סגור תצוגת כיתה
הפרק

נעמן

מלכים ב ה

מבט מלמעלה

סיפורו של נעמן, שר צבא ארם, הוא סיפור מיוחד המלמד אותנו על היחסים בין ארם לישראל, על תפקידו של הנביא בממלכה, על אישיותו של הנביא אלישע ועל החמדנות של גיחזי. מטרת הסיפור היא לפרסם את כוחו של ה' שעושה ניסים גם בגויים.

מידע כללי
  • ספר מלכים ב
  • יחידת הפרקים פרקה
  • קבוצת גיל כיתה ח
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 3
  • שתפו

שיעורים

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא...
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
"וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק בְּךָ וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג". (פסוק כז)

montira areepongthum / Shutterstock.com

תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא כיהושע בן פרחיא שדחפו ליש"ו הנוצרי בשתי ידים.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קז, עמוד ב)
*הנוסח צונזר בדפוסים, והושלם על פי כתבי היד של התלמוד.

להמשך קריאה

במדרש מובעת ביקורת על התנהגותו של אלישע כלפי גיחזי. לדעת חכמים, אלישע היה צריך לא רק לנזוף בגיחזי, אלא גם לנהוג בו ברוך. בדומה לכך טוענים חז"ל כי לולא היו מרחיקים את ישו (שהחל את דרכו כיהודי) ונוהגים בו ביד קשה – לא היה מתרחק מן היהדות כל כך.

  • מדוע היה צריך אלישע לנהוג בגיחזי גם ברַכּוּת?
גיחזי, אין לך מקום
ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי. (תלמוד בבלי,...
גיחזי, אין לך מקום
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

'אין כניסה'. Anatolir/ Shuttersrock.com

ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ, עמוד א)

  • מה נורא כל כך במעשה גיחזי שבגללו, לדעת חכמים, אין לו חלק לעולם הבא?
נשוא פנים
"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד...
נשוא פנים
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

תמונה שמסמלת איש מכובד. Ihor Biliavskyi / Shutterstock.com

"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד עם בעיה, שהאנשים הקטנים שסביבו הם דווקא אלה שעוזרים לו. באמצעות הביטוי "נשוא פנים" אנו מבינים את גדולתו ואת עוצמתו לעומת האנשים הקטנים בסיפור.
גם בעברית בת זמננו מקובל להשתמש בביטוי "נשוא פנים" במשמעות זו.

  • איזה ביטוי המופיע בפסוק הוא ביטוי נרדף לביטוי "נשוא פנים"?
כברת ארץ
"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם,...
כברת ארץ
"וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ לְשָׁלוֹם וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ כִּבְרַת אָרֶץ". (פסוק יט)

Alexander Lysenko / Shutterstock.com

"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם, מקום מושבו. כיום מקובל להשתמש בביטוי "כברת ארץ" כדי להתייחס לחלקת קרקע.

  • כתבו משפט ושלבו בו את הביטוי "כברת ארץ".
אלישע וגיחזי
הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי....
אלישע וגיחזי
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

אלישע וגיחזי, למברט ג'יקובס, 1629. מאוסף Lower Saxony State Museum. מתוך ויקישיתוף

הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי.
שימו לב לכפות הידיים של הדמויות: כף ידו האחת של אלישע קפוצה, ובכף ידו האחרת אצבעו מונפת להוראה או לתוכחה. כף ידו האחת של גיחזי מונחת על חזהו בתנוחת הישבעות או התנצלות, וכף ידו האחרת מונפת בתנוחת התגוננות.
בגדו האדום של גיחזי מבליט את העובדה שפניו ואוזנו הסמוקות.

  • כתבו במילים שלכם את הדיאלוג בין אלישע לגיחזי.
  • באיזה טון נאמרים הדברים של אלישע? באיזה טון נאמרת תשובתו של גיחזי?
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
  הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט...
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
"וַיֹּאמֶר חַי ה' אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם אֶקָּח וַיִּפְצַר בּוֹ לָקַחַת וַיְמָאֵן". (פסוק טז)

למברט ג'ייקובץ. "הנביא אלישע ונעמן". שמן על בד. 133х160 ס"מ, הולנד, 1635. .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photograph © The State Hermitage Museum. Photo by Pavel Demidov.

 

הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס.
נעמן ובני לווייתו מציגים לפני אלישע את מתנותיהם, ומחוות גופם משדרות שידול וכמעט תחינה.

להמשך קריאה

אלישע, העומד משמאל, מניף את ידו לסירוב. כפות רגליו היחפות, הבולטות מול מגפי העור של מרבית הדמויות האחרות, יכולות להעיד על צניעותו. מעליו, בין הצללים, צופה בסצנה מבעד לחלון גיחזי, ונראה שהוא המום מסירובו של אלישע.

