בין ירבעם ואיזבל לאחאב – על השפעות מהעבר ומההווה
פרק טז, כח-לד
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד בדמותו של אחאב. בפתיחה נבחן את שאלת המנהיגות ונברר אם כישלון של מנהיג בתחום מסוים משפיע על הדרך שבה אנו תופסים ומעריכים אותו, גם אם הצליח בתחומים אחרים. לב המהלך יעסוק במעשיו הרעים בעיני ה' של המלך אחאב יותר מכל המלכים לפניו. נשווה את מעשיו למעשי ירבעם ונבחן כיצד איזבל, אשתו, משפיעה עליו. מצד שני נלמד על תכונותיו הטובות של המלך אחאב מבחינה מדינית. נסיים בחשיבה על דמותם של מנהיגים ואישי ציבור אשר תורמים לחברה מחד גיסא, אך מתנהלים באופן שאינו מוסרי מאידך גיסא.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה- ביטוי:
נכתוב על הלוח את הביטוי: "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה" ונדון עם התלמידים על ביטוי זה. נשאל אותם:
- האם יכולה להיות מערכת יחסים שבה אין השפעה הדדית?
- האם אנו צריכים לבחור חברים לפי השפעתם עלינו?
אפשרות שנייה- עשה ואל תעשה:
נערוך רשימה של תחומים שבאחריות המנהיג על הלוח (תחום מדיני, תחום חברתי, מוסרי, כלכלי, צבאי ועוד) ונבקש מהתלמידים לכתוב ליד כל תחום המלצות "עשה" ו"אל תעשה" למנהיג.
לאחר השיתוף בכיתה נבקש מהתלמידים לתעדף את התחומים, כלומר, לסדר את התחומים השונים על פי סדר החשיבות בעיניהם. נדון עם התלמידים:
- מה קורה אם מנהיג נכשל בהיבט אחד, אך מצליח בהיבט אחר. האם הוא עדיין נחשב מנהיג טוב?
אפשרות שלישית- סיפור מקרה:
נחלק לתלמידים סיפור מקרה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לדון ולהכריע בו.
- האם החברות בסיפור צריכות להיפרד כי אחת משפיעה לרעה על האחרת?
הזמנה לקריאה
בטרם הקריאה נספר לתלמידים כי אנו הולכים להכיר עכשיו מלך חדש וחשוב מאוד בישראל. נקרא את פרק טז פסוקים כח-לא ונתמקד בפסוקים ל-לא:
"וַיַּעַשׂ אַחְאָב בֶּן עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי ה' מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו. וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט"
בפסוקים אלו מוזכרת דמות שמוכרת לנו – ירבעם בן נבט, ומצוין שהיא חטאה (בהמשך נסביר את המילה "הֲנָקֵל"). נחזור לפרק יב וניזכר בחטאים שחטא ירבעם. נקרא את פסוקים כח-לג בפרק יב ונשלים את דף העבודה על הלוח עם התלמידים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר שנזכרנו במה עשה ירבעם ננסה להבין את מעשיו של אחאב בהשוואה למעשי ירבעם. נלמד שלוש פרשנויות בנושא ונענה על שאלות בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נמשיך לקרוא את סוף פסוק לא ופסוקים לב-לג ונתוודע לדמות נוספת: איזבל. נשאל את התלמידים:
- מהו הייחוס המשפחתי של איזבל? (בת מלך צידון)
- מדוע לדעתכם אחאב מתחתן אתה? (אולי נישואין ממלכתיים, פוליטיים, ואולי הוא פשוט חשק בה)
התנ"ך רומז לנו שמי שהשפיעה על אחאב ללכת בדרך רעה היא אשתו, איזבל. נדון עם התלמידים:
- על מה לדעתכם מרמזת בחירתו של אחאב באיזבל לאישה? (מי שמתחתן עם אישה שעובדת לבעל כנראה גם הוא מזדהה עם עבודת הבעל)
נסיים את קריאת הפרק בפסוק לד שגם הוא מאיר לנו צד מתקופתו של אחאב: "בְּיָמָיו בָּנָה חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי אֶת יְרִיחֹה, בַּאֲבִירָם בְּכֹרוֹ יִסְּדָהּ ובשגיב (וּבִשְׂגוּב) צְעִירוֹ הִצִּיב דְּלָתֶיהָ, כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן"
כדי להבין את משמעות בניית יריחו נחזור אל המסופר בספר יהושע פרק ו פסוק כו: "אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת, אֶת יְרִיחוֹ, בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ".
לאחר כיבוש יריחו יהושע בן נון הטיל קללה על מי שיבנה את יריחו מחדש שבניו ימותו.
נחזור לפסוקים שלנו – חִיאֵל בֵּית הָאֱלִי (מבית אל) בנה את יריחו מחדש בתקופת אחאב מלך ישראל, והתקיימה בו קללת יהושע.
נטיל על התלמידים משימת כתיבה:
- נראה כי התנ"ך מדגיש שסיפור זה קרה בימיו של אחאב. מדוע לדעתכם?
לאחר הכתיבה נחלק לתלמידים את דף העבודה, התלמידים יקראו את הפירוש ויענו על השאלות בדף (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
עד כה למדנו על אופי המלוכה של אחאב מבחינה דתית. נסכם עם התלמידים שאחאב הוא מלך רע מאוד מבחינה זו.
מבט לחיים
אחאב ודורו עושים הרע בעיני אלוהים, יוצאים נגד נבואה מימי יהושע ונענשים על כך.
- איך לדעתכם הרגישו אנשים שלא הסכימו עם דרכו של אחאב בדורו?
- מה אפשר לעשות כשנמצאים בחברה שעושה אחרת ממה שאתם מאמינים בו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על אחאב אשר מעשיו גרועים משל ירבעם ועל הסבירות שהוא הושפע גם מאשתו עובדת הבעל.
מיומנויות: השוואה לפרקים קודמים, לימוד מדרש שם, קריאה צמודה, קריאת פרשנות.
מתודות: דיון בכיתה, השלמת מילים על הלוח.
אפשר לדרוש "מדרש שם" על שמה של איזבל. תחילה נלמד מהם "מדרשי שם" (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) ולאחר מכן נבקש מהתלמידים לכתוב מדרשי שם:
- כתבו מדרש לשם איזבל לפי דעתכם.
- כתבו מדרש לשמות שונים והשתמשו באחת מהטכניקות שנלמדו בדף העבודה (מומלץ לבחור שמות מראש שאינם שמות של תלמידים בכיתה).