סגור תצוגת כיתה
הפרק

מה הופך דבר לייחודי?

פרק ב, א-יג

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נלמד את השיח בין הרעיה לדוד וננסה להבין כיצד אף שהם מיוחדים זה לזה עדיין המרחק ביניהם אינו מאפשר את התגשמות אהבתם. נבחן את ההצהרה של הרעיה כי היא חולת אהבה.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – שאלה לדיון:
נבקש מהתלמידים לחשוב על אדם מיוחד להם ולכתוב מדוע הוא מיוחד להם.

  • האם יש לו תכונה או התנהגות מיוחדות?

נדון בכיתה:

  • מה הופך אדם למיוחד לאדם אחר?

הצעה שנייה – דימויים לאהבה:
נכתוב על הלוח: 'אהבה היא כמו ים – העיקר קורה מתחת לפני השטח'. נבקש מהתלמידים להציע דימויים נוספים חיוביים ושליליים לאהבה.

הצעה שלישית – ביטויים ומשמעות:
נכתוב על הלוח את הביטויים האלה: 'אני מת עליך', 'אני חולה עליך', 'אני משוגעת עליך'…
נשאל את התלמידים:

  • האם ביטויים אלו חיוביים או שליליים?
  • האם יש קשר בין אהבה לשיגעון או למחלה?
  • האם יש לכך ביטוי התנהגותי?
  • האם זה חיובי או שלילי?

הזמנה לקריאה

שלב ראשון – פסוקים א-ג:
נקרא את פסוקים א-ג ונשאל את התלמידים:

  • כיצד הרעיה מתארת את עצמה וכיצד הדוד מגיב בפסוקים א-ב? (היא מדמה את עצמה לפרח והוא מאשר את דבריה ומדגיש את השוני בינה לבין סובביה)
  • כיצד הרעיה מתארת את הדוד? (הרעיה משווה את הדוד לעץ התפוח בין עצי היער – מקום צמיחתם של אילנות סרק)
  • במה דומים התיאורים? (בתיאורים אלה הם מבטאים שהם מוצאים חן זה בעיני זה, שבעיניהם הם יוצאי דופן, מיוחדים ומובדלים מהאחרים)

נזמין את התלמידים לקרוא שוב את פסוקים א-ג ולכתוב במילים שלהם את הדו-שיח בין הרעיה לדוד:

  • כיצד הדו-שיח הזה היה נאמר כיום?
  • באילו דימויים הייתם משתמשים להביע את המסרים האלה?

למורה: אפשר להציג לתלמידים את פסוקים א-ג בפירוש הרב עדין שטיינזלץ, ובו פירוש מילים קשות.
התלמידים ישתפו בכמה דוגמאות לשיחה בין הרעיה לדוד היום.

שלב שני – חולת אהבה:
נקרא יחד את פסוקים ה-ו: הרעיה מבקשת להיות מוקפת ביין ותפוחים כי היא "חולת אהבה". לפי פירושו של הרב שטיינזלץ היא מבקשת להיות מוקפת בפירות כדי שהכול סביבה יהיה ריחני, רך ונעים.

  • באילו פעלים הרעיה משתמשת בבקשתה? ("סַמְּכוּנִי", "רַפְּדוּנִי")
  • ממה היא חוששת? (הרעיה חוששת ליפול, היא מבקשת שיאחזו בה ויתמכו בה)
  • האם לדעתכם בפסוק ו מדובר במציאות או בדמיון? (ככל הנראה היא מדמה לעצמה שהיא שרויה עם בן זוגה והוא עוטף אותה בחיבוק)
  • האם לדעתכם תיאור האהבה כמחלה הוא חיובי או שלילי? מדוע?
  • מה באהבה עשוי להיות דומה למחלה?

שלב שלישי – שבועות אהבה:
נזמין את התלמידים לקרוא את פסוק ז ונשאל בכיתה:

  • מה משמעות הביטוי "להעיר אהבה"?
  • האם לדעתכם הערת האהבה היא דבר חיובי או שלילי?
  • מדוע לדעתכם הרעיה מבקשת מחברותיה לא לעורר את האהבה לפני זמנה?