  • היכן נמצא גיחזי בתמונה, וכיצד הוא מגיב להתנהגותו של אלישע?
נהר הירדן
נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של...
נהר הירדן
"וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר". (פסוק י)

הירדן בסמוך ליציאתו מהכינרת. י.ש., ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5

נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של ארץ כנען (כמו היום), והפריד בין נחלת שניים וחצי השבטים (ראובן, גד וחצי שבט המנשה) לנחלות של שאר השבטים. הירדן מוזכר בתנ"ך פעמים מספר, בין השאר מסופר כי בני ישראל נכנסו לארץ דרך הירדן שנחצה לשניים, וגם אליהו הנביא חצה את הירדן.

להמשך קריאה

לפי הסיפור בפרק, לירדן יש סגולות מרפאות. בעקבות טבילתו של נעמן, שר צבא ארם, עוד אנשים מפורסמים המשיכו לטבּול בו: יוחנן המטביל הטביל שם את ישו, ועד היום מיליוני צליינים טובלים בירדן בחודש ינואר לזכר הטבילה שמבטאת את לידתו הרוחנית של ישו (חג האפיפניה = חג ההתגלות).
עם זאת, אין עדויות על סגולות מיוחדות המיוחסות למי הירדן. חוקר המקרא, אלכסנדר רופא, אף מציין שסיפור ריפוי נעמן מצרעתו מיוחד בכך שלא נעשתה בו כל מעשה כשפים, ועצם הטבילה במימי ארץ ישראל ריפאה את המצורע.

  • מדוע לדעתכם נבחר הירדן כמקום ריפויו של נעמן?
נהרות דמשק
  דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה...
נהרות דמשק
"הֲלֹא טוֹב אבנה (אֲמָנָה) וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה". (פסוק יב)

 

דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה (כתיב: אבנה) ידוע גם משיר השירים ד, ח, והוא מזוהה עם נהר ברדה, אשר מימיו מגיעים מאחת מפסגות החרמון.

להמשך קריאה

את נהר פרפר מזהים חלק מן החוקרים עם נהר אל אעוג', היורד מן החרמון וזורם מדרום לדמשק, וחלק אחר סבור כי זהו דוקא נחל הברבר (בשל הדמיון הצלילי).
העיר דמשק נמצאת על צומת שתי הדרכים החשובות בעולם העתיק: דרך הים ודרך המלך, שתרמו לשׂגשׂוּגה ולהפיכתה למרכז חשוב.

על פי: גרשון גליל (עורך), עולם התנ"ך – מלכים ב, כל הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • עדיף את הטבילה בנהרות דמשק על פני הירדן?
צרעת
הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת...
צרעת
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

מצורעים בירושלים 1913. מתוך: Breen, A. E., A diary of my life in the Holy Land

הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת הורחק מן המחנה וחי בבידוד ובנידוי, ונחשב לטמא. בתורה מסופר כי כדי להיטהר מצרעת הכוהן ערך טקס מיוחד באמצעות ציפורים טהורות, ארז, שני, אזוב, הַזָאַת מים טהורים והקרבת קורבן על ידי המצורע.

להמשך קריאה

צרעת מופיעה לא פעם במקרא כעונש אלוהי על חטאים שונים: מרים לקתה בצרעת לאחר שדיברה לשון הרע על משה ואשתו, עוזיהו מלך יהודה נצטרע כשניסה ליטול לעצמו תפקיד של כוהן. ריפוי מצרעת נחשב למעשה פלא מאת ה'.

  • מדוע נענש נעמן שר צבא ארם בצרעת דווקא?
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא...
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
"וַיָּשָׁב אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְכָל מַחֲנֵהוּ וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל הָאָרֶץ כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה קַח נָא בְרָכָה מֵאֵת עַבְדֶּךָ". (פסוק טו)

תמונה של גלובוס. Jane Kelly / Shutterstock.com

בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא דואג לאנשי אותה ארץ, שופט את התנהגותם, ומגן עליהם מאויביהם.

להמשך קריאה

על פי תפיסה זו, ישנם אלים רבים בעולם, אשר כל אחד מהם מגן על אזור מסוים ("בעל כרמל", "בעל פעור", "בעל חצור", "בעל גד" ועוד). לעומת זאת, האמונה המונותאיסטית, ששורשיה בתנ"ך, מבוססת על אמונה באל אוניברסלי, כלומר אל אחד השולט בכל העולם. הוא ברא את העולם, הוא דואג לכל האנשים, ושופט אותם לפי התנהגותם. שתי התפיסות מצויות במקרא, וממחישות את הפער בין האמונה באל יחיד לאמונה באלילות מקומית.

  • כיצד נעמן תופס את ה' – כאל מקומי או כאל אוניברסלי?
האנשים הקטנים
בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה...
האנשים הקטנים
"וַתֹּאמֶר אֶל גְּבִרְתָּהּ אַחֲלֵי אֲדֹנִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְתּוֹ". (פסוק ג)

בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה את כל הפרק.

  • מי הם "האנשים הקטנים" בסיפור, וכיצד הם מניעים את העלילה?

קרדיט: מלכים ב ה – צרעת נעמן / מקראנט