סגור תצוגת כיתה
הפרק

"לֹא אֶשְׁלַח יָדִי בַּאדֹנִי"

פסוקים ח-כב

שיעור שני מתוך שניים
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך זה נלמד את השיחה בין דוד לשאול, בעזרת המילים המנחות נבין את המסרים שהם מעבירים זה לזה, ונשאל מה מביא את שאול להכיר דווקא כעת בפעם הראשונה בכך שדוד הוא שימלוך אחריו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – שורה משיר:
נקרין לתלמידים שורה מתוך 'שיר האומץ' ונפתח אותה לדיון. בהמשך השיעור נקשר את שורה זו לאמירתו של שאול שרק לאחר שראה את התאפקותו של דוד, הוא מבין שבכוחו למלוך.
נציג את המימרה ממסכת אבות פרק ד משנה א: "איזהו גיבור הכובש את יצרו".

  • מה משמעות המימרה? (גיבור הוא מי שיכול לשלוט בדחפים של עצמו)

הצעה שנייה – ביטויים:
נכתוב על הלוח: 'זה בידיים שלך' ולצד זה 'זה לא בידיים שלך' ונשאל את התלמידים:

  • מה משמעות הביטויים?
  • מדוע לדעתכם דווקא היד משמשת ביטוי לשליטה וכוח?
  • האם נוח לנו יותר כשהעניינים בידיים שלנו או לא בידיים שלנו?

בהמשך השיעור נחבר את הביטויים למילה המנחה בדברי דוד לשאול – יד, הבאה לסמל שהשליטה במצב ויכולת ההכרעה היו בידיו, והוא ויתר עליהן על אף הקושי.

הצעה שלישית – מדרש תמונה:
נקרין על הלוח את תמונתו של גוסטב דורה 'שאול ודוד במדבר' שבה מצויר דוד אוחז בקרע מעילו של שאול וקורא אליו ואנשיו העומדים במרחק, מעל המערה (ראו עזר הוראה: שאול ודוד במדבר – גוסטב דורה). נטיל על התלמידים משימת כתיבה ובה נבקש מהם לשער:

  • מה נאמר בין השניים בתמונה?
  • כיצד עתידה להיגמר שיחה זו?

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים ח-כב.

פתיחה:
אחרי ששאול יוצא מהמערה, גם דוד יוצא.

  • מה עומד לקרות כעת – מלחמה או הפסקת אש?

נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק ח קריאה דמומה ולהביא הוכחות לכוונותיו של דוד – האם פניו לשלום או למלחמה? (דוד מכנה את שאול "אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ" ומשתחווה לו – פניו לשלום)

  • במה דוד מסתכן?

מילה מנחה:
נבקש מהתלמידים לרפרף על פסוקים ט-טו שבהם מובאים דברי דוד ולחפש מילה מנחה החוזרת שבע פעמים בדבריו. (המילה 'יד')

  • מה מבקש דוד להדגיש באמצעות החזרה על מילה זו? (ששאול היה בידיו, היה בכוחו לסיים את המאבק ביניהם בעצמו, והוא נמנע מכך)
  • אם דוד אינו מוכן לריב את ריבו בעצמו ולנקום את נקמתו בעצמו, על מי הוא סומך? (על אלוהים, כפי שחוזר בפסוקים)
  • חפשו בדברי דוד ארבעה כינויים שבהם דוד מכנה את שאול. ("אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ", "מְשִׁיחַ ה'", "אָבִי", "מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל")
  • מה מביע כל אחד מהכינויים? ("אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ" – פנייה שיש בה הכרה בתפקידו של שאול; "מְשִׁיחַ ה'" – פנייה שיש בה הכרה שאלוהים הוא שבחר בו; "אָבִי" – פנייה שיש בה קרבה והערכה אישית של דוד לשאול; "מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל" – הכרה מלאה של דוד במעמדו של שאול, כינוי הבא להראות שדוד אינו חותר תחתיו בחייו)
  • מדוע בחר דוד בכינויים שונים ורבים? (הוא מכיר קודם כול בכל אחד ממרכיבי מעמדו של שאול, ואז בהערכתו האישית כלפיו ולבסוף במעמדו השלם)

