בפסוקים אלה נלמד על מערכות היחסים בין יוסף לאביו יעקב, ובין יוסף לאחיו. בעזרת המצגת נבין את הרגשות הקשים שחשים אחי יוסף כלפי יוסף בעקבות דבריו הרעים וההתנשאות שלו עליהם ובגלל היחס המועדף של אביהם כלפיו. נלמד על החלומות של יוסף ונצייר גם אנחנו סמלים הממחישים את חלומותינו.
רֵישׁ לָקִישׁ בְּשֵׁם רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אָמַר: צָרִיךְ אָדָם שֶׁלֹא לְשַׁנּוֹת [לְהַפְלוֹת לְטוֹבָה] בֵּן מִבָּנָיו, שֶׁעַל יְדֵי כְּתֹנֶת פַּסִּים שֶׁעָשָׂה אָבִינוּ יַעֲקֹב לְיוֹסֵף (בראשית לז, ד): 'וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וגו'.(בראשית רבה, פרשה ד, ח)
- לְפִי הַמִדְרָשׁ, מָה הָיְיתָה שְׁגִיאָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב? וּלְמָה הִיא גָרְמָה?
- מָה דַעְתְכֶם בְּנוֹשֵׂא זֶה?
- לְפִי הַפֶּרֶק, יַעֲקֹב אוֹהֵב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי הוּא בֶּן הַזְקוּנִים שֶׁלוֹ, הַבֵּן הַקָטָן. לְפִי הַמִדְרָשׁ – הַאִם יֵשׁ סִיבָּה נוֹסֶפֶת?
- לְפִי הַמִדְרָשׁ, הַתוֹכְנִית הָאֱלוֹהִית בְּנוֹגֵעַ לְיוֹסֵף הִגִיעָה עַד לַפְּרָטִים הַקְטַנִים. הַסְבִּירוּ אֶת הַמִדְרָשׁ בַּמִילִים שֶׁלָכֶם.
- הַמִדְרָשׁ מוֹסִיף עַל הַפְּסוּקִים שֶׁהַבּוֹר הָיָה מָלֵא בִּנְחָשִׁים וּבְעַקְרַבִּים. כֵּיצַד הַתוֹסֶפֶת הַזוֹ מַשְׁפִּיעָה עַל הֲבָנַת הַסִיפּוּר?
בִּתְחִילַת הַסִיפּוּר, כְּתוֹנֶת הַפַּסִים מְסַמֶלֶת אֶת הָאַהֲבָה שֶׁל יַעֲקֹב לְיוֹסֵף. בְּהֶמְשֵׁךְ הַסִיפּוּר הִיא הוֹפֶכֶת לְעֵדוּת שֶׁקֶר בִּידֵי הָאַחִים, לְכָךְ שֶׁחַיָה טָרְפָה אֶת יוֹסֵף. הַצְלִיל הַחוֹזֵר "טָרֹף טֹרַף" מְבַטֵא אֶת הַזַעֲזוּעַ הֶעָמוֹק שֶׁל יַעֲקֹב מִגוֹדֶל הָאָסוֹן.
- בְּפָסוּק לב מְתוֹאָר כֵּיצַד הָאַחִים מְרַמִים אֶת אֲבִיהֶם: "וַיָּבִיאוּ אֶל אֲבִיהֶם וַיֹּאמְרוּ זֹאת מָצָאנוּ, הַכֶּר נָא הַכְּתֹנֶת בִּנְךָ הִוא אִם לֹא?"
- הָאַחִים נוֹתְנִים לְיַעֲקֹב לְזַהוֹת בְּעַצְמוֹ אֶת הַכּוּתוֹנֶת. מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם הֵם עוֹשִׂים זֹאת?
