סגור תצוגת כיתה
הפרק

ברכת ה' לנח ובניו

פסוקים א-ז

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

המבול הסתיים, נח, משפחתו והחיות שאתם יוצאים מן התיבה אל עולם חדש. אלוהים מברך את נח ובניו בברכת פרייה ורבייה, כמו אדם הראשון, ומתיר להם לאכול מבעלי החיים. אך מגביל אותם בשתי הגבלות – איסור אכילת אבר מן החי ואיסור שפיכת דם אדם. מה אפשר להבין מכאן על העולם החדש, ובמה הוא שונה מהעולם שלפני המבול?

במהלך הוראה זה נציע כי בעולם שלפני המבול האדם היה אחראי על בעלי החיים ולכן היה אסור לו לאכול אותם. בעולם שאחרי המבול השלטון נלקח מן האדם, הציפיות ממנו ירדו, והוא הפך להיות חלק מהבריאה. מכיוון שהאדם כבר לא שליט על החיות, אלא כאחד מהם בעולם החי, הוא יכול לאכול את החיות ואף להשתמש בחוכמתו וכוחו לשמור על עליונותו על החיות.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: חי, צומח ודומם
נכתוב על הלוח זו מתחת לזו את המילים: חי, צומח ודומם (אפשר להזכיר את המשחק 'ארץ, עיר'). יש חלוקה והיררכיה בעולם. נשאל את התלמידים:

  • היכן האדם נמצא?
  • מדוע החי מעל הצומח?
  • האם לדעתכם החי קרוב יותר לאדם או לצומח?

בפסוקים שנלמד היום נראה איך מערכת היחסים שהייתה לפני המבול בין בעלי החיים לאדם משתנה לאחר המבול. בסוף השיעור אפשר לחזור להיררכיה ולדון למי החי קרוב יותר לפני המבול ואחריו – לצומח או לאדם.

הצעה שנייה: גרפיטי
נקרין על הלוח את התמונה. במילה אחת שהוסיף אלמוני לגרפיטי "בשר זה רצח" הוא חתר תחת המסר של הגרפיטי המקורי.

  • מה הן שתי הגישות לאכילת בשר שרואים בגרפיטי?
  • אם איזו גישה אתם מסכימים ומדוע?
  • לאיזו גישה אתם מתנגדים ומדוע?

הצעה שלישית: צמחונות
נבקש משני תלמידים בכיתה, אחד צמחוני ואחד לא צמחוני לספר למה הם אוכלים או לא אוכלים בשר. אם אין צמחונים בכיתה אפשר לבקש משני תלמידים לייצג את התפיסות השונות. אפשר לערוך את הדיון בשיטת הכיסא החם – מניחים שני כיסאות בכיתה, אחד צמחוני ואחד לא צמחוני. מי שרוצה מתיישב על הכיסא ומייצג את דעת הכיסא, אפשר לעבור בין כיסאות ובין דעות.

בסוף הלימוד נחזור ונראה את הטענות של הצמחונים והלא צמחונים בנוגע לדברי המקרא וללימוד בכיתה.

הזמנה לקריאה

נקרא יחד את פסוקים א-ז נדגיש את תיחום הקטע – מצוות 'פרו ורבו' חוזרת על עצמה בפסוק א ובפסוק ז. נבקש מאחד התלמידים להסביר בעל פה את שקראנו ונוודא שהכיתה מבינה היטב את הכתוב.

נשאל את התלמידים:

  • מדוע אלוהים פותח במצווה זו דווקא ברגע זה? (התחלה חדשה של האנושות)
  • איזו ברכה שניתנה במקום אחר פסוק זה מזכיר לנו? (ברכת 'פרו ורבו' לאדם הראשון – בראשית פרק א פסוק כח)
  • למה לדעתכם ברכת ה' לנח דומה לברכה לאדם הראשון?

נח, כמו האדם הראשון, הוא האדם שממנו תצמח האנושות כולה. המבול היה חזרה לתקופה המזכירה את התוהו ובוהו ועם סיומו אלוהים בורא את העולם מחדש (ישנן השוואות רבות בין בריאת העולם בפרק א לעולם שלאחר המבול בפרק ח – מאמרו של צבי ליפשיץ בנושא).

