Chartreuse de Douai, מתוך ויקישיתוף

 

בני ישראל אוספים את המן לתוך סלים, כדים וסינרים.

  • התאימו את הפסוק המתאים ביותר בפרק לתמונה והסבירו כיצד התמונה מוסיפה על הפסוק.
מרים מחוץ למחנה
  ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד...
מרים מחוץ למחנה
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוק טו)

ג'יימס טיסו, אישה שאפתנית, מתוך ויקישיתוף, מאוסף הגלריה לאמנות Albright–Knox

ג'יימס טיסו, מרים, מתוך ויקישיתוף

 

ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי שפעל מרבית חייו באנגליה. הוא היה צייר מפורסם עוד בחייו. אחת מסדרות הציור המפורסמות שלו היא "נְשׁוֹת פריז". באמצע שנות השמונים של המאה ה-19, לאחר חוויה דתית שעבר, החל לצייר ציורים העוסקים באירועים מהתנ"ך ומהברית החדשה (הספר הקדוש לנוצרים).

התבוננו בציור מסדרת "נשות פריז" ובציור של מרים לאחר שהוצאה מן המחנה – שניהם ציורים של אותו האומן.

  • הציורים שונים מאוד זה מזה. פרטו במה הם שונים, התייחסו לקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (האופן שבו הפריטים/הדמויות ממוקמים ביצירה), לאווירה, לצבעוניות, למשחקי אור וצל, לזִירַת ההתרחשות, לדמויות (מִספר, מיקום, הבעות פנים, זהות, לבוש), לתחושות שהציורים מעוררים בכם.
  • האם תוכלו למצוא גם נקודות דמיון בין שני הציורים?
פֶּה אֶל פֶּה
אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה...
פֶּה אֶל פֶּה
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

אָבוֹת יְשֻׁרוּן, 1992-1904, משורר, חתן פרס ישראל לשנת 1992. הוא נולד ברוסיה, עלה לארץ בתקופה העלייה הרביעית בשנת 1925 ועבד בארץ כפועל חקלאי. הוא נולד בשם יחיאל פרלמוטר, ושינה את שמו לאבות ישורון עם הוצאת ספר שיריו השני. הוא נחשב למשורר פוליטי משום שעסק רבות ביצירתו ביחסי היהודים והערבים בארץ. כתיבתו הייתה מיוחדת מבחינה לשונית – מטאפורות ייחודיות, שפה שבורה, שימוש לא שגרתי בניקודקובל.
לא רבים משיריו הולחנו, אך בשנת 2014 יצא האלבום "טוב שהעולם גדול – משירי אבות ישורון". השיר "פניך אל פניי" הוא אחד משירי האלבום.

למילות השיר

פָּנֶיךָ אֶל פָּנַי

הֱיֻ לִי
פָּנֶיךָ יָפִים
אֶל פָּנַי.

הֱיֻ לִי
פָּנִים אֶל
פָּנִים לִי.

פֶּה אֶל
פֶּה. הֶגֶה
אֶל הֶגֶה.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בפסוק תחושת של קִרבה (אינטימיות)?
  • כיצד הצירוף "פֶּה אֶל פֶּה" מבטא בשיר תחושה של קִרבה (אינטימיות)?

קרדיט: שי צברי – פה אל פה // אבות ישורון/ נענע דיסק, 2014

מדבר פארן
לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות...
מדבר פארן
"וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם. וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן." (פסוקים טו-טז)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

לא ידוע היכן בדיוק נמצא המקום המכונה "חצרות". בנוגע ל"מדבר פארן", שמצוין בתנ"ך פעמים רבות – לפי מרבית החוקרים זהו כינוי למדבר סינַי.

  • מדוע לדעתכם חיכה כל העם למרים בזמן שהייתה מחוץ למחנה? מדוע לא המשיכו במסעם?
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.
בתוך המחנה ומחוץ למחנה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף." (פסוק יד)

איור של מחנה ישראל במדבר ובמרכז אוהל מועד, מנחם הלברשטט

לאחר שמרים חלתה בצרעת, אלוהים ציווה על משה להשאיר אותה שבעה ימים מחוץ למחנה.

