סגור תצוגת כיתה
הפרק

נח איש האדמה

פסוקים יח-כט

שיעור שלישי מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

המבול נגמר, נח ובניו יוצאים מן התיבה ומתחילים את האנושות מהתחלה. נח, איש האדמה, שבור מעולמו שחרב עליו, נוטע כרם, שותה, משתכר ומתבזה. בניו של נח נחשפים לקלונו של אביהם ומגיבים בדרכים שונות: חם (וכנען) מבזים ופוגעים בנח ובכך אולי משמרים את התרבות שלפני המבול, בעוד שם ויפת מכסים את אביהם מתוך כבוד וצניעות ומגלים מוסריות ורגישות אנושית.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – נח, גוסטב דורה:
נקרין לתלמידים את הציור של גוסטב דורה 'נח מקלל את בנו הקטן'.

נתבונן בתמונה עם התלמידים ונשאל אותם:

  • מה מצויר בתמונה?
  • למה הנער עוזב?

אחרי לימוד הפרק נחזור לתמונה, נזהה את הדמויות העיקריות בסיפור ונתבונן כיצד מציג האמן כל אחת מן הדמויות. נח מוצג כדמות חזקה וזועמת שמגרשת את חם ומשפחתו ובתוכם כנען (או שמדובר בכנען ומשפחתו), שני הבנים האחרים, שם ויפת, נמצאים ליד אביהם – האחד רכון ואוחז בשמלתו והשני חוסה בצילו.

הצעה שנייה – נח, ג'ובאני בליני:
נקרין לתלמידים את הציור של ג'ובאני בליני, 'נח שיכור'.

נתבונן בתמונה, נזהה את הדמויות: נח, שם, חם ויפת. ננסה לתאר כיצד כל אחת מן הדמויות מגיבה לעירום של נח.

במרכז התמונה מתואר נח עירום וחשוף, ליד ראשו גפן וערוותו מכוסה בבד דק שאותו אוחז אחד מבניו (שם או יפת). הבן מטה את ראשו הצידה בצנעה שלא לראות את ביזיון אביו, מעל נח נמצא חם, עולז ולועג לאביו, ולצידו הבן השלישי (שם או יפת) אוחז בבד גדול ואדום במטרה לכסות את נח.

בסוף השיעור אפשר לחזור ליצירה ולנסות לזהות מיהו שם, מיהו חם ומיהו יפת.

הצעה שלישית – שכרות:
נשאל את התלמידים:

  • מה עושה השכרות לאדם?
  • למה אדם שותה?

הצעה רביעית – השיר 'ימים של שקט':
נשמיע לכיתה את השיר 'ימים של שקט'.

נשאל את התלמידים:

  • כיצד השיר מתאר את המצב של אנשים אחרי מבול וסערה?
  • כיצד מרגיש אדם אחרי מבול?

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים יח-כט ונסביר מילים קשות. נבקש מהתלמידים לספר את הסיפור באופן כללי במילים שלהם.

נקרא שוב את פסוק יח: בפסוק מופיעות חמש דמויות – נח, שם, חם, יפת וכנען. נחלק את הכיתה לקבוצות לימוד בנות שלושה תלמידים, כל תלמיד מקבל דמות או שתיים ובמהלך הלימוד המשותף הוא מסתכל על הסיפור דרך העיניים של הדמות (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אפשר גם לחלק לקבוצות של חמישה תלמידים ולתת לכל תלמיד דמות אחת.

נשאל את התלמידים:

  • דמות אחת מוכרת מאוד שעד עכשיו תמיד הופיעה ודיברה עם כולם, נפקדת פה מהסיפור – מי חסר? (אלוהים אינו מופיע כלל בסיפור, וגם לאחר החטא לא הוא שמעניש, אלא נח מקלל)
  • מה המשמעות לדעתך של היעדר אלוהים מסיפור זה? (ייתכן כי בעולם החדש שלאחר המבול אלוהים לוקח תפקיד אחר, רחוק יותר, האחריות על המוסר בעולם עברה לבני האדם. הפעם הבאה שאלוהים פונה ישירות לאדם תהיה רק בפנייה אל אברהם: "לך לך")

מבט לחיים

אם הדבר נכון לכיתה אפשר לפתוח דיון על אלכוהול:

  • מה גורם לאנשים לשתות?
  • מה השתייה נותנת לאדם?
  • האם יש שתייה טובה ויש שתייה רעה? (הרי "אין שמחה בלא יין", ו"יין ישמח לבב אנוש" וכו')
  • כאשר אנו רואים אדם בשפל המדרגה, כיצד אנו מתנהגים – האם אנו רצים לפרסם את קלונו או מנסים להסתירו ולא לביישו?
  • האם יש הבדל בהתנהגות אם מדובר באדם קרוב או בדמות ציבורית? (לעניין המקרא, נח היה גם אב וגם מנהיג)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בחנו את סיפור השתכרותו של נח דרך עיניהם של הדמויות בסיפור. נח, איש האדמה, שיכור ושבור לאחר שעולמו נחרב, בניו רואים את ביזיונו ומגיבים בשני אופנים: חם (וכנען) מבזים אותו ומשמרים את התרבות והמוסר שלפני המבול, ושם ויפת מגלים צניעות כבוד ומוסר אנושי גבוה.
מיומנויות: השלמת פערים, פרשנות, אינטרטקסטואליות.
מתודות: לימוד בחברותא, מדרש תמונה, ניתוח שיר.

אפשר עוד...

אם יש זמן, אפשר להתייחס לאזכורים לסיפור גן עדן בפסוקים ("וַיִּטַּע" – עץ הדעת, "אָרוּר" – הנחש, 'כיסוי מערומים' – אדם וחוה שהתכסו בעלה תאנה).

נשאל את התלמידים:

  • מה המשמעות של הופעת האזכורים לסיפור גן עדן בפרקנו? (ייתכן שנח רצה לשוב למצב שלפני המבול, למצב של גן עדן שאין בו הבחנה בין טוב לרע, מצב שאפשר להגיע אליו בשכרות – 'עד דלא ידע'. בדומה לאדם וחוה שהיו עירומים, גם ערוותו של נח נחשפת. אך העולם השתנה – והעירום בסיפור נח אינו תמים. בעולם החדש גילוי של ערווה בציבור ראוי לגינוי, ואת ניסיון החזרה לגן עדן, שייתכן שחם תופס כי הוא חיובי, שם ויפת מבינים כנסיגה והידרדרות מסוכנת, ולכן הם מכסים את אביהם. בעולם החדש יש הבחנה בין טוב לרע, אי אפשר לחזור אחורה. להרחבה ראו מאמרו של הרב זאב ויטמן 'הבריאה החדשה')
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
נח, גוסטב דורה
נח מקלל את בנו הקטן , גוסטב דורה, 1880 (shutterstock.com).
נח, גוסטב דורה

נח מקלל את בנו הקטן , גוסטב דורה, 1880 (shutterstock.com).

  • מה מצויר בתמונה?
  • למה הנער עוזב?
נח, ג'ובאני בליני
ג'ובאני בליני, נח שיכור, 1515 (מתוך ויקיפדיה)
נח, ג'ובאני בליני

ג'ובאני בליני, נח שיכור, 1515 (מתוך ויקיפדיה)

ימים של שקט
כיצד השיר מתאר את המצב של אנשים אחרי מבול וסערה? כיצד מרגיש אדם אחרי מבול?
ימים של שקט

  • כיצד השיר מתאר את המצב של אנשים אחרי מבול וסערה?
  • כיצד מרגיש אדם אחרי מבול?

קרדיט: להקת לולה, מילים: ירדן בר כוכבא, לחן: אבי גרייניק. פורסם בידי ערוץ מוזיקה ישראלית, בתאריך 22 בנובמבר 2012.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן: מצווה למנות דיינים...
גלובליזציה במקרא - שבע מצוות בני נח
"וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ." (פסוק א)

Vitalinka / Shutterstock.com

"שבע מצוות המוטלות על כל בני האדם ולא רק על ישראל, והן:
מצווה למנות דיינים לצורך השלטת חוק ומשפט בחברה האנושית;
איסור לגדף את שם ה';
איסור עבודה זרה;
איסור גילוי עריות;
איסור שפיכות דמים;
איסור גזל;
ואיסור אבר מן החי – איסור לחתוך מבעל חיים אבר בעודנו חי ולאכלו."

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין נו, א)

  • כזכור, המבול היה תגובה אלוהית לחוסר המוסריות של האנושות. כיצד שבע מצוות בני נח יכולות לאפשר עולם חדש ומתוקן?
חוטא יוצא נשכר?
"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר...
חוטא יוצא נשכר?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוק ג)

Nicolas Primola / Shutterstock.com

"ויאמר אלוהים הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע". מיכן אתה למד שלא הותר לאדם לאכול בשר לפי שלא ברא הקב"ה בריותיו על מנת שימותו, שאם לא חטא אדם לא היו הבריות מתים, ואם תאמר אחרי שחטא אדם למה לא הותר לו לאכול בשר, אם כן מצינו חוטא נשכר.