נקרא יחד את פרשנות הרלב"ג לפסוק ז.
נשאל את התלמידים:

  • מיהן החיות שהרעיה מזכירה בשבועתה?
  • מה מאפיין אותן על פי רלב"ג? (צבאות ואיילות, הן מדלגות ורצות ישר אל המטרה הסופית ואינן הולכות שלב אחר שלב)
  • מהי הדרך הראויה לפי דבריו? (ללכת בצורה סדורה, מדרגה אחר מדרגה, שלב אחרי שלב)
  • אם כן, מה הרעיה מבקשת מבנות ירושלים בשבועה זו?
  • האם אתם מסכימים עם דבריו של הרלב"ג?
  • האם לדעתכם יש ערך לדרך או שחשוב יותר להגיע למטרה?
  • מה הנטייה שלכם – לקפוץ לתוצאה הסופית או לעבור שלב שלב?
  • כיצד נבנית האהבה באופן בטוח יותר?

נקרא את פסוקים ח-ט ונשאל את התלמידים:

  • כיצד מתואר הדוד? מה הקצב שמתאר אותו? (מהיר)
  • אילו ביטויים בפסוקים יכולים ללמד אותנו על קצב ההתנהלות של הדוד? ("מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים, מְקַפֵּץ עַל הַגְּבָעוֹת. דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים. הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחַלֹּנוֹת, מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים")
  • מהו הניגוד הבא לידי ביטוי כאן בין הדוד והרעיה? (הוא מדלג ומקפץ והיא רוצה לחכות)

השבועה כמשל:
רוב הפרשנים לאורך הדורות ראו בשיר השירים אלגוריה ליחסים בין ישראל לאלוהים. נקרא עם התלמידים את פירושו של הרשב"ם.
פירוש זה של הרשב"ם מבאר את הפסוקים כדרישה של הרעיה להמשיך ולהחזיק באהבה ורואה בהם משל.
נדון בכיתה:

  • מיהי הרעיה ומיהן חברותיה בנמשל, לפי דברי רשב"ם? (עם ישראל הוא הרעיה ואומות העולם הן החברות)
  • מה משמעות השבועה? ממה חוששת הרעיה? ממה חוששים עם ישראל? (השבועה היא שבועת נאמנות של הרעיה לדוד ושל עם ישראל לאלוהים. החשש הוא שלא להמיר את האהבה-האמונה באחרת בשל השפעת הסביבה – החברות או אומות העולם)

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – שיר:
נאזין לשיר 'חולת אהבה' של שרית חדד ונקרא את מילותיו.
נשאל את התלמידים:

  • האם יש דמיון בין השיר לבין הרעיה בפרק שלנו?
  • ממה צריך להירפא באהבה?
  • האם לדעתכם יש גבול שאם חוצים אותו האהבה נעשית מחלה?
  • מהו הגבול הזה?

אפשרות שנייה – דיון:
נדון עם התלמידים:

  • כיצד משמרים את האהבה לאחד והיחיד או לאחת והיחידה?
  • כיצד אפשר לעמוד מול הפיתוי של בנות ירושלים לחדול מאהבת הדוד הנחשק?
  • האם תמיד ראוי לשמור על האהבה?
  • אם היחסים לא היו הדדיים, האם עדיין היה נכון לשמור על האהבה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דנו בביטויי אהבה ובתחושות שמלוות את תהליך התפתחות הקשר הזוגי, למדנו על השבועה ומשמעויותיה ועל המובן המטפורי של הפרק.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים, מדרש מודרני (השיר 'חולת אהבה').
מתודות: קריאת פרשנותו של רלב"ג, עבודה עצמאית עם הטקסט, השוואה לשיר מודרני.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
פסוקים א-ג בפירוש הרב עדין שטיינזלץ
(המילים המודגשות הן הפסוק)אֲנִי יפה כמו חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן, שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים. יש ששיערו ששושנת העמקים היא...
פסוקים א-ג בפירוש הרב עדין שטיינזלץ

