"לעִיר מִבְצָר"
פסוקים יז-יט
בכמה מילים
בפסוקים אלו אלוהים מחזק את ירמיהו שיעמוד איתן מול החברה בעוד היא תבקש לשבור אותו ומבטיח לו את הגנתו אם יעשה זאת. נדון במטפורות של הכוח, נשווה להבטחה שקיבל יהושע ובאומץ שדורשת עמידה על שלך כשעמדתך אינה מקובלת.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – משימת כתיבה:
נבקש מהתלמידים לכתוב מה היו עונים לנערה אנונימית ששאלה את השאלה הזאת (נכתוב את השאלה על הלוח):
"הדעות שלי שונות מאוד מאלו של המשפחה שלי והחברים שאני מסתובבת אתם. כל פעם שאני מביעה את דעתי כולם כועסים עליי מאוד. אולי עדיף שפשוט אשתוק וזהו?"
אחרי שהתלמידים כותבים תשובה נזמין אותם לשתף בתשובות ונשאל אותם מה גורם לה להרגיש כך? למה היא חושבת שעדיף שתשתוק?
הצעה שנייה – שוחה נגד הזרם:
נכתוב על הלוח את הביטוי 'שוחה נגד הזרם' ונבקש מהתלמידים לתאר בכמה מילים את ההרגשה של אדם ששוחה נגד הזרם. נשאל את התלמידים:
- האם זה נעים או לא נעים?
- האם זה קשה או קל? מדוע?
הצעה שלישית – מדרשיר:
נחלק לתלמידים את מילות השיר 'איך זה שכוכב' שכתב נתן יונתן ושר מתי כספי (ראו קישור למילות השיר גם בממערך השיעור) ונשאל אותם את השאלות:
- ממה מתפעל הדובר בשיר?
- מדוע נדרש אומץ להיות לבד?
- האם קשה יותר להיות לבד כשאין איש סביבי או לבד כשכולם נמצאים סביבי אבל אף אחד לא אתי, כולם נגדי? מדוע?
הזמנה לקריאה
מילים של כוח ועוצמה:
נקדים ונאמר שהאתגר הראשון של ירמיהו כנביא היה התקשורת עם אלוהים. כעת נראה אתגר אחר שעומד בפניו ונראה כיצד מתייחס אלוהים לאתגר זה. נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יז-יט ולסמן מילים שמבטאות עידוד לאומץ וכוח. ישנן רבות כאלה, דוגמאות מתוכן: תֶּאְזֹר מָתְנֶיךָ, אַל תֵּחַת, עִיר מִבְצָר, עַמּוּד בַּרְזֶל, חֹמוֹת נְחֹשֶׁת.
התלמידים מצאו בפסוקים מצבור מילים שמייצגות עוצמה. נשלח אותם לקרוא את הסבר על המילים "וְאַתָּה תֶּאְזֹר מָתְנֶיךָ" ולענות על אחת מבין שתי השאלות המובאות אחריו בדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
במליאה נבקש לשמוע את תשובותיהם של התלמידים. (ירמיהו זקוק לכוח כי הוא עומד לנבא על חורבן – דבר שלא קל להשמיע, ו'להילחם' על האמת האלוהית שקשה לשמוע אותה)
אַל תֵּחַת
נקרא את יחד את פסוק יז ונפרשו.
- מהי השליחות שניתנת לירמיהו בפסוק? ("וְקַמְתָּ וְדִבַּרְתָּ אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אָנֹכִי אֲצַוֶּךָּ")
נכתוב על הלוח את ההסבר למילה תֵּחַת (תפחד, תישבר); ונבקש מהתלמידים לעזור לנו להשלים את 'תרגום' האזהרה ללשון ימינו:
אל תתן לעצמך ___________ מולם, כדי שלא אגרום לכך שבאמת יצליחו__________ אותך.
(אפשר להשלים ב'להישבר', 'להיכנע', 'להתרסק', 'ליפול' ובהתאם 'לשבור', 'להכניע' וכו')
יש כאן התחייבות הדדית של הנביא ואלוהים.
- למה מתבקש הנביא להתחייב? (שלא להיכנע ברוחו למתנגדיו)
- למה מתחייב לו אלוהים בתמורה? (שלא יניח לאיש להביס אותו כל עוד הוא עומד איתן)
הנביא מוצא את עצמו עומד בין שני הכוחות שלמענם הוא פועל: העם ואלוהים, והוא אינו יכול לשמח ולספק את שניהם. נבקש מהתלמידים להוכיח אמירה זו (אפשר למקד ולשאול: אם הנביא יבטא את רצון האלוהים – מדוע שהעם לא יהיה מרוצה? ולהפך?).
שלוש המטפורות
בפסוק יח מופיעות שלוש מטפורות לנביא אלוהים: עיר מבצר, עמוד ברזל וחומות נחושת. נבקש מהתלמידים לבחור אחת מבין שלוש המטאפורות ולתאר אותן ולציירן על פי ההנחיות האלה:
- תארו בארבע שורות כיצד נראה האובייקט המוצג במטפורה, במה הוא מצטיין ולמה הוא מיועד ומשמש. האם לדעתם האובייקט מצליח בתפקידו?
- ציירו את האובייקט המוצג במטפורה כמו שאתם מדמיינים שהוא נראה.
במליאה נאסוף כמה מהתיאורים ומהאיורים ונבחן אותם.
- מה משותף לכל המטפורות האלו? איזו תחושה הן משרות? (כוח, עוצמה, הגנה – עיר מבצר היא מוגנת, באמצעים של אז אי אפשר היה לנתץ ברזל שלא כמו אבן, חומות נועדו להגן והשתמשו בבריחי נחושת כדי לנעול אותן. חומה שהיא כולה נחושת מגנה הגנה צרופה על אחת כמה וכמה)
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק ו: "וָאֹמַר: 'אֲהָהּ ה' אלוהים, הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַּבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי".
- האם להרגשתו של הנביא הוא עיר מבצר או עיר פרזות פרוצה? עמוד עץ או עמוד ברזל? חומות נחושת או חומות נייר? נמקו את תשובותיכם.
אם כך, יש פער גדול בין תחושתו של הנביא לבין הבטחתו של אלוהים.
- כיצד אפשר לגשר עליו?
כִּי אִתְּךָ אֲנִי
נספר על נביא אחר שעמד לפני משימה שונה מאוד אך קשה לא פחות: יהושע בן נון שהתבקש להחליף את גדול הנביאים, משה, אחרי ארבעים שנה במדבר ולהכניס את העם לארץ ישראל – אלו משימות קשות מאוד. נשלח את התלמידים לקרוא בספר יהושע פרק א פסוק ט, ובפסוק יט בפרקנו ולמלא את הטבלה שבדף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר מילוי הטבלה נעבור עם התלמידים על המשותף ליהושע ולירמיהו: לשניהם אלוהים מבטיח שהוא אתם בדרך הקשה ולכן איש לא יוכל להם. הוא נותן להם משימה קשה, אך יהיה שם להגן עליהם ולשמור אותם.
מבט לחיים
בפסוקים האחרונים של הפרק אלוהים מכין את ירמיהו לאתגר החיצוני – ההתמודדות עם התנגדות החברה לנבואותיו. אלוהים מתחייב לירמיהו שכל עוד יעמוד על שלו ויישא את נבואותיו יזכה לליוויו ולהגנתו. נשאל את התלמידים:
- האם אתם מאמינים שאפשר לעמוד מול חברה שלמה שמתנגדת לך?
- אילו תכונות נדרשות מאדם שלאורך זמן עומד על שלו לבדו מול כולם?
- האם אנחנו יודעים למצוא בעצמנו את הכוחות להיות ערי מבצר, עמודי ברזל וחומות נחושת על דברים שאנחנו מאמינים בהם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו את הכוח שאלוהים מנסה להשפיע על הנביא ואת התחייבותו להיות לצידו כל עוד הוא נאמן לנבואתו. ניתחנו את המטפורות, השווינו את דברי אלוהים לירמיהו לדבריו ליהושע ודיברנו על העוצמה הנדרשת ממי ששוחה נגד הזרם.
מיומנויות: פירוק מטפורות, "תרגום" משפה מקראית למודרנית, השוואה, התמודדות עם פרשן.
מתודות: סימון מילים בשדה סמנטי משותף, התמודדות עם פרשן, "תרגום" אמירה בפסוקים לפי הקשר, עבודה יצירתית על המטפורות, השוואה בין יהושע לירמיהו, השוואה בין ירמיהו לעצמו.
ירמיהו כ
בפרק כ פסוקים ז-יג אפשר לראות הדהוד לנבואת ההקדשה הזאת: ירמיהו מתאר את הסבל הנורא והשנאה שמקיפה אותו, מנת חלקו בעקבות נבואותיו, אך גם מובאת שם שירת הודיה לאלוהים, כל כך מנותקת מן הכאב. אילו הם כנראה שתי הפנים של הנבואה.