בנות צלפחד מבקשות נחלה
פסוקים א-יא
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את התמונה וננתח אותה. נשאל את התלמידים:
- מה הכותרת של התמונה? נבקש ממישהו לקרוא ולתרגם לעברית: We Can Do It – אנחנו יכולות לעשות זאת!
- מה לדעתכם הכותרת הזאת באה לבטא?
- למה האישה הזאת "עושה שריר"?
- למה היא מתכוונת כשהיא אומרת: "אני יכולה לעשות זאת"?
- מה היא יכולה לעשות, לדעתכם?
נספר לתלמידים שהיום נקרא על קבוצת נשים חזקות שהאמינו ביכולתן לעשות דבר שעד אז רק גברים עשו, והביאו לידי שינוי. נוכל גם לספר שהציור הזה הפך לסמל של מאבק נשי לאורך השנים. ננחה את התלמידים לשים לב בעת הקריאה מי הנשים החזקות שנפגוש בפסוקים, מי ששומע את התשובה בפסוקים ירים יד.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-יא, נבקש מאחד התלמידים לקרוא את הפסוקים פעם אחת ברצף ונבאר מילים קשות:
- הַנּוֹעָדִים עַל ה' – המתוועדים למחות בפניו (לא היה חלק מעדת קורח).
- כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת – מת בשל חטאים שכיחים, ככל האדם, לא בעונש ניסי כמו קורח ועדתו.
- יִגָּרַע – יחסר, לא יקבל.
- שְׁאֵרוֹ – שאר בשר, כלומר, קרוב משפחה.
לאחר הביאור נקרא קריאה שנייה כדי להבין את העלילה בפרק.
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). התלמידים יצטרכו לאשר או לא לאשר את נכונות המשפטים בדף וכך לוודא את הבנת המתרחש.
מבט שלישי
נתמקד בפסוק ד: "לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ, כִּי אֵין לוֹ בֵּן? תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ".
נשאל את התלמידים:
- מה מפריע לבנות צלפחד?
- למה לדעתכם בנות אינן מקבלות נחלה?
נסביר שתמיד בסיפורי התנ"ך היורשים הם גברים ונשאל:
- למה לדעתכם בתנ"ך רק גברים יורשים? (בנות התחתנו עם גברים משבטים אחרים וממילא קיים חשש שאם הבת תירש, הנחלה תעבור לשבט שממנו בא הבעל)
- מה הן מחליטות לעשות?
- מה אתם חושבים על המחאה שלהן?
כוחן הגדול של בנות צלפחד הוא בכך שהן מעזות לבקש שינוי. לאורך סיפורי התנ"ך נשים רבות אינן מקבלות זכויות שוות לגברים, אבל המיוחד בפרק זה הוא שבנות צלפחד אינן מקבלות את הדין אלא רואות מולן אפשרות למציאות אחרת. בנות צלפחד היו חמש בנות ולא אחת. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם היותן קבוצה תרמה להעזתם למחות?
נדגיש שבקבוצה יותר קל להביע מחאה כי יש תמיכה מהקבוצה.
אחרי הבנת דגשים אלה נחלק את הכיתה לקבוצות ונבקש מכל קבוצה לכתוב שלטים להפגנה בעד אפשרות ירושת נחלת אבות גם לנשים. התלמידים יציגו בכיתה את השלטים שלהם.
לחלופין אפשר לשאול את הבנים בכיתה מה דעתם על ההעזה של בנות צלפחד. בשני המקרים צריך להיזהר שהשיעור לא יצא משליטה.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם גם היום יש דברים שהחברה אומרת לנשים שהן אינן יכולות לעשות או אפילו אוסרת עליהן לעשות אותם?
אפשר לשאול את התלמידות בכיתה אם אמרו להן מתישהו: "את לא יכולה לעשות את זה כי את בת", ולשאול בנים אם הם אמרו את המשפט הזה למישהי. נשמע בכיתה דוגמאות ונערוך דיון קצר בהתאם למקרים שמעלים התלמידים.
לאחר הדיון נצפה עם התלמידים בסרטון העוסק בפער בהתייחסות לבנים ולבנות (ראו סרטון על אליס מילר, או סרטון על דמי כיס).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בבנות צלפחד ובמחאתן על שהן אינן זוכות לקבל נחלה כיוון שלאביהן לא היו בנים. אלוהים מקבל את מחאתן ויוצר תקדים בחוק המקראי – גם בנות יכולות לרשת וגם קרובי משפחה נוספים, אם אין בנים שיהיו היורשים הישירים.
מיומנויות: קראנו את הטקסט המקראי והקפנו בעיגול "נכון/לא נכון" על משפטים בקשר לעלילה בפסוקים.
מתודה: דיון בעקבות סרטון.