סמלים וסימנים
פסוקים א-יג
הזמנה ללימוד
נציג על הלוח את ראשית פסוק יג, "וְהָיָה הַדָּם לָכֶם לְאֹת". נציין שזה קטע מהפסוקים שנקרא היום, ונסביר מהו אות: סימן, אמצעי המנחה להתנהגות מסוימת, כמו תמרור.
נשאל:
- מה אנחנו יודעים מקריאת קטע הפסוק? (שדם יהיה סימן למישהו לעשות משהו)
- מה נרצה לדעת כשנקרא את הפסוקים? (נכתוב על הלוח את השאלות שיעלו התלמידים על הלוח, ונוסיף שאלות חשובות שהתלמידים לא העלו. שאלות מרכזיות: של מי הדם המשמש כסימן? היכן יופיע הסימן? למי הוא מיועד? מה יהיה עליו לעשות כשיראה את הסימן?)
מבט ראשון - תשובות לשאלות
נקרא את הפסוקים ונבקש מהתלמידים להרים יד בכל פעם שנראה להם שמצאו תשובה לאחת השאלות שהעלינו לקראת הקריאה. אם התשובה נכונה, נכתוב אותה ליד השאלה.
- של מי הדם המשמש כסימן? (של הטלה שאכלו בני ישראל)
- היכן יופיע הסימן? (על המשקוף ומזוזת הבית של המשפחה שאכלה את הטלה. נכון להסביר שהמזוזות הן צידי הפתח, והמשקוף הוא הכותרת שמעל הפתח)
- למי מיועד הסימן? (לאלוהים)
- מה יהיה עליו לעשות כשיראה את הסימן? (לדלג על בתי בני ישראל במכת בכורות)
מבט שני - הסבר הטקסט ושאלות הבנה
נחלק את התלמידים לקבוצות או לזוגות וניתן להם דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). כל קבוצה או זוג יקבלו טבלת הנחיות לאכילת השה, ינסחו את ההנחיות במילים שלהם, ויכתבו למה חשוב לאכול את הטלה דווקא כך. אם יש נגישות למחשבים, בכיתות מתקדמות אפשר לתת לתלמידים להיעזר בפרשנויות באתר "הפרשנים הקלאסיים עונים" ובמקורות נוספים, וכך להפוך את הלמידה לחקרנית.
לסיכום נציג את הטבלה המלאה על הלוח, ונשאל:
- מה משותף לרוב ההנחיות? (הן מסמלות את ההכנה המהירה ליציאת מצרים)
- איזו הנחיה מיוחדת ושונה? (ההנחיה למרוח את הדם על המשקוף, לסמן את בתי עם ישראל לקראת מכת בכורות)
מבט שלישי - העמקה נוספת
נשאל:
- למה לדעתכם אלוהים ביקש מבני ישראל לאכול את הטלה השחוט?
נשמע רעיונות בכיתה. לאחר מכן נציג לתלמידים את תמונת הספינקסים מלוקסור ונסביר שזו תמונה של ספינקסים במקדש האל אמון, אל מצרי.
בלוקסור שבמצרים, במקדש האל אמון, נמצאים פסלי ספינקס מיוחדים, בעלי ראש של כבש. ספינקס הוא פסל המשלב גוף אריה עם ראש של אל. לפעמים האל הוא המלך האל המצרי, הלא הוא פרעה בכבודו ובעצמו, ולעיתים אלה אלים אחרים. הספינקסים מוצבים בפתחי מקדשים, ושומרים עליהם. מידע נוסף על הספינקס אפשר למצוא באנציקלופדיה "אאוריקה".
נשאל:
- האם לדעתכם יכול להיות קשר בין ראשי הטלה בתמונה ובין המצווה לאכול את השה? מהו?
נקרין על הלוח את פירוש רש"י, המסביר שאלוהים ציווה על בני ישראל לאכול את הטלה כדי להראות שאין להם חלק באלי מצרים. נקרא יחד את הפרשנות.
נסביר: במילים "יראתם אנו זובחים", רש"י מפרש שאצל המצרים הכבש הוא אחד האלים, וכשאנו קושרים את הטלה, מקריבים אותו ואוכלים אותו אנו מראים שאין לנו חלק באלים הללו. יש לנו אל אחר לחלוטין.
מבט לחיים
נחזור לפסוק "וַאֲכַלְתֶּם אֹתוֹ בְּחִפָּזוֹן". נבקש מהתלמידים להוציא את כל החפצים מהתיקים שלהם, ולהניח אותם על השולחן. נבקש מהם לחלוץ את הנעליים והסנדלים. נקיים תחרות בכיתה: מי מספיק הכי מהר לסדר את כל החפצים בתיק ולנעול נעליים?
לאחר מכן נתבונן בחוויה ונשאל:
- איך הרגשתם כשנדרשתם להתארגן מהר?
- מה היתרונות של התארגנות מהירה? מה החסרונות?
נתמקד בתחושות הלחץ, הדריכות, ההתרגשות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התחלנו את הפרק העוסק בליל יציאת מצרים. למדנו על מצוות לקיחת הטלה ומריחת הדם המסמן את הבתים של בני ישראל, ועל אכילת הטלה השחוט ומשמעותה.
מיומנויות: זיהוי מילים וצירופי מילים תוך הסתייעות בהסברים נלווים, איסוף פרטי מידע וצירופם לכלל תמונה מקיפה, ניסוח הסיפור הנלמד במילים שלנו, דיון ברעיונות העולים מיחידת הפסוקים, מציאת מסר ביחידת הפסוקים.
מתודות: למידה שיתופית בקבוצות, למידת פרשנות רש"י, משחק של הכנות מהירות, בחיפזון.