דווקא יום ההולדת שלי,
שלו כל כך חיכיתי,
היום יום עצוב בשבילי –
ואפילו בכיתי.
ככה זה תמיד:
מרב שאני מקוה'
בסוף זה יוצא לא-שווה
שיר של יהודה אטלס מתוך הספר 'והילד הזה הוא אני'
נציג לתלמידים את התמונה.
נשאל את התלמידים:
נסביר: בביטוי "שברו את הכלים" מתכוונים שהגיעו לתסכול עמוק מהמצב עד כדי כך שחשו שאי אפשר עוד וחייבים להרוס את הסדרים הקיימים. נשאל את התלמידים:
היום נלמד על תסכול כזה שגרם למשה רבנו לשבור.
נקרא בקול את פסוקים טו-כ בפרק לב ונסביר את המתואר בהם במילים שלנו: משה ויהושע יורדים מן ההר, בדרך הם שומעים את קולות העם. יהושע מפרש את הקולות כמלחמה ומשה מרגיע אותו שזוהי רק שירה. כשהם מגיעים למטה הם רואים את עגל הזהב, משה שובר את הלוחות, שורף את העגל ומשקה את בני ישראל במים שבהם אפר העגל כדי להראות להם שהעגל אינו אלוהים אמיתי אם אפשר לשרוף ולשתות אותו (נסביר את המנהג הזה כעת בכמה מילים כדי לא להתעכב על כך בהמשך).
נתמקד בקולות העם הנשמעים. נחלק לתלמידים את דף העבודה ונבקש שימתחו קו בין התיאור בפסוקים לפירושו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). ננחה את התלמידים לחפש מילה שהם מבינים בתוך הצירופים ומתוכה למצוא את משמעות הפירוש. למשל: "קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה" – "חלושה" דומה ל'חלש' ולכן זה כנראה קול של אנשים חלשים, קול בכי המפסידים.
נבדוק את דף העבודה יחד על הלוח. לאחר מכן נבקש מהתלמידים למצוא את כל הפעלים המתארים את מעשי משה כשהוא מתוודע לחטא העם בפסוקים יט-כ: "וַיַּרְא", "וַיִּחַר אַף", "וַיַּשְׁלֵךְ", "וַיְשַׁבֵּר", "וַיִּקַּח", "וַיִּשְׂרֹף", "וַיִּטְחַן", "וַיִּזֶר", "וַיַּשְׁקְ". נשאל את התלמידים:
נתמקד בפעלים "וַיַּשְׁלֵךְ" ו"וַיְשַׁבֵּר". נסביר: כשמשה ראה בעיניו את חטא העגל, הוא כעס מאוד על העם ולכן הוא שובר את הלוחות לנגד עיניהם.
נשאל את התלמידים:
נזכיר שכאשר אלוהים מספר לו על חטא העגל הוא מנסה לפייס אותו ומבקש שלא יכעס. הוא מזכיר לו את הברית. אז למה כשהוא יורד למטה ורואה מה שהוא כבר יודע הוא בכל זאת מתרגז? לפעמים קשה פחות לשמוע על דבר מרחוק ממראה עיניים. מכיוון שמשה כבר שיער מה הוא עומד לראות כשירד מההר, נראה שמשה לא שבר את הלוחות מתוך אובדן עשתונות וכעס רגעי, אלא מתוך מחשבה.
נשאל את התלמידים:
נחשוב על פרשנות נוספת: כשמשה ירד מההר וראה איך העם מתנהג הוא הבין שבני ישראל לא מוכנים עדיין לקבל את הלוחות, ואולי היה הכרח לשבור אותם. לפעמים לכעס יש תפקיד חשוב. הכעס נבע מתוצאה טבעית – העם פשוט עוד לא מוכן לקבל את עשרת הדיברות.
נקרין על הלוח את פסוקים טו-טז ונבקש מהתלמידים לקרוא אותם שנית:
"וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר, וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ, לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם, מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים. וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת"
נבקש מהתלמידים לצייר את לוחות הברית לפי התיאור בפסוקים.