נשווה בין ברכת ה' לאדם הראשון לבין ברכת ה' לנח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור)

בריאת העולם – פרק א העולם לאחר המבול – פרק ט
כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים: 'פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ'. כט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ, וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה. ל וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה'. וַיְהִי כֵן. א וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם: 'פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. ב וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. ג כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל'.

נשאל את התלמידים:

  • מה השינויים בברכת ה' לנח לאחר המבול?

על רקע הדמיון הרב בולט גם השוני בין שתי הברכות:
לאדם הראשון נאמר לכבוש ולרדות – "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם…" (בראשית פרק א פסוק כו). רדייה משמעותה שלטון, בעוד לנח נאמר: "מוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם" – מילים שמשמעותן פחד. נוסף על כך לאדם הראשון נאמר שיאכל מן הצומח, והחיות אף הן יאכלו מן הצומח, ולנח הותר לאכול מן החי.

נשאל את התלמידים:

  • מה משמעות ההבדלים?
  • מה ההבדל בין כיבוש ורדייה ל"מוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם"? (כיבוש ורדייה נובעים משלטון – האדם שולט על עולם החי, בעוד מורא וחית הם פחד – האדם הוא חלק משרשרת המזון, וכמו שהצבי מפחד מהאריה, האריה מפחד מן האדם)
  • למה לדעתכם האדם הראשון היה צמחוני ולנח הותרה אכילת בשר? (פרשנות אפשרית היא שהאדם הראשון שלט על החיות, כלומר, היה אחראי עליהן – "וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם" (פרק ב פסוק כ), והשליט אינו אוכל את נתיניו. לאחר המבול ייתכן שהונמכו הציפיות מהאדם ולכן נלקח ממנו השלטון, הוא נכנס אל תוך שרשרת המזון והותר לו לאכול מן החי)
  • מה אפשר להבין מכאן על מערכת היחסים שהייתה בין האדם הראשון לחיות ועל מערכת היחסים שיש לאחר המבול בין בני האדם לחיות? (פרשנות אפשרית היא כי בבריאת העולם לאדם ניתן תפקיד של שלטון על יצורי החי, לא במובן השלילי, שהרי הוא נותן להם שמות, אלא במובן של אחריות. בעולם זה יש היררכיה, האדם הוא צלם אלוהים ושולט, אך כולם "אזרחים" שווי זכויות, הן האדם הן בעלי החיים אוכלים מן הצומח. ואולם ההרמוניה הופרה והשלטון נלקח מן האדם. בעולם שלאחר המבול האדם נכנס אל תוך שרשרת המזון, הוא אינו מעליה, דואג ושומר עליה, הוא אמנם נמצא בראש הפירמידה, בראש שרשרת המזון, והחיות מפחדות ממנו, אך הוא גם אינו אלא כמו בעל חיים הטורף את החלשים ממנו – מאמר של יונתן גרוסמן בנושא)

נשאל את התלמידים:

  • מדוע תפקיד האדם השתנה?
  • מדוע נצרך דווקא שינוי זה, ברגע זה, בפתחו של עידן חדש?

פרשנות אפשרית היא שהעולם הקודם שהאדם שלט בו כשל, הוא הגיע למצב מושחת – "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי הִשְׁחִית כָּל בָּשָׂר אֶת דַּרְכּוֹ עַל הָאָרֶץ". כעת, כשהאדם ירד משלטונו, גם אם יחטא לא יגרור אתו את העולם וכל יצוריו עמו.

נקרא את פסוקים ד-ו:
אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ. וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ אֶת-נֶפֶשׁ הָאָדָם. שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם.

בפסוקים אלו מגביל אלוהים את היתר האכילה מן החי. נדגיש בהקראה את המילה "אך", המביעה הסתייגות ופותחת את שתי ההגבלות על האכילה מן החי. נבין עם הכיתה את פירושן:

  1. "אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ" – איסור אכילת אבר מן החי (רש"י: 'בשר בנפשו' – אסר להם אבר מן החי, כלומר, כל זמן שנפשו בו לא תאכלו הבשר).
  2. "וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ… שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ" – איסור שפיכת דם האדם.