הַחֲלוֹמוֹת שֶׁל יוֹסֵף הֶעֱצִימוּ אֶת הַשִׂנְאָה שֶׁל הָאַחִים כְּלַפָּיו. בְּאֶמְצָעוּת כִּינוּי הַגְנַאי "בַּעַל הַחֲלֹמוֹת" הֵם בִּיטְאוּ אֶת הַשִׂנְאָה הַזוֹ. בַּעַל חֲלוֹמוֹת הוּא אָדָם שֶׁנִתְפַּס כִּמְנוּתָק מֵהַמְצִיאוּת. אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁהַחֲלוֹמוֹת שֶׁל יוֹסֵף יְלַווּ אוֹתוֹ בְּהֶמְשֵׁךְ עֲלִילוֹתָיו, וְשֶׁהֵם מְרַמְזִים עַל עֲתִידוֹ הַגָדוֹל.
- הַאִם אֶחָיו שֶׁל יוֹסֵף מְכַנִים אוֹתוֹ "בַּעַל הַחֲלֹמוֹת" כִּי הֵם מְזַלְזְלִים בּוֹ, אוֹ כִּי הֵם מְקַנְאִים בּוֹ?
הָעוּבְדָה שֶׁיַעֲקֹב הֶעֱדִיף אֶת יוֹסֵף בָּלְטָה לְעַיִן הֵן בְּיַחֲסוֹ הַכְּלָלִי שֶׁל יַעֲקֹב לִבְנוֹ וְהֵן בַּכּוּתוֹנֶת שֶׁעָשָׂה לוֹ. "וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" – אֶחָיו לֹא הָיוּ מְסוּגָלִים לְדַבֵּר אִיתוֹ בִּנְעִימוּת. הֵם נִמְנְעוּ מִלִפְתוֹחַ עִימוֹ בְּשִׂיחָה וְהִרְחִיקוּ אוֹתוֹ כְּכָל הָאֶפְשָׁר.
- הַסְבִּירוּ, מַדוּעַ הִתְקַשׁוּ הָאַחִים לוֹמַר שָׁלוֹם לְיוֹסֵף?
בֶּן זְקוּנִים הוּא הַבֵּן הַצָעִיר, בֵּן אָהוּב שֶׁנוֹלַד אַחֲרוֹן בַּמִשְׁפָּחָה אוֹ בֵּן שֶׁנוֹלַד לְהוֹרִים מְבוּגָרִים. יֵשׁ הַטוֹעֲנִים שֶׁמִיקוּמוֹ שֶׁל אָדָם בַּמִשְׁפָּחָה בְּיַחַס לְאֶחָיו וּלְאַחְיוֹתָיו מַשְׁפִּיעַ עַל אוֹפְיוֹ. הַבְּכוֹר, הַסֶנְדְבִיץ' וּבֶן הַזְקוּנִים – כָּל אֵלֶה הֵם כִּינוּיִים לִילָדִים עַל פִּי סֵדֶר הַלֵידָה בַּמִשְׁפָּחָה.
- הַאִם יוֹסֵף עוֹנֶה לַהַגְדָרָה שֶׁל "בֶּן זְקוּנִים"? מָה מְסַפֵּר לָנוּ כִּינוּי זֶה עַל יוֹסֵף?
בַּצִיוּר מוּצֶגֶת כְּתוֹנֶת הַפַּסִים שֶׁל יוֹסֵף תְלוּיָה בָּאָרוֹן.
כְּתוֹנֶת הַפַּסִים הִיא חֵפֶץ שֶׁיֵשׁ לוֹ חֲשִׁיבוּת רַבָּה בַּסִיפּוּר עַל מְכִירַת יוֹסֵף. הַכּוּתוֹנֶת מְסַמֶלֶת אֶת אַהֲבָתוֹ שֶׁל יַעֲקֹב אֶל יוֹסֵף, אַהֲבָה שֶׁהָיְיתָה מְקוֹר הַקִנְאָה שֶׁל הָאַחִים. כּוּתוֹנֶת זוֹ מַזְכִּירָה גַם אֶת סִיפּוּר מְכִירַת יוֹסֵף, שֶׁכֵּן בְּעֶזְרַת הַכּוּתוֹנֶת הִצְלִיחוּ הָאַחִים לְהַעֲרִים עַל הָאָב וְלִטְעוֹן שֶׁיוֹסֵף נִטְרַף.
