אזהרה על חטא עבודה זרה
פרק ד, כה-מ
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים שאנחנו נמצאים בנאום הפרדה של משה, בשיעורים הקודמים משה הזכיר אירועים שקרו בעבר במהלך מנהיגותו. נציג את המשפט הפותח את הפסוקים שבהם נעסוק בשיעור:
"כה כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ".
נשאל את התלמידים:
- באיזה זמן לדעתכם יעסקו הפסוקים שנקרא? (בעתיד, כי הפועל "תוֹלִיד" כתוב בעתיד)
- האם נעסוק בעתיד הקרוב ובכניסה לארץ? (לא, כי כתוב תוליד בנים ובני בנים, כלומר בעתיד שבו יחיו הצאצאים של הדור הנוכחי. גם הביטוי "וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ" מציין שתהיו ישנים – ותיקים בארץ)
- מה לדעתכם ירצה משה להגיד לבני ישראל כשהוא מדבר על העתיד הרחוק?
מבט ראשון
נקרא בפרק ד את פסוקים כה-מ ונסביר מילים קשות:
- פסוק כה: "וְנוֹשַׁנְתֶּם" – מובן כבר בפתיחת השיעור: תהיו וַתיקים (ישנים) בארץ;
- פסוק כז: "מְתֵי מִסְפָּר" – מעטים.
נענה על השאלה ששאלנו לקראת קריאה: הנושא שבו עוסק משה הוא האמונה באלוהים וסכנת האמונה באלילים אחרים – עבודה זרה.
מבט שני
נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים קריאה חוזרת ולסמן אותם לפי ההוראות בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר סימון הפסוקים נשאל את התלמידים:
- מה הסכנה שממנה חושש משה? (שבני ישראל יעבדו אלילים ופסילים מעשה ידי אדם ולא יאמינו באלוהים)
- מה תהיה התוצאה של הפסקת האמונה? (עם ישראל יאבד, יתבולל בין העמים האחרים)
- מה אומר משה כדי לציין את גדולתו של האלוהים? (מזכיר לבני ישראל את המעשים הגדולים שעשה האלוהים למענם)
- מה יקרה אם ישמרו את מצוות אלוהים? (יהיה טוב לעם ישראל והם יחיו לנצח על האדמה שהאלוהים נתן להם)
מבט שלישי
נקרא שוב את פסוקים לב-לח ונחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בדף העבודה התלמידים יתאימו ציטוטים ממקור אחר במקרא לאירועים שמשה מזכיר בפסוקים שלנו.
מבט לחיים
נזכיר שהפסוקים מלמדים אותנו שעם ישראל עלול להביא על עצמו גלות בעקבות מעשים לא הולמים. נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרים נוספים שהתנהגות לא ראויה מביאה להרחקה (השתוללות במסיבה או בברֵכה, התנהגות לא ספורטיבית במשחק כדורגל, הפרעה בשיעור וכו'). נזמין את התלמידים לצייר במחברותיהם את הסיטואציות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: משה מדגיש באוזני העם את חשיבות ההתרחקות מעבודה זרה כתנאי להמשך הישיבה בארץ לאחר כניסתם אליה.
מיומנות: התמצאות בתנ"ך.
מתודות: ארגון מידע בטבלה, השוואה למקור אחר, דיון וציור.