המצות כסמל ליציאת מצרים
פסוקים יד-כ
הזמנה ללימוד
נציג את פסוק יד:
יד וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן, וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַָה' לְדֹרֹתֵיכֶם, חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ.
נקרין סרטון על אפיית מצות מהודרת, ונבקש מהתלמידים לשים לב מה מכניסים לבצק של המצות, וכמה זמן עובר מהכנת הבצק עד האפייה.
נשאל:
- מה ההבדל בין מצות ללחם? (את בצק המצות לא מתפיחים לפני האפייה. את בצק הלחם מתפיחים, וכדי שיתפח מוסיפים שאור – עיסת מחמצת, שמכינים מקמח ומים בלבד. בקמח יש באופן טבעי נבגים של שמרי בר, והם מתסיסים את העיסה. הקמח והמים המעורבבים צריכים לעמוד שתי יממות כדי להיות מוכנים לערבוב עם בצק הלחם)
נציין שהיום נלמד על המצות כזיכרון ליציאת מצרים.
מבט ראשון - קוראים יחד
נקרין על הלוח את פסוקים יד-כ, ונקרא אותם בקול. נבקש מהתלמידים להקשיב, ולהסביר מדוע אנחנו אוכלים מצות בפסח.
מבט שני - זיכרונות ומצות
נחלק לתלמידים את הפסוקים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), ונבקש להדגיש מילים הקשורות למצה ומילים הקשורות לזיכרון.
מבט שלישי - מצה על שום מה
- למה לדעתכם הפכה המצה לסמל ליציאת מצרים?
נשמע את הרעיונות העולים בכיתה. נסביר שפרשנים יהודים לאורך הדורות מפרשים שהמצה מסמלת מאפייני התנהגות חיוביים.
לפי רש"י היא מסמלת ענווה, כי היא נשארת רזה ודקה ולא מתנפחת כחמץ. יש בה רק אלמנטים טבעיים בסיסיים, בניגוד ללחם שמוסיפים לו עוד חומרים כדי שיתפח. יש הטוענים שהמצה מסמלת את החירות, שהגדרתה היא נאמנות לעצמיותך בלי להיות מושפע מהלכי הרוח של הזולת וסולם ערכיו. גם המצה שומרת על צורתה המקורית, ובניגוד ללחם אינה מושפעת מן השמרים ומשאר החומרים החיצוניים.
נקרין על הלוח את ההסבר למצה כביטוי לפסח, מתוך ההגדה, ונקרא עם התלמידים.
נדבר על המצה כמבטאת זריזות: הכנת אוכל מהיר כדי להספיק לצאת בלי להתמהמה.
מבט לחיים
בפסוקים שקראנו ראינו שיש להכין מצות במהירות, כדי לא לפספס את הרגע שבו יניח פרעה לבני ישראל לצאת ממצרים, ומחשש שמא יתחרט (כפי שבאמת קרה). גם בחיים שלנו יש רגעים שצריך לתפוס בזריזות כדי לא לפספס אותם. נבקש מהתלמידים לחשוב: מה לא תרצו להחמיץ? לאיזה רגע עליכם להיות מוכנים כדי לא לפספס אותו?
נכין יחד "מצות" מיוחדות, מקרטון או מפימו. נכין ריבועים, ונצייר עליהם חורים (בקרטון) או נחורר בהם חורים בעזרת מזלגות (בפימו). נכתוב במרכז המצה משהו שאסור להחמיץ.
נבקש מהתלמידים:
- תארו את הרגע שבו עליכם להיות מוכנים, וכתבו מה הן ההכנות שצריך לעשות כדי לא לפספס אותו.
נתלה בכיתה את המצות, כדי שנזכור לאורך השנה את מה שאסור להחמיץ.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על המצה: על תהליך האפייה שלה, במה היא שונה מחמץ, ומדוע היא הפכה לסמל וזיכרון ליציאת מצרים.
מיומנויות: זיהוי מילים וצירופי מילים לפי הקשרם בכתוב, תוך הסתייעות בהסברים נלווים, איסוף פרטי מידע וצירופם לכלל תמונה מקיפה, איתור מאפיינים של סיפור תנ"כי כגון דו-שיח ומילים מנחות.
מתודות: סימון מילים מנחות בטקסט להבנת הרעיון המרכזי בו, ויישום הרעיון המופיע בטקסט לחיי הלומדים תוך פעילות יצירה בפימו וקרטון.