מוטיב המנהיג רועה הצאן במקרא
פרק טז
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – משימה במחברת:
חשבו על מקצוע אחד בעולם של היום שמתאים למי שרוצה להפוך למנהיג (למשל – איש צבא, מורה, עו"ד וכו'.), והסבירו מדוע דווקא מקצוע זה מתאים – אילו תכונות ומאפיינים קיימים באנשים במקצוע הזה שמכשירים אותם להיות מנהיגים טובים?
נפתח את הדיון במליאה ונשמע תשובותיהם של התלמידים. נרשום על הלוח את המקצועות שהם מעלים.
אפשרות שנייה – מה עושים מנהיגים לפני שהם מנהיגים?
במצגת המצורפת (ראו קישור למצגת גם בממערך השיעור) ניתן למצוא תמונות של מנהיגים מוכרים מהארץ ומהעולם. על התלמידים לנסות לנחש מה היה תחום העיסוק שלהם בצעירותם, לפני שנכנסו לחיים הפוליטיים. לחיצה על העכבר תגלה את התשובה.
הזמנה לקריאה
בהמשך לדיון בחלק הקודם, בחלק זה של השיעור נגלה שבמקרא יש תחום עיסוק מסוים שמוביל לעתים למנהיגות, שהוא כנראה קצת שונה מהמקצועות שהעלו התלמידים ביחס לעולם של היום.
משימה: עיינו במראי המקום הבאים וציינו מי היא הדמות עליה מסופר בכל פסוק ומהו המקצוע בו היא עוסקת.
- בראשית ל פסוק לו (יעקב רועה את צאן לבן חותנו)
- שמות ג פסוק א (משה רועה את צאן יתרו חותנו)
- שמואל א טז פסוק יא (דוד רועה את צאן אביו).
נשאל: מהו המקצוע/תחום העיסוק של שלושת המנהיגים? מדוע לדעתכם דווקא תחום זה מאפיין מנהיגים בתנ"ך?
נסכם: מוטיב המנהיג רועה הצאן הוא מוטיב בולט בתנ"ך, שמופיע אצל שניים מבין המנהיגים הגדולים של עם ישראל: משה רבנו ודוד המלך. בהמשך השיעור נבחן מדוע דווקא רעיית צאן היא הפעילות המאפיינת חלק מהמנהיגים הגדולים.
אז מה בעצם עושה רועה צאן?
כיוון שרעיית צאן היא כבר לא חלק מחיי היומיום של מרבית תלמידינו, חשוב להכיר את עבודתם של הרועים על מנת להעמיק את הדיון במוטיב המנהיג רועה הצאן. שתי אפשרויות להעמקת הידע על רעיית צאן:
נעיין בהגדרה של רועה צאן המבוססת על אתר מקראנט (ראו קישור להגדרה גם בממערך השיעור).
מה מיוחד ברועה צאן?
גם חז"ל התעמקו בייחוד של דוד ומשה כמנהיגים רועי צאן. נקרין מקור קצר המכיל את שני הקטעים. זו הזדמנות להסביר בכמה מילים על מדרשי חז"ל, וחשוב בכל מקרה להבהיר שלא מדובר בקטע מהמקרא, אלא בפרשנות עליו. נקרא את המשך המדרש – הנוגע למשה, רועה הצאן והמנהיג.
מבט לחיים
בית ספר למנהיגות דרך רעיית צאן:
ראינו מספר מקרים בתנ"ך בהם העבודה בצאן מצמיחה מנהיגים גדולים. דמיינו שהיינו מקימים בית ספר למנהיגות המבוסס על רעיית צאן.
משימה: חשבו על טיפ אחד שהייתם נותנים למנהיגים לעתיד על סמך העבודה בצאן – היו יצירתיים!
נחלק לתלמידים דף עם תמונה של כבשה (ראו דף גם בממערך השיעור) עליו הם יצטרכו לכתוב את הטיפ שלהם, ומומלץ גם לקשט. כך ניתן ליצור תערוכת כבשים המהוות בית ספר למנהיגות!
- טיפ לדוגמא (מבוסס על המדרש שקראנו): מנהיג יקר שים לב – כל כבשה היא שונה, ולכל אחת צרכים שונים, הקפד לתת לכל אחד ואחת את מה שהם צריכים!
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נחשפנו למוטיב המנהיג רועה הצאן ובחנו את הקשרים בין רעיית צאן לבין הנהגת עם.
מיומנויות ומתודה: סקירה של הופעות המוטיב במקומות שונים בתנ"ך, היכרות עם עולם רועי הצאן, התעמקות במוטיב באמצעות ניתוח מדרש חז"ל.