"מָה אַתָּה רֹאֶה?"
פסוקים יא-טז
בכמה מילים
בפסוקים אלו נדון במראות הנגלים אל ירמיהו בראשית נבואתו – ענף עץ שקד וסיר נפוח ובמשמעותם המטאפורית. נבחן את האופן שבו אלוהים מלמדו לראות ונלמד על התקשורת בין אלוהים לנביא באמצעות סמלים.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – קריאה בכתמים:
נראה לתלמידים תמונה של כתם חסר צורה, (ממבחן רורשאך), ונבקש מכל אחד לכתוב לעצמו מה הוא מצליח לראות בו. לאחר מכן נאסוף רשמים. כל אחד רואה משהו אחר, מביא אתו את הראייה המיוחדת שלו. גם הנביאים מקבלים כל אחד את הנבואה באמצעות מראות, ולכל נביא החותם שלו, האופן שבו הוא רואה את הדברים, אלא שלא כסתם כתם, הנביא מקבל פידבק מאלוהים שהוא אכן מפרש נכון.
הצעה שנייה – מה הדבר מסמל בעיניי?
נבקש מהתלמידים להכין דף וכלי כתיבה. נכתוב על הלוח כל פעם מילה אחרת והם יצטרכו לכתוב כל אחד לעצמו מה המילה מסמלת בעיניהם (רשימה אפשרית: פרפר, רוח, אבן, לילה, ים, עט, פצע, תפוז, עץ, יין, אור, מקל, סיר). אחר כך נבקש לשמוע מהתלמידים מה כתבו. נראה שכל מילה אינה מסמלת את אותו הדבר בעבור כל שומעיה. בשיעור זה נראה איך מפרש הנביא את מראות נבואתו.
הצעה שלישית – שאלה למחשבה:
נשאל את התלמידים:
- בהנחה שנביא רואה משהו בנבואתו, מה לדעתכם הוא רואה?
- האם ייתכן שהוא רואה את אלוהים עצמו, לפי התפיסה היהודית? אם לא, מה יכול להיות שהוא רואה? (ראוי לציין שלפי התפיסה היהודית האדם אינו יכול לראות את האל, אך יש דרגות שונות של התגלות האל בעולם, כגון נבואה, רוח הקודש, חלום ועוד)
הזמנה לקריאה
נבקש מהתלמידים לרפרף בפסוקים יא-טז ובלי להבין או לפרש לתאר את השיחה בין אלוהים לירמיהו – מי הדובר ומה הוא אומר באופן כללי. אפשר להשתמש בדף העבודה ולשלוח אותם להרכיב תבנית לשיחות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). לאחר מכן נזהה במליאה: אלוהים שואל פעמיים את ירמיהו מה הוא רואה וירמיהו מתאר כל פעם דבר אחר ומקבל למראה הסבר אלוהי המפענח אותו (אפשר לפתוח גם בעמוס פרק ז פסוק ח ובזכריה פרק ד פסוקים ב-ז ולהראות שזה נוסח מוכר, דפוס לתיאור נבואה). נבקש מהתלמידים לענות בלי להעמיק:
- מה ירמיהו רואה? (מקל וסיר)
אף אחד מהמראות אינו קשור בפני עצמו ליהודה, לירושלים או לדת. מה הקשר בין המראות הללו לנבואה?
מקל השקד, פסוקים יא-יב:
נקרא את הפסוקים ונשאל:
- מה זה מקל שקד? (ענף של עץ שקד)
נקרא את ההסבר האלוהי ונראה שעדיין הדברים נשארים סתומים. כדי להבין את משמעות המראה עלינו לפרק אותו.
נכתוב על הלוח: מה מסמל המקל?
נחלק לתלמידים את דברי המלב"ים על הפסוק (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש שינסו לאתר את המשמעות הסמלית שמציע הפרשן למקל (ענישה, הכאה) ואת שני הדברים שמסמל השקד לדעתו (מהירות כפריחת השקד והשתדלות, לשון "שקדנות").
נשאל:
- מה עולה מחיבור משמעות סמל המקל למשמעויות סמל השקד ולהסבר האלוהי?