התמודדות עצמאית עם דברי דוד לשאול:
נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את דבריו של דוד לשאול בפסוקים ט-טו ולענות יחד על השאלות בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם במליאה: דוד משתמש בכנף המעיל כהוכחה לטוהר כוונותיו ולאי רצונו להזיק, הוא מאשים את שאול ברדיפת שווא ומסרב להיות זה שפוגע במלך. נתעכב על האמירה של דוד בפסוק יג שהשאלות לא בחנו אותה: "מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע, וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ". נשאל את התלמידים:

  • מה דוד אומר כאן? (מומלץ להיעזר בפירוש מצודת דוד שמפרש על דרך הפשט: הרג שאול הוא מעשה רשע, ודוד מניח לרשעים לעשותו ומסרב להפוך לרשע בעצמו בכך שיפגע בו)

תשובת שאול:
לפני קריאת תשובת שאול נזכיר את ההסתכנות ביציאתו של דוד אליו – הרי אחריו הוא רודף עם צבא של שלושת אלפים איש.
אפשר להטיל על התלמידים משימת כתיבה קצרה:

  • כתבו מה הייתם משיבים לדוד לו הייתם שאול.

נשלח את התלמידים לקריאה דמומה של פסוק טז ונבקש שוב שיביאו הוכחות לעמדתו של שאול על דברי דוד – האם תשובתו תהיה לשלום או למלחמה? (לשלום – הוא מכנה את דוד "בְּנִי" ובוכה)
נקרא את פסוקים יז-כא ונבקש מהתלמידים לחפש מילה מנחה החוזרת ארבע פעמים בדברי שאול.

  • איזו מילה חוזרת בדברי שאול ארבע פעמים ועל מה היא מעידה? (המילה המנחה -"טוֹבָה". מעידה על הכרת הטוב של שאול)
  • האם שאול מקבל את ההוכחה של דוד שאינו רוצה לפגוע בו?
  • מה פירוש האמירה: "אַתָּה גְּמַלְתַּנִי הַטּוֹבָה וַאֲנִי גְּמַלְתִּיךָ הָרָעָה"?

הברית:
לאחר ששאול מכיר בצדקת טענתו של דוד, הוא מכיר גם במלכותו (בפסוק כ). נציג לתלמידים את פירושו של המלבי"ם לפסוק ונבקש שישבו בזוגות וינסו למצוא במלבי"ם את התשובה לשאלה שנכתוב על הלוח:

  • לפי מלבי"ם, מדוע דווקא ברגע מסוים זה מבין שאול שדוד הוא שימלוך אחריו? (המלבי"ם נותן שתי תשובות – האחת היא שאחרי שדוד גילה איפוק גדול כל כך, שאול מבין שהוא ראוי להיות מלך, מכיוון שרק אדם היכול לשלוט ביצריו ראוי לשלוט על העם. הסיבה השנייה לכך ששאול הבין ברגע ההוא שדוד ימלוך תחתיו היא שלפי חז"ל שמואל נתן לו סימן שמי שיקרע את כנף מעילו יחליף אותו על כס השלטון)

נאסוף את התשובות מצמדי הלומדים ונעיר כי התרשמותו של שאול מהאיפוק שמגלה דוד עומדת בבסיס בקשתו ממנו בפסוק כא. נקרא את הפסוק במליאה ונפרשו – שאול מבקש מדוד שישבע שאחרי מותו לא ירדוף את צאצאיו וישמיד את שמו.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע שיעשה דוד דבר כזה – למה שאול חושש שדוד ירדוף אחרי צאצאיו? (יורשים פוטנציאליים הם מקור למרידות ואי שקט לתומכי בית המלוכה הקודם)

הפרדה:
נקרא את שבועתו של דוד לשאול בפסוק כב ואת פרדתם של השניים – שאול חוזר אל ביתו ודוד ואנשיו הולכים לכיוון אחר. כמעט נדמה שסוף טוב – הכול טוב.

מבט לחיים

למדנו את דברי המלבי"ם על אמירתו של שאול בפסוק כ: "וְעַתָּה הִנֵּה יָדַעְתִּי, כִּי מָלֹךְ תִּמְלוֹךְ".
נשאל את התלמידים:

  • כיצד לדעתכם בקריעת כנף מעילו של שאול הוכיח דוד לשאול שהוא טוב ממנו וראוי למלוך על ישראל?