(המילים המודגשות הן הפסוק)
אֲנִי יפה כמו חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן, שׁוֹשַׁנַּת הָעֲמָקִים. יש ששיערו ששושנת העמקים היא השושן הצחור.
ובן-זוגה מאשר: כְְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים, כֵּן רַעְְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת. את עומדת בפני עצמך בין הבנות, ושונה מהן. ועוד: כפי שאפשר להתרשם מיופיה של השושנה הבולט לעין, אך קשה להגיע אליה, כך את אינך נגישה בקלות. דימוי זה מרמז על קירוב-ריחוק בכל רובדי המשמעות שלו.
האהובה משבחת את רֵעהּ: כְְּעץ התַפּוּחַ הניכר בריחו בַּעֲצֵי הַיַּעַר, שבדרך כלל אינם מרובי פרחים ולא ריחניים במיוחד, כֵּן דּוֹדִי בֵּין הַבָּנִים. מלבד הריח יש לתפוח מעלות נוספות –בְְּצִלּוֹ חִמַּדְְְתִּי וְְיָשַׁבְְְתִּי, וּפִרְְְיוֹ מָתוֹק לְְחִכִּי. הֱבִיאַנִי אֶל־בֵּית הַיָּיִן, מין בית מרזח, שבו הגברים שותים. לא ברור אם בית היין שירת גם נשים. על כן נראה שזהו ביטוי לחלומה של האוהבת שאהוב לבה יופיע אִתה בכל מקום שהוא הולך אליו. ושמא בית היין היה המקביל לבית קפה בימינו. וְְדִגְְְלוֹ, מבטו עָלַי אַהֲבָה. הוא שמח להיראות באהבה הקורנת מחברתנו.

רלב"ג על פסוק ז
השבועה הזאת היא כי לחוזק החשק להגיע אל התכלית (=מטרה)… ואולם זכר צבאות ואיילות השדה...
רלב"ג על פסוק ז

השבועה הזאת היא כי לחוזק החשק להגיע אל התכלית (=מטרה)…
ואולם זכר צבאות ואיילות השדה להיותם קלי המרוץ, כאילו יאמר שהם עם חשקם קלות המרוצה אל התכלית, ראוי שימנעו מזה אך ילכו בסידור הראוי מדרגה אחר מדרגה עד שיגיעו התכלית.

רשב"ם על פסוק ז
חברותיה משיבות לה לנחמה: 'אל תחשבי ואל תתני את לבך עליו, כי לא ישוב עוד,...
רשב"ם על פסוק ז

חברותיה משיבות לה לנחמה: 'אל תחשבי ואל תתני את לבך עליו, כי לא ישוב עוד, והידבקי והתחבבי לאחד מאוהבינו'.
והיא משיבתן: 'השבעתי אתכם חברותיי הבתולות, בנות ירושלים, שאהי הפקר כצבאות או כאיילות השדה, אם תעירו ותסירו אהבת דודי בעוד כל זמן שתרצה האהבה להיות בי'.
דמיון לאומות העולם האומרים לכנסת ישראל: 'הניחי אהבת הקב"ה, והידבקי ביראתנו, להיות כי לא ישוב הקב"ה לרחם ולחמול עליך בתחילה'.
וכנסת ישראל מקללתן ומשביעתן אם יוסיפו לדבר אליה עוד בכך.

חולת אהבה
למילות השיר קרדיט: השיר 'חולת אהבה' ששרה שרית חדד וכתב והלחין הנרי. פורסם בערוץ: SaritHadadOfficial...
חולת אהבה

למילות השיר

קרדיט: השיר 'חולת אהבה' ששרה שרית חדד וכתב והלחין הנרי. פורסם בערוץ: SaritHadadOfficial ב-27 באפריל 2011.

 

ארבע השבועות
חז"ל למדו מהופעת המילים: "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִַם…" ארבע פעמים במגילת שיר השירים, כי מדובר...
ארבע השבועות
"הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִַם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה, אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ."
(ב, ז)

צילום: shutterstock.com

חז"ל למדו מהופעת המילים: "הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִַם…" ארבע פעמים במגילת שיר השירים, כי מדובר בארבע שבועות שהשביע ה' את ישראל.

ר' חלבו אומר:
ארבע שְׁבוּעוֹת יש כאן השביע לישראל:
שלא ימרדו על המלכיות,
ושלא ידחקו על הקץ,
ושלא יגלו את מִסְתְרֵיהֶם לאומות העולם,
ושלא יעלו חומה מן הגולה.
אם כן למה מלך המשיח בא?
לקבץ גליותיהן של ישראל.

(עיבוד. לפי: מדרש שיר השירים רבה, פרשה ב פסקה ז)

חז"ל ראו בשיר השירים משל המתאר את מערכת היחסים בין עם ישראל לבין אלוהים.
לפי חלק מהפרשנויות, ארבע השבועות אוסרות על עם ישראל לעלות בצורה מאורגנת לארץ ישראל. המושג "ארבע השבועות" עומד בלב המחלוקת הדתית בין קבוצות דתיות אנטי-ציוניות, כמו חסידות סאטמר, הנוהגות להציג את המדרש כראיה תאולוגית נגד הציונות ונגד הקמת מדינת ישראל, לבין קבוצות דתיות ציוניות, הסבורות שכיום אין לשבועות האלה תוקף מחייב.

  • כיצד לדעתכם יש לפרש את השבועה הרביעית: "ושלא יעלו חומה מן הגולה"?
שושנת פלאים ברוכת אל
"כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים" (שיר השירים ב, ב) –אָמַר רַ' עֲזַרְיָה בְּשֵׁם רַ' יְהוּדָה בְּרַ' סִימוֹן:...
שושנת פלאים ברוכת אל
"כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים כֵּן רַעְיָתִי בֵּין הַבָּנוֹת."
(ב, ב)

צילום: shutterstock.com

"כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים" (שיר השירים ב, ב) –
אָמַר רַ' עֲזַרְיָה בְּשֵׁם רַ' יְהוּדָה בְּרַ' סִימוֹן: מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁהָיָה לוֹ פַּרְדֵּס נָטוּעַ
שׁוּרָה שֶׁל תְּאֵנִים וְשׁוּרָה שֶׁל גְּפָנִים וְשׁוּרָה שֶׁל רִמּוֹנִים וְשׁוּרָה שֶׁל תַּפּוּחִים,
וּמְסָרוֹ לְאָרִיס וְהָלַךְ לוֹ.
להמשך המדרש

לְאַחַר יָמִים בָּא הַמֶּלֶךְ וְהֵצִיץ בַּפַּרְדֵּס לָדַעַת מֶה עָשָׂה, וּמְצָאוֹ מָלֵא חוֹחִים וְדַרְדָּרִים.
הֵבִיא קַצָּצִים לְקַצְּצוֹ, וְרָאָה בּוֹ שׁוֹשַׁנָּה אַחַת שֶׁל וֶרֶד, וּנְטָלָהּ וְהֵרִיחַ בָּהּ וְשָׁבַת נַפְשׁוֹ עָלָיו.
אָמַר הַמֶּלֶךְ: בִּזְכוּת שׁוֹשַׁנָּה זוֹ יִנָּצֵל הַפַּרְדֵּס.
כָּךְ הָעוֹלָם לֹא נִבְרָא אֶלָּא בִּשְׁבִיל יִשְׂרָאֵל.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • חז"ל ראו בשיר השירים משל המתאר את היחסים בין עם ישראל לבין אלוהים.
    מהו המשל במדרש וכיצד אפשר לפרש אותו?
עומד אחר כותלנו
משמעות הצירוף "עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ" בפסוק – מישהו שנמצא קרוב מאוד, שאורב מבחוץ. באמצעות השימוש...
עומד אחר כותלנו
"דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים, הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחַלֹּנוֹת מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים."
(ב, ט)

צילום: shutterstock.com

משמעות הצירוף "עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ" בפסוק – מישהו שנמצא קרוב מאוד, שאורב מבחוץ. באמצעות השימוש בצירוף נוצרים מתח וניגוד בין הפנים לבין החוץ. מישהו נמצא בחוץ ומציץ פנימה.
היום משתמשים בביטוי זה כדי לציין שמשהו עומד להגיע בקרוב, למשל – תקופה טובה עומדת אחר כותלנו.

  • חפשו עוד ביטויים או צירופים בעברית שמשמעותם דומה למשמעות העכשווית של הביטוי "עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ" – משהו שעומד להגיע בקרוב. לדוגמה – קרב ובא.
חוֹלַת אַהֲבָה
הרעיה בשיר השירים מדמה את עצמה כאן ל"חוֹלַת אַהֲבָה", כיוון שהאהבה מתפשטת בכל גופה והגעגוע...
חוֹלַת אַהֲבָה
"סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי."
(ב, ה)

איור: shutterstock.com

הרעיה בשיר השירים מדמה את עצמה כאן ל"חוֹלַת אַהֲבָה", כיוון שהאהבה מתפשטת בכל גופה והגעגוע לאהובה מחליש אותה.

להמשך קריאה

הַבַּלְשָׁן (חוקר לשון) רוביק רוזנטל התייחס לנושא בהומור מסוים:
"…וזה המקום להזכיר: אהבה היא עניין מסוכן לבריאות הנפשית והפיזית, וכרוך בסכנת חיים. על כך מספרת לנו השפה, בוודאי באגף הסלנג, המציע מילים וביטויים נרדפים לתחושת האהבה. הביטויים נכתבים בזכר ובנקבה לסירוגין, ללמדנו שהאהבה מסוכנת לשני הצדדים.

גנוב עליה. גזורה עליו. הרוס עליה. חולָה עליו. חם עליה. משוגעת אחריו. מטורף אחריה. נדלקה עליו. קרועה עליו. שפוט שלה. מתה עליו.

ולא רק בסלנג: חולת אהבה אני. מים רבים לא יכבו את האהבה. נאמנים פצעי אוהב. אחוז בעבותות אהבה. עזה כמוות אהבה."

מבוסס על רוביק רוזנטל: "חולה עליך, אחי המבריז", הזירה הלשונית, 19.8.2016.

  • האם לדעתכם נכון לדמות את מי שמאוהב נואשות ל"חולה אהבה"? אם לא, המציאו דימוי חלופי.
הינך יפה
המוזיקאי עידן רייכל כתב את השיר "הינך יפה" בהשראת הפסוקים בשיר השירים. הינך יפהמילים ולחן:...
הינך יפה
"עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו."
(ג, א)

המוזיקאי עידן רייכל כתב את השיר "הינך יפה" בהשראת הפסוקים בשיר השירים.

למילות השיר

הינך יפה
מילים ולחן: עידן רייכל

במיטתי כבר שבועות ביקשתי
את שאהבה נפשי, ולא מצאתיו.
חיפשתי בין כל רחובות העיר
העמוסה שקרים הזאת, ולא מצאתיו.
מצאוני השומרים הסובבים בעיר
אך אהובי, כמעט ולא מצאתי אותו,
אך לא ארפה ממנו עד שאביאו אל תוך עירי,
אל בית אימי ואל חדרי אל מיטתי.

הינך יפה רעייתי ושפתותייך חוט שני
שינייך לבנות כמו אור הלבנה.
מי זאת עולה מן המדבר מארץ רחוקה?
נישאת על כנף ציפור גדולה הגיעה לביתי.

הינך יפה רעייתי, אני נגנב משתי עינייך
ששורפות אותי כאש הלהבה.
מי זאת עולה מן המדבר מארץ רחוקה?
נישאת על כנף ציפור גדולה הגיעה לביתי.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • עיינו בפרקים ב-ג בשיר השירים. אילו מילים בשירו של עידן רייכל מבוססות על הכתוב במקרא ואילו מילים נוספו? מה דעתכם על החיבור שיצר עידן רייכל?

קרדיט: הפרויקט של עידן רייכל – הנך יפה / Idan Raichel – עידן רייכל, 2015

ניצנים נראו בארץ
  ניצנים נראו בארץמילים: מתוך שיר השיריםלחן: נחום היימן ניצנים נראו, נראו בארץ עת זמיר...
ניצנים נראו בארץ
"הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ."
(ב, יב)

 

למילות השיר

ניצנים נראו בארץ
מילים: מתוך שיר השירים
לחן: נחום היימן

ניצנים נראו, נראו בארץ
עת זמיר הגיע, עת זמיר.
ניצנים נראו, נראו בארץ
עת זמיר הגיע, עת זמיר.

כי הנה סתיו עבר, סתיו חלף הלך לו
הגפנים סמדר נתנו, נתנו ריחם.
כי הנה סתיו עבר, סתיו חלף הלך לו
הגפנים סמדר נתנו, נתנו ריחם.

מילים מן המקורות

  • השיר, שהלחין נחום היימן, מוכר כמעט לכל מי שהתחנך במערכת החינוך בישראל. מילות השיר, הכוללות תיאורי טבע, לקוחות מהפסוקים.
    הכינו קליפ לשיר, שיתאר את מילותיו, או הסבירו כיצד הלחן מבטא את כוונת הפסוקים.

קרדיט: יוריק בן דוד – ניצנים נראו בארץ/ כאן מוזיקה

בית היין
"בֵּית הַיָּיִן" הוא ביטוי יחידאי במקרא, ולכן יש כמה השערות בנוגע למשמעותו. יש הסבורים כי...
בית היין
"הֱבִיאַנִי אֶל בֵּית הַיָּיִן וְדִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה."
(ב, ד)

צילום: shutterstock.com

"בֵּית הַיָּיִן" הוא ביטוי יחידאי במקרא, ולכן יש כמה השערות בנוגע למשמעותו. יש הסבורים כי הוא מתאר חדר שבו היו חוגגים במשתה את נישואי בני הזוג; אחרים הציעו כי מדובר בפונדק או בבית מרזח; ויש הסבורים כי הביטוי מתאר באופן מטאפורי את שיכרון האהבה שהדוד נסך על הרעיה.
הדמיון של הביטוי "בית היין" לביטוי "בית משתה היין" במגילת אסתר, יכול ללמד על כך שמדובר על חדר בארמון המלך.

  • איזו מההצעות לפירוש הביטוי "בית היין" משכנעת אתכם ביותר, ומדוע?
בשווקים וברחובות
המילה "שוק" מציינת במקרא דווקא רחוב (בדומה לאכדית), ואילו המילה "רחוב" מציינת כיכר רחבה או...
בשווקים וברחובות
"אָקוּמָה נָּא וַאֲסוֹבְבָה בָעִיר בַּשְּׁוָקִים וּבָרְחֹבוֹת אֲבַקְשָׁה אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי, בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו."
(ג, ב)

חפירות תל באר שבע המקראית. צילום: רון פלד

המילה "שוק" מציינת במקרא דווקא רחוב (בדומה לאכדית), ואילו המילה "רחוב" מציינת כיכר רחבה או שוק. בפסוק ב מתארת הרעיה כיצד חיפשה אחר אהובה ברחובות העיר בלילה. מפרשים רבים סבורים כי הסיפור שהנערה מספרת הוא מוזר ואינו תואם את המציאות ששררה באותה התקופה, שכן קשה לתאר שנערה צעירה וצנועה תסתובב לבדה בעיר בלילה ותחפש אחר אהובה. לכן משערים כי מדובר בחלום או בהזיה של הנערה.

  • האם לדעתכם הסיור המתואר בפסוק התרחש במציאות או בחלומה של הרעיה? מדוע?
אשישות
אֲשִׁישׁוֹת – מאפה עממי שנהוג היה לאכול בימי חג ומועד. מן הכתוב בספר הושע (פרק...
אשישות
"סַמְּכוּנִי בָּאֲשִׁישׁוֹת רַפְּדוּנִי בַּתַּפּוּחִים כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי."
(ב, ה)

אֲשִׁישׁוֹת – מאפה עממי שנהוג היה לאכול בימי חג ומועד.
מן הכתוב בספר הושע (פרק ג, פסוק א) עולה כי האשישות הכילו ענבים או צימוקים, שלהם יוחסו בעולם הכנעני תכונות מאגיות של המרצת האהבה והגברת הפריון. הנערה בפסוק מבקשת כי יגישו לה אשישות ותפוחים כדי לחזק אותה.

