סגור תצוגת כיתה
הפרק

מוטיב המנהיג רועה הצאן במקרא

פרק טז

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – משימה במחברת:
חשבו על מקצוע אחד בעולם של היום שמתאים למי שרוצה להפוך למנהיג (למשל – איש צבא, מורה, עו"ד וכו'.), והסבירו מדוע דווקא מקצוע זה מתאים – אילו תכונות ומאפיינים קיימים באנשים במקצוע הזה שמכשירים אותם להיות מנהיגים טובים?
נפתח את הדיון במליאה ונשמע תשובותיהם של התלמידים. נרשום על הלוח את המקצועות שהם מעלים.

אפשרות שנייה – מה עושים מנהיגים לפני שהם מנהיגים?
במצגת המצורפת (ראו קישור למצגת גם בממערך השיעור) ניתן למצוא תמונות של מנהיגים מוכרים מהארץ ומהעולם. על התלמידים לנסות לנחש מה היה תחום העיסוק שלהם בצעירותם, לפני שנכנסו לחיים הפוליטיים. לחיצה על העכבר תגלה את התשובה.

הזמנה לקריאה

בהמשך לדיון בחלק הקודם, בחלק זה של השיעור נגלה שבמקרא יש תחום עיסוק מסוים שמוביל לעתים למנהיגות, שהוא כנראה קצת שונה מהמקצועות שהעלו התלמידים ביחס לעולם של היום.

משימה: עיינו במראי המקום הבאים וציינו מי היא הדמות עליה מסופר בכל פסוק ומהו המקצוע בו היא עוסקת.

  • בראשית ל פסוק לו (יעקב רועה את צאן לבן חותנו)
  • שמות ג פסוק א (משה רועה את צאן יתרו חותנו)
  • שמואל א טז פסוק יא (דוד רועה את צאן אביו).

נשאל: מהו המקצוע/תחום העיסוק של שלושת המנהיגים? מדוע לדעתכם דווקא תחום זה מאפיין מנהיגים בתנ"ך?

נסכם: מוטיב המנהיג רועה הצאן הוא מוטיב בולט בתנ"ך, שמופיע אצל שניים מבין המנהיגים הגדולים של עם ישראל: משה רבנו ודוד המלך. בהמשך השיעור נבחן מדוע דווקא רעיית צאן היא הפעילות המאפיינת חלק מהמנהיגים הגדולים.

אז מה בעצם עושה רועה צאן?
כיוון שרעיית צאן היא כבר לא חלק מחיי היומיום של מרבית תלמידינו, חשוב להכיר את עבודתם של הרועים על מנת להעמיק את הדיון במוטיב המנהיג רועה הצאן. שתי אפשרויות להעמקת הידע על רעיית צאן:

נעיין בהגדרה של רועה צאן המבוססת על אתר מקראנט (ראו קישור להגדרה גם בממערך השיעור).

מה מיוחד ברועה צאן?
גם חז"ל התעמקו בייחוד של דוד ומשה כמנהיגים רועי צאן. נקרין מקור קצר המכיל את שני הקטעים. זו הזדמנות להסביר בכמה מילים על מדרשי חז"ל, וחשוב בכל מקרה להבהיר שלא מדובר בקטע מהמקרא, אלא בפרשנות עליו. נקרא את המשך המדרש – הנוגע למשה, רועה הצאן והמנהיג.

מבט לחיים

בית ספר למנהיגות דרך רעיית צאן:
ראינו מספר מקרים בתנ"ך בהם העבודה בצאן מצמיחה מנהיגים גדולים. דמיינו שהיינו מקימים בית ספר למנהיגות המבוסס על רעיית צאן.
משימה: חשבו על טיפ אחד שהייתם נותנים למנהיגים לעתיד על סמך העבודה בצאן – היו יצירתיים!

נחלק לתלמידים דף עם תמונה של כבשה (ראו דף גם בממערך השיעור) עליו הם יצטרכו לכתוב את הטיפ שלהם, ומומלץ גם לקשט. כך ניתן ליצור תערוכת כבשים המהוות בית ספר למנהיגות!

  • טיפ לדוגמא (מבוסס על המדרש שקראנו): מנהיג יקר שים לב – כל כבשה היא שונה, ולכל אחת צרכים שונים, הקפד לתת לכל אחד ואחת את מה שהם צריכים!

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: נחשפנו למוטיב המנהיג רועה הצאן ובחנו את הקשרים בין רעיית צאן לבין הנהגת עם.
מיומנויות ומתודה: סקירה של הופעות המוטיב במקומות שונים בתנ"ך, היכרות עם עולם רועי הצאן, התעמקות במוטיב באמצעות ניתוח מדרש חז"ל.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הגדרת "רועה צאן" מתוך אתר מקראנט
לקריאת ההגדרה מחבר: גשר מפעלים חינוכיים משימת קריאה: רשמו במחברת שלושה מאפיינים/תכונות הנדרשות לרעיית צאן....
הגדרת "רועה צאן" מתוך אתר מקראנט

לקריאת ההגדרה
מחבר: גשר מפעלים חינוכיים

משימת קריאה: רשמו במחברת שלושה מאפיינים/תכונות הנדרשות לרעיית צאן.