- מה אלוהים מכין בשקדנות בעבור עמו? (עונש, מכה – המקל)
- האם ייקח זמן רב עד שיהיה מוכן? (לא, מהר כפריחת השקד)
כדאי להתעכב על אמירתו של אלוהים בפסוק יב: "הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת". בפסוקים הקודמים ראינו שירמיהו מרגיש שהוא עדיין נער, צעיר מדי להתנבא.
- אם כך, מדוע חשוב לשבח אותו? (להגביר את ביטחונו ביכולות הנבואה שלו, ויש שדורשים, ביניהם רד"ק בהמשך הפסוקים, שמדובר ביכולתו של ירמיהו לראות את הטוב גם ברע)
הסיר הנפוח (פסוקים יג-טו):
נקרא יחד את פסוקים יג-יד – ירמיהו רואה סיר נפוח שפניו לצפון. נשאל את התלמידים:
- למה הכוונה במילה 'נפוח'?
נשלח את התלמידים למלא טבלה בדף העבודה ולמצוא באיזה הקשר מופיעה המילה נפוח במקרא (ראו גם פתרון למורה. נמא גם בממערך השיעור).
במליאה בכיתה נאשר שההקשר המשותף הוא חום ואש. נפיחה היא השבת רוח על אש כדי להלהיט ולהגדיל אותה – אנחנו מכירים את הנפיחה ברוח גם בהקשר לבריאת האדם.
- אם כך, מה זה סיר נפוח? (סיר מבעבע, רותח על אש גדולה)
- מה יכול לייצג סיר מבעבע? איזה מצב? אילו תחושות? (עוד רגע התבשיל מוכן, לחץ גדול, רתיחה)
- מה אלוהים מבשל? האם תבשיל טוב או רע? הביאו הוכחה לכך (מצפון תיפתח הרעה)
נשלח את התלמידים לקרוא את פסוקים טו-טז למצוא בהם את ההסבר האלוהי לסמל:
- מהי הרעה שעומדת לבוא? (משפחות ממלכות הצפון יצאו למלחמה נגד יהודה)
- מהי הסיבה לבואה של הרעה הזאת? (העם עזב את חוקי אלוהים ועבד עבודה זרה)
נדייק ונאמר שבתקופה ההיא ירמיהו לא ידע עדיין מי הממלכה שתחריב את יהודה אלא ידע רק שמקומה בצפון (שם שלטה אשור ואחריה בבל). עמי הצפון יהיו שליחי אלוהים לגמול לאנשי יהודה על חטאם.
מבט לחיים
ירמיהו מפרש את המראה שהוא רואה כסמל למה שצפוי לעם. אלוהים מציין שירמיהו היטיב לראות.
- מה משמעות הפרשנות שאנחנו נותנים למציאות?
- מה מאפשר לנו להיטיב לראות אותה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: זיהינו את התבנית של נבואת המראות של ירמיהו, פענחנו את המראות שהוא ראה באמצעות המלבי"ם ודרך השוואה למקורות אחרים בתנ"ך. ניתחנו את ההסבר האלוהי לאסון מתקרב ולסיבה לבואו ודנו בקושי שבתקשורת הסמלים של הנביא עם אלוהים וביחסו של אלוהים לנביא המתלמד.
מיומנויות: זיהוי תבנית בפסוקים, חשיבה מטפורית, מציאת מכנה תוכני משותף בין מקורות, התמודדות עם פרשן מסורתי.
מתודות: זיהוי תבנית השיחה וניתוחה באמצעות טבלה, מציאת המשמעויות הסמליות במלבי"ם, השוואת מקורות ומציאת מכנה משותף, זיהוי האסון הקרב והסיבה לו בפסוקים.
מקל ירמיהו בפרקנו מול מטה אהרן בבמדבר פרק יז
בשני הפרקים הדמויות הפועלות הן שני כוהנים והמראה הוא ענפי שקד, אבל הענף בירמיהו נקרא מקל מלשון ענישה, ואילו בסיפורו של אהרן המקל נקרא מטה על שם מנהיגות. על הדמיון והשוני בין שני התיאורים ומשמעותם ראו שיעורו של הרב דוד סבתו.
מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה
- על הביטוי שתפס מקום בשיח החדשותי בישראל ראו מאמרו של רון מרוז מאתר 929.
- על הצעות שונות למהותו של המושג 'צפון' בעולם השיח היהודי ראו מאמרו של הרב אברהם ריבלין.