סגור תצוגת כיתה
הפרק

נעמן, שר צבא ארם, ומחלת הצרעת

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך ההוראה הראשון נלמד על סיפורו של נעמן שר צבא ארם, הפורש בפנינו סוגיות של תקווה והתמודדות. נלמד מיהו נעמן, מה תפקידו ועל המסע שהוא עורך. נראה את תגובתו של מלך ישראל, ונסכם בהגעתו של נעמן אל אלישע הנביא.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שאלה:
נשאל את התלמידים:

  • כשאתם נתקלים בקושי, למי תפנו לעזרה?
  • מה קורה כאשר אף אחד מאלו אינו יכול לעזור לכם, מה תעשו?

כשיש מצוקה קשה שאין לה פתרון נראה לעין יש נטייה אנושית לקבל עזרה מכל כיוון (לדוגמה: טיפולים ניסיוניים למחלות קשות, קמעות, "כבר אין לי מה להפסיד, אני מוכן לנסות הכול")

  • מדוע לתקווה יש כוח גדול כל כך להניע בני אדם? (התקווה היא היכולת לדמיין עתיד טוב. המחשבה על העתיד יכולה לדחוף את האדם בהווה ולתת לו כוח)

אפשרות שנייה – סיפור:
נחלק לתלמידים את הסיפור 'תיבת פנדורה' מתוך המיתולוגיה היוונית (ראו קישור לסיפור גם בממערך השיעור).

  • על פי המיתולוגיה, מה קרה כשנפתחה תיבת פנדורה? (באו לעולם צרות, פורענויות וקשיים)
  • איזה כלי ניתן לאדם להתמודד עם כל אלו? (התקווה)
  • האם לדעתכם יש כוח גדול לתקווה? מדוע?

נסכם בכוחה של התקווה שנותנת לאדם כוח ברגעי קושי וייאוש.

אפשרות שלישית – שיר:
נסביר שאנו הולכים להשמיע שיר, ונבקש מהתלמידים להאזין ולחשוב על השאלות האלה:

  • במה רוצה הזמר להאמין, לקוות? (בימים שיבואו – תקווה להמשך)
  • מה עוזר לו להאמין בזה? (להבין שלא הכול בשליטתו, לשיר)

נשמיע את השיר 'תמיד תאמין' של אריאל הורוביץ.
לאחר השיר נשמע את התשובות של התלמידים לשאלות ששאלנו קודם.

הזמנה לקריאה

נכתוב על הלוח את הכותרת:
מי הוא נעמן?
נכתוב את פסוק א על הלוח, בלי המילה האחרונה בפסוק, ונקרא יחד.
נסביר שמתוארת כאן דמות נפלאה, חזקה, רצינית. נשאל את התלמידים:

  • אילו תארים מעניקים לו הפסוקים? (שַׂר צְבָא, אִישׁ גָּדוֹל, נְשֻׂא פָנִים, גִּבּוֹר חַיִל)
  • מה דעתכם על דמות זו עד כה?

נוסיף את המילה האחרונה בפסוק – "מְצֹרָע" (עדיף בצבע אחר ובאותיות גדולות יותר). נסביר שלאחר הפתיחה הנהדרת, באה תוספת קטנה אחת ומקלקלת את כל הדמות – מצורע.
נשאל את התלמידים:

  • מהי הצרעת? (הצרעת היא מחלת עור קשה שמוזכרת בתנ"ך כמחלה שבאה מאלוהים כעונש)
  • על מי כתוב בתורה שחלתה בצרעת? (מרים הנביאה, אחות משה)

נקרין על את הפסוקים על מרים מספר במדבר פרק יב פסוקים ח-י ונקרא אותם יחד.

  • בסיפור מרים, מדוע היא קיבלה צרעת? (הפרשנות המסורתית קושרת בין הרכילות על משה לצרעת)
  • בסיפורנו, מדוע קיבל נעמן צרעת? (לא כתוב)

נסביר שבסיפור של מרים, משה התפלל עליה והיא נרפאה לאחר שבעה ימים. בסיפורנו, אין מידע נוסף (כיצד נעמן חלה בצרעת, מדוע חלה כמה זמן היה חולה ועוד). איננו יודעים אם נעמן ניסה להירפא בדרך אחרת.