על פי: ענת בסר, מקראנט. © מטח.
- שַׁעֲרוּ – מָה הָיָה קוֹרֶה אִילוּ יַעֲקֹב לֹא הָיָה נוֹתֵן אֶת הַכּוּתוֹנֶת לְיוֹסֵף, אֶלָא מַשְׁאִיר אוֹתָהּ תְלוּיָה בָּאָרוֹן?
מֵאֶמְצַע שְׁנוֹת הַ־80 וּבְמֶשֶׁךְ שְׁנוֹת הַ־90 שֶׁל הַמֵאָה הָ־20 עָלוּ לְיִשְׂרָאֵל מֵאוֹת אַלְפֵי עוֹלִים. כְּ־22,000 עוֹלִים מֵאֶתְיוֹפְּיָה הִגִיעוּ לָאָרֶץ בִּשְׁנֵי מִבְצָעִים מְאוּרְגָנִים לְהַעֲלָאָתָם – "מִבְצַע מֹשֶׁה" וּ"מִבְצַע שְׁלֹמֹה", וּכְמִילְיוֹן עוֹלִים מִמְדִינוֹת בְּרִית הַמוֹעָצוֹת לְשֶׁעָבַר הִגִיעוּ לָאָרֶץ. בִּשְׁנַת 1995 הֵפִיקָה תַחֲנַת הָרַדְיוֹ גַלֵי צַהַ"ל אֶת הַשִׁיר "כְּתוֹנֶת פַּסִים", כְּחֵלֶק מִמַסַע הַסְבָּרָה שֶׁל מִשְׂרַד הַקְלִיטָה לְקַבָּלַת הָעֲלִיוֹת הַחֲדָשׁוֹת. אֶת הַמִילִים כָּתַב מֵאִיר אֲרִיאֵל, שֶׁבָּחַר בְּדִימוּי כְּתוֹנֶת הַפַּסִים שֶׁל יוֹסֵף כְּדֵי לְתָאֵר אֶת הַגְוָונִים הָרַבִּים הַמַרְכִּיבִים אֶת הַחֶבְרָה הַיִשְׂרְאֵלִית – כָּל פַּס בַּכּוּתוֹנֶת מְיַיצֵג מוֹצָא תַרְבּוּתִי אַחֵר. אֶת הַלַחַן כָּתַב אַרְקָדִי דוּכִין, שֶׁגַם עִיבֵּד אֶת הַשִׁיר וּבִיצֵעַ אוֹתוֹ כְּחֵלֶק מִנִבְחֶרֶת כּוֹכָבִים גְדוֹלָה בִּמְיוּחָד, שֶׁבְּהַתְאָמָה לְמִילוֹת הַשִׁיר יִיצְגָה אֶת הַפְּסֵיפָס הַמְגוּוָן שֶׁל הַחֶבְרָה הַיִשְׂרְאֵלִית.
כתונת פסים/ מאיר אריאל
לִפְנֵי כַּמָּה וְכַמָּה שְׁנוֹת אֶלֶף
נִפְרַדְנוּ אֲנִי וְאָחִי
הוּא לַכִּוּוּן שֶׁל הַקְּרִירִים הָאֵלֶּה
אֲנִי לִדְרוֹם מִזְרָחִי
יוֹבְלוֹת עַל יוֹבְלוֹת לֹא הִתְרָאֵינוּ
וּפִתְאֹם נִפְגַּשְׁנוּ כָּאן
לֹא הִכַּרְנוּ, כָּל-כָּךְ הִשְׁתַּנֵּינוּ
טוֹב שֶׁהִשְׁאַרְנוּ סִימָן …
כֵּן, כָּל הַצְּבָעִים עוֹד יַזְהִירוּ
לְכָל הַצְּדָדִים בָּעוֹלָם
לִרְאוֹת כֻּלָּם אֶת כֻּלָּם
וְכָל הַצְּדָדִים עוֹד יַכִּירוּ
בַּגְּוָנִים הַשּׁוֹנִים אֶת עַצְמָם
וְיוֹתֵר הַצְּבָעִים לֹא יַסְתִּירוּ
אָדָם מֵאָדָם, דָּם מִדָּם.
הוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים שֶׁלִּי,
כָּל פַּס בִּי נוֹגֵעַ
כָּל פַּס רוֹצֶה לְקַלֵּף לִי אֶת הָעוֹר
הוֹ, פַּסִּים, פַּסִּים, פַּסִּים שֶׁלִּי,
אֲנִי לֹא אֶשְׁתַּגֵּעַ
רַק אֵתֵּן לַגְּוָנִים מְעַט אוֹר.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
- בַּפֶּרֶק, כְּתוֹנֶת הַפַּסִים מְסַמֶלֶת אֶת הַמַחֲלוֹקֶת בֵּין הָאַחִים. מָה הִיא מְסַמֶלֶת בַּשִׁיר?
קרדיט: מילים: מאיר אריאל. לחן: ארקדי דוכין, 2010
צִיוּרוֹ שֶׁל פַלְק מְתָאֵר פְּרָטִים רַבִּים הַמְסוּפָּרִים בַּפֶּרֶק: הָאַחִים וְהַצֹאן – בַּפִּינָה הַשְׂמָאלִית לְמַעְלָה. אוֹרְחַת הַיִשְׁמְעֵאלִים – בַּפִּינָה הַיְמָנִית לְמַעְלָה. רֶגַע הַמְכִירָה שֶׁל יוֹסֵף בְּעֶשְׂרִים כֶּסֶף – בַּמֶרְכָּז. הַבּוֹר הָרֵיק – בַּפִּינָה הַשְׂמָאלִית.
- חִשְׁבוּ עַל הַהִתְנַהֲגוּת שֶׁל הָאַחִים בַּצִיוּר. הַאִם לְדַעְתְכֶם יֵשׁ הֶבְדֵל בֵּין אֵלֶה הָעוֹמְדִים לְהַשְׁלִיךְ אֶת יוֹסֵף לַבּוֹר לְבֵין אֵלֶה הַמַבִּיטִים מֵהַצַד?
https://www.youtube.com/watch?v=Vp2JvwOU0AE
אֶת אַחַי / אהרֹן רזאל
אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ
הַגִּידָה נָא לִי אֵיפֹה הֵם רוֹעִים
אַתָּה אָחִי תָּמִיד אֹהַב אוֹתְךָ הֲכִי
זֶה חָרוּת בָּעֹמֶק שֶׁל לִבִּי
אַתָּה יוֹדֵעַ, אַחִים אֲנַחְנוּ
אַף שֶׁלֹּא הָלַכְנוּ אוֹ כָּבַשְׁנוּ אוֹתָם הַשְּׁבִילִים
וְאַף שֶׁיֵּשׁ בִּי כְּבָר מִלִּים שֶׁאַתָּה אֵינְךָ מֵבִין
כְּאוֹתָם זְרָמִים בַּיָּם שֶׁסְּחַפוּנוּ לְכִוּוּנִים שׁוֹנִים
אָבְדוּ לִי עִקְבוֹתֶיךָ קוֹלִי אֶקְרָא,
אוּלַי תִּשְׁמַע.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
- לְפִי שִׁירוֹ שֶׁל אַהֲרֹן רַזְאֵל, נִדְמֶה כִּי יוֹסֵף לֹא מְבַקֵשׁ רַק לְקַבֵּל מֵידָע עַל הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ אֶחָיו רוֹעִים. מָה עוֹד הוּא מְבַקֵשׁ?
