היכרות עם הסיפור, הדמויות ומניעיהן
פרק כב
הזמנה ללימוד
נציג בפני התלמידים את הדמויות המשתתפות בסיפור, פעולות וציטוטים שלהן ונבקש מהם לשער מה מהלך הסיפור במילים שלהם. נעלה שאלה לקראת הקריאה, נקרא את הפסוקים ונבדוק אם השערותינו התאמתו.
בְּנֵי יִשְׂרָאֵל | וַיַּחֲנוּ בְּעַרְבוֹת מוֹאָב מֵעֵבֶר לְיַרְדֵּן יְרֵחוֹ |
בָּלָק בֶּן צִפּוֹר, מלך מואב | וַיָּגָר מוֹאָב מִפְּנֵי הָעָם מְאֹד וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר: "וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם" |
בִּלְעָם – קוסם, נביא, מכשף | "וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֵלָי" |
סיפור משוער במילים שלנו: עם ישראל מתקרב למואב, בלק, מלך מואב, חושש מהם ומבקש מבלעם הקוסם לקלל את עם ישראל. בלעם אומר: "אני אתן לכם תשובה לפי מה שינחה אותי אלוהים".
שאלות מטרימות לקריאה:
- מה תהיה ההנחיה של אלוהים?
- האם בלק יצא לקלל את עם ישראל?
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נפתח את חומש במדבר פרק כב ונקרא את הפרק עד פסוק יד, בעת הקריאה נסביר מילים קשות, נעצור ונענה על השאלה ששאלנו לקראת הקריאה. נציין שצפוי כי בלעם לא יקלל את עם ישראל, אבל נקרא הלאה ונגלה מה באמת קרה. במהלך הקריאה נקפיד להוסיף חיוּת לדברי הגיבורים ובעיקר הומור בשיאו של הסיפור במפגש בלעם והאתון עם המלאך (פסוקים כח-לא). פעמים רבות מתבלבלים הלומדים בין שמותיהן של הדמויות העיקריות בסיפור זה: בלק ובלעם.
נורה לתלמידים לאתר בטקסט את שמות המלך והנביא ולרשום פרטים לגבי כל דמות במחברת.
מבט שני - הסבר ושאלות הבנה
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בתום העבודה הפרטנית נסכם: בלק בוחר לפנות לבלעם, שידוע בכוחו הרוחני, כדי להתמודד עם עם ישראל משום שבלק מבין שלחימה פיזית רגילה לא תצליח. בלעם מסרב לבוא כיוון שאלוהים אוסר עליו. בהמשך הוא יוצא לדרך, אך רק לאחר שהוא מקבל אישור מסויג מאלוהים והוא מבין שתפקידו יהיה לומר את המילים שאלוהים יאמר לו. בדרך הוא מקבל תזכורת ליכולותיו המוגבלות – האתון שלו רואה לפניו את מלאך האלוהים. כשהמלאך מתגלה אל בלעם הוא שוב מדגיש באוזניו שיאמר רק את מה שאלוהים יאמר לו.
מבט שלישי
נדון במליאה:
- מה יכול לעורר תמיהה בתגובת בלעם לפניית המשלחת השנייה?
- מדוע בלעם מתכנן לשאול את אלוהים שנית, הרי כבר קיבל מענה ברור? (רצונו למלא את דרישות בלק ולקבל את הפרס המוצע לו גובר)
- האם על סמך הכתוב אפשר לשער מה רצונו האישי של בלעם? (שני רמזים לרצונו מהפסוקים: 1. הפנייה החוזרת לאלוהים, אף שכבר קיבל תשובה שלילית; 2. חבישת האתון בכוחות עצמו לקראת היציאה למואב, אף שאדם במעמדו יכול להותיר את העבודה השחורה לנעריו)
- מהו רצון אלוהים?
נחזור ונקרא את תשובת אלוהים השנייה בפסוק כ.
- מה יכול לעורר תמיהה בתשובה זו? (מדוע האל מצווה על בלעם ללכת, הרי קודם אסר עליו?)
- האם רצון אלוהים השתנה?
- מה סיפר בלעם לבלק על חוויותיו בדרך?
- מה אפשר ללמוד מכך? (בלעם מבהיר שיוכל לעשות רק כדברי אלוהים, אך משמיט את נקודת המוצא שנמסרה לו – שבלתי אפשרי לקלל את עם ישראל. בתוכו בלעם עדיין מקווה שימצא פִּרצה)
- מה חשב בלק כשבלעם הגיע?
נסכם את הדיון: בלעם משתוקק לקלל את ישראל בשל רצונו לזכות בעושר ובכבוד ואולי גם בשל שנאה כלפי ישראל. הוא מתעלם מהדברים הברורים של אלוהים בפסוק יב "לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא", אך אלוהים אינו משנה את דעתו. הוא מוליך את בלעם במסלול המתאים לו. בלק מרוצה שבלעם הגיע ומצפה לקבל את מה שביקש.
מבט לחיים
בשיעור למדנו שלמרות האיסור הראשון שהוטל על בלעם הוא חזר וביקש ללכת, ואלוהים אכן אמר לו ללכת, אך לא חזר בו מההכרזה שאי אפשר לקלל את ישראל.
נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרה שבו אף שדבר נאסר עליהם, הם המשיכו לבקשו ו"לנדנד". נזמין תלמידים לשתף את הכיתה בסיפוריהם.
- האם בסופו של דבר בוטל האיסור?
- איך הסתיים המקרה?
- מה התחושה של אדם שרוצה משהו אך יודע שאסור לו?
- איך מתמודדים מול זה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: המואבים חוששים מישראל ומחליטים לגייס את בלעם ואת קסמיו לעזרתם.
מיומנות: איתור דמויות בטקסט, הבנת רצף העלילה ומניעי הדמויות.
מתודות: הצגת ציורים, דף עבודה, דיון במליאה.