נשאל את התלמידים:

  • מדוע נדרשות שתי הגבלות אלו לאחר ההיתר לאכול מן החי? (אף שהותר לאכול מן החי צריך לנהוג בו ברחמנות ולא להתאכזר אליו, נוסף לכך, ישנה הבחנה בין בעל חיים לאדם, ופגיעה באדם שונה ואסורה לגמרי)
  • מה יקרה לאדם שרצח אדם? במה שונה דינו של אדם שרצח מדינו של קין לאחר שרצח את הבל אחיו? (אדם שרצח ייהרג גם הוא, קין הוגלה ולא הוצא להורג)
  • מה הסיבה שהכתוב מביא להגבלות? מה פירושה? (האדם נוצר בצלם אלוהים, הוא אינו הורג כמו חיה – אינו אוכל אבר מן החי ואינו פוגע בבני מינו, שגם הם נבראו בצלם אלוהים)

האדם יורד ממעמדו, הוא נכנס אל תוך שרשרת המזון ועומד בראשה כ'טורף-על'. עם ירידה זו במעמדו מגיעות שתי הסתייגויות שאומרות שלמרות זאת האדם עדיין שונה משאר החיות – הוא נברא בצלם אלוהים. האדם אינו אוכל כמו חיה, יש בו רחמים. וכן מכיוון שהוא נברא בצלם אלוהים חייו בעלי ערך רב יותר מערך חיי החיה, ואסור להורגו.

מבט לחיים

  • האדם הראשון היה צמחוני, האם לדעתכם הצמחונות היא אידאל שיש לשאוף אליו?
  • האם ההיתר לאכול בעלי חיים היא הורדת הציפיות של אלוהים מן האדם, או שחוסר ההיררכיה שהיה בין האדם ובעלי החיים קודם למבול הביא אתו נזק שההיתר לאכול מן החי בא לתקן? כיצד?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: השווינו בין ברכת ה' לאדם הראשון בבריאת העולם לבין ברכת ה' לנח ובניו לאחר היציאה מן התיבה. ראינו את הדמיון והשוני בין הברכות ועמדנו על הסיבות להיתר שניתן כעת לבני האדם לאכול מבעלי החיים, ולהגבלות שניתנו עמו: איסור אכילת אבר מן החי והאיסור לשפוך דם אדם.
מיומנויות: תיחום קטע, השוואת פסוקים, אינטרטקסטואליות, מילות קישור – אך, כי.
מתודות: דיון, אקטואליה – האם אכילת בשר היא רצח? צמחונות מול אכילת בשר.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
גרפיטי
גרפיטי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, צילם: דוד שי, מתוך ויקיפדיה.
גרפיטי

גרפיטי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, צילם: דוד שי, מתוך ויקיפדיה.

  • מה הן שתי הגישות לאכילת בשר שרואים בגרפיטי?
  • עם איזו גישה אתם מסכימים ומדוע?
  • לאיזו גישה אתם מתנגדים ומדוע?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן: מצווה למנות דיינים...
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ." (פסוק א)

Vitalinka / Shutterstock.com

"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן:
מצווה למנות דיינים לצורך השלטת חוק ומשפט בחברה האנושית;
איסור לגדף את שם ה';
איסור עבודה זרה;
איסור גילוי עריות;
איסור שפיכות דמים;
איסור גזל;
ואיסור אבר מן החי – איסור לחתוך מבעל חיים אבר בעודנו חי ולאכלו."

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין נו, א)

  • כזכור, המבול היה תגובה אלוהית לחוסר המוסריות של האנושות. כיצד שבע מצוות בני נח יכולות לאפשר עולם חדש ומתוקן?
חוטא יוצא נשכר?
"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר...
חוטא יוצא נשכר?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוק ג)

Nicolas Primola / Shutterstock.com

"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר לאדם לאכול בשר לפי שלא ברא הקב"ה בריותיו על מנת שימותו, שאם לא חטא אדם לא היו הבריות מתים, ואם תאמר אחרי שחטא אדם למה לא הותר לו לאכול בשר, אם כן מצינו חוטא נשכר.

