עונשו של אחאב וגבולות האחריות
פסוקים יז-כח
בכמה מילים
מהלך זה יתמקד בעונשו של אחאב ובתגובתו עליו. בפתיחה נעסוק בשאלת האחריות האישית. האם אדם יכול לטעון שהושפע לרעה ולכן הוא מסיר אחריות ממעשיו? לב המהלך יעסוק בעונשו של אחאב. נשאל האם זו אחריותו או שכל המהלך היה ביוזמתה של איזבל? נבחין בלקיחת האחריות של אחאב ובעקבותיה נדון אם בשלב זה כבר לא מאוחר מדי לחזור בתשובה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – בית משפט:
נבקש מהתלמידים לשתף במקרים שבהם הרגישו כי הם אינם אחראים למעשיהם וכי מישהו השפיע עליהם לרעה. נבחר מקרה אחד שעלה ונביים הצגת בית משפט קצרה. נבקש משני תלמידים – אחד סנגור ואחד קטגור לטעון בעד אדם שעשה מעשה רע בהשפעת אדם אחר ונגדו.
אפשרות שנייה – דיון בשאלה:
נשאל את התלמידים:
- מה גורם לנו לפעמים להסיר אחריות מעצמנו ומה מסייע לנו להיות אחראים למעשינו?
הזמנה לקריאה
נספר בקצרה את מהלך הסיפור של כרם נבות. אחאב רצה לקנות את הכרם וכאשר נבות סירב הוא סיפר זאת לאיזבל והיא ארגנה את הוצאתו להורג של נבות כדי שבעלה יוכל לקבל את הכרם. נשאל את התלמידים:
- מה אתם חושבים על הסיפור הזה?
- מי אשם כאן?
- איזה עונש מגיע לו/לה/להם?
נקרא יחד את תגובת אליהו בפסוקים יז-כט, ונחלק את דף העבודה לעבודה אישית (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבדוק את התשובות לדף העבודה ובעת הבדיקה נרחיב את הלימוד על שני ביטויים אלה:
- "מַשְׁתִּין בְּקִיר" (פסוק כב) – הצירוף מופיע כמה פעמים בתנ"ך (בפסוקים שלנו, במלכים א פרק יד פסוק י ובעוד מקומות), במסגרת נבואות פורענות קשות אשר לרוב מציינות גזרת השמדה נרחבת. הקשריו ופירושיו השונים נידונים בכתבי חז"ל. פרשנים מפרשים ביטוי תמוה זה בכוונה לזכרים דווקא (הם אלו המשתינים בקיר), כלומר להמשך שושלת המלוכה.
- "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ?" (פסוק יט) – הקריאה הזאת של אלוהים לאחאב היא אחד ממטבעות הלשון המוכרים מהתנ"ך. המילים המדודות, השימוש בפועל הקשה "הֲרָצַחְתָּ" ובעיקר החריזה, מותרים רושם רב על הקוראים.
נשאל את התלמידים:
- מדוע דווקא אחאב מקבל את העונש, הרי הוא לא עשה שום דבר, הכול איזבל עשתה?
נקרא יחד את פסוק כז ונראה כיצד מגיב אחאב.
- מתי אנשים נוהגים כמו אחאב?
- מה הדבר מלמד אותנו?
נדגיש כי אחאב נושא באחריות למעשיו ונשאל את התלמידים:
- האם חזרה בתשובה יכולה לכפר על כל המעשים הרעים שעשה עד כה?
- מהי תגובתו של אליהו להבעת החרטה של אחאב?
- סיפור זה מסכם את מערכת היחסים הסבוכה של אליהו ואחאב. מה לדעתכם הוא מלמד על אופי מלכותו של אחאב ועל טיב היחסים בינו לבין אליהו?
המהלך עסק בעונש שקיבל אחאב על החטא שהובילה איזבל, אשתו. עקב כך העלינו את שאלת האחריות – מדוע נענש אחאב על מעשי איזבל? שמנו לב גם כי בסופו של דבר לקח אחאב אחריות על מעשיו ועונשו הוקל מעט. אנחנו מגלים כי אחאב הוא אדם רב פנים – מצד אחד הוא חוטא ו"מכור" לחטאים, כפי שמגדיר אליהו, מצד שני, נושא באחריות.
מבט לחיים
- האם אפשר לסלוח למנהיג שחטא?
- האם אתם יכולים לחוש הזדהות כלשהי עם אחאב או סליחה כלפיו?
- כיצד לדעתכם כדאי היה לזכור את אחאב בראי הדורות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בעונשו של אחאב ובשאלה מדוע קיבל עונש זה.
מיומנות: פרשנות, הכרות עם המושג 'מידה כנגד מידה' ושימוש בו.
מתודה: בית משפט, דפי עבודה
- אפשר לקרוא את סיפורו של ר' אליעזר בן דורדיה. הסיפור עוסק באדם שחטא בכל חטא אפשרי וחזר בתשובה רגע לפני מותו. נשאל את התלמידים אם אפשר לכפר בדרך כזאת על מעשים רעים.
- אפשר לקרוא את המאמר של לירון מרוז, "הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ"? מתוך אתר 929.
המאמר מבחין בין נורמה מוסרית לנורמה משפטית. נבחין גם בין המשפט הישראלי, שבו הרוצח אינו יכול לרשת ובין המשפט העברי שבו מצב כזה אפשרי ונדון עם התלמידים בכיתה על היתרונות והחסרונות של כל שיטה.