סגור תצוגת כיתה
הפרק

אברם ושרי במצרים

פרק יב, י-פרק יג, ב

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אברם ושרי יורדים מצרימה מפני הרעב. אברם מבקש משרי יפת התואר להתחזות לאחותו פן יהרגו אותו בשביל לקחת אותה לעצמם. ואכן, המצרים חשקו בה, ושרי נלקחת אל בית פרעה. האם אברם נהג כשורה? האם צריך היה לרדת למצרים בגלל הרעב ואחר כך לשקר על זהות שרי או לסמוך על אלוהים שיצילו? במהלך הוראה זה נבחן את השאלה דרך המבנה הכיאסטי של הפרק ונראה בין השורות את הביקורת על התנהלותו של אברם.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – פסל דוד בן גוריון:
נתבונן בפסל של דוד בן גוריון עומד על הראש ונשאל את השאלות המובאות אחריו.

נהוג לפסל דמות חשובה בחומרים רציניים דוגמת ברונזה ובהעמדה שמטרתה ליצור יראת כבוד אצל המתבונן, דווקא פסל זה שמציג את הצד החביב וההומוריסטי של בן גוריון מאפשר קִרבה וחיבור לדמות, והבנה שלבן גוריון יש פנים מגוונות. בשיעור נראה כי אברם מקבל פנים נוספות, מורכבות ואנושיות יותר, הוא מתמודד עם מציאות קשה ונדרש להגיב אליה בכלים שעומדים לרשותו.

הצעה שנייה – מנהיגים באור אחר:
נבקש מהתלמידים לחשוב על דמויות מופת ונשאל:

  • איך אנחנו מגיבים לדמות כאשר אותה דמות מוארת באופן אחר. (לדוגמה – איך אנחנו מגיבים לבן גוריון עומד על הראש, לנמיכותו של נפוליאון, לעישון הרב מאוד של רבין, לנכותו של רוזוולט ולגמגומו של מלך אנגליה וכו')
  • איך זה גורם לנו להתייחס לאותה דמות?

נקשר את הפתיחה לשיעור – בשיעור נראה כי אברם מקבל פנים נוספות, מורכבות ואנושיות יותר, הוא מתמודד עם מציאות קשה ונדרש להגיב אליה בכלים שעומדים לרשותו.

הזמנה לקריאה

נקרין על הלוח את פרק יב פסוק י-פרק יג פסוק ב. נקרא את הפסוקים יחד ואחר כך נבקש מאחד התלמידים להתחיל לספר את הסיפור במילים שלו, נקטע אותו אחרי משפט-שניים והתלמיד שלידו ימשיך את העלילה, נקטע שוב וכן הלאה עד שכל הסיפור יסופר בקצרה.

נכתוב על הלוח את שאלת הדריכה:

  • האם לדעתכם אברם נהג כשורה או לא?

לסיפור יש מבנה כיאסטי-מצטלב. נסביר מהו מבנה כיאסטי , ונראה כיצד הוא מתממש בפרק. אפשר לבקש מהתלמידים לחפש מילים שחוזרות או ביטויים דומים בפרק, לסמן אותם על הלוח ולחשוף את המבנה הכיאסטי של הפרק יחד עם התלמידים. נסביר בקצרה את המבנה על הלוח.

נחלק את הכיתה לזוגות והם יעמיקו במשמעות המבנה בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה). אפשר גם להעביר את השיעור באופן פרונטלי ולהיעזר בדף הפסוקים (ראו דפי עבודה והעשרה גם בממערך השיעור).

לאחר למידת התלמידים את מבנה הפרק ומשמעותו בדף העבודה נסכם בקצרה את הדברים יחד. מובאים להלן הרעיונות ומשמעות המבנה הכיאסטי כפי שעולים מלימוד דף העבודה.

משפט ראשון – יציאה וחזרה:
במשפט הראשון של המבנה הכיאסטי אפשר לראות את החזרה על המילה 'כבד'. חזרה זו קושרת את יציאתו של אברם לחזרתו. אברם יוצא בשל הרעב, אך לא ברור לנו אם היה צריך לצאת או להישאר בארץ ולסמוך על אלוהים. גם בדרך חזרתו לא ברור אם מובלעת ביקורת באופן חזרתו (האם 'כבד' היא לשון ביקורתית) או שהיא מתארת את החזרה כפשוטה.

