סגור תצוגת כיתה
הפרק

פרדת אברם ולוט

פרק יג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

אברם ושרי וכל אשר להם ולוט חוזרים ממצרים לארץ כנען. לוט מופיע בסוף הרשימה וגם הוא כבר בעל רכוש. רועיו ורועי אברם רבים על שטחי מרעה, אברם מציע לחלק את הארץ ולוט בוחר להתרחק לגמרי. הוא עובר לערי הכיכר, ואברם נשאר בארץ כנען. אחרי פרדת לוט, היורש לכאורה של אברם, אלוהים מחזק את אברם ומבטיח לו שוב שזרעו יירש את הארץ.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – סכסוך:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מריבה או סכסוך שהיו להם ונשאל אותם:

  • כיצד התמודדתם עם הסכסוך? (ויתור, ריחוק, שיחה, פרדה זמנית, קבלה, סליחה, עקשנות וכו')

נכתוב את מגוון התגובות על הלוח. במהלך השיעור נחזור ונראה כיצד מגיבים לוט ואברם לסכסוך ביניהם.

הצעה שנייה – גשר:
נקרין לכיתה את הסרטון 'גשר' ונדון בשאלות המובאות אחריו.

הצעה שלישית – ציור:
נקרין לתלמידים את הציור של וצלב הולאר 'פרדת לוט מאברם' ונדון בשאלות המובאות אחריו.

בסוף השיעור אפשר לשוב לתמונה ולראות באופן חזותי כיצד מגיב אברם לסכסוך וכיצד מגיב לוט.

הזמנה לקריאה

נקרין את מפת ארץ כנען בעזרת תצוגת הכיתה של אתר מכללת הרצוג או שנצייר את המפה על הלוח (ראו מפה גם בממערך השיעור).

נלווה את הקריאה הראשונה במיקום המקומות הנזכרים במפה. אפשר גם להוסיף חיצים בצבעים שונים כדי להדגיש את הכיוונים המנוגדים שלוט ואברם הולכים בהם.

קריאה ראשונה:
נקרא את הפסוקים, נסביר בקצרה את עיקרי הסיפור ונציין במפה את המקומות הנזכרים (אפשר להתבסס על ידע קודם של התלמידים ולמקם יחד איתם את המקומות)

  • פסוקים א-ד: עלייה ממצרים אל הנגב ומשם חזרה לאזור בית אל, מקום המזבח, וקריאה בשם ה'.
  • פסוקים ה-יג: פרדת לוט ואברם – לוט בוחר בערי הכיכר – סדום, ואברם נשאר בארץ כנען.
  • פסוקים יד-יח: הבטחת אלוהים לזרע אברם שיירש את הארץ. אברם עובר לחברון.

קריאה שנייה:
נקרא שוב את הפסוקים ונשאל שאלות הבנה והעמקה.

חזרה לבית אל:
נקרא את פסוקים א-ד. נדגיש כי אברם ושרי חוזרים אל אותו מקום שבו היו לפני שירדו למצרים (פרק יב פסוק ח), אברם חוזר לבית אל וקורא בשם ה'. פסוקים אלו חותמים את שלמדנו בשיעור שעבר: אברם קרא בשם ה', ירד למצרים בגלל הרעב וכעת הוא חוזר לאותו מקום וממשיך לקרוא בשם ה'.

בפסוק א מתואר שאברם שרי עולים ממצרים עם רכושם ועם לוט.
נשאל את התלמידים:

  • מי הוא לוט? (לוט היה אחיינו של אברם, בנו של הרן שנפטר באור כשדים – פרק יא פסוקים כו-כח)

בבית אל – פרדת לוט ואברם, לוט בוחר בערי הכיכר ואברם נשאר בארץ כנען:
נקרא את פסוקים ה-יג, נשאל שאלות הבנה במהלך הקריאה,ונסיים בשתי שאלות העמקה:

  • כיצד מיוצג לנו לוט עד עתה ומה מתחדש לנו כעת? (עד עתה לוט תמיד היה נספח לאברם, היה חלק מהמשפחה. כעת מסופר עליו בפעם הראשונה באופן נפרד מתואר כי היה בעל רכוש רב. ייתכן שעבר זמן ולוט גדל ונהיה אדם עצמאי)
  • מה פירוש הביטוי "וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ"? (זהו דימוי ציורי מאוד, לא היה די מקום מרעה)
  • על מה רבו רועי לוט ואברם? (על דרך הפשט: על שטחי מרעה; על דרך הדרש אפשר להביא את פרשנות רש"י לפסוק ז: "לפי שהיו רועיו של לוט רשעים, ומרעים בהמתם בשדות אחרים, ורועי אברם מוכיחים אותם על הגזל, והם אומרים נתנה הארץ לאברם ולו אין יורש, ולוט יורשו, ואין זה גזל, והכתוב אומר והכנעני והפרזי אז יושב בארץ, ולא זכה בה עדין")

אברם ולוט נפרדים על פי בחירתו של לוט – לוט בוחר בכיכר הירדן.

נכתוב על הלוח שתי שאלות עיקריות שעולות מהסיפור ונשאל את התלמידים לדעתם:

  • מדוע אברם בחר להיפרד מלוט, והרי אנשים אחים הם? האם לדעתכם זו דרך לפתור סכסוכים?

נציין כי עד עתה כל הסכסוכים שאנו מכירים במקרא היו בתוך המשפחה. אברם בחר בדרך מעשית, הוא מציע מרחק אך לא פירוד. מרחק שיאפשר מקום למרעה של כל אחד, אך עדיין שותפות וקִרבה, ייתכן שאברם אינו מבין שלוט ייקח את הפרדה כמה צעדים קדימה. ואכן לוט הוא שבוחר להיפרד לגמרי, פרדה פיזית ורעיונית – שאפשר להבין מבחירתו של לוט דווקא בערי הכיכר.

  • מדוע בחר לוט דווקא בערי הכיכר?

נשאל את התלמידים בעל פה:

  • איזה פרטי מידע ניתנים לנו על המקום שבחר בו לוט? (נאמר שכיכר הירדן היא ארץ פורייה, ונרמז לנו על העתיד: שה' ישחת את האזור, וכן נאמר לנו שאנשי סדום רעים וחטאים לה')

אפשר להזכיר את הזיקה של כיכר הירדן למצרים.

נקרא את פסוקים י-יא ונבקש לשים לב למילה שחוזרת בפסוקים.

  • איזו מילה חוזרת ומה משמעותה? (המילה שחוזרת היא 'כל', שלוש פעמים, מעידה על תאוות הרכוש של לוט, בשונה מאברם שהסכים לחלק את שטחי המרעה)
  • מה אפשר להבין מכאן על בחירתו של לוט? (ייתכן שלוט 'התאהב' במצרים, שכן הוא מחפש מקום דומה בארץ שאינו תלוי בגשמים, כך לא יצטרך לנדוד שוב בעקבות רעב. ייתכן כי לוט מאס בחיי הנוודות ולא סמך על ההבטחה עתידית לארץ, הוא בחר לעזוב פיזית ורעיונית את אברם, ואף העדיף את שכנותם של אנשים רעים. לוט העדיף את ה"עכשיו", את הוודאות והביטחון הכלכלי, על פני הסבלנות הנדרשת לעתיד. יש כאן קרע עמוק בין לוט ואברם, ואכן, מעתה והלאה הם אינם מופיעים יחדיו. – ראו הרחבה במאמרו של אלחנן סמט המובא ב'אפשר עוד…' בתחתית העמוד)

נסכם באופן מטפורי: אברם נשאר בבית אל, ולוט עוזב את ביתו של האל. לחיזוק הרעיון אפשר להביא את דברי רש"י על פסוק יא: "'ויסע לוט מקדם ויפרדו איש מעל אחיו' – …ומדרש אגדה הסיע עצמו מקדמונו של עולם, אמר, אי אפשי לא באברם ולא באלוהיו".

יציאה מבית אל:
נקרא לסיום את פסוקים יד-יח ונשאל:

  • עד עתה לכאורה לוט היה ממשיכו של אברם, יורשו הרוחני והפיזי, כיצד לדעתכם אברם מרגיש לאחר לכתו?
  • מדוע אלוהים מבטיח שוב את הארץ לזרע אברם, והרי הארץ כבר הובטחה לו בפרק יב פסוק ז? (לאברם בשלב הזה אין זרע, עד עתה לוט היה הממשיך של אברם והוא היורש הקיים, כעת לאחר הפרדה לא ברור אם הבטחת הארץ לזרע אברם תתקיים וכיצד היא תתקיים, וצריך לשוב ולחזק את אברם שזרעו יירש)

מבט לחיים

  • "אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ", מדוע סכסוכים מתרחשים דווקא עם אנשים שקרובים לנו?

נבקש מהתלמידים לחשוב על סכסוך שהיה להם ונשאל:

  • האם פרידה היא פתרון רצוי או שצריך להימנע ממנו ככל האפשר?
  • מתי רצוי לנסות לפתור מתחים ומתי נכון להיפרד?.

לוט בחר לגור בסדום ליד אנשים רעים וחטאים.

  • האם הבחירה של אדם לגור או להיות במקום מסוים מעידה משהו עליו?
  • האם איפה שאנו גרים מלמד משהו על עצמנו או על סדר העדיפויות של ההורים שלנו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עקבנו במפה אחרי חזרת אברם ומשפחתו לארץ כנען והפיצול שחל בין לוט ואברם בעקבות הריב על שטחי המרעה. ניסנו להבין את עומק המחלוקת שגרמה לפירוד עמוק וסופי, והובילה את לוט לבחור להתרחק לערי הכיכר. לבסוף ראינו כיצד לאחר עזיבת לוט, שהיה לכאורה יורשו של אברם, אלוהים מחזק את אברם ומבטיח לו כי זרעו יירש את הארץ.
מיומנויות: קריאת מפה, שתי קריאות של הפסוקים: קריאת הבנה וקריאת העמקה, השלמת פערים, דיוק במילים.
מתודות: סרטון אנימציה, מדרש תמונה, מפה.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
גשר
מהן התגובות השונות של הדמויות לקונפליקט? כיצד אתם פועלים כאשר אתם נמצאים בקונפליקט? קרדיט: גשר, by...
גשר

  • מהן התגובות השונות של הדמויות לקונפליקט?
  • כיצד אתם פועלים כאשר אתם נמצאים בקונפליקט?

קרדיט: גשר, by Ting Chian Tey | Disney Favorite, פורסם באוגוסט 2013.

פרדת לוט מאברם
פרדת אברם ולוט שצייר וצלב הולאר במאה ה-17, ויקיפדיה מה המצב המתואר בתמונה? כיצד מגיבה...
פרדת לוט מאברם

פרדת אברם ולוט שצייר וצלב הולאר במאה ה-17, ויקיפדיה

  • מה המצב המתואר בתמונה?
  • כיצד מגיבה כל אחת מן הדמויות?
מפת ארץ ישראל בימי האבות
מפת ארץ ישראל בימי האבות, מתוך אתר מכללת הרצוג, דעת.
מפת ארץ ישראל בימי האבות

מפת ארץ ישראל בימי האבות, מתוך אתר מכללת הרצוג, דעת.

למה אלוהים בחר דווקא באברם?
אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (עיר גדולה) אחת דולקת...
למה אלוהים בחר דווקא באברם?
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ, וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה." (יב, א-ג)

parose/shutterstock.com

אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה (עיר גדולה) אחת דולקת (עולה באש או מוארת).
אמר: תאמר שהבירה זו בלא מנהיג?
הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו: אני הוא בעל הבירה!
כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר: תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג?
הציץ עליו הקב"ה ואמר לו אני הוא בעל העולם

(בראשית רבה, לט, א)

  • על פי המדרש, מדוע בחר אלוהים דווקא באברם?
  • האם אפשר להבין מהמדרש אילו תכונות מאפיינות את אברם?
ארזתם לבד?
וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים…" (בראשית יב, יד) – ושרה היכן היתה? נתנה בתיבה...
ארזתם לבד?
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ." (יב, יא)

Alex Kalmbach/shutterstock.com

וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים…" (בראשית יב, יד) –
ושרה היכן היתה? נתנה בתיבה ונעל בפניה.
להמשך המדרש

כיון שהגיע למכס (במעבר הגבול למצרים),
אמרו לו המוכסים (גובי המס שבתחנת הגבול): שלם המכס.
אמר: אני אתן המכס (סכום הכסף הנדרש).
אמרו לו: כלים אתה טוען במטענך? (המס ייקבע על פי תוכן המטען וערכו).
אמר: אני אתן מכס של כלים.
אמרו לו: זהב אתה טוען?
אמר: אני אתן מכס של זהב.
אמרו לו: משי אתה טוען?
אמר: מכס של משי אתן.
אמרו לו: מרגליות (אבנים יקרות) אתה טוען?
אמר להם: אני אתן מכס של מרגליות.
אמרו לו: בלתי אפשרי.
אלא פתח את התיבה והראה לנו מה יש בפנים.
כיוון שפתח אותה – הבהיקה כל מצרים מזיווה של שרה.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • הסיפור המקראי רומז לביקורת כלפי התנהגותו של אברם בסיפור הירידה למצרים. כיצד מציג המדרש את דמותו של אברם?
קום והתהלך בארץ
אלוהים מבטיח לאברם כי כל מקום שבו תדרוך כף רגלו יהיה שלו. כאן מוצג מנהג...
קום והתהלך בארץ
"קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה." (יג, יז)

