נח איש האדמה
פסוקים יח-כט
בכמה מילים
המבול נגמר, נח ובניו יוצאים מן התיבה ומתחילים את האנושות מהתחלה. נח, איש האדמה, שבור מעולמו שחרב עליו, נוטע כרם, שותה, משתכר ומתבזה. בניו של נח נחשפים לקלונו של אביהם ומגיבים בדרכים שונות: חם (וכנען) מבזים ופוגעים בנח ובכך אולי משמרים את התרבות שלפני המבול, בעוד שם ויפת מכסים את אביהם מתוך כבוד וצניעות ומגלים מוסריות ורגישות אנושית.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – נח, גוסטב דורה:
נקרין לתלמידים את הציור של גוסטב דורה 'נח מקלל את בנו הקטן'.
נתבונן בתמונה עם התלמידים ונשאל אותם:
- מה מצויר בתמונה?
- למה הנער עוזב?
אחרי לימוד הפרק נחזור לתמונה, נזהה את הדמויות העיקריות בסיפור ונתבונן כיצד מציג האמן כל אחת מן הדמויות. נח מוצג כדמות חזקה וזועמת שמגרשת את חם ומשפחתו ובתוכם כנען (או שמדובר בכנען ומשפחתו), שני הבנים האחרים, שם ויפת, נמצאים ליד אביהם – האחד רכון ואוחז בשמלתו והשני חוסה בצילו.
הצעה שנייה – נח, ג'ובאני בליני:
נקרין לתלמידים את הציור של ג'ובאני בליני, 'נח שיכור'.
נתבונן בתמונה, נזהה את הדמויות: נח, שם, חם ויפת. ננסה לתאר כיצד כל אחת מן הדמויות מגיבה לעירום של נח.
במרכז התמונה מתואר נח עירום וחשוף, ליד ראשו גפן וערוותו מכוסה בבד דק שאותו אוחז אחד מבניו (שם או יפת). הבן מטה את ראשו הצידה בצנעה שלא לראות את ביזיון אביו, מעל נח נמצא חם, עולז ולועג לאביו, ולצידו הבן השלישי (שם או יפת) אוחז בבד גדול ואדום במטרה לכסות את נח.
בסוף השיעור אפשר לחזור ליצירה ולנסות לזהות מיהו שם, מיהו חם ומיהו יפת.
הצעה שלישית – שכרות:
נשאל את התלמידים:
- מה עושה השכרות לאדם?
- למה אדם שותה?
הצעה רביעית – השיר 'ימים של שקט':
נשמיע לכיתה את השיר 'ימים של שקט'.
נשאל את התלמידים:
- כיצד השיר מתאר את המצב של אנשים אחרי מבול וסערה?
- כיצד מרגיש אדם אחרי מבול?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים יח-כט ונסביר מילים קשות. נבקש מהתלמידים לספר את הסיפור באופן כללי במילים שלהם.
נקרא שוב את פסוק יח: בפסוק מופיעות חמש דמויות – נח, שם, חם, יפת וכנען. נחלק את הכיתה לקבוצות לימוד בנות שלושה תלמידים, כל תלמיד מקבל דמות או שתיים ובמהלך הלימוד המשותף הוא מסתכל על הסיפור דרך העיניים של הדמות (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אפשר גם לחלק לקבוצות של חמישה תלמידים ולתת לכל תלמיד דמות אחת.
נשאל את התלמידים:
- דמות אחת מוכרת מאוד שעד עכשיו תמיד הופיעה ודיברה עם כולם, נפקדת פה מהסיפור – מי חסר? (אלוהים אינו מופיע כלל בסיפור, וגם לאחר החטא לא הוא שמעניש, אלא נח מקלל)
- מה המשמעות לדעתך של היעדר אלוהים מסיפור זה? (ייתכן כי בעולם החדש שלאחר המבול אלוהים לוקח תפקיד אחר, רחוק יותר, האחריות על המוסר בעולם עברה לבני האדם. הפעם הבאה שאלוהים פונה ישירות לאדם תהיה רק בפנייה אל אברהם: "לך לך")
מבט לחיים
אם הדבר נכון לכיתה אפשר לפתוח דיון על אלכוהול:
- מה גורם לאנשים לשתות?
- מה השתייה נותנת לאדם?
- האם יש שתייה טובה ויש שתייה רעה? (הרי "אין שמחה בלא יין", ו"יין ישמח לבב אנוש" וכו')
- כאשר אנו רואים אדם בשפל המדרגה, כיצד אנו מתנהגים – האם אנו רצים לפרסם את קלונו או מנסים להסתירו ולא לביישו?
- האם יש הבדל בהתנהגות אם מדובר באדם קרוב או בדמות ציבורית? (לעניין המקרא, נח היה גם אב וגם מנהיג)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את סיפור השתכרותו של נח דרך עיניהם של הדמויות בסיפור. נח, איש האדמה, שיכור ושבור לאחר שעולמו נחרב, בניו רואים את ביזיונו ומגיבים בשני אופנים: חם (וכנען) מבזים אותו ומשמרים את התרבות והמוסר שלפני המבול, ושם ויפת מגלים צניעות כבוד ומוסר אנושי גבוה.
מיומנויות: השלמת פערים, פרשנות, אינטרטקסטואליות.
מתודות: לימוד בחברותא, מדרש תמונה, ניתוח שיר.
אם יש זמן, אפשר להתייחס לאזכורים לסיפור גן עדן בפסוקים ("וַיִּטַּע" – עץ הדעת, "אָרוּר" – הנחש, 'כיסוי מערומים' – אדם וחוה שהתכסו בעלה תאנה).
נשאל את התלמידים:
- מה המשמעות של הופעת האזכורים לסיפור גן עדן בפרקנו? (ייתכן שנח רצה לשוב למצב שלפני המבול, למצב של גן עדן שאין בו הבחנה בין טוב לרע, מצב שאפשר להגיע אליו בשכרות – 'עד דלא ידע'. בדומה לאדם וחוה שהיו עירומים, גם ערוותו של נח נחשפת. אך העולם השתנה – והעירום בסיפור נח אינו תמים. בעולם החדש גילוי של ערווה בציבור ראוי לגינוי, ואת ניסיון החזרה לגן עדן, שייתכן שחם תופס כי הוא חיובי, שם ויפת מבינים כנסיגה והידרדרות מסוכנת, ולכן הם מכסים את אביהם. בעולם החדש יש הבחנה בין טוב לרע, אי אפשר לחזור אחורה. להרחבה ראו מאמרו של הרב זאב ויטמן 'הבריאה החדשה')