משפט שני – דברי אברם לשרי ודברי פרעה לאברם:
הביטוי "אֲחֹתִי אָתְּ/הִוא" חוזר בשני החלקים. בחלק הראשון אברם מבקש משרי שתתחזה לאחותו כדי שלא יהרגו אותו כדי לקחת אותה. אפשר להבין כך את אמירתו: "יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ" – חיי ינצלו. לבסוף אברם הוא שמציג את שרה כאחותו. פרעה פונה בטענה לאברם: "למה אמרת אחותי היא?"

משפט שלישי – האישה נלקחת אל בית פרעה, ובית פרעה מקבל נגעים:
במשפטים אלו אפשר לראות את השינוי שעוברת שרי דרך כינוייה. בתחילה מכונה שרי "הָאִשָּׁה" – בלי זהות או ייחוס. בחלק השני היא מכונה "שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם". לאחר שנחשפה זהותה היא מופיעה שוב בזהותה ובייחוסה לאברם. מילה נוספת שחוזרת היא בית, הדגשה על כך שפרעה הכניס לביתו אישה שאינה שלו.

קודקוד המבנה – אברם מקבל בעבור שרה רכוש רב:
קודקוד המבנה מתאר את הטובה שקיבל אברם. ביטוי הטוב שמופיע בפסוק זה מתכתב את אמירתו של אברם בפסוק יג: "יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ". נראה שאומנם יש שימוש באותו מטבע לשון, אך אין זו אותה הטובה. בעוד הטובה הראשונה כוונה להצלת חיים, הטובה השנייה נאמרת בקשר לרכוש. לא ברור אם קישור זה בין הדברים הוא לשבחו או לגנותו של אברם. לגנות – העושר של אברם צורם על רקע שהיית שרי באותו זמן בבית פרעה; לשבח – אברם התכוון מלכתחילה לטובה חומרית ולהצלת חייו, אלו שני דברים שייקרו אם שרה תתחזה לאחותו.

לאחר סיכום דף העבודה, נחזור לשאלת הדריכה ונשאל את התלמידים שוב:

  • האם לדעתכם אברם נהג כשורה? (נראה כי בפשט הפסוקים אין הכרעה חותכת לגבי התנהלות אברם, מה היה הניסיון שבו עמד והאם עמד בו. בפרשנים יש דעות לכאן ולכאן)

אפשר להעמיק את הדיון בעיון בפרשנים (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
הרמב"ן טוען שאברם לא נהג כשורה כשיצא למצרים וכשאמר "אחותי היא", לדעתו אברם "חטא חטא גדול" (בשני חלקיו). לעומתו רש"י רואה את הניסיון ביציאה מהארץ בלבד, וחושב שאברם עמד בניסיון בדבקותו באלוהים.

לסיום נשאל:

  • הסיפור שלנו מציג ניסיון שלא ברור אם אברהם עמד בו או לא. מדוע לדעתכם המקרא מציג את אברם באופן זה?
  • מדוע לא להישאר בהצלחה הגדולה של העמידה בניסיון "לֶךְ לְךָ"? (ייתכן כי ההצגה של אברם כדמות אנושית ולא שלמה מאפשרת הזדהות, וייתכן כי המחצית הראשונה של פרק יב מציגה את אברם בדמות המאמין הגדול – "לֶךְ לְךָ", והמחצית השנייה מציגה את אברם כדמות ריאליסטית המתמודדת עם המציאות בכלים שיש לה, ויחד נוצרת דמות שלמה, מורכבת ומרובדת)

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שנאלצו להחליט בו אם לחכות ולקוות לטוב, או לנסות לפעול בתוך המציאות גם אם יש מחיר לשלם.

  • מה עשיתם?
  • מה היתרון בכל שיטה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור בחנו את הניסיון השני של אברם – הרעב בארץ, הירידה למצרים והצגת שרי כאחות אברם. עמדנו על המבנה הכיאסטי של הפרק וראינו את דמותו המורכבת של אברם. לבסוף דנו בשאלה מדוע המקרא מציג את אברם באופן לא שלם, וענינו שכך הוא יצר דמות שלמה ומורכבת שמאפשרת הזדהות.
מיומנויות: מבנה כיאסטי, השוואת מילים.
מתודות: השוואה לדמויות מופת בנות זמננו מהתרבות ומחיי התלמידים.

אפשר עוד...
  • נבקש מהתלמידים לחפש בסיפור מוטיבים שונים של סיפור מוכר שמתרחש אף הוא במצרים. מהו הסיפור? מהן המוטיבים? ומה משמעותן? (יש רמזים לשעבוד מצרים החל מירידת אחי יוסף למצרים וכלה ביציאת מצרים. רמב"ן טוען שבעקבות ירידת אברם למצרים נענשו צאצאיו בשעבוד מצרים)
  • נקרא בפרק כו פסוקים א-ב ונשאל: מהי עמדת הפסוקים לגבי הירידה למצרים? (בפסוקים אלו שוב יש רעב בארץ, והרעב הראשון מימי אברם מוזכר. יצחק הולך אל אבימלך לגרר, ואלוהים נגלה אליו ואומר: "אל תרד מצרימה". יש ביקורת כלפי ירידה למצרים)
  • "כָּבֵד מְאֹד" – נראה כיצד אפשר להבין את הביטוי "כָּבֵד מְאֹד" בשני אופנים. רש"י מבאר אותו – טעון משאות – כלומר עמוס במשא, כבד מהמשא. לעומתו שד"ל מבאר מלשון כבדות.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דוד בן גוריון
הפסל הוצב ביוזמת עיריית תל אביב, פוסל בידי חברת זברה תפאורות ובהפקת אטלינק הפקות, צילום:...
דוד בן גוריון

הפסל הוצב ביוזמת עיריית תל אביב, פוסל בידי חברת זברה תפאורות ובהפקת אטלינק הפקות, צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי.

  • בן גוריון נהג לעמוד על ראשו, אך מדוע בחר האמן לפסל את בן גוריון דווקא בצורה זו הרי בן גוריון עשה דברים חשובים הרבה יותר?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
שד"ל על פרק יג פסוק ב
'ואברם כבד מאד' – הזכיר לשון כבדות ולא לשון עושר, מפני שהוא בא לומר אחר...
שד"ל על פרק יג פסוק ב

'ואברם כבד מאד' – הזכיר לשון כבדות ולא לשון עושר, מפני שהוא בא לומר אחר כך 'וילך למסעיו' (פסוק ג), שהיה מתנהל לאיטו לרוב מקנהו ורכושו.

למה אלוהים בחר דווקא באברם?
אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (עיר גדולה) אחת דולקת...
למה אלוהים בחר דווקא באברם?
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ, וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה." (יב, א-ג)

parose/shutterstock.com

אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (עיר גדולה) אחת דולקת (עולה באש או מוארת).
אמר: תאמר שהבירה זו בלא מנהיג?
הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו: אני הוא בעל הבירה!
כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר: תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג?
הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם

(בראשית רבה, לט, א)

  • על פי המדרש, מדוע בחר אלוהים דווקא באברם?
  • האם אפשר להבין מהמדרש אילו תכונות מאפיינות את אברם?
ארזתם לבד?
וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים…" (בראשית יב, יד) – ושרה היכן היתה? נתנה בתיבה...
ארזתם לבד?
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ." (יב, יא)

Alex Kalmbach/shutterstock.com

וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים…" (בראשית יב, יד) –
ושרה היכן היתה? נתנה בתיבה ונעל בפניה.
להמשך המדרש

כיון שהגיע למכס (במעבר הגבול למצרים),
אמרו לו המוכסים (גובי המס שבתחנת הגבול): שלם המכס.
אמר: אני אתן המכס (סכום הכסף הנדרש).
אמרו לו: כלים אתה טוען במטענך? (המס ייקבע על פי תוכן המטען וערכו).
אמר: אני אתן מכס של כלים.
אמרו לו: זהב אתה טוען?
אמר: אני אתן מכס של זהב.
אמרו לו: משי אתה טוען?
אמר: מכס של משי אתן.
אמרו לו: מרגליות (אבנים יקרות) אתה טוען?
אמר להם: אני אתן מכס של מרגליות.
אמרו לו: בלתי אפשרי.
אלא פתח את התיבה והראה לנו מה יש בפנים.
כיוון שפתח אותה – הבהיקה כל מצרים מזיווה של שרה.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • הסיפור המקראי רומז לביקורת כלפי התנהגותו של אברם בסיפור הירידה למצרים. כיצד מציג המדרש את דמותו של אברם?
קום והתהלך בארץ
אלוהים מבטיח לאברם כי כל מקום שבו תדרוך כף רגלו יהיה שלו. כאן מוצג מנהג...
קום והתהלך בארץ
"קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה." (יג, יז)