אלוהים מבטיח לאברם כי כל מקום שבו תדרוך כף רגלו יהיה שלו. כאן מוצג מנהג משפטי עתיק, שלפיו כדי לקנות חלקת אדמה היה צורך במעשה סמלי – הליכה לאורכה ולרוחבה של חלקת האדמה.

להמשך קריאה ולמילות השיר

היום מקובל להשתמש בביטוי "קום והתהלך בארץ" כדי לתאר הליכה בארץ לשם הנאה. בהשראת פסוק זה נכתב שירו של יורם טהרלב "קום והתהלך בארץ".

קום והתהלך בארץ
מילים: יורם טהרלב

קום והתהלך בארץ
בתרמיל ובמקל.
וודאי תפגוש בדרך
שוב את ארץ ישראל.
יחבקו אותך דרכיה
של הארץ הטובה,
היא תקרא אותך אליה
כמו אל ערש אהבה.

זאת אכן אותה הארץ,
זו אותה האדמה
ואותה פיסת הסלע
הנצרבת בחמה.
ומתחת לאספלט
לבנייני הראווה,
מסתתרת המולדת
ביישנית וענווה.

קום והתהלך בארץ…

וכרמי עצי הזית
ומסתור המעיין
עוד שומרים על חלומה
וחלומנו הישן.
וגגות אודמים על הר
וילדים על השבילים,
במקום שבו הלכנו
עם חגור ותרמילים.

קום והתהלך בארץ…
נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מחנכי העלייה הראשונה הם שהחלו להוציא תלמידים לטיולים בארץ. גישתם הייתה כי באמצעות טיולים רגליים אפשר להנחיל לתלמידים ערכים וקשר חזק למקום. האם אתם מסכימים עם הגישה הזאת?
  • כיצד ההליכה של אברהם בארץ מקנה לו זכות עָלֶיהָ לפי הפרק?
לעשות נפשות
"ואת הנפש אשר עשו בחרן" – המשמעות בהקשר המקראי היא לרכוש עבדים ושפחות. התרגומים העתיקים...
לעשות נפשות
"וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן אָחִיו וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן, וַיֵּצְאוּ לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן." (יב, ה)

Aniwhite/shutterstock.com

"ואת הנפש אשר עשו בחרן" – המשמעות בהקשר המקראי היא לרכוש עבדים ושפחות.

להמשך קריאה

התרגומים העתיקים למקרא והמדרשים המפרשים פסוק זה מסבירים כי משמעותו לגייר אנשים ולהכניסם תחת כנפי השכינה. בהשפעה זו התגלגלה משמעות הביטוי, והיום מקובל להשתמש בביטוי "עשה נפשות" כדי לתאר אדם ששכנע אנשים להצטרף לתנועה או לרעיון שהוא מאמין בו.

  • הביאו דוגמאות לאנשים ש"עשו נפשות" לרעיון מסוים.
כולנו בני אברהם
  קטע מהשיר "כולנו בני אברהם" מאת יהודה עמיחי: …ועכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות...
כולנו בני אברהם
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

המשורר יהודה עמיחי מקריא משיריו בתמול שלשום, צילום: יאיר מדינה, מתוך ויקישיתוף

צילום: אהרון קריצר.

 

קטע מהשיר "כולנו בני אברהם" מאת יהודה עמיחי:

…ועכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות
לאביהם את מה שהוא עשה לאביו,
ששבר את תרפיו ואליליו, את דתו ואמונתו…

יהודה עמיחי, "אלים מתחלפים, התפילות נשארות לעד", פתוח סגור פתוח, ירושלים ותל אביב: הוצאת שוקן, 1998, עמ' 16, קטע 23

  • יהודה עמיחי כתב: "עכשיו אולי הגיע זמן הנכדים לעשות לאביהם את מה שהוא עשה לאביו". כיצד עלינו לנהוג אם ברצוננו לנהוג כאברם, על פי השיר של יהודה עמיחי?
אברם בן זמננו
דיוקן עצמי של הצייר מאיר פיצ'חדזה (2010-1955). פיצ'חדזה נולד בגיאורגיה ועלה לארץ כשהיה בשנות העשרים...
אברם בן זמננו
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

מאיר פיצ'חדזה, דיוקן עצמי עם מזוודות, ‏1996 . באדיבות יורשי המנוח מאיר פיצ'חדזה ז"ל. באדיבות גלריה דן

דיוקן עצמי של הצייר מאיר פיצ'חדזה (2010-1955). פיצ'חדזה נולד בגיאורגיה ועלה לארץ כשהיה בשנות העשרים לחייו.

  • בדיוקן העצמי של פיצ'חדזה יש פרטים בעלי משמעות סמלית, המתכתבים עם סיפור עלייתו של אברם לארץ.
    אילו פרטים כאלה אתם רואים בתמונה? מה יכולה להיות המשמעות הסמלית שלהם?
סדום
  סדום – עיר המופיעה במקרא, נמצאת בכיכר הירדן סמוך לים המלח. כיכר הירדן הוא...
סדום
"אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם." (יג, יב)

הר סדום, החלק הצפוני. ים המלח והרי אדום, צילום: אליבאבא, מתוך ויקישיתוף

אקוודוקט רומאי באזור יריחו, צילום: Daniel Ventura, מתוך ויקישיתוף

 

סדום – עיר המופיעה במקרא, נמצאת בכיכר הירדן סמוך לים המלח. כיכר הירדן הוא האזור שבו נהר הירדן נשפך אל ים המלח.

להמשך קריאה

באזור יש שפע של מעיינות והוא נחשב לנווה מדבר פורה מאוד. זיהויה של סדום נעשה על פי התיאור המקראי, בהיעדר ממצאים ארכאולוגיים במקום. סדום מפורסמת בעיקר בשל סיפור החרבתה בעקבות חטאיהם של בני העיר בתחום המוּסָר.

  • מדוע בחר לוט להתיישב דווקא בערי הכיכר עד העיר סדום?
חרן
חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה. לפי הגבולות...
חרן
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

muratart/shutterstock.com

muratart/shutterstock.com

צילום: Klaus-Peter Simon, מתוך ויקישיתוף

חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה, יֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָה עוֹד מֵהַמֵאוֹת 18-19 לִפְנֵי הַסְפִירָה.

להמשך קריאה

לפי הגבולות המקובלים כיום, חרן נמצאת בטורקיה, והיא נחשבת אתר ארכאולוגי מפורסם שאפשר ללמוד ממנו כיצד חיו בעת העתיקה. ידוע לנו שדרך חשובה הוליכה מדרום מסופוטמיה, בסביבות אור כשדים, דרך חרן ועד לארץ כנען.

  • חרן הייתה עיר גדולה ומרכזית בעולם העתיק. כיצד, לדעתכם, הרגיש אברם כשעזב אותה לעבר הלא נודע?
רָעָב
רָעָב הוא מצב קיצוני של מחסור במזון. במצב זה אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה סובלים מתת-תזונה. הרעב...
רָעָב
"וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ." (יב, י)

צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים, עמליה אורן.

רָעָב הוא מצב קיצוני של מחסור במזון. במצב זה אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה סובלים מתת-תזונה.

להמשך קריאה

הרעב היה תופעה נפוצה בעולם העתיק, והוא מוזכר כמה פעמים במקרא, אולם אפשר למצוא אותו גם בעולם שבו אנו חיים (בשכונות עוני או במדינות עולם שלישי). הרעב בתקופת המקרא נגרם בעיקר מבצורות קשות, שהיו שכיחות באזור, ולעיתים כתוצאה ממלחמות ומעוני. הרעב היה מניע מרכזי להגירה אל ארצות שבהן היה מצוי מזון בשפע.

  • כיצד הייתם מצפים שאברם ינהג בעקבות הרעב – יישאר בארץ שה' הבטיח לו זה עתה, או ירד מן הארץ כדי לחפש מזון?
אחותי היא
אברם מבקש משרי לומר כי היא אחותו ולא אשתו. סיפור זה דומה לסיפור המופיע בבראשית...
אחותי היא
"אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ, לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ." (יב, יג)

תמונה של אחת מתעודות נוזי. Photo ©Leon Mauldin

אברם מבקש משרי לומר כי היא אחותו ולא אשתו. סיפור זה דומה לסיפור המופיע בבראשית כ', שם אומר אברם: "אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא אַךְ לֹא בַת אִמִּי, וַתְּהִי לִי לְאִשָּׁה" (פסוק כ').

להמשך קריאה

החוקרים סבורים כי משפט זה משקף מנהג שיש עליו עדויות בתעודות מהעיר העתיקה נוזי, שהייתה עיר ממשל חשובה בממלכת מיתני (שהשתרעה על מרבית שטח טורקיה). לפי מנהג זה, מותר לאדם לאמץ נערה ולשאת אותה אחר כך לאישה, או להשיא אותה לבנו. אימוץ אישה העניק לה זכויות יֶתֶר ומעמד גבוה יותר מזה של אישה שלא אומצה.
במקרה זה תרח, אביו של אברם, לקח את שרי כבתו המאומצת, ולאחר מכן חיתן אותה עם אברם. כך יצא ששרי היא גם אחותו המאומצת של אברם.

  • כיצד מאיר המנהג העתיק לאמץ אישה כבת ולהשיאה לַבֵּן, את דבריו של אברם לשרי?
פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל
רפאל וסימי ישראל עזבו את מולדתם ועלו לארץ, כל אחד ממניעיו ומספרים על הבחירה, על...
פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל
"לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית י"ב, א')

רפאל וסימי ישראל עזבו את מולדתם ועלו לארץ, כל אחד ממניעיו ומספרים על הבחירה, על המחיר, על הקושי ועל הרווח.

  • רפאל וסימי בחרו לעזוב ואילו אברהם מצווה לצאת למסע, ונענה לציווי. האם ישנה משמעות שונה למסעם בעקבות שוני זה?
  • למען מה תהיה מוכן לצאת מאזור הנוחות שלך, לוותר ולהתחיל מהתחלה?

קרדיט: פסוק לחיים: "לך לך מארצך וממולדתך ובית אביך" עם רפאל וסימי ישראל / 929, 2021

אוּר וחרן
לפני כ-6,000 שנה החלה להתגבש הציוויליזציה באזור הסהר הפורה. הערים המרכזיות – אוּר, חרן, נוזי...
אוּר וחרן
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

לפני כ-6,000 שנה החלה להתגבש הציוויליזציה באזור הסהר הפורה.

להמשך קריאה

הערים המרכזיות – אוּר, חרן, נוזי ומארי – היו בעצם הממלכות הקדומות הראשונות. בהן פותח כתב היתדות, נוצקו עקרונות החוק והתרחש פולחן עָנֵף למספר רב של אלילים.

  • צפו בסרטון וענו, מי היה האל סין ומה מאפיין את הפולחן שלו?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 2: שחר האמונה / כאן 11 תאגיד השידור הישראלי, 2016

השֶׁף הראשון בחרן
בסרטון שלפניכם מוצג המסע של אברם ובני משפחתו לכנען מנקודת מבט שאינה מופיעה במקרא –...
השֶׁף הראשון בחרן
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." (יב, א)

בסרטון שלפניכם מוצג המסע של אברם ובני משפחתו לכנען מנקודת מבט שאינה מופיעה במקרא – נקודת מבט חיצונית לסיפור, הומוריסטית, זו של ז'ק, השף הראשון בכנען.

  • על פי הסרטון, באילו קשיים נתקלו אברם וקרוביו עם עלייתם לכנען?

קרדיט: ז'ק כהן, השף הראשון בכנען, במטבח של אברהם/MOOC במערכת החינוך, 2017

כנען בין שתי הממלכות
הסרטון סוקר בקצרה את מאפייני אזור הסהר הפורה ואת ערי הממלכות המרכזיות: אַכַּד, שׁוּמֵר ובבל.
כנען בין שתי הממלכות
"וַיֵּלֶךְ אַבְרָם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט, וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן." (יב, ד)

הסרטון סוקר בקצרה את מאפייני אזור הסהר הפורה ואת ערי הממלכות המרכזיות: אַכַּד, שׁוּמֵר ובבל.

  • בסרטון נאמר שמסופוטמיה הייתה עֶרֶשׂ הציוויליזציה, המקום שבו החלה להתפתח התרבות האנושית. במה זה בא לידי ביטוי?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל פרק 2: שחר האמונה / כאן 11 תאגיד השידור הישראלי, 2016