הבנת הסיפור:
נקרא את פסוקים א-ו ונסביר את המילים בעת הקריאה, נבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות ולענות על השאלות האלה:

  • איך הגיעה נערה קטנה מישראל לארם? (נשבתה במלחמה)
  • מה היה תפקיד הנערה? (עוזרת של אשת נעמן)
  • מה אמרה הנערה לאשת נעמן? (שיש נביא ישראלי בשומרון שיוכל לרפא אותו)
  • איך הגיב נעמן? (הלך למלך ארם וסיפר לו שייתכן שנביא בישראל יוכל לרפא אותו)
  • מה אמר מלך ארם כששמע? ("לֶךְ בֹּא וְאֶשְׁלְחָה סֵפֶר אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל" – מיד שיתף פעולה)
  • לאן שלח מלך ארם את נעמן במקום לנביא? (למלך ישראל)
  • מה שלח מלך ארם עם נעמן? (ספר, עשר ככרות כסף, ששת אלפים זהב ועשר חליפות בגדים)
  • מה ביקש מלך ארם ממלך ישראל? (לרפא את נעמן מהצרעת)

לאחר העבודה בזוגות נשאל במליאת הכיתה:

  • מה לדעתכם יכול להניע מישהו לצאת למסע ארוך, לארץ אחרת, כדי לנסות להירפא ממחלה? (התקווה שהבעיה יכולה להיפתר)
  • למה לדעתכם נעמן מאמין לנערה? (כמה סיבות אפשריות: לנעמן יש תקווה בנביא ישראל והנערה חיזקה את אמונתו לצאת למסע, ייתכן שאין לו אפשרות אחרת והוא מאמין שאין לו מה להפסיד)
  • מדוע נעמן אינו הולך מיד אל הנביא? (אולי זה עניין פוליטי, נעמן הולך אל המלך ולא אל הנביא משום שלפי תפיסתו המלך הוא האחראי להתרחשות בארצו ומסוגל לגרום לרפואתו)

דיון – שתי מתודות לבחירה:

  • מתודה ראשונה: נחלק את דף העבודה, בו התלמידים יקראו את פסוק ח ויענו על שאלות מנחות בעזרת פרשנים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
  • מתודה שנייה- הצגה: את תגובתו של מלך ישראל נציג בכיתה בעזרת ארבעה מתנדבים שיציגו את תפקידים אלה:
    1. מלך ישראל;
    2. נעמן, שר צבא ארם;
    3. אלישע;
    4. שליח מאלישע למלך ישראל.
    נחלק למתנדבים את דף העבודה כהכנה להצגה ובעזרתו נבקש מהם להציג את המתרחש בפסוקים ו-ח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

לאחר ההצגה והדיון נקרא יחד את פסוק ט שהוא גם קדימון לשיעור הבא:
"וַיָּבֹא נַעֲמָן בְּסוּסָיו וּבְרִכְבּוֹ וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַבַּיִת לֶאֱלִישָׁע".
נשאל את התלמידים:

  • כיצד דמותו של נעמן תוארה בהתחלה? (איש גדול, מכובד, חשוב)
  • כיצד נעמן מגיע למלך? ולאלישע? (בסוסיו, ברכבו, פמליה שלמה, גדולה וחשובה. נעמן שומר על ההופעה המכובדת שלו)
  • מדוע נעמן שומר על הופעה מכובדת? (הכבוד והתואר חשובים לנעמן, והוא חושב שזה ישפיע על הנביא לכבד אותו)

נסכם:
בסופו של דבר, אחרי מסע נעמן מגיע לביתו של אלישע, אך למרות חשיבותו של נעמן וכל המתנות שנושא, נעמן עומד וממתין בפתח הבית. אלישע אינו יוצא אליו. נשאל את התלמידים:

  • איך לדעתכם מרגיש נעמן בשלב זה? (מתוסכל, כועס, נעלב, עצוב, מיואש)
  • מה לדעתכם נעמן חושב? (מדוע אלישע לא יצא אליי? האם באמת יש סיכוי שארפא?)
  • האם לדעתכם התקווה שאתה יצא נעמן לדרך נפגעה?

