סגור תצוגת כיתה
הפרק

סמלים וסימנים

פסוקים א-יג

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג על הלוח את ראשית פסוק יג, "וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת". נציין שזה קטע מהפסוקים שנקרא היום, ונסביר מהו אות: סימן, אמצעי המנחה להתנהגות מסוימת, כמו תמרור.
נשאל:

  • מה אנחנו יודעים מקריאת קטע הפסוק? (שדם יהיה סימן למישהו לעשות משהו)
  • מה נרצה לדעת כשנקרא את הפסוקים? (נכתוב על הלוח את השאלות שיעלו התלמידים על הלוח, ונוסיף שאלות חשובות שהתלמידים לא העלו. שאלות מרכזיות: של מי הדם המשמש כסימן? היכן יופיע הסימן? למי הוא מיועד? מה יהיה עליו לעשות כשיראה את הסימן?)

מבט ראשון - תשובות לשאלות

נקרא את הפסוקים ונבקש מהתלמידים להרים יד בכל פעם שנראה להם שמצאו תשובה לאחת השאלות שהעלינו לקראת הקריאה. אם התשובה נכונה, נכתוב אותה ליד השאלה.

  • של מי הדם המשמש כסימן? (של הטלה שאכלו בני ישראל)
  • היכן יופיע הסימן? (על המשקוף ומזוזת הבית של המשפחה שאכלה את הטלה. נכון להסביר שהמזוזות הן צידי הפתח, והמשקוף הוא הכותרת שמעל הפתח)
  • למי מיועד הסימן? (לאלוהים)
  • מה יהיה עליו לעשות כשיראה את הסימן? (לדלג על בתי בני ישראל במכת בכורות)

מבט שני - הסבר הטקסט ושאלות הבנה

נחלק את התלמידים לקבוצות או לזוגות וניתן להם דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). כל קבוצה או זוג יקבלו טבלת הנחיות לאכילת השה, ינסחו את ההנחיות במילים שלהם, ויכתבו למה חשוב לאכול את הטלה דווקא כך. אם יש נגישות למחשבים, בכיתות מתקדמות אפשר לתת לתלמידים להיעזר בפרשנויות באתר "הפרשנים הקלאסיים עונים" ובמקורות נוספים, וכך להפוך את הלמידה לחקרנית.

לסיכום נציג את הטבלה המלאה על הלוח, ונשאל:

  • מה משותף לרוב ההנחיות? (הן מסמלות את ההכנה המהירה ליציאת מצרים)
  • איזו הנחיה מיוחדת ושונה? (ההנחיה למרוח את הדם על המשקוף, לסמן את בתי עם ישראל לקראת מכת בכורות)

מבט שלישי - העמקה נוספת

נשאל:

  • למה לדעתכם אלוהים ביקש מבני ישראל לאכול את הטלה השחוט?

נשמע רעיונות בכיתה. לאחר מכן נציג לתלמידים את תמונת הספינקסים מלוקסור ונסביר שזו תמונה של ספינקסים במקדש האל אמון, אל מצרי.

בלוקסור שבמצרים, במקדש האל אמון, נמצאים פסלי ספינקס מיוחדים, בעלי ראש של כבש. ספינקס הוא פסל המשלב גוף אריה עם ראש של אל. לפעמים האל הוא המלך האל המצרי, הלא הוא פרעה בכבודו ובעצמו, ולעיתים אלה אלים אחרים. הספינקסים מוצבים בפתחי מקדשים, ושומרים עליהם. מידע נוסף על הספינקס אפשר למצוא באנציקלופדיה "אאוריקה".

נשאל:

  • האם לדעתכם יכול להיות קשר בין ראשי הטלה בתמונה ובין המצווה לאכול את השה? מהו?

נקרין על הלוח את פירוש רש"י, המסביר שאלוהים ציווה על בני ישראל לאכול את הטלה כדי להראות שאין להם חלק באלי מצרים. נקרא יחד את הפרשנות.