(מדרש אגדה בר' א:כט)

להמשך קריאה

הקושי שעימו מנסה המדרש להתמודד הוא – מדוע ברא אלוהים יצורים שכל ייעודם הוא למות ולהיאכל? ומקשה המדרש וטוען שבראשית העולם, תזונת האדם הייתה צמחונית, ורק בשל חטאי דור המבול ניתן לו לאכול בעלי חיים, וכפי שאומר המדרש – החוטא יוצא נשכר.
פרשנים מאוחרים יותר התייחסו למדרש זה ולקושי העולה מהתרת אכילת בשר לאחר המבול. הרב קוק (שהיה הרב הראשי לישראל בשנות ה-50) טען ש"ירידת הדורות" וחולשתו המוסרית של המין האנושי הן שגרמו להיתר אכילת בשר.
הפרשן דון יצחק אברבנאל הציע פירוש מעשי: מאחר שהמבול השחית את הצמחייה, לא יכלו נוח ובניו להתכלכל ממזון מן הצומח, ו"אם היו מייחלים לאכול עד שיזרעו שדות ויטעו כרמים ימותו ברעב".
(מבוסס על מאמרה של ד"ר יעל שמש)

  • מהו הקושי העולה מן המדרש? האם המדרש מציע לו פתרון?
  • האם, לדעתכם, העולם כיום מתוקן דיו?
קדושת דם האדם
הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם. הרצח הראשון...
קדושת דם האדם
שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. (פסוק ו)

הביטוי "שפיכות דמים" מקורו בפסוק זה, שבו מופיע לראשונה האיסור על רציחת אדם.

להמשך קריאה

הרצח הראשון בהיסטוריה אומנם כבר התרחש (סיפור קין והבל), אבל רק עתה אנו נתקלים באיסור האלוהי המוחלט על כך.
באמצעות תקבולת כיאסטית (אלכסונית), המייצרת סימטריה בין שני חלקי המשפט, נמסר האיסור ונמסרות ההשלכות של הפרתו:
"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם –
בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ"

האיסור על שפיכת דם האדם והענישה על מעשה זה, צמודים להתרה של אכילת בעלי חיים. פרשנותו של רש"י לכך היא שהתרת שפיכת דם של בעל חיים עלולה להביא לזילות בחיים בכלל, ועל כן מודגש האיסור על לקיחת חיי אדם. נחמה לייבוביץ' הוסיפה כי האיסור על שפיכות דם האדם אינו נובע רק משמירת חיי האדם, אלא גם משמירת צלם האלוהים שבאדם, מכיוון שרצח הוא ניגודו המוחלט של צלם האלוהים שבאדם.

  • מדוע שפיכת דם היא ביטוי המקביל ללקיחת חיי אדם?
  • מדוע לדעתכם האיסור על שפיכת דם האדם מופיע רק לאחר סיפור המבול, ולא כבר בסיפור הבריאה, או לפחות לאחר סיפור קין והבל?

קרדיט: מקראנימציה: כי בצלם אלוהים עשה את האדם. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

קשת בענן - ברית שמיים וארץ
מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם? קשת נוצרת על...
קשת בענן - ברית שמיים וארץ
"וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן, וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ." (פסוק טז)

מדוע דווקא הקשת בענן היא סמל לברית המחודשת בין אלוהים לבין העולם?

להמשך קריאה

קשת נוצרת על ידי שבירה של קרן אור העוברת דרך טיפה. האור הלבן נשבר לקשת של צבעים שונים, וכל צבע הוא למעשה גל אור באורך שונה. למעשה, הקשת היא מעגל שלם של אור, אך היא אינה נראית מעגלית משום שחלק ממנה נבלע בקרקע.
ייתכן שזו הסיבה שהקשת בענן מסמלת את ברית העולם, מכיוון שכפי שהיא נגלית לעין, נראה שהיא מחברת בין שמיים לארץ, בין קצוות הארץ. שני יסודות הטבע, השמש והגשם, חוברים יחדיו לסמל של התחלה חדשה, חיבור חדש שנוצר לאחר המשבר, השבירה.

  • מדוע דווקא תופעת טבע זאת מסמלת את הברית המחודשת בין ה' לבין העולם?

הקרדיט: מה מברכים על קשת בענן?. ערוץ היוטיוב של כאן – תאגיד השידור הישראלי

הבטחתם יונה
היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה,...
הבטחתם יונה
"וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ, וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ." (ח, פסוק יא)

הכרזה משנת 1949 – ציור ריאליסטי של יונה. Succession Picasso 2018©

היונה ועלה הזית הפכו בתרבות המערבית לסמל של שלום. היונה, ששבה עם ענף הזית בפיה, מסמלת את סוף האסון ואת ההתחלה החדשה. גם בתרבות היוונית ובתרבות הרומית הקדומה עץ הזית וענפיו היו סמל לשלום.