(מדרש אגדה בר' א:כט)

להמשך קריאה

הקושי שעימו מנסה המדרש להתמודד הוא – מדוע ברא אלוהים יצורים שכל ייעודם הוא למות ולהיאכל? ומקשה המדרש וטוען שבראשית העולם, תזונת האדם הייתה צמחונית, ורק בשל חטאי דור המבול ניתן לו לאכול בעלי חיים, וכפי שאומר המדרש – החוטא יוצא נשכר.
פרשנים מאוחרים יותר התייחסו למדרש זה ולקושי העולה מהתרת אכילת בשר לאחר המבול. הרב קוק (שהיה הרב הראשי לישראל בשנות ה-50) טען ש"ירידת הדורות" וחולשתו המוסרית של המין האנושי הן שגרמו להיתר אכילת בשר.
הפרשן דון יצחק אברבנאל הציע פירוש מעשי: מאחר שהמבול השחית את הצמחייה, לא יכלו נוח ובניו להתכלכל ממזון מן הצומח, ו"אם היו מייחלים לאכול עד שיזרעו שדות ויטעו כרמים ימותו ברעב".
(מבוסס על מאמרה של ד"ר יעל שמש)

  • מהו הקושי העולה מן המדרש? האם המדרש מציע לו פתרון?
  • האם, לדעתכם, העולם כיום מתוקן דיו?
קדושת דם האדם
הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם. הרצח הראשון...
קדושת דם האדם
שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. (פסוק ו)

הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם.

להמשך קריאה

הרצח הראשון בהיסטוריה אומנם כבר התרחש (סיפור קין והבל), אבל רק עתה אנו נתקלים באיסור האלוהי המוחלט על כך.
באמצעות תקבולת כיאסטית (אלכסונית), המייצרת סימטריה בין שני חלקי המשפט, נמסר האיסור ונמסרות ההשלכות של הפרתו:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם –
בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ"

האיסור על שפיכת דם האדם והענישה על מעשה זה, צמודים להתרה של אכילת בעלי חיים. פרשנותו של רש"י לכך היא שהתרת שפיכת דם של בעל חיים עלולה להביא לזילות בחיים בכלל, ועל כן מודגש האיסור על לקיחת חיי אדם. נחמה לייבוביץ' הוסיפה כי האיסור על שפיכות דם האדם אינו נובע רק משמירת חיי האדם, אלא גם משמירת צלם האלוהים שבאדם, מכיוון שרצח הוא ניגודו המוחלט של צלם האלוהים שבאדם.

  • מדוע שפיכת דם היא ביטוי המקביל ללקיחת חיי אדם?
  • מדוע לדעתכם האיסור על שפיכת דם האדם מופיע רק לאחר סיפור המבול, ולא כבר בסיפור הבריאה, או לפחות לאחר סיפור קין והבל?

קרדיט: מקראנימציה: כי בצלם אלוהים עשה את האדם. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

קשת בענן - ברית שמיים וארץ
מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם? קשת נוצרת על...
קשת בענן - ברית שמיים וארץ
"וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן, וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ." (פסוק טז)

מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם?

להמשך קריאה

קשת נוצרת על ידי שבירה של קרן אור העוברת דרך טיפה. האור הלבן נשבר לקשת של צבעים שונים, וכל צבע הוא למעשה גל אור באורך שונה. למעשה, הקשת היא מעגל שלם של אור, אך היא אינה נראית מעגלית משום שחלק ממנה נבלע בקרקע.
ייתכן שזו הסיבה שהקשת בענן מסמלת את ברית העולם, מכיוון שכפי שהיא נגלית לעין, נראה שהיא מחברת בין שמיים לארץ, בין קצוות הארץ. שני יסודות הטבע, השמש והגשם, חוברים יחדיו לסמל של התחלה חדשה, חיבור חדש שנוצר לאחר המשבר, השבירה.

  • מדוע דווקא תופעת טבע זאת מסמלת את הברית המחודשת בין ה' לבין העולם?