נשווה בין שאול לדוד בסיפור קריעת המעיל:

  • מה היחס בין המנהיג לאנשיו? (דוד – מוביל אותם ומסרב להיכנע ללחץ שלהם; שאול – נשמע לאנשיו ואחר כך מאשים אותם)
  • מה היחס בין המנהיג לאלוהים? (שאול לא נשמע להוראה מפורשת; דוד משאיר את ההכרעה לאלוהים אף שלא קיבל הוראה מפורשת על כך)
  • מה השיעור הגדול ששאול מקבל על הנהגה בראותו את דוד אוחז בכנף מעילו?
  • האם אתם מסכימים עם דברי המלבי"ם שרק מי שיודע למלוך על עצמו יוכל להפוך למלך על העם?
  • האם אנחנו יודעים למלוך על עצמנו גם כשאנשים סביבנו לוחצים עלינו לנהוג אחרת?

נחזור אל דברי שאול לדוד בפסוק יז: "אַתָּה גְּמַלְתַּנִי הַטּוֹבָה, וַאֲנִי גְּמַלְתִּיךָ הָרָעָה". נשאל את התלמידים:

  • האם קל להגיד דבר כזה?
  • מה האמירה הזאת דורשת משאול?
  • האם אנחנו יודעים להכיר בגדולתו של אדם שעולה עלינו במידותיו ובעדיפותו עלינו?
  • האם נדע להודות בטעות שטעינו כלפיו – בעוול שגרמנו לו?
  • כיצד לדעתכם שאול מרגיש במצב זה?

בעוד דוד מתגבר על יצרו, על שאול מתגברים היצר והרוח הרעה. נשים לב שעל אף נמיכות מצבו של שאול, ברגע של התרוממות רוח מרשימה הוא מכיר במצבו ומודה בכך לפני דוד. על אף מצבו הנמוך של שאול אפשר ללמוד ממנו את היכולת להכיר באמת ולהודות במציאות הנכוחה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את שיחתם של דוד ושאול, ניתחנו את חשיבותן של המילים המנחות בדבריהם ואת האופן שבו הן מעצבות את המסרים שהם מעבירים זה לזה. דנו בתכונות המלך שנתגלו בדוד בעת קריעת המעיל.
מיומנויות: זיהוי מילים חוזרות, התמודדות עם פרשן מסורתי.
מתודות: עבודה עצמאית סביב הטקסט – דפי עבודה, משימת כתיבה, זיהוי מילים חוזרות ומסר בנביאים אחרונים.

אפשר עוד...

האם דוד קיים את הברית?
נשלח את התלמידים לקרוא בשמואל ב פרק ט – שם נראה שדוד מקיים את הברית, אם כי מוזכר שם שהוא עושה זאת בעבור יהונתן. מעניין לראות שמפיבושת מכנה את עצמו בפרק "הַכֶּלֶב הַמֵּת" (בפסוק ח) – אותו כינוי שדוד מכנה את עצמו בפרקנו בעומדו לפני סבו של מפיבושת.

אפשר גם לבקש מהתלמידים לפתוח בשמואל ב פרק כא פסוקים ח-ט בפרשת הרג בני שאול בעקבות בקשת הגבעונים ולהראות את הצד השני של אותו סיפור – דוד אפשר את מותם של רוב צאצאי שאול, אך השאיר את מפיבושת בן יהונתן – כך שלא יימחה שמו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שיר האומץ
"מלחמות החיים לא תמיד מבקשותאת האיש החזק וכתפיו הנוקשות" לשיר המלא מה מלחמות החיים מבקשות?...
שיר האומץ

"מלחמות החיים לא תמיד מבקשות
את האיש החזק וכתפיו הנוקשות"

לשיר המלא

  • מה מלחמות החיים מבקשות?
  • מה הופך אדם לחזק, אם לא כוחו הפיזי ויכולתו לנצח במלחמות בגופו?
שאול ודוד במדבר – גוסטב דורה
הציור 'שאול ודוד במדבר' מאת גוסטב דורה מה לדעתכם שאול ודוד אומרים זה לזה בתמונה?...
שאול ודוד במדבר – גוסטב דורה