  • מדוע לדעתכם ציווה אלוהים להשאיר את מרים שבעה ימים מחוץ למחנה? נסו לחשוב על כמה שיותר תשובות.
  • התבוננו באיור שלפניכם, ובעזרתו נסו לדמיין מה המשמעות של להיות "מחוץ למחנה"?
צרעת
  בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור...
צרעת
"וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג, וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת." (פסוק י)

מושבת המצורעים ליד שער ציון, 1860, מתוך ויקישיתוף

האי ספינלונגה, סמוך לכרתים, יוון. אחת ממושבות המצורעים האחרונות שהתקיימו באירופה, 2005. מתוך ויקישיתוף

 

בימי קדם, "צרעת" הייתה שם כולל למחלות עור. עדויות על קיומן של מחלות עור בימי קדם הגיעו מכל העולם – הודו, מצרים, אירופה ואף כנען. בימי קדם ובימי הביניים היו מבודדים את החולים במחלות עור בבתי חולים מיוחדים, ואפילו באיים נפרדים, כדי למנוע הדבקה.

להמשך קריאה

מחלת הצרעת מופיעה בתנ"ך כמה פעמים – גם בסיפורים וגם בקובצי החוקים.
לפי סיפורי המקרא, על פי רוב חלו בצרעת אנשים שהתנהגותם החברתית הייתה בעייתית וכללה שחצנות, רכילות ולשון הרע.
לפי המפורט בחוק המקראי (בספר "ויקרא"), אין הליך רפואי להתמודדות עם המחלה. את החולה בצרעת יש לבודד מהמחנה ולחכות עד שהמחלה תעבור.
מחלת הצרעת המוכרת בעת המודרנית זוהתה בטעות עם הצרעת המקראית. השם המקובל למחלה כיום הוא "מחלת הנסן", על שם הרופא הנורווגי שגילה את החיידק מחולל המחלה. הצרעת המתוארת במקרא היא למעשה מחלת עור מידבקת שאינה מתאימה למחלת הנסן.

  • מה בהסבר שקראתם על מחלת הצרעת, מזכיר לכם את הסיבה שמצוינת במקרא לכך שמרים חלתה בצרעת?
  • על פי המסופר בפרק, האם נהגו במרים לפי החוק המקראי?
  • מהו המעשה יוצא הדופן שעשה העם עבור מרים?
התגלות
  אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים...
התגלות
"פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט, וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה." (פסוק ח)

חלום יעקב, © David Coker

Eugène Pluchart, אלוהים מתגלה למשה בסנה הבוער, 1848, ציור קיר, מתוך ויקישיתוף

 

אלוהים נוזף במרים ובאהרֹן, ומדבריו אנחנו מבינים שיש בתנ"ך צורות שונות של התגלות אלוהים לבני האדם.

להמשך קריאה

למשל:
אל אברהם – באמצעות הקול המצווה "לֶךְ לְךָ…"
אל יעקב ואל שלמה המלך – באמצעות חלום.
אל משה בראשית דרכו – באמצעות הסנה הבוער.
מההסבר של אלוהים בפסוק ח אנו מבינים שצורות ההתגלות השונות מעידות על רמת הקִרבה בין אלוהים לבין האדם שאליו הוא מתגלה.

  • הסבירו – מה הכוונה ב"חידות" ומה הכוונה ב"מראֶה"?
  • בהתאם לדברי ההסבר של אלוהים – מהי דרגת הקִרבה של משה לאלוהים?
מה אכלו במצרים העתיקה?
עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו...
מה אכלו במצרים העתיקה?
"זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים." (יא, ה)

תבליטים עתיקים שנמצאו בסקארה, מצריים.

ציור יווני עתיק המראה עגורים, אווזים, ברווזים ובשר בקר.

עמק הנילוס הוא עמק פורה הודות לנהר הנילוס. מעט אחרי שבני ישראל ברחו ממצרים ויצאו למסע במדבר מסופר שהם החלו להתגעגע ולהשוות את התזונה היומית במדבר לזו של ימי מצרים.