הָאַחִים שֶׁל יוֹסֵף יָצְאוּ מֵחֶבְרוֹן כְּדֵי לִרְעוֹת אֶת הַצֹאן שֶׁל אֲבִיהֶם, וְהִגִיעוּ לְמָקוֹם בְּשֵׁם דוֹתָן. הַחוֹקְרִים חוֹשְׁבִים שֶׁזֶהוּ תֵל דוּתַ'אן הַנִמְצָא בְּעֵמֶק מִצָפוֹן לִשְׁכֶם. הַחִיפּוּשׂ הָאָרוֹךְ שֶׁל יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו מִסְתַיֵים בִּנְקוּדָה זוֹ. אֶחָיו מְזַהִים אוֹתוֹ מֵרָחוֹק וּלְבַסוֹף מַשְׁלִיכִים אוֹתוֹ אֶל הַבּוֹר.
- הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה – הֵיכָן נִמְצֵאת דוֹתָן בְּיַחַס לִשְׁכֶם?
הָעִיר חֶבְרוֹן נִמְצֵאת בְּגוֹבַהּ 930 מֶטֶר מֵעַל פְּנֵי הַיָם, בְּאֵזוֹר הַר חֶבְרוֹן שֶׁבְּהָרֵי יְהוּדָה. עֵמֶק חֶבְרוֹן נִמְצָא בְּמוֹרְדוֹת הָהָר, וְשָׁם כַּנִרְאֶה יָשַׁב יַעֲקֹב עִם מִשְׁפַּחְתוֹ. לָעִיר חֶבְרוֹן מַעֲמָד חָשׁוּב בְּקֶרֶב הַיְהוּדִים וְהַמוּסְלְמִים מִשׁוּם שֶׁהִיא מְזוֹהָה עִם אַבְרָהָם. לְפִי הַמָסוֹרֶת, בִּמְעָרַת הַמַכְפֵּלָה שֶׁבְּחֶבְרוֹן קְבוּרִים אֲבוֹת הָאוּמָה וְאִמוֹתֶיהָ.
- בֵּין חֶבְרוֹן, מְקוֹם מְגוּרָיו שֶׁל יַעֲקֹב, לְבֵין שֶׁכֶם, מְקוֹם הַמִרְעֶה שֶׁל הָאַחִים, יֵשׁ מֶרְחָק גָדוֹל. מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם מְצַיֵין הַכָּתוּב שֶׁיוֹסֵף יָצָא מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן?
שְׁכֶם – עִיר מֶרְכָּזִית בְּיִשְׂרָאֵל הַמִקְרָאִית, בִּירַת הַר אֶפְרַיִם, מִשְׂתָרַעַת בֵּין שְׁנֵי הָרִים גְבוֹהִים: הַר עֵיבָל וְהַר גְרִיזִים.
שְׁכֶם הִיא הַתַחֲנָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁל אַבְרָהָם בִּכְנַעַן – אַבְרָהָם מַגִיעַ לְאֵלוֹן מוֹרֶה שֶׁלְיַד שֶׁכֶם, שָׁם מִתְגַלֶה אֵלָיו ה' וּמַבְטִיחַ לוֹ זֶרַע וְאֶרֶץ, וְאַבְרָהָם מֵקִים לוֹ מִזְבֵּחַ (בְּרֵאשִׁית יב, ו-ז); יַעֲקֹב קוֹנֶה חֶלְקַת קַרְקַע בִּשְׁכֶם וּמַצִיב שָׁם מִזְבֵּחַ לַה' (פֶּרֶק לג, יח-כ). בְּשֶׁל מֶרְכָּזִיוּתָהּ וּקְדוּשָׁתָהּ שֶׁל שְׁכֶם, נֶעֱרַךְ בָּהּ טֶקֶס הַהַמְלָכָה שֶׁל רְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה עַל כְּלַל יִשְׂרָאֵל (מְלָכִים א, יב, א); שָׁם פָּרַץ מֶרֶד יָרָבְעָם בֶּן נְבָט שֶׁבְּעִקְבוֹתָיו הִתְפַּלְגָה הַמַמְלָכָה (בִּשְׁנַת 928 לִפְנֵי הַסְפִירָה), וּבְמֶשֶׁךְ תְקוּפָה מְסוּיֶמֶת הָיְיתָה שְׁכֶם בִּירַת מַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל. הַיוֹם הָעִיר נִמְצֵאת בִּתְחוּמֵי הָרָשׁוּת הַפָלַסְטִינִית. הִיא עִיר חֲשׁוּבָה בִּיהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן וּמְשַׁמֶשֶׁת כְּמֶרְכַּז מִסְחָר וְשֵׁירוּתִים.