נדון:

  • במה דומה מלאכתו של רועה הצאן לזו של המנהיג?
  • אילו ערכים משותפים קיימים בשני התחומים?
מקור – מדרש חז"ל – קטע ראשון
Masha Arkulis shutterstock.com בדק לדוד [אלהים בדק את דוד] בצאן ומצאו רועה יפה […]: היה...
מקור – מדרש חז"ל – קטע ראשון

Masha Arkulis shutterstock.com

בדק לדוד [אלהים בדק את דוד] בצאן ומצאו רועה יפה […]: היה מונע הגדולים [עוצר את הכבשים הגדולות] מפני הקטנים, והיה מוציא הקטנים לרעות כדי שירעו עשב הרך [יאכלו אוכל נוח ומזין יותר], ואחר כך מוציא הזקנים כדי שירעו עשב הבינונית, ואח"כ מוציא הבחורים [הצעירים, הבריאים והחזקים] שיהיו אוכלין עשב הקשה.
אמר הקב"ה: מי שהוא יודע לרעות הצאן איש לפי כחו [בהתאם לצרכים של כל אחד] יבא וירעה [ישלוט] בעמי.

מדרש חז"ל מתוך שמות רבה ב, ב

נדון:

  • מה ראה אלהים לאחר שבחן את סגנון רעיית הצאן של דוד?
  • מה בדרך רעיית הצאן של דוד מעיד כי הוא מתאים להנהגת עם?
מקור – מדרש חז"ל – קטע שני
ואף משה לא בחנו הקב"ה אלא בצאן, אמרו רבותינו כשהיה משה רועה צאנו של יתרו...
מקור – מדרש חז"ל – קטע שני

ואף משה לא בחנו הקב"ה אלא בצאן, אמרו רבותינו כשהיה משה רועה צאנו של יתרו במדבר ברח ממנו גדי ורץ אחריו [משה] עד שהגיע לחסית [למחסה]. כיון שהגיע לחסית נזדמנה לו בריכה של מים ועמד הגדי לשתות, כיון שהגיע משה אצלו אמר אני לא הייתי יודע שרץ היית [שברחת] מפני צמא עיף אתה הרכיבו על כתיפו [משה סחב את הגדי על כתפיו] והיה מהלך.
אמר הקב"ה יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם כך חייך אתה תרעה צאני [עם] ישראל.

מדרש חז"ל מתוך שמות רבה ב, ב

נדון:

  • בריחה מהעדר היא מעשה אסור שיכול להוביל לכעס ואף אלימות כלפי הצאן מצד הרועה. כיצד משה מגיב לבריחת הגדי?
  • מה ניתן ללמוד על משה מתגובתו לבריחת הגדי? איזו תכונה בולטת כאן?
  • האם התנהלותו של משה בקטע מתאימה למנהיג? הסבירו.
דפי עבודה והעשרה לשיעור
למצגת השיתופית
דָוִד הרועה
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ...
דָוִד הרועה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

איור: מיכל בן חמו

לקריאת המדרש
"ה' צַדִּיק יִבְחָן" (תהילים יא, ה) – בָּדַק לְדָוִד בַּצֹּאן וּמְצָאוֹ רוֹעֶה יָפֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקָּחֵהוּ מִמִּכְלְאֹת צֹאן" (שם עח, ע). מַהוּ "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? – שֶׁהָיָה דָּוִד כּוֹלֵא אֶת הַצֹּאן אֵלּוּ מִפְּנֵי אֵלּוּ. הָיָה מוֹצִיא הַגְּדָיִים וּמַאֲכִילָם רָאשֵׁי עֲשָׂבִים, שֶׁהֵם רַכִּים, מוֹצִיא הַתְּיָשִׁים [הזקנים] וּמַאֲכִילָם אֶמְצָעָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא בֵּינוֹנִי, מוֹצִיא הַבַּחוּרִים [הצעירים והחזקים] וּמַאֲכִילָם עִקָּרָם שֶׁל עֲשָׂבִים, שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: מִי שֶׁהוּא יוֹדֵעַ לִרְעוֹת הַצֹּאן אִישׁ לְפִי כּוֹחוֹ – יָבוֹא וְיִרְעֶה צֹאנִי, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל; זֶהוּ שֶׁנֶּאֱמַר: "מֵאַחַר עָלוֹת הֱבִיאוֹ לִרְעוֹת בְּיַעֲקֹב עַמּוֹ" (שם שם, עא). מדרש שמות רבה, פרשה ב, ב; מדרש ילקוט שמעוני לתהילים, תתכג
  • על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
  • לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
הרואה שאינו נראה
"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה...
הרואה שאינו נראה
"וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב... וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל… כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוקים ו-ז)

משיחת דוד על ידי שמואל, ציור קיר מבית הכנסת בדורא אירופוס, מאה שלישית לספירה. מתוך ויקישיתוף

"וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה" (שמואל א ט, יט) אמר לו הקב"ה לשמואל: אתה קורא עצמך "רואה"? אני מראך דבר שאין אתה רואה. אימתי הראהו? בשעה שאמר לו מלא קרנך שמן, ויאמר ה' אל שמואל: אַל-תַּבֵּט אֶל-מַרְאֵהוּ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב (שם, טז ז). ילקוט שמעוני, שמואל א, רמז קח
  • המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.

כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0

התמו הנערים?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה...
התמו הנערים?
"יֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

Aaron Amat / shutterstock.com

אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!

להמשך קריאה

שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.

  • האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית

כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך...
כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב." (פסוק ז)

piick / shutterstock.com

שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).

להמשך קריאה

הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).

מתוך מיזם 929

כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".

  • לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
דוד יפה עיניים
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א...
דוד יפה עיניים
"וַיִּשְׁלַח וַיְבִיאֵהוּ וְהוּא אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם וְטוֹב רֹאִי, וַיֹּאמֶר ה' קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא." (פסוק יב)

אבל פן, דוד, פסטל, 1952. © באדיבות משפחת האמן

כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.

להמשך קריאה

התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."

יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.

  • האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
דָוִד ושאול / אהוד בנאי שעת לילה מאוחרת כולם מזמן הלכו לישון רק שאול עֵר,...
דוד ושאול - מערכת יחסים מולחנת
"הָיָה בִּהְיוֹת רוּחַ אֱלֹהִים אֶל שָׁאוּל וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה." (פסוק כג)

למילות השיר

דָוִד ושאול / אהוד בנאי

שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון

אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר

דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן

עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור

שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו

דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר

דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר

בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
בית לחם יהודה
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על...
בית לחם יהודה
"וַיַּעַשׂ שְׁמוּאֵל אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' וַיָּבֹא בֵּית לָחֶם, וַיֶּחֶרְדוּ זִקְנֵי הָעִיר לִקְרָאתוֹ וַיֹּאמֶר שָׁלֹם בּוֹאֶךָ." (פסוק ד)

Chéreau, Jacques le jeune, מפה של בית לחם, מאה 18 בערך. אוסף המפות ע"ש ערן לאור הספריה הלאומית, ירושלים.

בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.

להמשך קריאה

נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.

  • על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
רמה - מקום מושבו של שמואל
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של...
רמה - מקום מושבו של שמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

© מטח

מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).

להמשך קריאה

שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.

  • התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
כתובת בית דוד מתל דן
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר...
כתובת בית דוד מתל דן
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ בְּקֶרֶב אֶחָיו וַתִּצְלַח רוּחַ ה' אֶל דָּוִד מֵהַיּוֹם הַהוּא וָמָעְלָה, וַיָּקָם שְׁמוּאֵל וַיֵּלֶךְ הָרָמָתָה." (פסוק יג)

כתובת בית דוד. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים. באדיבות רשות העתיקות

כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.

להמשך קריאה

הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.

  • מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
כינור דוד
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים...
כינור דוד
"...וְלָקַח דָּוִד אֶת הַכִּנּוֹר וְנִגֵּן בְּיָדוֹ, וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ..." (פסוק כג)

פסיפס דוד מנגן בנבל, מבית הכנסת היהודי בעזה . באדיבות רשות העתיקות

נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.

  • איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
הפרק באיורים
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא. האם הוא גורם לכם להזדהות עם...
הפרק באיורים
"וְרוּחַ ה' סָרָה מֵעִם שָׁאוּל, וּבִעֲתַתּוּ רוּחַ רָעָה מֵאֵת ה'."

הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.

  • האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
  • האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?

קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד

דוד וסיפור סינדרלה
סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה...
דוד וסיפור סינדרלה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי הֲתַמּוּ הַנְּעָרִים וַיֹּאמֶר עוֹד שָׁאַר הַקָּטָן וְהִנֵּה רֹעֶה בַּצֹּאן, וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל יִשַׁי שִׁלְחָה וְקָחֶנּוּ כִּי לֹא נָסֹב עַד בֹּאוֹ פֹה." (פסוק יא)

סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה את הצאן. דווקא מי שבכלל לא רצו להביאו אל הנסיך, כלומר אל הנביא, מתגלה כנבחר.

  • מה ההשוואה בין הסיפורים מדגישה בנוגע לדמותו של דוד?

קרדיט: טריילר רשמי- סינדרלה- דיסני. ערוץ היוטיוב של Cinemaisrael. באישור דיסני ישראל