נסביר: במילים "יראתם אנו זובחים", רש"י מפרש שאצל המצרים הכבש הוא אחד האלים, וכשאנו קושרים את הטלה, מקריבים אותו ואוכלים אותו אנו מראים שאין לנו חלק באלים הללו. יש לנו אל אחר לחלוטין.

מבט לחיים

נחזור לפסוק "וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן". נבקש מהתלמידים להוציא את כל החפצים מהתיקים שלהם, ולהניח אותם על השולחן. נבקש מהם לחלוץ את הנעליים והסנדלים. נקיים תחרות בכיתה: מי מספיק הכי מהר לסדר את כל החפצים בתיק ולנעול נעליים?
לאחר מכן נתבונן בחוויה ונשאל:

  • איך הרגשתם כשנדרשתם להתארגן מהר?
  • מה היתרונות של התארגנות מהירה? מה החסרונות?

נתמקד בתחושות הלחץ, הדריכות, ההתרגשות.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: התחלנו את הפרק העוסק בליל יציאת מצרים. למדנו על מצוות לקיחת הטלה ומריחת הדם המסמן את הבתים של בני ישראל, ועל אכילת הטלה השחוט ומשמעותה.
מיומנויות: זיהוי מילים וצירופי מילים תוך הסתייעות בהסברים נלווים, איסוף פרטי מידע וצירופם לכלל תמונה מקיפה, ניסוח הסיפור הנלמד במילים שלנו, דיון ברעיונות העולים מיחידת הפסוקים, מציאת מסר ביחידת הפסוקים.
מתודות: למידה שיתופית בקבוצות, למידת פרשנות רש"י, משחק של הכנות מהירות, בחיפזון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
הספינקסים בלוקסור
צילום מאת Vera Lebedinskaya, דרך shutterstock.com
הספינקסים בלוקסור

צילום מאת Vera Lebedinskaya, דרך shutterstock.com

יראתם אנו זובחים
רש"י, שמות פרק ח פסוק כב תועבת מצרים: דבר שנאוי הוא למצרים, זביחה שאנו זובחים,...
יראתם אנו זובחים

רש"י, שמות פרק ח פסוק כב
תועבת מצרים: דבר שנאוי הוא למצרים, זביחה שאנו זובחים, שהרי יראתם אנו זובחים.
(שנאוי – מלשון "שנאה". יראתם – אלוהיהם)

מידה כנגד מידה
פסוק טו מספר כי מכת בכורות החלה "בחצי הלילה", כלומר באמצע הלילה (בחצות). המדרש מנסה...
מידה כנגד מידה
"וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַה' הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה". (פסוק כט)

מסדרת איורי התנך של גוסטב דורה, המאה ה-19

פסוק טו מספר כי מכת בכורות החלה "בחצי הלילה", כלומר באמצע הלילה (בחצות). המדרש מנסה להסביר מדוע דווקא באמצע הלילה

לקריאת המדרש

ויהי בחצי הלילה… כך מצרים הפכו גזירתן על ישראל:
שיהיו עושין ביום ובלילה
ושנתנו מלאכת איש על אשה ומלאכת אשה על איש
אף האלהים הפך עליהם את הדין והרגן בלילה…

(שמות רבה יח, ט)

  • הסבירו במילים שלכם את שתי הדוגמאות ל"היפוך" שעשו המצרים לבני ישראל.
  • "מידה כנגד מידה" היא סוג של עונש אשר לפיו מענישים מישהו בעונש הדומה למעשה שעשה. לפי המדרש, כיצד השעה שבה התקיימה מכת בכורות היא בבחינת "מידה כנגד מידה"?
ליל שימורים – איך יודעים שהגיע הרגע?
כיצד יכלו לדעת בני ישראל שהרגע הוא הרגע? שהלילה הוא הלילה? המדרש מנסה להסביר: מה...
ליל שימורים – איך יודעים שהגיע הרגע?
"לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם". (פסוק מב)

צללית של אב ובנו ברקע ירח מלא. Pikul Noorod/shutterstock.com

כיצד יכלו לדעת בני ישראל שהרגע הוא הרגע? שהלילה הוא הלילה? המדרש מנסה להסביר:

לקריאת המדרש

מה ראה לומר ליל שמורים… ?
משל לאשה שהיתה מצפה לבעלה שפירש למדינת הים אמר לה יהא סימן הזה בידך בעת שתראי אותו סימן דעי שאני בא ואני קרוב לבא.
כך ישראל מצפין … אמר הקדוש ברוך הוא הסימן הזה יהיה בידכם ביום שעשיתי לכם תשועה ובאותו לילה היו יודעים שאני גואלכם.