כעת נקרא שוב את פסוק יט: "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר".
משה מאוכזב עד כדי כך שהוא שובר את הלוחות. הוא ציפה כל כך שעם ישראל יתרגש כמו שהוא התרגש מהלוחות הכתובים בכתב אלוהים, ובמקום אמונה והתרגשות הוא רואה השתוללות ועבודה זרה. כגודל הציפייה גודל האכזבה.
נקרא יחד את שירו של יהודה אטלס, מתוך הספר 'והילד הזה הוא אני' ונשאל את התלמידים:
תוכן: למדנו על שבירת הלוחות בידי משה, התמקדנו בפער שבין הציפייה לקבלת הלוחות למצב העם בפועל ובקשר בין הכעס ובין המעשה שעשה.
מיומנויות: מתחנו קו בין ביטוי תנ"כי לפירושו.
מתודה: למדנו שיר מתאים לנושא השיעור ולחיינו.
"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ" (שמות לב, ה) –
בִּקְּשׁוּ בני ישראל לִבְנוֹת עִמּוֹ.
אָמַר לָהֶם: הַנִּיחוּ לִי, וַאֲנִי עוֹשֶׂה אוֹתוֹ מֵעַצְמִי, שֶׁאֵין כְּבוֹדוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ שֶׁיִּבְנֵהוּ אַחֵר עִמִּי.
אַהֲרֹן נִתְכַּוֵּן: עַד שֶׁאֲנִי בּוֹנֶה אוֹתוֹ – משֶׁה יוֹרֵד.
כְּשֶׁבָּנָה וְלֹא יָרַד משֶׁה – קָרָא: "חַג לַה' מָחָר" (שמות לב, ה).
אָמַר: יִדָּחֶה הַדָּבָר עַד לְמָחָר…
מבוסס על ספר האגדה מבית סנונית
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."
אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת, משום שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.
(מעובד. על פי: תנא דבי אליהו, זוטא, פרק יז)
משמעות הצירוף "קוֹל עַנּוֹת" היא צלילים הנשמעים למרחוק.
משה ויהושע יורדים מן ההר ושומעים קולות רועשים במחנה ישראל. קולות אלה גורמים להם לתהות מה משמעות ההמולה במחנה.
יהושע אומר למשה שהוא שומע קול מלחמה במחנה, ומשה משיב שלוש תשובות:
"אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה", כלומר: אין קול של מנצחים.
"וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה", כלומר: אין קול של מפסידים.
אלא "קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ", כלומר: אני שומע צלילים של שמחה וצהלה.
מבוסס על: יצחק אבישור (עורך), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 194. © כל הזכויות שמורות לדברי הימים הוצאה לאור. הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי
עגל הזהב
מילים ולחן: אהוד בנאי
אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר
צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים,
וְאַתָּה עַל רֹאשׁ הָהָר
מֵעַל הָעֲנָנִים.
אֵין שׁוּם אוֹת
אֵין סִימָן,
כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יָמִים
בְּמַעְגָּל סָגוּר מִסְתּוֹבְבִים
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.
אֵין מִי שֶׁיַּכֶּה עַל הַסֶּלַע,
מִי יִתֵּן כִּוּוּן?
בָּאֲפֵלָה כָּאן נִלְחָמִים עַל כָּל פֵּרוּר,
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.
הוּא לֹא יוֹרֵד מֵרֹאשׁ הָהָר
הוּא לֹא יוֹרֵד אֶל הָעָם,
הֵם יוֹצְאִים בִּמְחוֹל טֵרוּף
וְשׁוֹכְחִים אֶת עַצְמָם,
רוֹקְדִים סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.
מִתְחַנְּנִים אֵלָיו, אַל נָא תַּעֲזֹב אוֹתָנוּ עַכְשָׁו,
הֱיֵה לָנוּ לְאָב.
עֵדֶר נֶעֱזָב, רוֹקֵד סְבִיבוֹ,
קוֹרֵא אֵלָיו לַשָּׁוְא,
עֵגֶל הַזָּהָב,
עֵגֶל הַזָּהָב…
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
קרדיט: אהוד בנאי – עגל הזהב / מוזיקה ישראלית, 2011
במרכז היצירה עגל הזהב ניצב על במה גבוהה, וסביבו העם חוגג בשמחה, בריקודים ובהקלה גדולה. ואיפה הר סיני? הרחק מאחור, ברקע, כולו אפוף עשן.
נראה שהעם מרוחק ממה שקורה על הר סיני גם פיזית וגם סמלית. איש אינו מביט לכיוון ההר, כל תשומת הלב מופנית אל העגל.
הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה.
לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה עלה אל ראשו. כאשר ירד, העביר להם את עשרת הדיברות שמסר לו ה' עבור העם. למרגלות ההר התרחש גם חטא העגל.
להר שמות רבים: הר סיני, הר חורב, הר האלוהים, הר פארן.
איננו יודעים בוודאות היכן נמצא הר סיני, משום שבמקרא לא מצוין מיקומו המדויק.
החוקרים הציעו הצעות שונות לזיהוי ההר, הקשורות למסלול הנדודים של בני ישראל במדבר. חלק מהחוקרים סבורים שהר סיני הוא גַ'אבֶּל הילאל שבצפון סיני, וחלק סבורים שמדובר בג'אבל מוסה או בג'אבל קתרינה – ההרים שבדרום חצי האי סיני. אחרים סבורים שהר סיני הוא הר כרכום שבנגב.
מבוסס על מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.
נזמי הזהב המופיעים בסיפור חטא העגל הם למעשה עגילי זהב, שענדו נשים וגם גברים. היו גם נזמי זהב ששימשו תכשיט לאף, אולם אצל נשים בלבד. בחפירות ארכאולוגיות מוצאים לפעמים מטמונים – אוצר של תכשיטים וחפצים יקרי ערך שהוטמן באדמה או במערה.
במטמון שהתגלה בתל אל-עגו'ל נמצאו תכשיטי זהב רבים, והוא נחשב לעשיר וליפה במטמוני התכשיטים שהתגלו בארץ ישראל. עגילי הזהב שבתמונה הם מתקופת מתקופת הברונזה, כ-200 שנה לפני הספירה.
צלמית פר, אזור שומרון, תקופת הברזל. קרדיט: יחידת קמ"ט ארכאולוגיה ביהודה ושומרון. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים / ארדון בר חמא
מדוע נבחר דווקא העגל כתחליף למשה וכמייצג האל?
לפי דעה אחת, בני ישראל הושפעו מפולחן העגל עוד מימיהם במצרים, והעתיקו אותו לפולחן ה'. במצרים העתיקה סגדו לבעלי חיים שונים כסמל לשליטה בטבע.
לפי דעה אחרת, בני ישראל הושפעו ממסופוטמיה מעיר בשם חרן, עיר מולדתם של האבות. בחרן היה נהוג פולחן לאל הירח, שכונה גם "פַּר השמיים". בפולחן זה היה העגל החיה המקודשת. פולחן זה כנראה הובא לכנען על ידי משפחת האבות, והוא רווח בשבטי הצפון.
לאחר שהתפלגה הממלכה שהקים דוד לשתי ממלכות, ממלכת ישראל וממלכת יהודה, נפוץ פולחן העגל בממלכת ישראל.
מעובד. מבוסס על גליה סמו, "עגל הזהב ופולחן העגלים", אתר מקראנט.
בסרטון – תקציר של סיפור חטא העגל וכן רקע לסיפור.
קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה /929 תנך ביחד, 2015
אפרים סידון מספר בחרוזים את סיפור חטא העגל, ודני קרמן מאייר.
קרדיט: תנך בחרוזים – עגל הזהב/כאן חינוכית, 2014