להמשך קריאה

אז מה היה בתפריט במצרים? לפי מחקרים, נראה כי עיקר התפריט המצרי התבסס על ירקות, פירות קטניות ודגנים, לחם ובירה אך הוא כלל גם דגים (שהיו בשפע בנילוס) ובשר. המצרים הקדמונים היו גם אשפים בשימור ובייבוש בשר. ואיך אפשר בלי מתוק? העניים המתיקו את המאכלים שלהם בעזרת תמרים, ואילו העשירים באמצעות דבש.

  • לאילו מאכלים מתגעגעים בני ישראל במיוחד?
  • מצאו חלק מהמאכלים בתמונות ונסו לשער מהם המאכלים האחרים שאינם מופיעים בתמונות, זהו את הכלים ששימשו לשתייה ואת הכלים ששימשו לבישול ולאכילה בציורי הקיר המצריים.
תלונות וקשיים במדבר
אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את...
תלונות וקשיים במדבר
"וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע …" (יא, א)

  • אילו בועיות דיבור הוסיפו בסרטון לתלונות העם במדבר? חלק מבועיות הדיבור שהתווספו מגחיכות מעט את המתואר, אך חלקן מבטאות את הקושי העצום של הצעידה במדבר למקום לא נודע.
  • הוסיפו משלכם – על אילו עוד דברים סביר להניח שהעם התלונן בעת המסע?

929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג / 929 תנך ביחד, 2015

להיות מנודה
הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה...
להיות מנודה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים, תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף. וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם." (פסוקים יד-טו)

הצרעת של מרים בסיפור המקראי היא בעצם עונש של נידוי מהחברה, כנראה בעקבות הדברים שאמרה על משה ועל אשתו.

להמשך קריאה

בימינו, עונש חברתי של נידוי וחרם הוא מעשה שלא ייעשה. גם אם מישהו פגע במישהו אחר בחברת הילדים וכועסים עליו – יש דרכים אחרות להתמודד, ולעזור לו לחזור להיות חלק חיובי בחברה.
הסרטון מתמקד בתחושות של ילדה מנודה בכיתה.

  • בתחילת הסרט לילך מנסה להשתלב במשחק הכדור, אבל הילדים לא מוכנים לשתף אותה. לאחר מכן ילדי הכיתה אינם מגיעים למסיבת יום ההולדת שלה. מה דעתכם על הדרך שבה פעלה לילך מול הכיתה?

קרדיט: מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

איך מרגיש משה?
במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד...
איך מרגיש משה?
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח. וַיֹּאמְרוּ הֲרַק אַךְ בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה' הֲלֹא גַּם בָּנוּ דִבֵּר, וַיִּשְׁמַע ה'." (פסוקים א-ב)
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (פסוקים יג)

במרכז הפרק – מערכת היחסים בין משה, אחיו אהרֹן ואחותו מרים. מרים ואהרֹן דיברו נגד משה ונגד התנהלותו.

להמשך קריאה

יש פרשנים הסבורים שהם דיברו על כך שמשה אסר לשאת נשים זרות, והינה הוא נושא אישה כושית. פרשנים אחרים סבורים שהם דיברו על כך שמשה עסוק כל כך בענייני ההנהגה והוא בכלל לא מקדיש זמן לאשתו, וזה לא בסדר.
ההתרחשות בין האחים היא רק חלק ממכלול אירועים שמשה מתמודד איתם במהלך הנדודים במדבר.

  • עם אילו קשיים היה צריך משה להתמודד בזמן הנדודים במדבר?
  • לפי הפירושים השונים לתוכן השיחה בין מרים לאהרון – האם לדעתכם הדברים שאמרו היו צריכים להיאמר? העלו דעות לכאן ולכאן.
  • האם לדעתכם העם צריך לעסוק בעניינים המשפחתיים של המנהיג? העלו דעות לכאן ולכאן.

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים ט-יג/תנך ביחד 929, 2015