(שמות רבה יח, יב)

  • הסבירו את המשל – ספרו קצת על הבעל ועל האישה. מדוע האישה זקוקה לסימן?
  • ובחזרה לסיפור יציאת מצרים – מי ה"אישה"? מיהו ה"בעל"? מהו ה"סימן"?
  • כיצד המשל מפרש – את היחסים בין בני ישראל לאלוהים?
ליל שימורים
  למדנו כל הלילה למבחן! זה היה ליל שימורים! מכירים את הביטוי "ליל שימורים"? ולא,...
ליל שימורים
"לֵיל שִׁמֻּרִים הוּא לַה' לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הוּא הַלַּיְלָה הַזֶּה לַה' שִׁמֻּרִים לְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְדֹרֹתָם". (פסוק מב)

הגדה לליל שימורים, 1891, מתוך ויקיפדיה

קריאה לאור פנס בליל חורף. Tomsickova Tatyana/shutterstock.com

 

למדנו כל הלילה למבחן! זה היה ליל שימורים!
מכירים את הביטוי "ליל שימורים"? ולא, הכוונה היא לא לכך שמישהו אכל תירס מקופסאות שימורים במשך כל הלילה…
"ליל שימורים" הוא לילה שבו לא ישנים.

להמשך קריאה

מקור הביטוי הוא בפסוק שלנו – המתאר לילה שבו בני ישראל לא ישנו והתכוננו לקראת היציאה ממצרים. מדוע הוא מכונה "ליל שימורים"? הסבר אחד הוא כי הלילה הזה ייזכר ויישמר לדורות. הסבר אחר הוא כי בלילה הזה אלוהים שמר עליהם.
והיום? משתמשים בביטוי "ליל שימורים" כדי לתאר מצב מיוחד, לילה מיוחד שבו לא ישנים מפני שמתכוננים לקראת משהו. במסורת היהודית מכנים "ליל שימורים" גם את ליל שבועות ואת ליל הושענא רבה (בסיום חג הסוכות) שבהם לומדים תורה. כמו כן, מכנים את הלילה שלפני ברית המילה של התינוק "ליל שימורים" – מכיוון שזה לילה שבו יש הנוהגים ללמוד ולהתפלל לשלומו של התינוק לפני הברית.

  • עכשיו אתם: תארו אירוע או מצב מיוחד שבו מישהו (אפילו אתם) לא ישן כל הלילה, ומתאים לספר על הלילה הזה כי "זה היה ליל שימורים!"
מה העבודה הזאת לכם?
האם הביטוי "מה העבודה הזאת לכם" מתוך הפסוק נשמע לכם מוכר? בוודאי! אלה הם דברים...
מה העבודה הזאת לכם?
"וְהָיָה כִּי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם בְּנֵיכֶם מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם". (פסוק כו)

איור מהגדת פסח: 4 הבנים. Dafna A.meron/shutterstock.com

האם הביטוי "מה העבודה הזאת לכם" מתוך הפסוק נשמע לכם מוכר?
בוודאי! אלה הם דברים של הבן הרשע מההגדה של פסח.

להמשך קריאה

בסדר הפסח שבהגדה משולבים קטעים ופסוקים מתוך סיפור יציאת מצרים המסופר בתורה, וגם מתוך התנך כולו.
מדוע שיבצו חכמים את הביטוי "מה העבודה הזאת לכם" בפיו של הרשע?
כי מצד אחד הוא מתעניין ושואל, אבל מצד אחר הוא מוציא את עצמו מהכלל וקצת מתנשא.