נעמן יוצא לדרך בתפיסה מסוימת על המציאות. יש לנו רמז לדברים אלו לפי התארים הרבים שהוא נושא, הצורה שבה הוא מופיע (עם הסוסים והעבדים) והדרך שבה הוא פונה למלך ישראל.

  • האם לדעתכם משהו בתפיסה שלו משתנה?

מבט לחיים

נעמן נתקל בקבלת פנים אחרת משציפה. הכבוד והיקר שאתם הגיע אינם מקבלים מקום במפגש עם אלישע.

  • האם היו פעמים שגם אתם קיוויתם וציפיתם למשהו שלא התרחש כפי שציפיתם?
  • מה עשיתם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על נעמן, שר צבא ארם, איש חשוב ומכובד שלקה בצרעת. למדנו שנעמן שומע שייתכן שנביא ישראלי יכול לרפאו, ובשיתוף פעולה עם מלך ארם נעמן יוצא למסע הרפואה שלו.
מיומנויות: העמקה בטקסט, הסקת מסקנות, הבנת גישות שונות ופרשנות, השלכת הסיפור לחיים האישיים.
מתודות: משחק, שיר, הצגה, קריאת טקסט, כתיבה, עבודה בזוגות.

אפשר עוד...

העמקה דרך פרשנות:

  • מי באמת היה נעמן?
  • מדוע קיבל את הצרעת?

נעיין בכמה פרשנים העונים לשאלות לעיל (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
תיבת פנדורה
הסיפור 'תיבת פנדורה' מתוך המיתולוגיה היוונית. כתבה מחדש: דליה קרח שגב. נקרא בקול את הסיפור...
תיבת פנדורה

הסיפור 'תיבת פנדורה' מתוך המיתולוגיה היוונית. כתבה מחדש: דליה קרח שגב.
נקרא בקול את הסיפור או נחלק אותו לקריאה עצמאית.

  • על פי המיתולוגיה, מה קרה כשנפתחה תיבת פנדורה?
  • איזה כלי ניתן לאדם להתמודד עם כל אלו?
  • האם לדעתכם יש כוח גדול לתקווה? מדוע?
תמיד תאמין
למילות השיר קרדיט: 'תמיד תאמין' / אריאל הורוביץ. פורסם בערוץ ArielHorovitzTube בתאריך 26 בדצמבר 2010.
תמיד תאמין

למילות השיר

קרדיט: 'תמיד תאמין' / אריאל הורוביץ. פורסם בערוץ ArielHorovitzTube בתאריך 26 בדצמבר 2010.

במדבר פרק יב פסוקים ח-י
"…וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה? וַיִּחַר אַף ה' בָּם, וַיֵּלַךְ. וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל,...
במדבר פרק יב פסוקים ח-י

"…וּמַדּוּעַ לֹא יְרֵאתֶם לְדַבֵּר בְּעַבְדִּי בְמֹשֶׁה? וַיִּחַר אַף ה' בָּם, וַיֵּלַךְ. וְהֶעָנָן סָר מֵעַל הָאֹהֶל, וְהִנֵּה מִרְיָם מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג. וַיִּפֶן אַהֲרֹן אֶל מִרְיָם וְהִנֵּה מְצֹרָעַת."

דפי עבודה והעשרה לשיעור
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא...
שׂמאל דוחה וימין מקרבת
"וְצָרַעַת נַעֲמָן תִּדְבַּק בְּךָ וּבְזַרְעֲךָ לְעוֹלָם וַיֵּצֵא מִלְּפָנָיו מְצֹרָע כַּשָּׁלֶג". (פסוק כז)

montira areepongthum / Shutterstock.com

תנו רבנן, לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידים ולא כיהושע בן פרחיא שדחפו ליש"ו הנוצרי בשתי ידים.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קז, עמוד ב)
*הנוסח צונזר בדפוסים, והושלם על פי כתבי היד של התלמוד.