- יַעֲקֹב שׁוֹלֵחַ אֶת בְּנוֹ יוֹסֵף לִבְדוֹק מָה שְׁלוֹם אֶחָיו וּמָה שְׁלוֹם הַצֹאן. יוֹסֵף יוֹצֵא לְמַסָע אָרוֹךְ – מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן דֶרֶךְ שְׁכֶם וְעַד עֵמֶק דוֹתָן. תַאֲרוּ בְּחִיבּוּר קָצָר אֶת הַמַחְשָׁבוֹת שֶׁלִיווּ אֶת יוֹסֵף בַּמַסָע.
בֵּין בּוֹר לִבְאֵר: כְּשֶׁלֹא הָיוּ בְּרָזִים בַּבָּתִים וּמַעַרְכוֹת צִינוֹרוֹת הַמַיִם לֹא הוֹבִילוּ מַיִם, הַמַיִם לֹא הִגִיעוּ לָאֲנָשִׁים. הָאֲנָשִׁים הִגִיעוּ לַמַיִם. הֵם חָפְרוּ בּוֹרוֹת וּבְאֵרוֹת. בְּאֵר (אִיוּר מִיָמִין) – מִבְנֶה שֶׁנוֹעָד לְהַגִיעַ לְמֵי הַתְהוֹם (מַיִם הַנִמְצָאִים מִתַחַת לִפְנֵי הָאֲדָמָה). בּוֹר (אִיוּר מִשְׂמֹאל) – מִבְנֶה שֶׁנוֹעָד לֶאֱסוֹף מֵי גְשָׁמִים.
- בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁיוֹסֵף מוּשְׁלָךְ לְבוֹר רֵיק מִמַיִם. מַדוּעַ לְדַעְתְכֶם מְצוּיָן הַפְּרָט הַזֶה?
הַיִשְׁמְעֵאלִים – אֲנָשִׁים מֵהָעָם הַיִשְׁמְעֵאלִי – הָיוּ יְדוּעִים כְּסוֹחֲרִים שֶׁנָעוּ מִמָקוֹם לְמָקוֹם עַל גַבֵּי גְמַלִים. בְּמַסְעוֹתֵיהֶם הֵם הוֹבִילוּ בְּשָׂמִים, תְרוּפוֹת וְתַבְלִינִים בְּרַחֲבֵי אֵזוֹר הַסַהַר הַפּוֹרֶה. שַׁיָירָה (טוּר) שֶׁל גְמַלִים נִקְרֵאת גַם "אוֹרְחָה".
אוֹרְחָה בַּמִּדְבָּר מילים: יעקב פיכמן
יָמִין וּשְׂמֹאל
רַק חוֹל וָחוֹל
יַצְהִיב מִדְבָּר
לְלֹא מִשְׁעוֹל.
אוֹרְחָה עוֹבְרָה,
דּוּמָם נָעָה
כִּדְמוּת חֲלוֹם שָׁם מֻפְלָאָה
וּצְלִיל עוֹלֶה יוֹרֵד קָצוּב,
גְּמַלִּים פּוֹסְעִים בְּנוֹף עָצוּב.
לִין-לָן, לִין-לָן,
זֶה שִׁיר הַנְּדֹד,
שָׁתֹק וָשֵׂאת – שָׁתֹק וּצְעֹד.
- הַקְשִׁיבוּ לְמִילוֹת הַשִׁיר וּבְיִיחוּד לַלַחַן. מָה הַקֶשֶׁר בֵּין הַלַחַן לְבֵין קֶצֶב הַצְעִידָה שֶׁל אוֹרְחַת הַגְמַלִים?