להמשך קריאה

כשהצייר הספרדי פאבלו פיקאסו התבקש לעצב סמל של שלום עבור קונגרס השלום שנערך בפריז ב-1949, לאחר מלחמת העולם השנייה, הוא בחר לצייר יונה וענף זית. פיקאסו השתמש לא פעם באומנותו כאמצעי לביקורת ולהתנגדות למשטרים הדיקטטוריים שכמעט החריבו את העולם במחצית הראשונה של המאה ה-20. דוגמה נודעת לכך היא יצירתו "גֶרְנִיקָה". והינה לאחר המלחמה זכה ליצור סמל של ברית מחודשת בין הארצות, סמל של שלום.
פריט טריוויה נחמד – עם סיום המלחמה נולדה לו בת, והוא קרא לה "פאלומה", יונה בספרדית.

  • בזכות נח ופיקאסו, היונה וענף הזית הפכו לסמל תרבותי מוכר. אך מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי דווקא בַּיונה, מכל הציפורים, לבטא מסר של שלום?
נח - איש האדמה והיין
  דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס. במיתוסים המוקדמים יותר...
נח - איש האדמה והיין
"ויָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם. וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה." (פסוקים כ-כא)

נוח, פסל, צרפת. Photo: Georges Seguin (Okki), Wikimedia commons, CC BY-SA 3.0

קאראווג'יו, "בכחוס", 1595-1597, שמן על בד. מאוסף גלריה אופיצי, פירנצה. מתוך ויקישיתוף

 

דְיוֹנִיסוּס הוא האל היווני שֶׁלְיָמִים התגלגל בתרבות הרומית לְאֵל היין בַּכְּחוּס.

להמשך קריאה

במיתוסים המוקדמים יותר עליו, דיוניסוס/בכחוס היה אל שמחת החיים והיצירה, והיה מזוהה בעיקר עם הטבע ועם הפריון. אולם מכיוון שבתקופת האביב נהגו היוונים לשמוח ולקיים חגיגות לכבוד הטבע, לא פעם בליווי יין, הפכה דמותו של דיוניסוס למקושרת גם ליין. בגלגולים מאוחרים יותר הפכה דמותו למייצגת היבטים פחות תמימים של היין, והוא הפך להיות מזוהה עם חיי ההוללות.

  • מדוע מכל הגידולים החקלאיים, נח בוחר לנטוע דווקא כרם?
היכן עגנה התיבה?
הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן. במהלך...
היכן עגנה התיבה?
"וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט." (ח, פסוק ד)

Google DigitalGlobe

הר אררט הוא הר געש רדום הנמצא בצפון-מזרח טורקיה, סמוך לגבול בין ארמניה ואיראן.

להמשך קריאה

במהלך הדורות הוצעו כמה אתרים באזור אנטוליה כמקום שעליו נחה התיבה, ויש אף מי שטענו שזיהו את שרידיה. הר אררט הוא הסמל הלאומי של ארמניה, אף שהיום הוא בשטח טורקיה. מעניין לציין כי הטורקים מכנים הר זה "הר התיבה".

ממצאים ארכאולוגיים שהתגלו באזורים הללו מצביעים על קיומה של ממלכה בשם אוררטו (Urartu) בין המאות ה-11 עד ה-5 לפני הספירה.
ייתכן שתיבת נֹחַ אכן הגיעה לשטח ממלכת אוררטו באזור ארמניה, צפון טורקיה של היום. יש מדענים שטוענים שזו אפשרות סבירה. אחת ההשערות היא "השערת תיבת נח והים השחור", שלפיה לאחר עידן הקרח האחרון, התחממות כדור הארץ הביאה להצפה של הים השחור (הסמוך לטורקיה), ואז מי הים השחור התחברו למי הים התיכון, ומי יודע – אולי התיבה הגיע לאררט כתוצאה מחיבור זה.

היכנסו למפה וחפשו את "הר אררט". סיירו על פסגתו המושלגת של ההר בעזרת כלי ה-3D, ולאחר מכן לחצו על אייקון כדור הארץ משמאל למטה, והתבוננו במיקום ההר במפת העולם.

  • האם השתכנעתם מ"השערת תיבת נח והים השחור"?
בשר כן אבל דם לא?
הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ",...
בשר כן אבל דם לא?
"כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל.
אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ." (פסוקים ג-ד)

בני שבט מסאי וצאן בכפר באזור מכתש נוגורונגורו, טנזניה, 2016. Abdelrahman Hassanein / Shutterstock.com

הנימוק לאיסור על אכילת דם איננו מובהק בפרק, אך רמז לו ניתן באמירה: "בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ", ומפרשים זאת כי הדם מקביל לנפש.

להמשך קריאה

אכילה של דם, ממש כמו אכילה של בשר, היא עניין תרבותי. יש תרבויות, שאינן בהכרח שונות מאוד מן התרבות היהודית והישראלית, שבהן דם הוא מרכיב מקובל במאכלים מסוימים.
בני שבט המסאי, שחיים בשמורות הטבע הענקיות בקניה ובטנזניה, מתקיימים מן העיזים ומן הבקר שהם מגדלים. בני השבט חיים בצמידות לחיות הללו, הם רועים אותן ואף ישנים איתן. בקתות הקש שלהם מורכבות מעירוב של מרכיבים מסוימים עם גללים, ותזונתם מורכבת מבשר, מחלב פרה או עֵז (שני מרכיבים שקיימים גם בתזונה בארץ) אך גם מ… דם.

  • מה מסמל דם?
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני...
נֹחַ והטבעונות כבר לא…
"וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם, בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה, כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל." (פסוקים ב-ג)

בשר מול ירק. Lightspring / Shutterstock.com

מסופר כי לאחר המבול נֹחַ הקריב קורבן לאלוהים כדי להודות לו, ואלוהים נתן אישור לבני האדם לאכול בעלי חיים. מה קרה שם במבול שיצר חַיִץ כזה בין האדם לבין בעלי החיים?

להמשך קריאה

יש הצעות ופרשנויות שונות לסוגיה, החל מההצעה שהמבול הוא למעשה הפעם הראשונה שהטבע קם על האדם להורגו, להטביע אותו. ייתכן שהטראומה הזאת הביאה לבידול בין האדם לבין הטבע.
אפשרות אחרת היא שמאחר שנֹחַ ובני משפחתו הצילו את חיי בעלי החיים, יש להם מעין זכות טבעית על חייהם.
הצעה אחרת של חז"ל היא שכדי למנוע שפיכות דמים בין בני האדם, מקצין האל את ההיררכיה בין האדם לבין בעלי החיים.

  • השוו בין הציווי האלוהי בבראשית א, כח-כט לבין הציווי האלוהי בבראשית ט, א-ג. מדוע, לדעתכם, בחר המחבר המקראי להשתמש בנוסח דומה? מה הוא מעוניין להבליט כך?
המבול בקיצור
האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם...
המבול בקיצור
"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ..." (ו, פסוק ט)

  • האם נח ובניו יחיו אחרי המבול, אחרי שהורשו לאכול בשר ונאסר עליהם להרוג אנשים בעולם חדש ומופלא?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים ו-י. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד

מבול של סיפורי מבול
מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים...
מבול של סיפורי מבול
"בִּשְׁנַת שֵׁשׁ מֵאוֹת שָׁנָה לְחַיֵּי נֹחַ בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ, בַּיּוֹם הַזֶּה נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ." (ז, פסוק יא)

  • מה יכולה להיות הסיבה לקיומם של סיפורי מבול דומים בתרבויות שונות? האם קיומם של הסיפורים הללו בתרבויות שונות הוא הוכחה לאמיתות סיפור המבול המקראי?

קרדיט: החפרנים עונה 2 : ספיישל מיתוסים ואגדות. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם

שם, חם, יפת ולוסי
שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה. ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור...
שם, חם, יפת ולוסי
"יַפְתְּ אֱלֹהִים לְיֶפֶת וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ." (פסוק כז)

שלושה בנים לנֹחַ, אבל יחסו כלפי אחד מהם משתנה במהלך העלילה.

להמשך קריאה

ההסבר האֶטְיוֹלוֹגִי שמאחורי הסיפור הוא ששלושת בני נֹחַ מייצגים שלושה "גזעים" שמהם התפתחה האנושות כולה לאחר המבול.
באמצעות הסיפור על מעשהו של חם ועל הקללה שקילל נח את כנען, בנו של חם, מספק המחבר המקראי אמירה ביקורתית על עמי כנען, ומעין הוכחה סיפורית קדומה לכך שכנען נועד להיות נחות מאחיו שם, שכידוע לימים ייצג את עם ישראל.

בסרטון – הסבר מדעי לאופן שבו התפתחו תרבויות שונות.

  • מה מוֹצָא התרבויות כולן, על פי הסרטון? האם עובדה זאת סותרת את הסיפור על שלושת בני נח או יכולה להשתלב עימו?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם. ערוץ היוטיוב של כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי