סגור תצוגת כיתה
הפרק

בנות צלפחד מבקשות נחלה

פסוקים א-יא

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את התמונה וננתח אותה. נשאל את התלמידים:

  • מה הכותרת של התמונה? נבקש ממישהו לקרוא ולתרגם לעברית: We Can Do It – אנחנו יכולות לעשות זאת!
  • מה לדעתכם הכותרת הזאת באה לבטא?
  • למה האישה הזאת "עושה שריר"?
  • למה היא מתכוונת כשהיא אומרת: "אני יכולה לעשות זאת"?
  • מה היא יכולה לעשות, לדעתכם?

נספר לתלמידים שהיום נקרא על קבוצת נשים חזקות שהאמינו ביכולתן לעשות דבר שעד אז רק גברים עשו, והביאו לידי שינוי. נוכל גם לספר שהציור הזה הפך לסמל של מאבק נשי לאורך השנים. ננחה את התלמידים לשים לב בעת הקריאה מי הנשים החזקות שנפגוש בפסוקים, מי ששומע את התשובה בפסוקים ירים יד.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים א-יא, נבקש מאחד התלמידים לקרוא את הפסוקים פעם אחת ברצף ונבאר מילים קשות:

  • הַנּוֹעָדִים עַל ה' – המתוועדים למחות בפניו (לא היה חלק מעדת קורח).
  • כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת – מת בשל חטאים שכיחים, ככל האדם, לא בעונש ניסי כמו קורח ועדתו.
  • יִגָּרַע – יחסר, לא יקבל.
  • שְׁאֵרוֹ – שאר בשר, כלומר, קרוב משפחה.

לאחר הביאור נקרא קריאה שנייה כדי להבין את העלילה בפרק.

מבט שני

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). התלמידים יצטרכו לאשר או לא לאשר את נכונות המשפטים בדף וכך לוודא את הבנת המתרחש.

מבט שלישי

נתמקד בפסוק ד: "לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ, כִּי אֵין לוֹ בֵּן? תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ".
נשאל את התלמידים:

  • מה מפריע לבנות צלפחד?
  • למה לדעתכם בנות אינן מקבלות נחלה? 

נסביר שתמיד בסיפורי התנ"ך היורשים הם גברים ונשאל:

  • למה לדעתכם בתנ"ך רק גברים יורשים? (בנות התחתנו עם גברים משבטים אחרים וממילא קיים חשש שאם הבת תירש, הנחלה תעבור לשבט שממנו בא הבעל)
  • מה הן מחליטות לעשות?
  • מה אתם חושבים על המחאה שלהן?

כוחן הגדול של בנות צלפחד הוא בכך שהן מעזות לבקש שינוי. לאורך סיפורי התנ"ך נשים רבות אינן מקבלות זכויות שוות לגברים, אבל המיוחד בפרק זה הוא שבנות צלפחד אינן מקבלות את הדין אלא רואות מולן אפשרות למציאות אחרת. בנות צלפחד היו חמש בנות ולא אחת. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם היותן קבוצה תרמה להעזתם למחות?

נדגיש שבקבוצה יותר קל להביע מחאה כי יש תמיכה מהקבוצה.

אחרי הבנת דגשים אלה נחלק את הכיתה לקבוצות ונבקש מכל קבוצה לכתוב שלטים להפגנה בעד אפשרות ירושת נחלת אבות גם לנשים. התלמידים יציגו בכיתה את השלטים שלהם.
לחלופין אפשר לשאול את הבנים בכיתה מה דעתם על ההעזה של בנות צלפחד. בשני המקרים צריך להיזהר שהשיעור לא יצא משליטה.

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם גם היום יש דברים שהחברה אומרת לנשים שהן אינן יכולות לעשות או אפילו אוסרת עליהן לעשות אותם?

אפשר לשאול את התלמידות בכיתה אם אמרו להן מתישהו: "את לא יכולה לעשות את זה כי את בת", ולשאול בנים אם הם אמרו את המשפט הזה למישהי. נשמע בכיתה דוגמאות ונערוך דיון קצר בהתאם למקרים שמעלים התלמידים.

לאחר הדיון נצפה עם התלמידים בסרטון העוסק בפער בהתייחסות לבנים ולבנות (ראו סרטון על אליס מילר, או סרטון על דמי כיס).

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בבנות צלפחד ובמחאתן על שהן אינן זוכות לקבל נחלה כיוון שלאביהן לא היו בנים. אלוהים מקבל את מחאתן ויוצר תקדים בחוק המקראי – גם בנות יכולות לרשת וגם קרובי משפחה נוספים, אם אין בנים שיהיו היורשים הישירים.
מיומנויות: קראנו את הטקסט המקראי והקפנו בעיגול "נכון/לא נכון" על משפטים בקשר לעלילה בפסוקים.
מתודה: דיון בעקבות סרטון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אנחנו יכולות!
By Gorbash Varvara/shutterstock.com ענו על השאלה: על מה לדעתכם האישה בתמונה אומרת "אני יכולה לעשות...
אנחנו יכולות!
"תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ" (פסוק ד)

By Gorbash Varvara/shutterstock.com

ענו על השאלה:

  • על מה לדעתכם האישה בתמונה אומרת "אני יכולה לעשות זאת"?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
אליס מילר
סרטון על העתירה של אליס מילר להיות טייסת. קרדיט: חסר תקדים : שיוויון, ערוץ "חינוכית ראשונים...
אליס מילר

סרטון על העתירה של אליס מילר להיות טייסת.

קרדיט: חסר תקדים : שיוויון, ערוץ "חינוכית ראשונים בעולם". פורסם בתאריך 27 באוג׳ 2012

דמי כיס
קרדיט: מי מקבל יותר דמי כיס – בנים או בנות? סרטון נותן תשובה מאוד מפתיעה! סרטים...
דמי כיס

קרדיט: מי מקבל יותר דמי כיס – בנים או בנות? סרטון נותן תשובה מאוד מפתיעה! סרטים לילדים, מנורה מבטחים פנסיה, Sasha Lander. פורסם בתאריך 29 באפר׳ 2018

לראות קדימה
בני ישראל עדיין נמצאים במדבר, ובנות צְלָפְחָד מדברות על ירושה של אדמה (נחלה) במקום שבכלל...
לראות קדימה
"אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח, כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ." (פסוקים ג-ד)

אישה מתבוננת במשקפת, Sergey Tinyakov/shutterstock.com

בני ישראל עדיין נמצאים במדבר, ובנות צְלָפְחָד מדברות על ירושה של אדמה (נחלה) במקום שבכלל עוד לא הגיעו אליו. מה פתאום הן מדברות על ארץ כנען, על העתיד? גם חכמי חז"ל עסקו בסוגיה

לקריאת המדרש

אמר להן משה: והלא כל ישראל מבקשין לחזור למצרים ואתנה מבקשות נחלה בארץ? אמרו: יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ.

(ספרי זוטא פיסקא כז)

  • במה היו שונות בנות צְלָפְחָד משאר עם ישראל?
  • מה הייתה הרוח החיובית שלהן?
תקרת הזכוכית
  וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד… אוֹתוֹ הַדּוֹר הַנָּשִׁים הָיוּ גּוֹדְרוֹת מַה שֶּׁאֲנָשִׁים פּוֹרְצִין.  שֶׁכֵּן אַתְּ מוֹצֵא...
תקרת הזכוכית
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד... וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה..." (פסוקים א-ב)

בול דואר ועליו איור של אישה שהפכה להיות סמל פמיניסטי אמריקאי המייצגת נשים שתרמו למאמץ המלחמתי במלחמת העולם השניה. TinaImages/shutterstock.com

 

וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד…
אוֹתוֹ הַדּוֹר הַנָּשִׁים הָיוּ גּוֹדְרוֹת מַה שֶּׁאֲנָשִׁים פּוֹרְצִין.

להמשך המדרש

 שֶׁכֵּן אַתְּ מוֹצֵא שֶׁאָמַר לָהֶם אַהֲרֹן, פָּרְקוּ נִזְמֵי הַזָּהָב (שמות לב, ב), וְלֹא רָצוּ הַנָּשִׁים וּמִחוּ בְּבַעֲלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם וְגוֹ' (שם פסוק ג), וְהַנָּשִׁים לֹא נִשְׁתַּתְּפוּ בְּמַעֲשֵׂה הָעֵגֶל.
וְכֵן בַּמְּרַגְּלִים שֶׁהוֹצִיאוּ דִּבָּה, וַיָּשׁוּבוּ וַיָּלִינוּ עָלָיו (במדבר יד, לו). וַעֲלֵיהֶם נִגְזְרָה גְּזֵרָה, שֶׁאָמְרוּ, לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם (שם יג, לא). אֲבָל הַנָּשִׁים לֹא הָיוּ עִמָּהֶם בְּעֵצָה, שֶׁהָרֵי כְּתִיב לְמַעְלָה מִן הָעִנְיָן, כִּי אָמַר ה' לָהֶם מוֹת יָמוּתוּ בַּמִּדְבָּר וְלֹא נוֹתַר מֵהֶם אִישׁ וְגוֹ' (שם כו, סה), אִישׁ וְלֹא אִשָּׁה, עַל מַה שֶּׁלֹּא רָצוּ לְהִכָּנֵס לָאָרֶץ. אֲבָל הַנָּשִׁים, קֵרְבוּ עַצְמָן לְבַקֵּשׁ נַחֲלָה.
[ובחזרה לנושא הראשוני]: וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד. וּלְכָךְ נִכְתְּבָה פָּרָשָׁהּ זוֹ סָמוּךְ לְמִיתַת מִרְיָם, שֶׁמִּשָּׁם פָּרְצוּ הָאֲנָשִׁים וְגָדְרוּ הַנָּשִׁים.

(מדרש תנחומא, פרשת פנחס, סימן ז)

  • המדרש מתאר את הנשים באותו הדור ומביא, נוסף על בנות צְלָפְחָד, עוד שתי דוגמאות. כיצד מעריך המדרש את פעולת הנשים בתקופה של בנות צְלָפְחָד – כחיובית או כשלילית?
  • מה היה תפקידן של הנשים בחברה, לפי המדרש?
  • והיום – האם לדעתכם יש לנשים תפקיד של פריצת מוסכמות?
כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה
עוד מעט יעזוב משה את העם, אבל המסע לא נגמר ויש למנות מנהיג שיוביל את...
כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה
"יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה." (פסוקים טז-יז)

אלכסנדר בידה, משה – רועה צאן, מאוסף מוזיאון וולטרס לאמנות, מתוך ויקישיתוף, המאה ה-19

עוד מעט יעזוב משה את העם, אבל המסע לא נגמר ויש למנות מנהיג שיוביל את העם קדימה. עַם בלי מנהיג מתואר בפסוק: "כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה".

להמשך קריאה

צֹאן – כבשים, עיזים, חיות מרעה, שבדרך כלל יש אדם שמוביל אותן למקום המרעה ובחזרה. זהו הרועה, תפקידו להוביל את הצאן ולהגן עליו.

  • מדוע העם מדומה ל"צאן" והמנהיג הדרוש "לרועה"?
איש רוח
משה מצווה למנות כמנהיג "איש אשר רוח בו". הקשיבו למילות השיר "בגלל הרוח". בגלל הרוח...
איש רוח
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו." (פסוק יח)

משה מצווה למנות כמנהיג "איש אשר רוח בו". הקשיבו למילות השיר "בגלל הרוח".

למילות השיר

בגלל הרוח / מיכה שטרית

יהיה מה שיהיה
אני עוד אֲשַׁנֶה
אני אגשים את חלומי.
נוֹשְׂאֵי בְּשׂוֹרָה רעה
מכות או עוד גְזֵרָה
לא יְשַׁנוּ את מהותי.

אני אַת והאֵל שלצידי
עוד ננצח
לא בגלל הכוח
רק בגלל הרוח
הנושבת בגבי.

רק בגלל הרוח
בתוכי, במוחי, בנִשְׁמָתִי
רק בגלל הרוח
בתוכי, בדָמי, בנִשְׁמָתִי.

אֶת שיש לי להגיד,
אני עוד אצרח
אפילו בירח ישמעו.
מי שיגיד: "לא כך"
אותו לא אשכח
יבוא היום אוכיח צִדְקָתִי.

אני אַת והאֵל שלצידי…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מהי אותה "רוּחַ" שצריכה להיות במנהיג?
  • ואתם – מתי הרגשתם שיש בכם רוּחַ מיוחדת של מנהיגות וכוח פנימי?

קרדיט:  שלומי שבת ויהודה פוליקר – בגלל הרוח – מתוך המופע המשותף בקיסריה/shlomishabatofficiaI, 2015

בקשת בנות צלפחד
  התחריט לקוח מספר איורים של התנ"ך, התבוננו בו ושימו לב למאפייני הקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (ארגון הפרטים...
בקשת בנות צלפחד
"…וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה." (פסוק א)

בנות צלפחד, איור מתוך הספר: The Bible and Its Story Taught by One Thousand Picture Lessons, 1908. מתוך ויקישיתוף

 

להמשך קריאה

התחריט לקוח מספר איורים של התנ"ך, התבוננו בו ושימו לב למאפייני הקוֹמְפּוֹזִיצְיָה (ארגון הפרטים ביצירה):
מיקום – מי נמצא במרכז? מי בולט? אם יש שני צדדים, האם הם תופסים מקום שווה ביצירה?
גובה – מי גבוה ומי נמוך? מי זקוף ומי כפוף?
אור וצל – מי מואר, נמצא באור, ומי נמצא בצל?
הדמויות – מה מספרות לנו התנוחות של הדמויות, תנועות גופן, הבעת פניהן?

  • ספרו את הסיפור שהיצירה מספרת תוך התייחסות למאפיינים שבחנתם – מיקום, גובה, אור וצל ותנועות הגוף.
  • תנו ליצירה כותרת מתאימה.
בנות צְלָפְחָד מול משה
יצירה של פרדריק ריצ'רד פיקרסגיל, אומן אנגלי בן המאה ה-19. יצירות שאומנים יצרו בעקבות סיפורי...
בנות צְלָפְחָד מול משה
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף…" (פסוק א)

בנות צלפחד, איור מתוך ספר מהמאה ה- 19, מתוך ויקישיתוף

יצירה של פרדריק ריצ'רד פיקרסגיל, אומן אנגלי בן המאה ה-19. יצירות שאומנים יצרו בעקבות סיפורי התנ"ך מתכתבות עם הטֶקְסְט התנ"כי, כדי להסביר או להעשיר אותו.

  • בפסוק כתוב שבנות צְלָפְחָד עמדו לפני משה ולפני אלעזר הכהן. היצירה מוסיפה פרטים רבים לנאמר בפסוק. אילו פרטים היצירה מוסיפה?
  • דמיינו שאתם אומני קומיקס. הוסיפו לכל דמות בועת דיבור או בועת מחשבה, וכתבו טקסט שלדעתכם מתאים לה לומר או לחשוב.
הַר הָעֲבָרִים
  אלוהים מצווה על משה לעלות על "הר הָעֲבָרִים" ולצפות בארץ כנען, הארץ שאליה עתיד...
הַר הָעֲבָרִים
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עֲלֵה אֶל הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה וּרְאֵה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק יב)

 

אלוהים מצווה על משה לעלות על "הר הָעֲבָרִים" ולצפות בארץ כנען, הארץ שאליה עתיד להיכנס עַם ישראל בהובלתו של יהושע, ומשה לא יזכה להיכנס אליה.

להמשך קריאה

כפי הנראה מדובר ברכס הרים שנמצא בצד המזרחי של הירדן, סמוך למואב, והר נבו המפורסם, שעליו מת משה, הוא אחת מפסגות רכס הרי עברים.

  • מדוע לדעתכם קוראים להר "הַר הָעֲבָרִים"? חשבו על סיבות הקשורות בגאוגרפיה וגם במשמעות הסמלית של המקום.
הסמכה
בפסוק מתוארת תחילת הטקס שמתבקש משה לערוך כדי למנות את יהושע למחליפו בהנהגת העם. במסגרת...
הסמכה
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו." (פסוק יח)

יוליוס שנור פון קרולספלד, חיתוך עץ, 1869. מתוך ויקישיתוף

בפסוק מתוארת תחילת הטקס שמתבקש משה לערוך כדי למנות את יהושע למחליפו בהנהגת העם. במסגרת הטקס משה צריך לסמוך את ידו על יהושע. מבחינה פיזית, המשמעות של "לסמוך" היא להניח, להישען.

  • חִשבו על משמעות המילה "לסמוך" בעברית המודרנית. האם משהו מהמשמעות של "להניח ידיים ולהישען" בא לידי ביטוי כשאנחנו "סומכים" על מישהו?
  • גם היום משתמשים במילה משורש זה (סמ"כ) כאשר מעניקים לאדם תעודה או אישור לעסוק במקצוע מסוים לאחר שלמד אותו, למשל עריכת דין, הוראה או רבנות. הענקת התואר או האישור, ולעיתים אף הלימודים עצמם, נקראים "הסמכה". מדוע לדעתכם משתמשים במילה "הסמכה" במקרה זה?
ירושת נחלות
בפרקים הקודמים עסק משה בחלוקת הנחלות (חֶלְקוֹת האדמה) בארץ כנען לַשבטים. פרק כז מתמקד במקרה...
ירושת נחלות
"אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ. לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ. וַיַּקְרֵב מֹשֶׁה אֶת מִשְׁפָּטָן לִפְנֵי ה'.". (פסוקים ג-ה)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

בפרקים הקודמים עסק משה בחלוקת הנחלות (חֶלְקוֹת האדמה) בארץ כנען לַשבטים. פרק כז מתמקד במקרה מיוחד, מקרה שבו אבי המשפחה מת ולא היו לו יורשים זכרים, אלא רק בנות.

להמשך קריאה

הבנות של צְלָפְחָד פנו למשה והציגו בפניו בעיה – על פי החוק הבנים הם היורשים את הנחלה של האב, ולצְלָפְחָד אין בנים – מה יהיה גורל הנחלה שלו? בנותיו של צְלָפְחָד ביקשו בצורה ברורה דבר שלא היה כמותו לפני כן: הן ביקשו לָרֶשֶׁת את הנחלה של אבא שלהן.

  • קִראו את תשובת אלוהים לבקשת בנות צְלָפְחָד, באמצעות משה (פסוקים ח-יא)
    מהו הערך המַנְחֶה בתיקון לחוק? היעזרו במפה המצורפת לטובת ההסבר שלכם.
מהפכה
בסרטון נאמר כי הבנות של צְלָפְחָד ביקשו משהו שהיה "בניגוד למקובל" ועשו היסטוריה.
מהפכה
"וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר… וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה. וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה… לֵאמֹר… אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר… לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן, תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ." (פסוקים א-ד)

בסרטון נאמר כי הבנות של צְלָפְחָד ביקשו משהו שהיה "בניגוד למקובל" ועשו היסטוריה.

  • מה הייתה הבקשה של בנות צְלָפְחָד, ומה בה לא היה מקובל באותה התקופה?
  • מִצאו מידע ברשת על עוד נשים שפעלו למען שוויון בין גברים לבין נשים ועשו היסטוריה.
    מה דעתכם, האם הדרישה לשוויון בין גברים לבין נשים מוצדקת?

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר פרקים כד- כח/ תנך ביחד 929, 2015