הקרדיט: מה מברכים על קשת בענן?. ערוץ היוטיוב של כאן – תאגיד השידור הישראלי

הבטחתם יונה
היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה,...
הבטחתם יונה
"וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ, וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ." (ח, פסוק יא)

הכרזה משנת 1949 – ציור ריאליסטי של יונה. Succession Picasso 2018©

היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה, מסמלת את סוף האסון ואת ההתחלה החדשה. גם בתרבות היוונית ובתרבות הרומית הקדומה עץ הזית וענפיו היו סמל לשלום.

להמשך קריאה

כשהצייר הספרדי פאבלו פיקאסו התבקש לעצב סמל של שלום עבור קונגרס השלום שנערך בפריז ב-1949, לאחר מלחמת העולם השנייה, הוא בחר לצייר יונה וענף זית. פיקאסו השתמש לא פעם באומנותו כאמצעי לביקורת ולהתנגדות למשטרים הדיקטטוריים שכמעט החריבו את העולם במחצית הראשונה של המאה ה-20. דוגמה נודעת לכך היא יצירתו "גֶרְנִיקָה". והינה לאחר המלחמה זכה ליצור סמל של ברית מחודשת בין הארצות, סמל של שלום.
פריט טריוויה נחמד – עם סיום המלחמה נולדה לו בת, והוא קרא לה "פאלומה", יונה בספרדית.

  • בזכות נח ופיקאסו, היונה וענף הזית הפכו לסמל תרבותי מוכר. אך מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי דווקא בַּיונה, מכל הציפורים, לבטא מסר של שלום?
נח - איש האדמה והיין
  דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס. במיתוסים המוקדמים יותר...
נח - איש האדמה והיין
"ויָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם. וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה." (פסוקים כ-כא)

נוח, פסל, צרפת. Photo: Georges Seguin (Okki), Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

קאראווג'יו, "בכחוס", 1595-1597, שמן על בד. מאוסף גלריה אופיצי, פירנצה. מתוך ויקישיתוף

 

דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס.

להמשך קריאה

במיתוסים המוקדמים יותר עליו, דיוניסוס/בכחוס היה אל שמחת החיים והיצירה, והיה מזוהה בעיקר עם הטבע ועם הפריון. אולם מכיוון שבתקופת האביב נהגו היוונים לשמוח ולקיים חגיגות לכבוד הטבע, לא פעם בליווי יין, הפכה דמותו של דיוניסוס למקושרת גם ליין. בגלגולים מאוחרים יותר הפכה דמותו למייצגת היבטים פחות תמימים של היין, והוא הפך להיות מזוהה עם חיי ההוללות.

  • מדוע מכל הגידולים החקלאיים, נח בוחר לנטוע דווקא כרם?
היכן עגנה התיבה?
הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן. במהלך...
היכן עגנה התיבה?
"וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט." (ח, פסוק ד)

Google DigitalGlobe

הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן.

להמשך קריאה

במהלך הדורות הוצעו כמה אתרים באזור אנטוליה כמקום שעליו נחה התיבה, ויש אף מי שטענו שזיהו את שרידיה. הר אררט הוא הסמל הלאומי של ארמניה, אף שהיום הוא בשטח טורקיה. מעניין לציין כי הטורקים מכנים הר זה "הר התיבה".

ממצאים ארכאולוגיים שהתגלו באזורים הללו מצביעים על קיומה של ממלכה בשם אוררטו (Urartu) בין המאות ה-11 עד ה-5 לפני הספירה.
ייתכן שתיבת נֹחַ אכן הגיעה לשטח ממלכת אוררטו באזור ארמניה, צפון טורקיה של היום. יש מדענים שטוענים שזו אפשרות סבירה. אחת ההשערות היא "השערת תיבת נח והים השחור", שלפיה לאחר עידן הקרח האחרון, התחממות כדור הארץ הביאה להצפה של הים השחור (הסמוך לטורקיה), ואז מי הים השחור התחברו למי הים התיכון, ומי יודע – אולי התיבה הגיע לאררט כתוצאה מחיבור זה.

היכנסו למפה וחפשו את "הר אררט". סיירו על פסגתו המושלגת של ההר בעזרת כלי ה-3D, ולאחר מכן לחצו על אייקון כדור הארץ משמאל למטה, והתבוננו במיקום ההר במפת העולם.