  • הסבירו: מה בביטוי "מה העבודה הזאת לכם" מבטא גם סקרנות ועניין, ובד בבד גם התנשאות?
  • תארו מצב (או ציירו או מצאו תמונה מתאימה) שדרכו אפשר לבטא את תשובת הרשע.
והיה היום הזה לכם לזיכרון...
  בשנת 1946 קמה ועדת חקירה משותפת לאנגלייה ולאמריקה כדי להחליט החלטות הנוגעות לפליטים היהודים...
והיה היום הזה לכם לזיכרון...
"וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַה' לְדֹרֹתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ". (פסוק יד)

וויליאם הלסל, ה"מייפלאואר" בנמל פלימות', ציור, 1882, מאוסף מוזאון המעפילים האמריקני, מתוך ויקישיתוף

ראש הממשלה דוד בן־גוריון ורעייתו פולה בשיט על סיפון אוניית קרב בים התיכון, 1949. צילום: לע"מ

 

בשנת 1946 קמה ועדת חקירה משותפת לאנגלייה ולאמריקה כדי להחליט החלטות הנוגעות לפליטים היהודים באירופה ולשאלת ארץ ישראל. דוד בן־גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל התבקש להעיד בפני הוועדה וכך אמר בהתייחסו לזיכרון יציאת מצרים

להמשך קריאה

"לפני שלוש מאות שנה ומעלה הפליגה לעולם החדש אונייה ושמה 'מייפלאואר'. היה זה מאורע גדול בתולדות אנגלייה ואמריקה. אבל תאב אני לדעת, אם יש אנגלי אחד היודע בדיוק אימתי הפליגה אונייה זאת; היודעים הם כמה אנשים היו באותה אונייה, ומה היה טיבו של הלחם שאכלו בצאתם? והנה לפני יותר משלושת אלפים ושלוש מאות שנה, לפני הפלגת 'מייפלאואר', יצאו היהודים ממצרים – וכל יהודי בעולם, ואף באמריקה וברוסיה הסוואטית – יודע בדיוק באיזה יום הם יצאו, בחמישה עשר בניסן; וכולם יודעים בדיוק, איזה לחם אכלו היהודים: מצות, ועד היום הזה אוכלים יהודים בכל העולם כולו מצה זו בחמישה עשר בניסן – באמריקה, ברוסיה ובארצות אחרות. ומספרים ביציאת מצרים ובצרות שבאו על היהודים מיום שיצאו לגולה. והם מסיימים בשני מאמרים: השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. השתא הכא, לשנה הבא בירושלים, בציון, בארץ ישראל. כך טיבם של יהודים".

מתוך עדותו של דוד בן־גוריון בפני הוועדה האנגלו-אמריקנית, 1946

  • הפסוק מתאר את יציאת מצרים כאירוע שיש לזכור לדורות, לעתיד.
  • קראו את דבריו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן־גוריון, אשר נאמרו בשנת 1946. האם פסח אכן נזכר לדורות? כיצד?
  • לפי דבריו וככל הידוע לכם, כיצד זיכרון אירוע יציאת מצרים עורר השראה לאורך הדורות?
מכת בכורות
האומן מיכאל פולאק הוא אומן יהודי, אשר נולד בגרמניה בשנת 1929. בשנת 1938, כשהיה בן...
מכת בכורות
"וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַה' הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה". (פסוק כט)

© מיכאל(אוטו)פלק. באדיבות המשפחה

האומן מיכאל פולאק הוא אומן יהודי, אשר נולד בגרמניה בשנת 1929. בשנת 1938, כשהיה בן 9, בלילה של פרעות ביהודים ("ליל הבדולח") חשה משפחתו את השנאה הגוברת כלפי יהודים והם החליטו לברוח ולהציל את חייהם.

להמשך קריאה

מיכאל גדל באירנלד ושם הוא למד אומנות, לאחר מכן עבר לארצות הברית ומשם – עלה לארץ בשנת 1950.
יצירותיו עוסקות בזיכרונות הילדות מגרמניה, בחיי הקיבוץ בארץ, ובסיפורי התנך.

הביטו ביצירה.

  • כיצד היצירה מבטאת את הכתוב בפסוק?
  • אילו עוד פרטים ורגשות באים לידי ביטוי ביצירה?
המסע מתחיל
המסע מתחיל! רבים מנסים למצוא את מסלול יציאת מצרים ולקשר בין המקומות המצוינים בפסוקים למקומות...
המסע מתחיל
"וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף". (פסוק לז)

קרטוגרפיה: סופר מיפוי

המסע מתחיל! רבים מנסים למצוא את מסלול יציאת מצרים ולקשר בין המקומות המצוינים בפסוקים למקומות המוכרים לנו היום ולנסות למקם את המסלול במפה.

  • מצאו בפסוק את שם המקום שממנו יצאו בני ישראל.
  • מצאו סימון של מקום זה במפה שלפניכם.
לוח השנה
את חג הפסח אנחנו חוגגים בחודש ניסן. ואת ראש השנה – אנחנו חוגגים בחודש תשרי....
לוח השנה
"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה". (פסוק ב)

את חג הפסח אנחנו חוגגים בחודש ניסן.
ואת ראש השנה – אנחנו חוגגים בחודש תשרי.

אבל אם תקראו את הפסוק תראו שכתוב שם כי החודש שבו חל חג הפסח הוא החודש הראשון בשנה! איך זה יכול להיות? ניסן הוא בכלל לא החודש הראשון…

להמשך קריאה ולמילות השיר

לוח השנה בתורה הוא קדום יותר מהלוח שאנחנו משתמשים בו היום, ולפי לוח השנה זה – נקבע שהחודש הראשון הוא החודש שבו יצאו בני ישראל ממצרים. ולכן כשאנו קוראים בתורה – שמות החודשים מסודרים לפי הסדר שלהם (החודש הראשון, החודש השני וכן הלאה).
אחרי שעם ישראל הגיע לארץ כנען, הוא הוגלה לבבל, חי שם במשך תקופה, ואימץ את המנהגים המקומיים של הבבלים, בין היתר – את לוח השנה המקומי. שם, אצל הבבלים, החודש הראשון בשנה הוא חודש "תשרי". (באכדית קדומה "תשריתו" משמעו התחלה). הלוח הבבלי החליף את לוח השנה המקורי מהתורה, והחודשים קיבלו שמות חדשים.
והשאר – היסטוריה.

שנים עשר ירחים
מילים ולחן: נעמי שמר

בְּתִשְׁרֵי נָתַן הַדֶּקֶל
פְּרִי שָׁחוּם נֶחְמָד
בְּחֶשְׁוָן יָרַד יוֹרֶה
וְעַל גַּגִּי רָקַד

בְּכִסְלֵו נַרְקִיס הוֹפִיעַ
בְּטֵבֵת בָּרָד
וּבִשְׁבָט חַמָּה הִפְצִיעָה
לְיוֹם אֶחָד.

בַּאֲדָר עָלָה נִיחוֹחַ
מִן הַפַּרְדֵּסִים
בְּנִיסָן הוּנְפוּ בְּכֹחַ
כָּל הַחֶרְמֵשִׁים

בְּאִיָּר הַכֹּל צָמַח
בְּסִיוָן הִבְכִּיר
בְּתַמּוּז וְאָב שָׂמַחְנוּ
אַחַר קָצִיר

תִּשְׁרֵי, חֶשְׁוָן, כִּסְלֵו, טֵבֵת
חָלְפוּ, חָלְפוּ בִּיעָף
גַּם שְׁבָט, אֲדָר, נִיסָן, אִיָּר,
סִיוָן, תַּמּוּז וְאָב

וּבְבוֹא אֱלוּל אֵלֵינוּ
רֵיחַ סְתָו עָלָה
וְהִתְחַלְנוּ אֶת שִׁירֵנוּ
מֵהַתְחָלָה.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נקבע בתורה כי החודש הראשון הוא החודש שבו יצאו בני ישראל ממצרים? (נסו לחשוב על המשמעות הסמלית ועל עוד דברים שקורים בטבע בחודש זה).
  • היעזרו בשירה של נעמי שמר "שנים עשר ירחים" – מה שמו של החודש שהיה בתקופת התורה החודש הראשון? ומהו מספרו כעת?
  • נסו לחשוב האם יש עוד "לוחות שנה" שאימצנו ואנחנו רגילים להשתמש בהם?

קרדיט: 12 ירחים – שיר ילדים – שירי ילדות אהובים – הופ! שירי ילדות ישראלית, 2012

מזוזה
  למילה "מזוזה" יש בעברית שתי משמעויות קרובות זו לזו. האחת, תיאור חלק בפתח הכניסה....
מזוזה
"וְלָקְחוּ מִן הַדָּם וְנָתְנוּ עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת וְעַל הַמַּשְׁקוֹף עַל הַבָּתִּים אֲשֶׁר יֹאכְלוּ אֹתוֹ בָּהֶם". (פסוק ז)

סט איורי דלתות. Afanasia/shutterstock.com

מזוזה, קולמוס וקלף, David Cohen 156 /shutterstock.com

 

למילה "מזוזה" יש בעברית שתי משמעויות קרובות זו לזו.
האחת, תיאור חלק בפתח הכניסה.
האחרת, תשמיש קדושה שקובעים בפתח, ובו כתובות שתי פרשיות מסֵפר דברים.

  • להבנתכם, מה משמעות המילה "מזוזה" בפסוק?
זכר ליציאת מצרים
מכת חושך.. מכת בכורות… ליל שימורים… ו… יציאת מצרים!
זכר ליציאת מצרים
"וְהָיָה הַיּוֹם הַזֶּה לָכֶם לְזִכָּרוֹן וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַה' לְדֹרֹתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם תְּחָגֻּהוּ". (פסוק יד)

מכת חושך.. מכת בכורות… ליל שימורים… ו… יציאת מצרים!

  • מהן ההנחיות? כיצד להפוך את ליל יציאת מצרים לאירוע היסטורי שייזכר לדורות?
  • מדוע לדעתכם כבר באותו הרגע ציוו משה ואלוהים לזכור את ליל יציאת מצרים לדורות לעתיד?
  • ומה דעתכם – זה הצליח?

קרדיט: סיכום שבועי –  שמות יא–טו 929 / תנך ביחד 929, 2015

איך מכינים מצות?
אחד המאכלים האופניים ביותר לחג הפסח הוא המצות. מקור המצות הוא לא במנהג של עדה...
איך מכינים מצות?
"וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם". (פסוק לט)

אחד המאכלים האופניים ביותר לחג הפסח הוא המצות. מקור המצות הוא לא במנהג של עדה כזו או אחרת, אלא בתורה עצמה, והפסוק שלפנינו מסביר את הסיבה לאכילת המצות.

למתכון מצות

מצרכים (לכ־12 מצות בינוניות)
500 גרם קמח לבן
375 מ"ל מים (בערך כוס וחצי)
1/2 כפית מלח
1 כפית סוכר (לא חובה)

שלבי ההכנה
*מחממים תנור ל־250 מעלות.
מערבבים בקערה את כל המרכיבים עד שנוצר בצק.
לשים עוד כ־3 דקות, לא יותר. אין צורך להתפיח!
מחלקים את הבצק ל־12 חתיכות. מכל חתיכה יוצרים עיגול בצק.
מרדדים על השיש או על משטח חלק ונקי את כדורי הבצק לצורת מצה עגולה, בערך בעובי של 1 מ"מ.
אפשר להשאיר צורת עיגול או לחתוך לצורת מרובע ולחורר במצה חורים בעזרת מזלג.
שמים את המצה בתבנית ומכניסים לתנור. אופים כדקה עד דקה וחצי על צד אחד, פותחים את התנור והופכים למשך עוד כדקה ומוציאים.

  • לפי הפסוק, מדוע אוכלים מצות?
  • התבוננו בסרטון. כיצד גורמים לכך שבצק המצות לא יחמיץ?
  • רוצים גם אתם להכין מצות בבית? בבקשה! ההכנה תיעשה בליווי מבוגר.

קרדיט: מצות אביב – איך אופים מצות?/ ערוץ ההידברות, 2011