להמשך קריאה

במדרש מובעת ביקורת על התנהגותו של אלישע כלפי גיחזי. לדעת חכמים, אלישע היה צריך לא רק לנזוף בגיחזי, אלא גם לנהוג בו ברוך. בדומה לכך טוענים חז"ל כי לולא היו מרחיקים את ישו (שהחל את דרכו כיהודי) ונוהגים בו ביד קשה – לא היה מתרחק מן היהדות כל כך.

  • מדוע היה צריך אלישע לנהוג בגיחזי גם ברַכּוּת?
גיחזי, אין לך מקום
ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי. (תלמוד בבלי,...
גיחזי, אין לך מקום
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

'אין כניסה'. Anatolir/ Shuttersrock.com

ארבעה הדיוטות, אנשים פשוטים, אין להן חלק לעולם הבא… בלעם ודואג ואחיתופל וגחזי.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ, עמוד א)

  • מה נורא כל כך במעשה גיחזי שבגללו, לדעת חכמים, אין לו חלק לעולם הבא?
נשוא פנים
"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד...
נשוא פנים
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

תמונה שמסמלת איש מכובד. Ihor Biliavskyi / Shutterstock.com

"נשוא פנים" הוא ביטוי שמשמעו איש מכובד ורם מעלה. בסיפור מוצג נעמן כאיש גדול ומכובד עם בעיה, שהאנשים הקטנים שסביבו הם דווקא אלה שעוזרים לו. באמצעות הביטוי "נשוא פנים" אנו מבינים את גדולתו ואת עוצמתו לעומת האנשים הקטנים בסיפור.
גם בעברית בת זמננו מקובל להשתמש בביטוי "נשוא פנים" במשמעות זו.

  • איזה ביטוי המופיע בפסוק הוא ביטוי נרדף לביטוי "נשוא פנים"?
כברת ארץ
"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם,...
כברת ארץ
"וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ לְשָׁלוֹם וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ כִּבְרַת אָרֶץ". (פסוק יט)

Alexander Lysenko / Shutterstock.com

"כברת ארץ" היא כינוי למידת אורך שאותה עבר ברגליו נעמן כדי להגיע מישראל אל ארם, מקום מושבו. כיום מקובל להשתמש בביטוי "כברת ארץ" כדי להתייחס לחלקת קרקע.

  • כתבו משפט ושלבו בו את הביטוי "כברת ארץ".
אלישע וגיחזי
הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי....
אלישע וגיחזי
"וְהוּא בָא וַיַּעֲמֹד אֶל אֲדֹנָיו וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֱלִישָׁע מאן (מֵאַיִן) גֵּחֲזִי וַיֹּאמֶר לֹא הָלַךְ עַבְדְּךָ אָנֶה וָאָנָה". (פסוק כה)

אלישע וגיחזי, למברט ג'יקובס, 1629. מאוסף Lower Saxony State Museum. מתוך ויקישיתוף

הציור, שצויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס, מציג שיחה בין אלישע לגיחזי.
שימו לב לכפות הידיים של הדמויות: כף ידו האחת של אלישע קפוצה, ובכף ידו האחרת אצבעו מונפת להוראה או לתוכחה. כף ידו האחת של גיחזי מונחת על חזהו בתנוחת הישבעות או התנצלות, וכף ידו האחרת מונפת בתנוחת התגוננות.
בגדו האדום של גיחזי מבליט את העובדה שפניו ואוזנו הסמוקות.