הציור 'שאול ודוד במדבר' מאת גוסטב דורה

  • מה לדעתכם שאול ודוד אומרים זה לזה בתמונה?
  • כיצד נגמרת השיחה ביניהם?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מלבי"ם לפסוק כ
"וְעַתָּה" – אחר שכבשת את יצרך [הצלחת להתאפק ולגבור על היצר] עד המדרגה הזאת,"יָדַעְתִּי כִּי...
מלבי"ם לפסוק כ

"וְעַתָּה" – אחר שכבשת את יצרך [הצלחת להתאפק ולגבור על היצר] עד המדרגה הזאת,
"יָדַעְתִּי כִּי מָלֹךְ תִּמְלוֹךְ" – כי המולך על יצרו [אדם השולט בעצמו] הוא הראוי למלכות.
"וְקָמָה בְּיָדְךָ מַמְלֶכֶת יִשְׂרָאֵל" – לא כמוני שניטלה [שנלקחה] המלכות ממני.
וחכמינו זיכרונם לברכה אמרו ששמואל נתן לו סימן שמי שיקרע את מעילו ימלוך תחתיו.

נקודת המבט של המעיל
המצלמה מעלה על המסך שלושה גיבורים – שאול ודוד וגיבור נוסף – המעיל. הדרמה המרכזית...
נקודת המבט של המעיל
"וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיַּךְ לֵב דָּוִד אֹתוֹ עַל אֲשֶׁר כָּרַת אֶת כָּנָף אֲשֶׁר לְשָׁאוּל."
(פסוק ה)

איור: אלעד ליפשיץ, סטודיו דוב אברמסון

המצלמה מעלה על המסך שלושה גיבורים – שאול ודוד וגיבור נוסף – המעיל. הדרמה המרכזית מתרחשת בין דוד לשאול. אך המדרש מזהה דרמה נוספת – בין דוד למעיל.

לקריאת המדרש

"וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט" –
אמר רבי יוסי ברבי חנינא: כל המבזה את הבגדים סוף אינו נהנה מהם,
שנאמר – "וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד זָקֵן בָּא בַּיָּמִים וַיְכַסֻּהוּ בַּבְּגָדִים וְלֹא יִחַם לוֹ" (מלכים א, א).

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף סב עמוד ב)

  • המדרש מסיט את נקודת המבט. במקום דרמה בין מלך מְכַהֵן לבין יורש עתידי, אנחנו מקבלים סיפור אחר לגמרי. סיפור על איש שמזלזל בבגד.
    הסבירו את הרעיון העולה מהמדרש, שלפיו דוד נענש בעונש סמלי.
  • בפרק דוד מגלה חרטה על מעשיו. הסבירו את הסיבה לחרטה לפי ההסבר המופיע בפסוקים.
תפילה לדוד
המדרש מדגיש את המצב המורכב שבו נמצא דוד כאשר הוא בורח מפני שאול. "מַשְׂכִּיל לְדָוִד...
תפילה לדוד
"וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו, וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּיַרְכְּתֵי הַמְּעָרָה יֹשְׁבִים."
(פסוק ג)

איור: shutterstock.com

המדרש מדגיש את המצב המורכב שבו נמצא דוד כאשר הוא בורח מפני שאול.

לקריאת המדרש

"מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה. קוֹלִי אֶל ה' אֶזְעָק, קוֹלִי אֶל ה' אֶתְחַנָּן" (תהילים קמב, א-ב).
קוֹלִי אֶל ה' אֶזְעָק – שלא אפול אני בידו של שאול.
קוֹלִי אֶל ה' אֶתְחַנָּן – שלא ייפול הוא (שאול) בידי.

(מדרש תהילים, פרק קמב, פסקה ב)

  • מדוע לדעתכם דוד חושש מהאפשרות ששאול ייפול בידיו? הרי שאול מבקש את מותו של דוד, מדוע דוד חושש לפגוע בו?
אתה גמלתני הטובה ואני גמלתיך הרעה
עניינו של הסיפור בפרק כד הוא הצגת גדולת הנפש של דוד. כאשר שאול נתון בידו...
אתה גמלתני הטובה ואני גמלתיך הרעה
"וַיֹּאמֶר אֶל דָּוִד: צַדִּיק אַתָּה מִמֶּנִּי כִּי אַתָּה גְּמַלְתַּנִי הַטּוֹבָה וַאֲנִי גְּמַלְתִּיךָ הָרָעָה."
(פסוק יז)

איור: shutterstock.com

עניינו של הסיפור בפרק כד הוא הצגת גדולת הנפש של דוד. כאשר שאול נתון בידו של דוד, אף שרדף את דוד ללא הרף, אין דוד גומל לו כגמולו, ועל אף דברי אנשיו אין הוא פוגע בו לרעה. אפילו על כריתת כנף המעיל של שאול, נוקף אותו מצפונו.

להמשך קריאה

דוד אף מתייחס אליו בנימוס, ומוכיח גם במעשיו וגם בדבריו את נאמנותו למלך. נדיבות ליבו של דוד מעוררת בשאול התרגשות עד כדי בכי, והוא מודה שדוד צדיק ממנו משום שגמל לו טובה, בעוד שהוא, שאול, גמל לדוד רעה. שאול גם מכיר בכך שדוד עתיד למלוך על ישראל. לרגע נדמה שמעשה החסד של דוד יוביל לתיקון היחסים ביניהם, אך בסוף הסיפור הם שוב נפרדים וכל אחד הולך לדרכו.

מבוסס על: שמעון בר-אפרת, מקרא לישראל: פירוש מדעי למקרא, שמואל א, 1996, עמ' 302. © הוצאת ספרים עם עובד.

  • הסבירו את דבריו של שאול בפסוק יז.
  • האם שאול התכוון לדבריו אלה? ראו גם לפי המשך דבריו ולפי ההתרחשויות בפסוקים יח-כב.
מרשעים יצא רשע
המשל הקצר שבו השתמש דוד ניתן להבנה בשני אופנים. "מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע", כלומר מעשי הרשע...
מרשעים יצא רשע
"כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע, וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ."
(פסוק יג)

צילום: shutterstock.com

המשל הקצר שבו השתמש דוד ניתן להבנה בשני אופנים. "מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע", כלומר מעשי הרשע הם מעשיהם של הרשעים בלבד. מכאן שדוד, שחס על חיי שאול, אינו רשע.

להמשך קריאה

אך האם לשם אמירה בנאלית שכזו נדרש דוד למשל חוכמה קדמוני? לכן יש הסבורים כי דוד התכוון לרמוז באמצעות הפתגם העתיק על רשעותו של שאול, ועל מידת הדין שבה יישפט. גזר דינו של שאול יֵצֵא לפועל על ידי רשע ולא על ידי דוד, כפי שנאמר בהמשך הפסוק: "וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ".

מבוסס על: שמואל אברמסקי ומשה גרסיאל (עורכים), עולם התנ"ך, שמואל א', 2002, עמ' 196, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • קראו את פסוקים יא-טו. מה היא הביקורת שמטיח דוד בשאול?
  • כיצד הייתם משתמשים היום בביטוי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע? התאימו סיטואציה מימינו לביטוי.
שאול ודוד במערה / ז'אן בונדול
  בכתב יד מהמאה הארבע-עשרה נראה דוד, בציור נאיבי, אוחז במספריים כשל חייט (כאילו הוא...
שאול ודוד במערה / ז'אן בונדול
"...וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט."
(פסוק ד)

ז`אן בונדול, מקרא היסטוריאל: שאול ודוד במערה בעין גדי. שאול המלך יושב בשוחה ודוד רוכן קדימה כדי לחתוך את מעיל שאול. אנשי דוד, לבושים שריון, עומדים בצד ומביטים בחרדה. הספרייה הלאומית של הולנד, האג, 1372

 

בכתב יד מהמאה הארבע-עשרה נראה דוד, בציור נאיבי, אוחז במספריים כשל חייט (כאילו הוא עומד לעשות שינוי בבגד) וגוזר בשלווה את כנף הגלימה, בעוד המלך אינו מרגיש דבר. לעומת שלוותו של דוד, אנשיו נראים מכווצים מפחד (בפינה השמאלית העליונה של הציור).

  • אנשי דוד, עטויי שריון, עומדים בצד ומביטים בחרדה במעשיו של דוד. האם תיאור זה תואם את הכתוב בפסוקים
דוד חס על חיי שאול / רמברנדט
רמברנדט צייר את הרגע שבו דוד חותך את כנף המעיל של שאול. שאול נראה כורע...
דוד חס על חיי שאול / רמברנדט
"וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי דָוִד אֵלָיו הִנֵּה הַיּוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֵלֶיךָ הִנֵּה אָנֹכִי נֹתֵן אֶת אֹיִבְיךָ בְּיָדֶךָ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר יִטַב בְּעֵינֶיךָ, וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט."
(פסוק ד)

רמברנדט (ון ריין), דוד חס על חיי שאול, המאה ה-17, רישום דיו. מאוסף מוזיאון אלברטינה, וינה

רמברנדט צייר את הרגע שבו דוד חותך את כנף המעיל של שאול. שאול נראה כורע בתוך המערה כדי לעשות את צרכיו – פגיע, מתנדנד בחוסר שיווי משקל – כשדוד מתגנב וחותך את בגדו. החייל העומד על משמרתו מאחורי הסלע אינו מודע כלל לסכנה האורבת למלך.
גרסתו של רמברנדט מציגה את האירוע באופן נָטוּרָלִיסְטִי – כלומר תיאור המציאות בדרך טבעית, ריאליסטית ואף בוטה.

  • במי התמקד האומן, בדוד או בשאול?
  • אילו דמויות מופיעות בפסוקים ואינן מופיעות ביצירה? הציעו הסבר לכך.
מדבר עין גדי
נווה המדבר עין גדי נמצא לחופו של ים המלח. נראה כי הכוונה בפסוקים היא לאזור...
מדבר עין גדי
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁב שָׁאוּל מֵאַחֲרֵי פְּלִשְׁתִּים, וַיַּגִּדוּ לוֹ לֵאמֹר הִנֵּה דָוִד בְּמִדְבַּר עֵין גֶּדִי."
(פסוק א)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

נווה המדבר עין גדי נמצא לחופו של ים המלח. נראה כי הכוונה בפסוקים היא לאזור נרחב ולא למקום מדויק, כולל סביבות עין גדי והמעיינות השופעים של נחל דוד ונחל ערוגות. המילה "מדבר" כאן, כמו במקומות אחרים במקרא, משמעותה מקום מרעה, ולא ישימון. בפרק אין התייחסות ברורה לעיר בשם עין גדי אלא לאזור.

מבוסס על: שמואל אברמסקי ומשה גרסיאל (עורכים), עולם התנ"ך, שמואל א', 2002, עמ' 192, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • לפי ההסבר, ואם מביאים בחשבון את הרקע של דוד כרועה צאן – מדוע בחר דוד לברוח מפני שאול דווקא לאזור זה?
המערה
נראה ששאול נכנס אך מעט פנימה למערה, ואילו דוד ואנשיו כבר היו בעומק המערה ונחבאו...
המערה
"וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו, וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּיַרְכְּתֵי הַמְּעָרָה יֹשְׁבִים."
(פסוק ג)

נראה ששאול נכנס אך מעט פנימה למערה, ואילו דוד ואנשיו כבר היו בעומק המערה ונחבאו בצידיה האפלוליים. עיניהם כבר התרגלו לחשכת המערה, בניגוד לעיניו של שאול.
אנשי דוד רואים עתה את שאול ללא הדר מלכות, כשהוא נצרך לנקביו. במצב אנושי זה המלך פגיע ביותר.

מבוסס על: שמואל אברמסקי ומשה גרסיאל (עורכים), עולם התנ"ך, שמואל א', 2002, עמ' 193, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • הסצנה מתרחשת במערה – כיצד תורם מקום ההתרחשות לסצנה המתוארת?

קרדיט: מערת דודים. באזור עין גדי מערות רבות – האם זו המערה שבה הסתתר דוד? מערת דודים – נחל דוד/מטיילים בארץ, 2018

צבא שאול
עד תקופת המלכים לא היה צבא סדיר בישראל, שאול היה הראשון שהקים צבא קבע של...
צבא שאול
"וַיִּקַּח שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ בָּחוּר מִכָּל יִשְׂרָאֵל, וַיֵּלֶךְ לְבַקֵּשׁ אֶת דָּוִד וַאֲנָשָׁיו עַל פְּנֵי צוּרֵי הַיְּעֵלִים."
(פסוק ב)

צילום: shutterstock.com

עד תקופת המלכים לא היה צבא סדיר בישראל, שאול היה הראשון שהקים צבא קבע של שלושת אלפים איש.
שלושת אלפים המגויסים היו גרעין צבאו של שאול. הם חולקו לשלוש חטיבות. אחת מהן, מעין עתודה, הוצבה בגבעת בנימין, מקום מרכז השלטון, בפיקוד יורש העצר יונתן.

להמשך קריאה

החטיבה השנייה מוקמה במכמש, כנראה בפיקוד אבנר, והשלישית בהר בית-אל בהנהגת שאול. בשעת מלחמה אוגדו היחידות בבית-אל ובמכמש, שעמדו בקו החזית הראשון, לכוח מבצעי אחד בפיקוד המלך (יג, ב).

מבוסס על שמריהו טלמון, המלוכה הישראלית בראשיתה, 1975. © מרכז זלמן שזר, ירושלים.

  • אם נקבל את ההנחה כי צבא הקבע של שאול עמד על שלושת אלפים איש, מה אפשר לומר על סדרי העדיפות שלו כמלך בעת שרדף אחר דוד?
הבגד בעולם העתיק
  בסיפורי שאול ודוד בולט מוטיב הבגד, הנזכר גם במעמד כריתת כנף המעיל בפרק טו....
הבגד בעולם העתיק
"...וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט."
(פסוק ד)

אציל או נסיך לבוש גלימה או אדרת. חצור. המאה ה- 15 לפנה"ס לערך. באדיבות המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית. המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית

 

בסיפורי שאול ודוד בולט מוטיב הבגד, הנזכר גם במעמד כריתת כנף המעיל בפרק טו. על פי סברה הרווחת במחקר, לבגד יוחס תפקיד סמלי – הבגד סימן את המעמד, ולעיתים ראו בהעברת הבגד ביטוי להעברת הסמכות או התפקיד. לפיכך אפשר להבין את מעשהו של דוד בשני רבדים. האחד, הוכחה ממשית לשאול שדוד היה יכול לפגוע בו. השני, ברובד הסמלי, כריתת הכנף כרמז לכריתת המלוכה משאול.

מבוסס על: שמואל אברמסקי ומשה גרסיאל (עורכים), עולם התנ"ך, שמואל א', 2002, עמ' 194, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי.

  • הסבירו לפי פסוקים ה-ז, ממה נובעת החרטה של דוד?
שאול ודוד - רודף ונרדף
הממלכה נקרעה מעל שאול והוא אפוף רוח רעה. דוד נמשח בסתר ורוח ה' עימו. הסרטון...
שאול ודוד - רודף ונרדף
"וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי דָוִד אֵלָיו הִנֵּה הַיּוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֵלֶיךָ הִנֵּה אָנֹכִי נֹתֵן אֶת אֹיִבְיךָ בְּיָדֶךָ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר יִטַב בְּעֵינֶיךָ…"
(פסוק ד)

הממלכה נקרעה מעל שאול והוא אפוף רוח רעה. דוד נמשח בסתר ורוח ה' עימו. הסרטון מספר על מערכת יחסים קשה של רודף ונרדף.

  • גם סרטון הוא סוג של פרשנות. מה היא העמדה שמציג הסרטון בנוגע לפרק?

קרדיט: 929 תנ"ך ביחד

התנ"ך בקומיקס - דוד ושאול במערה
סדרת הסרטונים "התנ"ך בקומיקס", שנעשתה על ספר שמואל, מציגה את הדרמה בסיפור המקראי באמצעות קריינות,...
התנ"ך בקומיקס - דוד ושאול במערה
"וַיִּקַּח שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ בָּחוּר מִכָּל יִשְׂרָאֵל, וַיֵּלֶךְ לְבַקֵּשׁ אֶת דָּוִד וַאֲנָשָׁיו עַל פְּנֵי צוּרֵי הַיְּעֵלִים."
(פסוק ב)

סדרת הסרטונים "התנ"ך בקומיקס", שנעשתה על ספר שמואל, מציגה את הדרמה בסיפור המקראי באמצעות קריינות, איורים ופסוקים מהטקסט המקראי.

  • כיצד מוצג דוד וכיצד מוצגים אנשיו עד לכריתת כנף המעיל? שימו לב לאינטונציה (הַנְגָנַת הדיבור), להבעות הפנים, למוזיקת הרקע. האם בפרק הם מוצגים באופן דומה? נמקו.

קרדיט: התנ"ך בקומיקס – דוד ושאול במערה / מקראנט