  • האם השתכנעתם מ"השערת תיבת נח והים השחור"?
בשר כן אבל דם לא?
הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ",...
בשר כן אבל דם לא?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל.
אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ." (פסוקים ג-ד)

בני שבט מסאי וצאן בכפר באזור מכתש נוגורונגורו, טנזניה, 2016. Abdelrahman Hassanein / Shutterstock.com

הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ", ומפרשים זאת כי הדם מקביל לנפש.

להמשך קריאה

אכילה של דם, ממש כמו אכילה של בשר, היא עניין תרבותי. יש תרבויות, שאינן בהכרח שונות מאוד מן התרבות היהודית והישראלית, שבהן דם הוא מרכיב מקובל במאכלים מסוימים.
בני שבט המסאי, שחיים בשמורות הטבע הענקיות בקניה ובטנזניה, מתקיימים מן העיזים ומן הבקר שהם מגדלים. בני השבט חיים בצמידות לחיות הללו, הם רועים אותן ואף ישנים איתן. בקתות הקש שלהם מורכבות מעירוב של מרכיבים מסוימים עם גללים, ותזונתם מורכבת מבשר, מחלב פרה או עֵז (שני מרכיבים שקיימים גם בתזונה בארץ) אך גם מ… דם.

  • מה מסמל דם?
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני...
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
"וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוקים ב-ג)

בשר מול ירק. Lightspring / Shutterstock.com

מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני האדם לאכול בעלי חיים. מה קרה שם במבול שיצר חַיִץ כזה בין האדם לבין בעלי החיים?

להמשך קריאה

יש הצעות ופרשנויות שונות לסוגיה, החל מההצעה שהמבול הוא למעשה הפעם הראשונה שהטבע קם על האדם להורגו, להטביע אותו. ייתכן שהטראומה הזאת הביאה לבידול בין האדם לבין הטבע.
אפשרות אחרת היא שמאחר שנֹחַ ובני משפחתו הצילו את חיי בעלי החיים, יש להם מעין זכות טבעית על חייהם.
הצעה אחרת של חז"ל היא שכדי למנוע שפיכות דמים בין בני האדם, מקצין האל את ההיררכיה בין האדם לבין בעלי החיים.

  • השוו בין הציווי האלוהי בבראשית א, כח-כט לבין הציווי האלוהי בבראשית ט, א-ג. מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי להשתמש בנוסח דומה? מה הוא מעוניין להבליט כך?
המבול בקיצור
האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם...
המבול בקיצור
"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ..." (ו, פסוק ט)

  • האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם חדש ומופלא?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים ו-י. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

מבול של סיפורי מבול
מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים...
מבול של סיפורי מבול
"בִּשְׁנַת שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי נֹחַ בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בַּיּוֹם הַזֶּה נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ." (ז, פסוק יא)

  • מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים הללו בתרבויות שונות הוא הוכחה לאמיתות סיפור המבול המקראי?

קרדיט: החפרנים עונה 2 : ספיישל מיתוסים ואגדות. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם

שם, חם, יפת ולוסי
שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה. ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור...
שם, חם, יפת ולוסי
"יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ." (פסוק כז)

שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה.

להמשך קריאה

ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור הוא ששלושת בני נֹחַ מייצגים שלושה "גזעים" שמהם התפתחה האנושות כולה לאחר המבול.
באמצעות הסיפור על מעשהו של חם ועל הקללה שקילל נח את כנען, בנו של חם, מספק המחבר המקראי אמירה ביקורתית על עמי כנען, ומעין הוכחה סיפורית קדומה לכך שכנען נועד להיות נחות מאחיו שם, שכידוע לימים ייצג את עם ישראל.

בסרטון – הסבר מדעי לאופן שבו התפתחו תרבויות שונות.

  • מה מוֹצָא התרבויות כולן, על פי הסרטון? האם עובדה זאת סותרת את הסיפור על שלושת בני נח או יכולה להשתלב עימו?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם. ערוץ היוטיוב של כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי