סגור תצוגת כיתה
הפרק

על השלמות

פסוקים י-לא

שיעור שני מתוך שניים
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מזמור 'אשת חיל' מפאר את פועל האישה ומצייר אישה מהוללת מאל"ף ועד תי"ו המיטיבה עם כל סביבותיה. בלימוד להלן נעסוק במהות השלמות במזמור המקראי ובחיינו כיום.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שלמות ומושלמות – סיעור מוחות ושיתוף:
נשאל את התלמידים:

  • מהי שלמות לדעתכם?
  • מהו ההבדל בין שלמות למושלמות?
  • באיזה תחום בחייכם אתם שואפים לשלמות?

נזמין את התלמידים לשיתוף בזוגות או בקבוצות:

  • איזו דמות בחייכם מאופיינת לדעתכם בשלמות?
  • מה היא בעבורכם?
  • ספרו על הדמות ונסו לאפיין את כישוריה וסוד כוחה.

אפשרות שנייה – וונדר וומן:
נקרין בכיתה תמונה של וונדר וומן.
נשאל את התלמידים:

  • מי הדמות בתמונה?
  • מה אתם יודעים על מאפייניה ויצירתה?
  • מה הקשר בינה לבין הפרק הנלמד?

מתוך דברי התלמידים נספר כי וונדר וומן (בעברית: 'אשת חיל') היא דמות בדיונית של גיבורת על המופיעה בחוברות הקומיקס של חברת די סי קומיקס. לדמות כוחות על שניתנו לה מהאלים. מאוחר יותר עוצב הקומיקס לסרט. אם התלמידים מכירים את הסרט אפשר לשאול:

  • מה האפיונים של וונדר וומן בסרט?
  • מה הכוחות המיוחסים לה?
  • מה דעתכם עליהם?
  • מה הם האפיונים של 'אשת חיל' לדעתכם?

אפשרות שלישית – איזון בין בית לחוץ:
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מרגישים את המתח בין הרצון לפעול ולתרום בתוך הבית, לבין הרצון לפעול ולתרום בחוץ? תנו דוגמה למתח זה בחייכם.

הזמנה לקריאה

לפני קריאת המזמור נכתוב על הלוח 'אשת חיל' ונקרין שני פירושים מסורתיים למושג זה.
נשאל את התלמידים:

  • מה משמעות הביטוי 'אשת חיל' לפי כל אחד מההסברים? (בעוד לדעת הרמב"ן הביטוי מתייחס לזריזותה בהנהגת הבית, הרלב"ג רואה בביטוי תכונה נפשית עמוקה יותר – היכולת להגיע אל השכל, אל מחשבה מעמיקה והוא קורא לזה שלמות הכוח)

נקרא יחד את פסוקי מזמור 'אשת חיל' וניזכר בביאורם. נבקש מהתלמידים לענות על השאלות האלה:

  • מה מאפיין את סידור האותיות הפותחות כל פסוק? עיינו במאגרי המידע שלרשותכם או בדף העזר וענו – כיצד נקראת תופעה ארגונית זו? הסבירו אותה (ראו דף עזר גם בממערך השיעור). (המזמור מורכב מעשרים ושניים פסוקים, המסודרים לפי סדר אותיות האלף-בית של אות פתיחת הפסוק. תופעה זו נקראת 'אקרוסטיכון אלף-בית': אקרוסטיכון הוא צורת סידור שבה אותיות הפתיחה יוצרות רצף כלשהו, ובמקרה זה נוצר רצף האלף-בית).
  • מה הסידור הצורני מוסיף, לדעתכם, לאמירה של השיר?
    (אפשר לראות באקרוסטיכון אלף-בית דרך צורנית להביע אמירה כוללת: האישה המתוארת היא אשת חיל מקצה לקצה, מאל"ף ועד תי"ו)
  • לכמה חלקים מחולק כל פסוק ומה היחס בין החלקים? (לכל פסוק במזמור יש שני חלקים, ומבחינת התוכן חלקו השני של הפסוק משלים את ראשיתו)

נקרא יחד את דברי המדרש מתוך ילקוט שמעוני.
נדון עם התלמידים:

  • מה לדעת המדרש תפקידו של האקרוסטיכון במזמור?
  • כיצד ארגון האותיות משפיע על אמירת המזמור לדעת המדרש? (דרך האקרוסטיכון המדרש מקשר בין המזמור לתורה כולה – בדרך צורנית זו המזמור מביע שהשבח לנשים הכשרות הוא בכל אחת מן האותיות, מקצה לקצה, מאל"ף ועד תי"ו)

נסיים את לימוד המזמור בחשיבה על החתימות – המזמור סוגר את ספר משלי, והוא עצמו נחתם באופן מעניין: בשורה האחת לפני האחרונה מופיעה אמירה ערכית "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל", ולאחריה חותמים בהלל לאישה על כל פועלה.
ספר משלי מכיל פתגמים רבים על מוסר וחוכמה. נשים לב לקשר בין המזמור שלנו לבין אמירות אלה בספר. אפשר להציע לתלמידים לעלעל כמה דקות בספר ולנסות להציע למה הספר מסיים במזמור על אשת החיל.
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם נבחר המזמור לחתום את ספר משלי?
  • מהו לדעתכם הקשר בין העיסוק בחוכמה לבין הסיכום דרך שיר הלל לאשת החיל?

השיר כאלגוריה:
כדרכם של שירים רבים יש המפרשים את השיר באלגוריה. כך למשל הציע מדרש משלי ובעקבותיו גם פירוש רש"י. נקרא יחד את המדרש ואת פרשנות רש"י.
נשאל את התלמידים:

  • לפי פירושים אלו מיהי אשת החיל?
  • איזו זיקה פרשנות זו יוצרת בין העיסוק בחוכמה בספר משלי לבין חתימתו במזמור 'אשת חיל'?

נמשיך ונדון:

  • מדוע מדומה החוכמה לאישה?
  • מדוע עולה הצורך להזהיר בחתימה מפני היופי?

מבט לחיים

נזמין את התלמידים לחשוב ולשתף באחת מהאפשרויות האלה:
אפשרות ראשונה – מן המזמור לחיים:
בחרו פסוק שמזכיר לכם דמות מחייכם:

  • מי הדמות?
  • איזה צד בה מואר בפסוק?

אפשרות שנייה: כתיבת מזמור:

  • כתבו במילים שלכם מזמור חדש המפרט באקרוסטיכון, מאל"ף ועד תי"ו, אדם ראוי בעיניכם – אשת חיל או איש חיל.

אפשרות שלישית – דיון:

  • כיצד אתם יכולים להיות יותר אנשי חיל?
  • מה הדבר ידרוש מכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על מהות השלמות והמושלמות בדמות האישה במזמור ובהשקפת התלמידים כיום.
מיומנויות: דיון ושיתוף; רכישת המושג אקרוסטיכון וניתוח הפרק לאורו.
מתודות: סיעור מוחות; העלאת שאלות; איתור פרטים מתוך הפסוקים והסקת מסקנות מהם.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
וונדר וומן
ונדר וומן, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Wonder Woman vol.3 #5 ממאי 2007, אמנות מאת...
וונדר וומן

ונדר וומן, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Wonder Woman vol.3 #5 ממאי 2007, אמנות מאת טרי דודסון. ויקיפדיה

אשת חיל – פרשנות מסורתית
רמב"ן על שמות פרק יח פסוק כא"ותיקרא גם כן האישה אשת חיל בהיותה זריזה ויודעת...
אשת חיל – פרשנות מסורתית

רמב"ן על שמות פרק יח פסוק כא
"ותיקרא גם כן האישה אשת חיל בהיותה זריזה ויודעת בהנהגת הבית".

רלב"ג על משלי פרק לא פסוק י
"וקראה אשת חיל מצד שלמות כוחה להגיע אל השכל".

דפי עבודה והעשרה לשיעור
דפי עבודה והעשרה לשיעור
ילקוט שמעוני
"כשם שנתן הקב"ה תורה לישראל בעשרים ושתיים אותיות –כך הוא משבח הנשים הכשרות בעשרים ושתיים...
ילקוט שמעוני

"כשם שנתן הקב"ה תורה לישראל בעשרים ושתיים אותיות –
כך הוא משבח הנשים הכשרות בעשרים ושתיים אותיות"

(ילקוט שמעוני, תתקסד)

אשת חיל - אלגוריה
מדרש משלי לא ב:"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" – זו היא התורה. "וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ" –...
אשת חיל - אלגוריה

מדרש משלי לא ב:
"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" – זו היא התורה.
"וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ" – שהייתה לפני לפנים, וזכה משה והורידה למטה לארץ.
"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר" – שלא חסר בה דבר…

רש"י על פסוק י:
"אֵשֶׁת חַיִל" – היא התורה

ארבע אמהות
"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ" (יא) – זו שרה אמנו, שהעשיר אברהם בשבילה, שנאמר: "וּלְאַבְרָם הֵיטִיב...
ארבע אמהות
"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר. גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל יְמֵי חַיֶּיהָ."
(פסוקים יא-יב)

אבל פן, ארבע האמהות: שרה, רבקה, רחל ולא", 1934 בקירוב. © באדיבות משפחת האמן

"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ" (יא) – זו שרה אמנו, שהעשיר אברהם בשבילה, שנאמר: "וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ" (בראשית יב, טז).
"גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע" (יב) – זו רבקה אמנו, שגמלה ליצחק בשעה שמתה שרה אמו.
להמשך המדרש

"דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים" (יג) – זו לאה אמנו, שקיבלה את יעקב בסבר פנים יפות, שנאמר: "וַיָּבֹא יַעֲקֹב מִן הַשָּׂדֶה בָּעֶרֶב וַתֵּצֵא לֵאָה לִקְרָאתוֹ וַתֹּאמֶר אֵלַי תָּבוֹא כִּי שָׂכֹר שְׂכַרְתִּיךָ…" (בראשית ל, טז), לפיכך זכתה ויצאו ממנה מלכים ונביאים.
"הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר" – זו רחל אמנו, שהיתה מתביישת על הבנים בכל יום. לפיכך זכתה ויצא ממנה בן שהוא דומה לספינה שהיא מלאה כל טוב שבעולם, כך יוסף נתקיים כל העולם בזכותו, וכלכל את העולם בשנים של רעב.

(עיבוד. מתוך: מדרש משלי בעריכת שלמה בובר, פרשה לא, סימן ל)

  • על פי המדרש – לכל אחת מאימהות האומה מיוחס מעשה של חסד כלפי בעלה או כלפי בנה.
    בחרו שתיים מהן, והסבירו את הקשר בין מעשיהן לבין הפסוק המיוחס להן במשלי פרק לא.
אשת חיל כאלגוריה
"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" – זו היא התורה. "וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ" – שהיתה לִפְנַי וְלִפְנִים...
אשת חיל כאלגוריה
"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ. בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר."
(פסוקים י-יא)

shutterstock.com

"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא" – זו היא התורה.
"וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ" – שהיתה לִפְנַי וְלִפְנִים (במקום המקודש ביותר), וזכה משה והורידה למטה לארץ.
"בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר" – שלא חסר בה דבר.

(עיבוד. מתוך: מדרש משלי בעריכת שלמה בובר, פרשה לא, סימן י)

  • המדרש מפליג בפרשנות, ויוצא מהרֵאַלְיָה אל האָלֶגוֹרְיָה. לפי המדרש, מי היא אשת חיל? ומה ניתן ללמוד מכך על גישתם של חז"ל כלפיה?
שקר החן והבל היופי
היופי הוא המראֶה של האישה, והחן הוא ההרגשה החיובית המושכת שנגרמת בשל היופי. הֶבֶל הוא...
שקר החן והבל היופי
"שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי, אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל."
(פסוק ל)

ונוס, אלת היופי היוונית, פרט מהציור "לידת ונוס", סנדרו בוטיצ'לי , 1485

היופי הוא המראֶה של האישה, והחן הוא ההרגשה החיובית המושכת שנגרמת בשל היופי. הֶבֶל הוא דבר בלי תוכן ובלתי חשוב, חולף כמו הרוח. המראה החיצוני המושך של האישה איננו חשוב, קובע המזמור, משום שהוא חולף ואיננו. ערכה האמיתי נבחן, על פי המשך הפסוק, ביראת ה' – אמונתה הדתית או דרכה המוסרית.

מבוסס על: שמעון אחיטוב, מקרא לישראל – משלי, י-לא, 2012, עמ' 604. © כל הזכויות שמורות להוצאת ספרים עם עובד.

  • כתבו בלשונכם את הקביעה המנוסחת בפסוק ל. האם אתם מסכימים עם קביעה זו? למי לדעתכם יש להפנות את המסר הזה – לנשים או לגברים?
אשת חיל
  אשת חיל היא אישה בעלת עוצמה המתבטאת במִרצה. זו אישה אמידה, הצוברת רכוש תודות...
אשת חיל
"אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ."
(פסוק י)

"!We Can Do It" כרזת תעמולה מתקופת מלחמת העולם השנייה. פורסמה בשנת 1943 כדי להעלות את מורל העובדות ולתת השראה לנשים לצאת לעבוד ולהצטרף למאמץ המלחמתי. צילום: shutterstock.com

 

אשת חיל היא אישה בעלת עוצמה המתבטאת במִרצה. זו אישה אמידה, הצוברת רכוש תודות לעבודתה, והיא בעלת כישורים ומידות מוסריות – חרוצה, חכמה, נדיבה ויראת ה'. לאור ייחוסו של הכינוי "אשת חיל" לרות המואבייה, יש המזהים גם את אשת חיל במשלי עם רות ומוצאים ביניהן קווים משותפים: נאמנות למשפחה, נדיבות ועוד. אך סביר יותר להניח שלפנינו דגם של אישה אידיאלית, ולא אישה שהיא דמות היסטורית.

מבוסס על נילי שצ'ופק, עולם התנ"ך – ספר משלי, 2002, עמ' 212, דברי הימים – הוצאה לאור. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • ביטוי זה רווח מאוד גם היום. לאילו נשים בחייכם מתאים הכינוי "אשת חיל" ולמה?
עוז והדר
האומנית מתארת את בתה הלוחמת בעזה במבצע "צוק איתן", כשפניה צבועים בצבעי הסוואה צבאיים. בידה...
עוז והדר
"עוֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן."
(פסוק כה)

עופרי מרום, חיילת, 2014, שמן על בד. © באדיבות האמנית

האומנית מתארת את בתה הלוחמת בעזה במבצע "צוק איתן", כשפניה צבועים בצבעי הסוואה צבאיים. בידה האחת היא אוחזת במראה, ובידה השנייה היא מושחת את שפתיה בשפתון. היצירה מעלה את השאלה האם לפנינו דימוי של נשיות המבצבצת מתוך אותה משמעת שוויונית הקיימת בצבא, או להפך – נשיות שמושתקת ומשוטחת תחת אותו סדר גברי.
היצירה הוצגה בתערוכה בשם "אשת חיל", אוצרת: סיגל קהת-קרינסקי.

  • ביצירה מוצגים קונפליקטים וניגודים כביכול, המצטברים זה על גבי זה – חיילת במדים מתאפרת, חיילת שפניה מרוחות בצבעי הסוואה מלחמתיים, חיילת מתאפרת כשעל פניה צבעי הסוואה מלחמתיים.
    בין אילו פסוקים במזמור נמצא ניגודים דומים בנוגע לתכונותיה של "אשת חיל"?
אשת חיל - הפיוט
"אשת חיל" בלחן מקורי ובביצוע הדס פל ירדן. מילות הפיוט מתוך ספר משלי פרק לא.מתוך...
אשת חיל - הפיוט
"תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ, וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ."
(פסוק לא)

"אשת חיל" בלחן מקורי ובביצוע הדס פל ירדן. מילות הפיוט מתוך ספר משלי פרק לא.
מתוך המופע "דברי שיר" שנערך בירושלים, 2014.

להמשך קריאה

בשיר אשת חיל יש 22 שורות, וכל שורה פותחת באחת מאותיות האלף-בית לפי הסדר: אשת חיל / בטח בה / גמלתהו טוב / דרשה צמר… מבנה כזה נקרא אקרוסטיכון. האקרוסטיכון הוא אחד הקישוטים של השיר, והוא גם עוזר לשיר לשמור על שלמותו. הוא מסייע לאנשים ששרים אותו לזכור את סדר השורות. השיר "אשת חיל" מושר עד היום בבתים רבים בלילות שבת לפני הסעודה.

  • למזמור "אשת חיל" לחנים רבים בקהילות ישראל. אתם מוזמנים להיכנס לאתר הפיוט ולבחור את הביצוע המועדף עליכם למזמור.
שער העיר
בימי קדם שער העיר היה המקום שבו התנהלו חיי המסחר והמשפט. בעלה של אשת החיל...
שער העיר
"נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ."
(פסוק כג)

אזור שער העיר בתל באר שבע. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

בימי קדם שער העיר היה המקום שבו התנהלו חיי המסחר והמשפט. בעלה של אשת החיל יושב בשער בחברת זקני הארץ. הוא נמנה עם הנהגת העיר, ויש שיאמרו – משמש כשופט. שמה הטוב של אשת החיל ותרומתה הרבה לפרנסת המשפחה מפארים גם את בעלה, והוא מתפנה לעבודה בהנהגה הציבורית וזוכה להערכה רבה.

  • בעולם העתיק, אילו פעילויות התרחשו בשער העיר? האם הנשים היו שותפות להן?
פנים וחוץ במזמור
    האישה האידיאלית העומדת בלב המזמור מוצבת ביחס מעניין בין פנים הבית לבין החוץ....
פנים וחוץ במזמור
"הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר, מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ. וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ."
(פסוקים יד-טו)

דגם של בית ארבעת המרחבים, בית טיפוסי בתקופת הברזל בכנען. המרחב האמצעי הוא חָצֵר מרכזית פתוחה, וממנה יציאה אל חדר שינה, חדר אוכל, וחצר מקורה שבה עשו מלאכות שונות. באדיבות מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה. צילום: שי לוי.

דגם ספינת סוחר פניקית, על פי תבליט אשורי מארמון סרגון בחורסבד, 700 לפנה"ס בקרוב. באדיבות מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה

 

 

האישה האידיאלית העומדת בלב המזמור מוצבת ביחס מעניין בין פנים הבית לבין החוץ. הבית היה מקומה המסורתי של האישה בעולם העתיק. אשת החיל חורגת מתפיסה זו. לצד אריגת הבדים ומילוי משימות הבית, היא מוצגת כעוסקת במסחר ומושווית לאוניית מסחר המעבירה סחורות, חקלאות וצדקה, לכן יש המפרשים כי המזמור משרטט את דיוקנה של אישה מהמעמד הגבוה, אולי אפילו מעמד המלוכה.

  • מצאו פסוקים במזמור המדגימים את תפקידיה של אשת חיל בבית ומחוצה לו, כפי שכותב המזמור ראה אותם.
הארגמן
  צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני האצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. צבע...
הארגמן
"...כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים. מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ, שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ."
(פסוקים כא-כב)

קונכיות של ארגמון קהה קוצים שממנו הפיקו את צבע הארגמן. צילום: © Hans Hillewaert, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

ניסיון לשחזר את גוון הצבע של הארגמן. צנצנצ ובה נוזל הצבע המופק מקונכית האגמון הקהה קוצים. Kanold, Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

 

צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני האצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. צבע הארגמן הופק מגופו של חילזון הארגמן, השוכן לחופי הים התיכון. צבעו היה כנראה כחול-סגלגל.

להמשך קריאה

הצבע הופק מבלוטת צבע תת-זימיות של כמה מיני חילזון ימי מסוג ארגמון. תעשיית ייצור הארגמן נחשבה למומחיות פיניקית, ומתוארת בכתביהם של מחברים בעולם הקלאסי כמו פיליניוס הזקן. בנוסף לעדויות ההיסטוריות נמצאו גם כמה עדויות ארכאולוגיות של תעשיית הארגמן. בערים צור וצידון התגלו מצבורים של קונכיות ארגמן שבורות ומרוסקות. גם בארץ ישראל נמצאו קונכיות שבורות ומתקני בישול בתל שקמונה, בדור, בעכו ובמקומות נוספים לאורך הים התיכון.

  • על סמך הקטע, מה אפשר לומר על מעמדה של האישה הלובשת "שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן" ?

אתם מוזמנים לקרוא עוד על תהליכי הפקת צבע הארגמן.

טווייה ואריגה
  אשת החיל מתוארת בשיר כאישה חרוצה, שעוסקת בעיקר במלאכת טוויית החוטים ואריגת הבדים. היא...
טווייה ואריגה
"יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ."
(פסוק יט)

משקולת פלך. הפלך הוא מכשיר ששימש לטווייה בעת העתיקה. תקופת הברזל. צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

נול משקולות. צילום: ד"ר אורית שמיר, רשות העתיקות

 

אשת החיל מתוארת בשיר כאישה חרוצה, שעוסקת בעיקר במלאכת טוויית החוטים ואריגת הבדים. היא משיגה את חומרי הגלם (צמר ופשתים) להכנת הבדים, טווה חוטים ואורגת בדים, ואחר מוכרת את הסחורה שייצרה. הטווייה והאריגה היו בעת העתיקה מלאכות נשיות מובהקות.

להמשך קריאה

כדי לארוג אריג דרושות לפחות שתי מערכות חוטים: מערכת חוטי השְׁתִי המשמשת בסיס לאריגה וחייבת להיות מתוחה, וחוטי הָעֵרֶב המוכנסים בניצב למערכת המתוחה. כדי לארוג יש צורך במכשיר נול למתיחת חוטי השתי, ובמשקולות למתיחה.

  • חזרו לפסוקים – אילו מהם מתארים שלבים מקדימים למלאכת האריגה, ואילו מהם מתארים את התוצר הסופי?
צבעים במקרא - שני, ארגמן ותכלת
צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני אצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. לאשת החיל...
צבעים במקרא - שני, ארגמן ותכלת
"...כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים. מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ, שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ."
(פסוקים כא-כב)

צבעי הבגד נחשבו לסממן יוקרה בעולם העתיק, ובני אצולה התהדרו בהם כסמל למעמדם. לאשת החיל מיוחסים בפסוק שני צבעים: "שָׁנִי" (אדום כהה עז), צבע יקר המופק מתולעת השני, וצבע הארגמן (כנראה גוון עמוק של כחול), המופק מחילזון הארגמן.

להמשך קריאה

בתערוכה "אל עומק התכלת" המוצגת במוזיאון ארצות המקרא, ניסו להתחקות אחר הפקת צבע נוסף, צבע התכלת, בעת העתיקה, שהופק כנראה מאותו חילזון ממנו הופק גם צבע הארגמן.
הקדמונים דימו את התכלת לצבע הרקיע, מקום מושבה של האלוהות. אולי משום כך נצטוו בני ישראל לכסות את ארון הברית ואת כלי המשכן בבדי תכלת ולקשור לכנף בגדיהם פתיל תכלת שיזכיר להם את האל ואת מצוותיו.

  • באילו סמלים בתרבות היהודית-ישראלית מופיע צבע התכלת?

קרדיט: תערוכה "אל עומק התכלת" מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, 2018

אשת חיל - שיח נשים
האם הטקסט הוא שיר הלל המכבד את אם המשפחה ומכיר לה תודה על פועלה המוערך...
אשת חיל - שיח נשים
"הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ. וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ."
(פסוק יד-טו)

האם הטקסט הוא שיר הלל המכבד את אם המשפחה ומכיר לה תודה על פועלה המוערך או שהוא שיר אנטי-פמיניסטי המונה בפני האישה את מטלותיה בבית, מזכיר לה את עבדוּתה בשירות משק הבית ומציב לה מודל בלתי אפשרי?

  • שתי הדוברות מציגות גישות שונות לשיר "אשת חיל". מה הן הגישות? האם לרקע של כל אחת מהן יש השפעה על עמדתה?

קרדיט: מטח.

אשת חיל במאה ה-21
הסרט "אין לי מושג איך היא עושה את זה" הוא עיבוד לרב המכר של אליסון...
אשת חיל במאה ה-21
"רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה."
(פסוק כט)

הסרט "אין לי מושג איך היא עושה את זה" הוא עיבוד לרב המכר של אליסון פירסון. כמו בספר, הסרט מלווה את המאמצים של הגיבורה קייט (שרה ג'סיקה פרקר) – אשת איש, אם לשני ילדים קטנים ואשת קריירה – לתמרן בין שלוש החזיתות.

  • אילו משימות ממלאת האישה המודרנית ואילו האישה במקרא? התאימו בין שני פסוקים לפחות לבין גרסתם המודרנית.

קרדיט: טריילר "אין לי מושג איך היא עושה את זה" / סרט סרט, 2011

אריגת בדים
ייצור האריגים היה כרוך בעבודה רבה ובמיומנות רבה, כפי שנאמר: "כמה יגיעות יגע אדם הראשון...
אריגת בדים
"יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ... לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים. מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ, שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ."
(פסוקים יט-כב)

ייצור האריגים היה כרוך בעבודה רבה ובמיומנות רבה, כפי שנאמר: "כמה יגיעות יגע אדם הראשון עד שמצא בגד ללבוש: גזז ולבן (כבס) ונפץ (סרק) וטווה וארג ואחר כך מצא בגד ללבוש" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נח עמוד א). בשל כך היו האריגים יקרים לבעליהם והם השתמשו בהם שוב ושוב. גם היום עדיין יש מקומות בעולם שבהם אורגים בעבודת כפיים.

  • אילו עבודות מתוארות בסרטון?

קרדיט: Making Rugs By Hand/ TheRugCompany, 2010