  • מהיכן למדה ד"ר טובה דיקשטיין את המתכון להכנת האשישות המקראיות?
  • אילו רכיבים במתכון מעידים על כך שהאשישות מאוֹששות?

קרדיט: מטח

אפריון
  המילה "אפיריון" היא מילה יחידאית במקרא, שנהוג לפרשה: ספה מיטלטלת (נישאת). בארמית ובעברית של...
אפריון
"אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן."
(ג, ט)

מהמיטות של תות-ענח'-אמון, מלך מצרים. קבר תות-ענח'-אמון, המאה ה-14 לפני הספירה, מצרים. מתוך "עולם התנ"ך". כל הזכויות ב"עולם התנ"ך" שייכות לד"ר יהודה עתי.

 

המילה "אפיריון" היא מילה יחידאית במקרא, שנהוג לפרשה: ספה מיטלטלת (נישאת). בארמית ובעברית של המִשְׁנָה קיבלה המילה משמעות של מיטה, ובכלל זה מיטת כלולות בעלת חופה. בהקשר של פסוק ט לא ברור אם מדובר בחפץ מיטלטל או ברהיט שהיה קבוע במקום אחד.

להמשך קריאה

לבניית האפריון השתמשו בחומרים מובחרים ויקרים, כמו זהב, כסף, עץ ארז וצבע הארגמן. בתקופת המקרא היו מיטות רק למלכים, לשרים ואנשים עשירים, ואילו פשוטי העם נהגו לישון על הרצפה.
על פי סברה אחת, פסוקים ט-יא מתארים את מיטת הכלולות של המלך שלמה, וזהו למעשה שיר שחובר לכבוד חתונתו עם בת מלך נוכרי. השיר מתאר את קבלת הפנים לנסיכה הזרה, שנישאה באפיריון המלכותי שנשלח לכבודה. על פי סברה אחרת, אפשר שהנערה מדמה את מיטת אהובה, המרופדת ירק בסוכת הגן שלהם, לספה מהודרת בארמון המלך.

מבוסס על מיכאל פוקס ויעקב קליין (עורכים), עולם התנ"ך – ספר מגילות – שיר-השירים, 2002, עמ' 40. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • בקטע הקריאה יש שני פירושים למילה "אפריון" בהקשר שבו היא מופיעה בפסוק ט. איזה מן הפירושים משכנע אתכם יותר? הסבירו.
ופתאום מתאהבים...
מגילת שיר השירים היא מחרוזת שירי אהבה בין הרעיה לדוד שמספרת על כוחה של האהבה...
ופתאום מתאהבים...
"קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא, מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים מְקַפֵּץ עַל הַגְּבָעוֹת."
(ב, ח)

מגילת שיר השירים היא מחרוזת שירי אהבה בין הרעיה לדוד שמספרת על כוחה של האהבה וגם על המורכבות של התהוות הקשר. יש בה חיפוש והחמצה, תשוקה בצד חוסר מוכנות. ואולי, כמו שמפרשים רבים היא בכלל אלגוריה ליחסים בין העם לאלוהיו.

  • האם הופתעתם לגלות בתנ"ך את שיר השירים, שהוא אוסף שירי אהבה?
    נמקו את עמדתכם. תוכלו להיעזר בקטע הקריאה "מגילת שיר-השירים במסורת היהודית" ולשער מה היו ההתנגדויות לשיר השירים בתקופות קדומות.

קרדיט: מגילת שיר השירים / 929 תנך ביחד, 2018

מה מיוחד בשיר השירים?
צפו בדיון מרתק על שיר השירים, שבו מתגלות לנו עובדות מעניינות על המגילה.
מה מיוחד בשיר השירים?

צפו בדיון מרתק על שיר השירים, שבו מתגלות לנו עובדות מעניינות על המגילה.

  • אילו שאלות בנוגע לשיר השירים עולות בדיון שבסרטון?

קרדיט: תוכנית "החדר" על שיר השירים, בהגשת רות קלדרון / תרבות ישראל – מה שטוב לדעת, 2018