  • כתבו במילים שלכם את הדיאלוג בין אלישע לגיחזי.
  • באיזה טון נאמרים הדברים של אלישע? באיזה טון נאמרת תשובתו של גיחזי?
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
  הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט...
שׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה (משלי טו, כז)
"וַיֹּאמֶר חַי ה' אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו אִם אֶקָּח וַיִּפְצַר בּוֹ לָקַחַת וַיְמָאֵן". (פסוק טז)

למברט ג'ייקובץ. "הנביא אלישע ונעמן". שמן על בד. 133х160 ס"מ, הולנד, 1635. .The State Hermitage Museum, St. Petersburg. Photograph © The State Hermitage Museum. Photo by Pavel Demidov.

 

הציור "אלישע דוחה את מתנת נעמן" צויר במאה ה-17 על ידי הצייר ההולנדי למברט ג'ייקובס.
נעמן ובני לווייתו מציגים לפני אלישע את מתנותיהם, ומחוות גופם משדרות שידול וכמעט תחינה.

להמשך קריאה

אלישע, העומד משמאל, מניף את ידו לסירוב. כפות רגליו היחפות, הבולטות מול מגפי העור של מרבית הדמויות האחרות, יכולות להעיד על צניעותו. מעליו, בין הצללים, צופה בסצנה מבעד לחלון גיחזי, ונראה שהוא המום מסירובו של אלישע.

  • היכן נמצא גיחזי בתמונה, וכיצד הוא מגיב להתנהגותו של אלישע?
נהרות דמשק
  דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה...
נהרות דמשק
"הֲלֹא טוֹב אבנה (אֲמָנָה) וּפַרְפַּר נַהֲרוֹת דַּמֶּשֶׂק מִכֹּל מֵימֵי יִשְׂרָאֵל הֲלֹא אֶרְחַץ בָּהֶם וְטָהָרְתִּי וַיִּפֶן וַיֵּלֶךְ בְּחֵמָה". (פסוק יב)

 

דמשק שוכנת בתוך נווה מדבר פורה ועשיר הודות למי הנהר המשקים אותו. נהר אמנה (כתיב: אבנה) ידוע גם משיר השירים ד, ח, והוא מזוהה עם נהר ברדה, אשר מימיו מגיעים מאחת מפסגות החרמון.

להמשך קריאה

את נהר פרפר מזהים חלק מן החוקרים עם נהר אל אעוג', היורד מן החרמון וזורם מדרום לדמשק, וחלק אחר סבור כי זהו דוקא נחל הברבר (בשל הדמיון הצלילי).
העיר דמשק נמצאת על צומת שתי הדרכים החשובות בעולם העתיק: דרך הים ודרך המלך, שתרמו לשׂגשׂוּגה ולהפיכתה למרכז חשוב.

על פי: גרשון גליל (עורך), עולם התנ"ך – מלכים ב, כל הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • עדיף את הטבילה בנהרות דמשק על פני הירדן?
נהר הירדן
נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של...
נהר הירדן
"וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע מַלְאָךְ לֵאמֹר הָלוֹךְ וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ וּטְהָר". (פסוק י)

הירדן בסמוך ליציאתו מהכינרת. י.ש., ויקיפדיה העברית, CC BY-SA 2.5

נְהַר הַיַרדֵן נמצא במזרח ארץ ישראל ועובר לאורכה מצפון לדרום. הירדן היה גבולה המזרחי של ארץ כנען (כמו היום), והפריד בין נחלת שניים וחצי השבטים (ראובן, גד וחצי שבט המנשה) לנחלות של שאר השבטים. הירדן מוזכר בתנ"ך פעמים מספר, בין השאר מסופר כי בני ישראל נכנסו לארץ דרך הירדן שנחצה לשניים, וגם אליהו הנביא חצה את הירדן.

להמשך קריאה

לפי הסיפור בפרק, לירדן יש סגולות מרפאות. בעקבות טבילתו של נעמן, שר צבא ארם, עוד אנשים מפורסמים המשיכו לטבּול בו: יוחנן המטביל הטביל שם את ישו, ועד היום מיליוני צליינים טובלים בירדן בחודש ינואר לזכר הטבילה שמבטאת את לידתו הרוחנית של ישו (חג האפיפניה = חג ההתגלות).
עם זאת, אין עדויות על סגולות מיוחדות המיוחסות למי הירדן. חוקר המקרא, אלכסנדר רופא, אף מציין שסיפור ריפוי נעמן מצרעתו מיוחד בכך שלא נעשתה בו כל מעשה כשפים, ועצם הטבילה במימי ארץ ישראל ריפאה את המצורע.

  • מדוע לדעתכם נבחר הירדן כמקום ריפויו של נעמן?
צרעת
הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת...
צרעת
"וְנַעֲמָן שַׂר צְבָא מֶלֶךְ אֲרָם הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים כִּי בוֹ נָתַן ה' תְּשׁוּעָה לַאֲרָם וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע". (פסוק א)

מצורעים בירושלים 1913. מתוך: Breen, A. E., A diary of my life in the Holy Land

הצרעת היא מחלת עור קשה ומידבקת שיכולה לפגוע באדם, בבגד או בבית. מי שחלה בצרעת הורחק מן המחנה וחי בבידוד ובנידוי, ונחשב לטמא. בתורה מסופר כי כדי להיטהר מצרעת הכוהן ערך טקס מיוחד באמצעות ציפורים טהורות, ארז, שני, אזוב, הַזָאַת מים טהורים והקרבת קורבן על ידי המצורע.

להמשך קריאה

צרעת מופיעה לא פעם במקרא כעונש אלוהי על חטאים שונים: מרים לקתה בצרעת לאחר שדיברה לשון הרע על משה ואשתו, עוזיהו מלך יהודה נצטרע כשניסה ליטול לעצמו תפקיד של כוהן. ריפוי מצרעת נחשב למעשה פלא מאת ה'.

  • מדוע נענש נעמן שר צבא ארם בצרעת דווקא?
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא...
אֵל מקומי ואֵל אוניברסלי
"וַיָּשָׁב אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים הוּא וְכָל מַחֲנֵהוּ וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אֵין אֱלֹהִים בְּכָל הָאָרֶץ כִּי אִם בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה קַח נָא בְרָכָה מֵאֵת עַבְדֶּךָ". (פסוק טו)

תמונה של גלובוס. Jane Kelly / Shutterstock.com

בעולם העתיק היה מקובל להאמין באל אוניברסלי, כלומר: אל ששולט רק באזור מסוים אחד. הוא דואג לאנשי אותה ארץ, שופט את התנהגותם, ומגן עליהם מאויביהם.

להמשך קריאה

על פי תפיסה זו, ישנם אלים רבים בעולם, אשר כל אחד מהם מגן על אזור מסוים ("בעל כרמל", "בעל פעור", "בעל חצור", "בעל גד" ועוד). לעומת זאת, האמונה המונותאיסטית, ששורשיה בתנ"ך, מבוססת על אמונה באל אוניברסלי, כלומר אל אחד השולט בכל העולם. הוא ברא את העולם, הוא דואג לכל האנשים, ושופט אותם לפי התנהגותם. שתי התפיסות מצויות במקרא, וממחישות את הפער בין האמונה באל יחיד לאמונה באלילות מקומית.

  • כיצד נעמן תופס את ה' – כאל מקומי או כאל אוניברסלי?
האנשים הקטנים
בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה...
האנשים הקטנים
"וַתֹּאמֶר אֶל גְּבִרְתָּהּ אַחֲלֵי אֲדֹנִי לִפְנֵי הַנָּבִיא אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן אָז יֶאֱסֹף אֹתוֹ מִצָּרַעְתּוֹ". (פסוק ג)

בסרטון מוצג סיפור "צרעת נעמן" ומודגש הפער בין גדול לקטן (דמויות גדולות, נהרות גדולים) המלווה את כל הפרק.

  • מי הם "האנשים הקטנים" בסיפור, וכיצד הם מניעים את העלילה?

קרדיט: מלכים ב ה – צרעת נעמן / מקראנט