תפילת משה על אחותו מרים
פסוקים יג-טז
בכמה מילים
אמצעים נדרשים: מקרן, יש להדפיס בעותק אחד את הסיפור 'כרית הנוצות' (מופיע להלן). מומלץ להביא לכיתה עותק של הספר 'שמירת הלשון'.
הזמנה ללימוד
בשיעור הקודם שאלנו איך לדעתכם יגיב משה לצרעת של אחותו מרים?
נצייר על הלוח ציר, בצידו האחד נכתוב "מגיע לה, צרעת זה ממש מה שמגיע לה"; בצד השני נכתוב "אתפלל בעבורה, הלוואי שאחותי תבריא".
נבקש מכל הכיתה להגיע אל הלוח ולעמוד על הציר על פי התחושה שמייצגת את תחושתם האישית לו עמדו במצב של משה. נבקש משני נציגים העומדים בקצוות הציר לנמק את עמדתם.
נחזור למקומות ונשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם משה רבנו עשה?
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא את פסוקים יג-טז וננסה להבין מתוך הפסוקים כיצד משה רבנו נהג – האם הוא מחל למרים? האם הוא רצה לנקום בה?
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
- איזו מילה חוזרת כמה פעמים בפסוק יג?
- מדוע לדעתכם המילה 'נא' חוזרת פעמיים? (משה מתחנן בעבור אחותו)
נסביר לתלמידים את פסוק יד: אלוהים מדמה את העונש למרים כאילו אביה ירק בפניה, ואומר שמרים תצא מהמחנה ותישאר מחוץ למחנה שבוע ולאחר מכן הצרעת תעבור והיא תחזור למחנה.
נשאל את התלמידים:
- היכן כתוב בפסוקים שכל העם חיכה למרים במשך אותו שבוע?
מבט שלישי - התבוננות
נקרין בכיתה תמונות מחייה של מרים ונבקש מהתלמידים להתבונן בתמונות ולספר על מעשיה ותכונותיה הטובות של מרים הנביאה. נחלק לתלמידים דף לעבודה בקבוצות המסכם את קורותיה של מרים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם כי מרים היא אחת מהמנהיגות הבולטות, חדורות האמונה והעוז שהיו לעם ישראל, ועם זה התורה אינה נמנעת לספר על החטא שלה ועל העונש שהיא קיבלה.
- האם תוכלו למצוא 'מידה כנגד מידה' בהתנהגותה של מרים וביחס העם כלפיה? (מרים חיכתה למשה כאשר הוא היה תינוק ביאור, וכך גם כל העם מחכה למרים עד שתירפא)
מבט לחיים
נספר לתלמידים את הסיפור 'כרית הנוצות' (ראו קישור גם בממערך השיעור).
לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות בנות ארבעה תלמידים ולנסח כללים לדיבור נקי מלשון הרע. בסיום העבודה כל קבוצה תשתף את הכיתה בכללים שהיא כתבה.
נספר לתלמידים על הספר 'שמירת הלשון' – בספר זה לוקטו כל ההלכות בנוגע ללשון הרע ולרכילות. זהו ספר יסוד בארון הספרים היהודי. נמליץ לתלמידים לגלוש באינטרנט ולמצוא כללים הכתובים בספר 'שמירת הלשון', כללים שלא העלינו בעבודה בקבוצות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בשרטוט ציר על הלוח וביקשנו מכל תלמיד לבטא את עמדתו על תגובת משה לדברי אחותו מרים עליו. קראנו את הפסוקים והתעכבנו על המילה "נא". התבוננו בתמונות המתארות את חייה של מרים ואיתרנו בקבוצות נקודות בולטות בחייה של מרים הנביאה. למדנו על 'מידה כנגד מידה' בסיפור מרים. חתמנו את השיעור בהאזנה לסיפור 'כרית הנוצות', בעבודה בקבוצות כתבנו כללים לשמירת הלשון וסיימנו בהיכרות עם הספר 'שמירת הלשון' – אחד מספרי היסוד בארון הספרים היהודי.
מיומנות: לימוד פסוקים, היכרות עם המושג 'מידה כנגד מידה' ומציאתו בסיפור מרים.
מתודות: ציר עמדות, התבוננות בציורים על קורותיה של מרים הנביאה, האזנה לסיפור 'כרית הנוצות'.