אברם משכין שלום בינו ובין לוט
פסוקים ז-יג
הזמנה ללימוד
את השיעור נפתח במדרש תמונה. נקרין על הלוח את התמונה ונבקש מהתלמידים לתאר מה משותף לציורים (ילדים רבים).
לקראת הקריאה נבקש מהתלמידים לאתר בפסוקים מי רב עם מי ועל מה.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוק ז ונשאל את התלמידים:
- מה מתואר בפסוק? (רועי אברם ורועי לוט רבו)
נמשיך ונקרא את פסוקים ח-ט ונשאל:
- מה מספרים לנו הפסוקים? (אברם מציע ללוט לבחור את האזור שבו יחיה וירעה את הצאן)
נקרא על הבחירה של לוט בפסוקים י-יא ועל חלוקת אזורי המחיה בפסוק יב.
מבט שני
נקרא שוב את תגובת אברם למריבה בפסוקים ח-ט, ונבקש מהתלמידים לצטט מהפסוקים מה אברם אומר ללוט:
"אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיך, כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ", "הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי…".
הפנו את תשומת לב התלמידים לכך שאברם נותן ללוט לבחור ראשון את מקום מגוריו. נחלק לתלמידים טבלה לאפיון דמותו של אברם (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לזהות אילו תכונות של אברם עולות מהציטוטים המובאים.
נקרא שוב את פסוקים י-יב ונשאל את התלמידים:
- מהי בחירתו של לוט?
- מהי לדעתכם הסיבה לבחירתו?
- האם יש חסרונות בבחירה זו?
יתרונות: ארץ פורייה ויפה – "כֻלָּהּ מַשְׁקֶה (נחלי מים) כְּגַן ה', כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם".
חסרונות: אנשי המקום – "וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַה' מְאֹד".
מבט שלישי
נחלק לתלמידים דף ובו פירוש רש"י או נקרין את הפירוש על הלוח (ראו את הפירוש גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים לסמן בטקסט על מה רבו הרועים ונשאל אותם:
- האם לפי רש"י הרועים רבו על חלוקת המשאבים כמו שחשבנו?
נסביר לתלמידים שעל פי רש"י וחז"ל המריבה נגרמה מכיוון שרועי לוט רעו את בהמותיהם בשדות רועי אברם, ורועי אברם הוכיחו אותם על הגזל. נשאל את התלמידים:
- כיצד רועי לוט מתרצים את הגזל? (רועי לוט משיבים לרועי אברם כי הארץ ניתנה לאברם ומאחר שאין לאברם בנים לוט יירש אותו ולכן הארץ שייכת ללוט והם אינם גוזלים)
מבט לחיים
אברם רצה למנוע ריב ועשה שלום קטן עם לוט, הוא חילק אתו את הארץ ואף נתן לו לבחור ראשון. בואו נעשה גם אנחנו שלום קטן בסביבה שלנו. נשמיע לילדים את השיר: 'בוא נעשה שלום קטן'.
נשאל את התלמידים:
- מהו שלום קטן ואיך אפשר להכניס אותו לחיים שלנו?
נבקש מהילדים לצייר על דף או במחשב בתוכנת צייר מהו שלום קטן בעיניהם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התחלנו את השיעור במדרש תמונה וחידדנו מהם האפשרויות השונות לפתרון מריבות. העלינו את השאלה: מי יריב בפסוקים? קראנו וגילינו – אברם ולוט. היכרנו את תכונות השכנת השלום והפשרנות של אברם.
מיומנות: אפיון דמות על פי דבריה.
מתודה: קישור לחיים שלנו בעזרת שיר מוכר.