אלוהים מבטיח לאברם כי כל מקום שבו תדרוך כף רגלו יהיה שלו. כאן מוצג מנהג משפטי עתיק, שלפיו כדי לקנות חלקת אדמה היה צורך במעשה סמלי – הליכה לאורכה ולרוחבה של חלקת האדמה.

להמשך קריאה ולמילות השיר

היום מקובל להשתמש בביטוי "קום והתהלך בארץ" כדי לתאר הליכה בארץ לשם הנאה. בהשראת פסוק זה נכתב שירו של יורם טהרלב "קום והתהלך בארץ".

קום והתהלך בארץ
מילים: יורם טהרלב

קום והתהלך בארץ
בתרמיל ובמקל.
וודאי תפגוש בדרך
שוב את ארץ ישראל.
יחבקו אותך דרכיה
של הארץ הטובה,
היא תקרא אותך אליה
כמו אל ערש אהבה.

זאת אכן אותה הארץ,
זו אותה האדמה
ואותה פיסת הסלע
הנצרבת בחמה.
ומתחת לאספלט
לבנייני הראווה,
מסתתרת המולדת
ביישנית וענווה.

קום והתהלך בארץ…

וכרמי עצי הזית
ומסתור המעיין
עוד שומרים על חלומה
וחלומנו הישן.
וגגות אודמים על הר
וילדים על השבילים,
במקום שבו הלכנו
עם חגור ותרמילים.

קום והתהלך בארץ…
נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מחנכי העלייה הראשונה הם שהחלו להוציא תלמידים לטיולים בארץ. גישתם הייתה כי באמצעות טיולים רגליים אפשר להנחיל לתלמידים ערכים וקשר חזק למקום. האם אתם מסכימים עם הגישה הזאת?
  • כיצד ההליכה של אברהם בארץ מקנה לו זכות עָלֶיהָ לפי הפרק?
לעשות נפשות
"ואת הנפש אשר עשו בחרן" – המשמעות בהקשר המקראי היא לרכוש עבדים ושפחות. התרגומים העתיקים...
לעשות נפשות
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן, וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן." (יב, ה)

Aniwhite/shutterstock.com

"ואת הנפש אשר עשו בחרן" – המשמעות בהקשר המקראי היא לרכוש עבדים ושפחות.

להמשך קריאה

התרגומים העתיקים למקרא והמדרשים המפרשים פסוק זה מסבירים כי משמעותו לגייר אנשים ולהכניסם תחת כנפי השכינה. בהשפעה זו התגלגלה משמעות הביטוי, והיום מקובל להשתמש בביטוי "עשה נפשות" כדי לתאר אדם ששכנע אנשים להצטרף לתנועה או לרעיון שהוא מאמין בו.

  • הביאו דוגמאות לאנשים ש"עשו נפשות" לרעיון מסוים.
כולנו בני אברהם
  קטע מהשיר "כולנו בני אברהם" מאת יהודה עמיחי: …ועכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות...
כולנו בני אברהם
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

המשורר יהודה עמיחי מקריא משיריו בתמול שלשום, צילום: יאיר מדינה, מתוך ויקישיתוף

צילום: אהרון קריצר.

 

קטע מהשיר "כולנו בני אברהם" מאת יהודה עמיחי:

…ועכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות
לאביהם את מה שהוא עשה לאביו,
ששבר את תרפיו ואליליו, את דתו ואמונתו…

יהודה עמיחי, "אלים מתחלפים, התפילות נשארות לעד", פתוח סגור פתוח, ירושלים ותל אביב: הוצאת שוקן, 1998, עמ' 16, קטע 23

  • יהודה עמיחי כתב: "עכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות לאביהם את מה שהוא עשה לאביו". כיצד עלינו לנהוג אם ברצוננו לנהוג כאברם, על פי השיר של יהודה עמיחי?
אברם בן זמננו
דיוקן עצמי של הצייר מאיר פיצ'חדזה (2010-1955). פיצ'חדזה נולד בגיאורגיה ועלה לארץ כשהיה בשנות העשרים...
אברם בן זמננו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

מאיר פיצ'חדזה, דיוקן עצמי עם מזוודות, ‏1996 . באדיבות יורשי המנוח מאיר פיצ'חדזה ז"ל. באדיבות גלריה דן

דיוקן עצמי של הצייר מאיר פיצ'חדזה (2010-1955). פיצ'חדזה נולד בגיאורגיה ועלה לארץ כשהיה בשנות העשרים לחייו.

  • בדיוקן העצמי של פיצ'חדזה יש פרטים בעלי משמעות סמלית, המתכתבים עם סיפור עלייתו של אברם לארץ.
    אילו פרטים כאלה אתם רואים בתמונה? מה יכולה להיות המשמעות הסמלית שלהם?
סדום
  סדום – עיר המופיעה במקרא, נמצאת בכיכר הירדן סמוך לים המלח. כיכר הירדן הוא...
סדום
"אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם." (יג, יב)

הר סדום, החלק הצפוני. ים המלח והרי אדום, צילום: אליבאבא, מתוך ויקישיתוף

אקוודוקט רומאי באזור יריחו, צילום: Daniel Ventura, מתוך ויקישיתוף

 

סדום – עיר המופיעה במקרא, נמצאת בכיכר הירדן סמוך לים המלח. כיכר הירדן הוא האזור שבו נהר הירדן נשפך אל ים המלח.

להמשך קריאה

באזור יש שפע של מעיינות והוא נחשב לנווה מדבר פורה מאוד. זיהויה של סדום נעשה על פי התיאור המקראי, בהיעדר ממצאים ארכאולוגיים במקום. סדום מפורסמת בעיקר בשל סיפור החרבתה בעקבות חטאיהם של בני העיר בתחום המוּסָר.

  • מדוע בחר לוט להתיישב דווקא בערי הכיכר עד העיר סדום?
חרן
חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה. לפי הגבולות...
חרן
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

muratart/shutterstock.com

muratart/shutterstock.com

צילום: Klaus-Peter Simon, מתוך ויקישיתוף

חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה.

להמשך קריאה

לפי הגבולות המקובלים כיום, חרן נמצאת בטורקיה, והיא נחשבת אתר ארכאולוגי מפורסם שאפשר ללמוד ממנו כיצד חיו בעת העתיקה. ידוע לנו שדרך חשובה הוליכה מדרום מסופוטמיה, בסביבות אור כשדים, דרך חרן ועד לארץ כנען.

  • חרן הייתה עיר גדולה ומרכזית בעולם העתיק. כיצד, לדעתכם, הרגיש אברם כשעזב אותה לעבר הלא נודע?
רָעָב
רָעָב הוא מצב קיצוני של מחסור במזון. במצב זה אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה סובלים מתת-תזונה. הרעב...
רָעָב
"וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ." (יב, י)

צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים, עמליה אורן.

רָעָב הוא מצב קיצוני של מחסור במזון. במצב זה אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה סובלים מתת-תזונה.

להמשך קריאה

הרעב היה תופעה נפוצה בעולם העתיק, והוא מוזכר כמה פעמים במקרא, אולם אפשר למצוא אותו גם בעולם שבו אנו חיים (בשכונות עוני או במדינות עולם שלישי). הרעב בתקופת המקרא נגרם בעיקר מבצורות קשות, שהיו שכיחות באזור, ולעיתים כתוצאה ממלחמות ומעוני. הרעב היה מניע מרכזי להגירה אל ארצות שבהן היה מצוי מזון בשפע.

  • כיצד הייתם מצפים שאברם ינהג בעקבות הרעב – יישאר בארץ שה' הבטיח לו זה עתה, או ירד מן הארץ כדי לחפש מזון?
אחותי היא
אברם מבקש משרי לומר כי היא אחותו ולא אשתו. סיפור זה דומה לסיפור המופיע בבראשית...
אחותי היא
"אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ, לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ." (יב, יג)

תמונה של אחת מתעודות נוזי. Photo ©Leon Mauldin

אברם מבקש משרי לומר כי היא אחותו ולא אשתו. סיפור זה דומה לסיפור המופיע בבראשית כ', שם אומר אברם: "אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא אַךְ לֹא בַת אִמִּי, וַתְּהִי לִי לְאִשָּׁה" (פסוק כ').

להמשך קריאה

החוקרים סבורים כי משפט זה משקף מנהג שיש עליו עדויות בתעודות מהעיר העתיקה נוזי, שהייתה עיר ממשל חשובה בממלכת מיתני (שהשתרעה על מרבית שטח טורקיה). לפי מנהג זה, מותר לאדם לאמץ נערה ולשאת אותה אחר כך לאישה, או להשיא אותה לבנו. אימוץ אישה העניק לה זכויות יֶתֶר ומעמד גבוה יותר מזה של אישה שלא אומצה.
במקרה זה תרח, אביו של אברם, לקח את שרי כבתו המאומצת, ולאחר מכן חיתן אותה עם אברם. כך יצא ששרי היא גם אחותו המאומצת של אברם.

  • כיצד מאיר המנהג העתיק לאמץ אישה כבת ולהשיאה לַבֵּן, את דבריו של אברם לשרי?
פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל
רפאל וסימי ישראל עזבו את מולדתם ועלו לארץ, כל אחד ממניעיו ומספרים על הבחירה, על...
פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל
"לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית י"ב, א')

רפאל וסימי ישראל עזבו את מולדתם ועלו לארץ, כל אחד ממניעיו ומספרים על הבחירה, על המחיר, על הקושי ועל הרווח.

  • רפאל וסימי בחרו לעזוב ואילו אברהם מצווה לצאת למסע, ונענה לציווי. האם ישנה משמעות שונה למסעם בעקבות שוני זה?
  • למען מה תהיה מוכן לצאת מאזור הנוחות שלך, לוותר ולהתחיל מהתחלה?

קרדיט: פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל / 929, 2021

אוּר וחרן
לפני כ-6,000 שנה החלה להתגבש הציוויליזציה באזור הסהר הפורה. הערים המרכזיות – אוּר, חרן, נוזי...
אוּר וחרן
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

לפני כ-6,000 שנה החלה להתגבש הציוויליזציה באזור הסהר הפורה.

להמשך קריאה

הערים המרכזיות – אוּר, חרן, נוזי ומארי – היו בעצם הממלכות הקדומות הראשונות. בהן פותח כתב היתדות, נוצקו עקרונות החוק והתרחש פולחן עָנֵף למספר רב של אלילים.

  • צפו בסרטון וענו, מי היה האל סין ומה מאפיין את הפולחן שלו?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 2: שחר האמונה / כאן 11 תאגיד השידור הישראלי, 2016

השֶׁף הראשון בחרן
בסרטון שלפניכם מוצג המסע של אברם ובני משפחתו לכנען מנקודת מבט שאינה מופיעה במקרא –...
השֶׁף הראשון בחרן
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

בסרטון שלפניכם מוצג המסע של אברם ובני משפחתו לכנען מנקודת מבט שאינה מופיעה במקרא – נקודת מבט חיצונית לסיפור, הומוריסטית, זו של ז'ק, השף הראשון בכנען.

  • על פי הסרטון, באילו קשיים נתקלו אברם וקרוביו עם עלייתם לכנען?

קרדיט: ז'ק כהן, השף הראשון בכנען, במטבח של אברהם/MOOC במערכת החינוך, 2017

כנען בין שתי הממלכות
הסרטון סוקר בקצרה את מאפייני אזור הסהר הפורה ואת ערי הממלכות המרכזיות: אַכַּד, שׁוּמֵר ובבל.
כנען בין שתי הממלכות
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

הסרטון סוקר בקצרה את מאפייני אזור הסהר הפורה ואת ערי הממלכות המרכזיות: אַכַּד, שׁוּמֵר ובבל.

  • בסרטון נאמר שמסופוטמיה הייתה עֶרֶשׂ הציוויליזציה, המקום שבו החלה להתפתח התרבות האנושית. במה זה בא לידי ביטוי?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל פרק 2: שחר האמונה / כאן 11 תאגיד השידור הישראלי, 2016