אֲלוּמָה הִיא חֲבִילָה שֶׁל שִׁיבּוֹלִים הַמְאוּגָדוֹת יַחְדָיו. בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יוֹסֵף, הָאֲלוּמוֹת שֶׁל אֶחָיו הִשְׁתַחֲווּ לַאֲלוּמָה שֶׁלוֹ. בִּימֵי קֶדֶם, בִּתְקוּפַת קְצִיר הַחִיטָה וְהַשְׂעוֹרָה, הַקוֹצְרִים הָיוּ נֶעֱזָרִים בְּמַגָל אוֹ בְּחֶרְמֵשׁ וּמְכִינִים אֲלוּמוֹת בַּעֲבוֹדָה מְשׁוּתֶפֶת.
- הָאֲלוּמָה מְסַמֶלֶת כּוֹחַ וְאַחְדוּת, הַנוֹבְעִים מִקִיבּוּץ שֶׁל הַשִׁיבּוֹלִים יַחַד. הַאִם הַחֲלוֹמוֹת שֶׁל יוֹסֵף מְבַטְאִים אַחְדוּת כָּזוֹ בֵּין הָאַחִים?
כֵּיצַד נִרְאֲתָה הַכּוּתוֹנֶת שֶׁלָבַשׁ יוֹסֵף? לְפִי הַמִדְרָשׁ – "פַּסִּים, שֶׁהָיְתָה מַגַּעַת עַד פַּס יָדוֹ" (בְּרֵאשִׁית רַבָּה). כְּלוֹמַר, הַכּוּתוֹנֶת הָיְיתָה בַּעֲלַת שַׁרְווּלִים אֲרוּכִּים, וְהֵעִידָה עַל מַעֲמָדוֹ הַגָבוֹהַּ שֶׁל הָאָדָם הַלוֹבֵשׁ אוֹתָהּ, מִשׁוּם שֶׁהִיא לֹא הִתְאִימָה לְמִי שֶׁעָסַק בִּמְלֶאכֶת כַּפַּיִים.
- לְפִי הַקֶטַע, מָה מְסַמֶלֶת כְּתוֹנֶת פַּסִים? וּמַדוּעַ הַמַרְאֶה שֶׁלָהּ הִכְעִיס אֶת אֶחָיו?
אֶפְרַיִם סִידוֹן חוֹרֵז וּמַנְגִישׁ אֶת סִיפּוּר מְכִירַת יוֹסֵף לִילָדִים. אֶת הַהַקְרָאָה מְלַוִוים הָאִיוּרִים הַצִבְעוֹנִיִים שֶׁל הַמְאַיֵיר דָנִי קֵרְמָן.
- רְאוּבֵן, הָאָח הַבְּכוֹר, חוֹזֵר לְחַפֵּשׂ אֶת יוֹסֵף בַּבּוֹר אֲבָל לֹא מוֹצֵא אוֹתוֹ שָׁם. הוּא קוֹרֵעַ אֶת בְּגָדָיו, חוֹזֵר בְּבֶהָלָה אֶל אֶחָיו וְאוֹמֵר לָהֶם: "הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ וַאֲנִי אָנָה אֲנִי בָא". מָה מְבַטְאִים דְבָרָיו?
קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יוסף במצרים / כאן חינוכית
- בַּחֲרוּ שְׁנֵי פְּסוּקִים מֵהַפֶּרֶק וְהַקְרִיאוּ אוֹתָם בַּסִגְנוֹן שֶׁל מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים.
- הַאֲזִינוּ לַקְרִיאָה וְשִׂימוּ לֵב לִשְׂפַת הַגוּף שֶׁל מְסַפֵּר הַסִיפּוּרִים. צַיְינוּ שְׁלוֹשָׁה בִּיטוּיִים מֵהַפֶּרֶק הַזוֹכִים לְהַמְחָשָׁה שֶׁל הַקַרְיָין (בְּאֶמְצָעוּת תְנוּעוֹת גוּף, הַבָּעוֹת פָּנִים, קוֹל).
קרדיט: מספר הסיפורים- בראשית פרק לז, מטח.